F1 kalender 2018 heeft twee nieuwe circuits

Auteur: , 26 Reacties

Back to the roots!

Haal de croissants en bratwursten maar uit de kast. De top van de Formule 1 is vandaag akkoord gegaan met een voorlopige kalender voor 2018. Wat valt op: Frankrijk en Duitsland staan weer op de agenda. De F1-bobo’s kwamen vandaag bij elkaar tijdens de FIA World Motor Sport Council in Genève, Zwitserland.

Volgens de voorlopige kalender zal het circus op 24 juni 2018 neerstrijken op Le Castellet (ook bekend onder de naam Circuit Paul Ricard) in Frankrijk. In 2008 werd in dit land de laatste F1-race verreden.

Ook Duitsland is straks weer van de partij. Op 22 juli 2018 doet de Formule 1 Hockenheim aan. De voorlopige kalender check je hieronder en telt 21 races. Dat is één race meer in vergelijking met het huidige seizoen. Het nieuwe seizoen zal op 25 maart van start gaan in Melbourne, Australië en eindigt op 25 november in Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten. 11 van de 21 races worden in Europa verreden. Vijf in Azië en drie in Noord-Amerika.

25 maart – Melbourne, Australië
8 april – Shanghai, China
15 april – Sakhir, Bahrein
29 april – Baku, Azerbeidzjan
13 mei – Barcelona, Spanje
27 mei – Monaco, Monaco
10 juni – Montreal, Canada
24 juni – Le Castellet, Frankrijk
1 juli – Spielberg, Oostenrijk
8 juli – Silverstone, Groot-Brittanië
22 juli – Hockenheim, Duitsland
29 juli – Boedapest, Hongarije
26 augustus – Spa-Francorchamps, België
2 september – Monza, Italië
16 september – Singapore, Singapore
30 september – Sochi, Rusland
7 oktober – Suzuka, Japan
21 oktober – Austin, Verenigde Staten
28 oktober – Mexico City, Mexico
11 november – São Paulo, Brazilië
25 november – Yas Marina, Abu Dhabi



26 reacties

Toch vreemd dat Canada niet voor USA en Mexico ingepland wordt.
@leaper035t: Het is logistiek gezien en dus qua kosten niet heel erg slim inderdaad.
@leaper035t: Het tripje van en naar Singapore, Sochi en Suzuka vind ik ook niet erg logisch.
@berlinetta: inderdaad, zet dan Rusland voor Singapore!
@berlinetta: Valt allemaal wel mee hoor. Voor de races buiten Europa worden sowieso vliegtuigen ingezet, en of die nou 3000 of 6000 kilometer moeten vliegen maakt qua kosten niet heel erg veel uit. Waarschijnlijk hebben ze gewoon een jaarbudget voor transport, en zolang ze daarbinnen blijven is het goed. En bovendien hebben ze ook rekening te houden met allerlei lokale in internationale agenda’s (feestdagen, andere belangrijke evenementen, beschikbaarheid van circuits) dus het samenstellen van zo’n race-agenda is een behoorlijk ingewikkelde puzzel.
@potver7: Maar ze moeten ook een beetje denken aan het milieu. Anders kunnen ze net zo goed die V10 weer terug brengen ;)
@berlinetta: O maar ze denken wel een beetje om het milieu hoor. Een héééél klein beetje. Zo neemt LH44 af en toe een collega mee in zo’n privé-jet naar een race.
@berlinetta: I know, zou leuker zijn om per werelddeel een reeks races af te werken. Van Australië naar Azië over Europa om in de Amerika’s te eindigen. Met Brazilië als laatste race.
Wat mij meteen opvalt: we krijgen een back to back to back situatie met Frankrijk, Oostenrijk en Engeland in drie opeenvolgende weken.

Wat ik ook wel opmerkelijk vind is dat Japan en Baku nu back to back zijn. Daar zit geografisch en qua tijdzones toch wel een redelijk verschil tussen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat doorwerken op de teams en coureurs.
@Edge: je bedoelt Sochi, Baku staat op 29 april 2018!
@erik2907: Ja inderdaad. Baku is degene die juist het dichtst bij Sochi ligt en wat mij betreft beter geschikt was om back to back te doen. My bad!
Ja en 5 weken tussen Australië en China. Das nog langer dan de zomerstop! Wordt Melbourne een veredelde testdag met een podium? Kunnen de teams daarna 5 weken sleutelen om de auto’s aan te passen aan nieuwe de regels.
@zwepp: 5 maart dient 25 maart te zijn, knippen en plakken is een kunst, kunnen menig kleuters beter :-)
@erik2907: Ja stom van mij ook. In de tekst staat het wel goed.
@zwepp: was niet stom hoor, stond inderdaad 5 maart toen ik je bericht las, is dus snel aangepast.
3 races in noord Amerika? Canada en de VS, waar is de derde dan? Mexico is midden – Amerika
@lekkerlinksrijden: midden Amerika is geen continent, noord Amerika wel en daar hoort Mexico gewoon bij.
@mrbasa: volgens Trump niet
@lekkerlinksrijden: build the wall
Van mij mogen shanghai, sochi, baku, bahrain en austin er wel af. De rest van de kalender wordt wel steeds mooier!
@thijsj: hoezo Austin eraf? Meestal prima races of een prachtige baan.
Ben het met je eens over de andere banen, zolang er maar een nieuwe voor in de plaats komt
@thijsj: hoezo Austin eraf? Meestal prima races of een prachtige baan.
Ben het met je eens over de andere banen, zolang er maar nieuwe voor in de plaats komen. Straat race in NY en London samen met Zandvoort! 😃
@mrbasa: zo’n risicoloos tilkebaantje. Ik vind de motogp er wel mooi, maar kan de f1 races er niet heel erg boeiend vinden. Van mij hoeven er ook niet zoveel races op de kalender. 16-18 is genoeg, dan telt elke race zwaarder voor het kampioenschap. Zandvoort mag er idd wel bij!
Paul Ricard in de F1. Ze zullen dus nog wel wat gaan verbouwen. De chicane halverwege de mistral straight (rechts dan links), dat wordt nooit goedgekeurd.
En daarna met hoge snelheid Signes; da’s wel weer vet. Beetje 270R idee en daarna half afremmen voor een ruime 180 graden bocht a la Parabolica. 2 keer volle G-krachten in een linkerbocht. Kan best leuk woden.
Ik kijk er naar uit.

Net zoals ik uitkijk naar Baku dit jaar. Aangezien F1 toch een optocht is, zien we dit keer tenminste een optoch met wat mooie plaatjes en op topsnelheid.
@gregorius: buiten dat is, Paul Ricard visueel gezien een draak van een baan. Als je dacht dat al die Tilke tracks slecht overkomen op tv – door de enorme breedte van de baan en zeer ruime runoff’s – dan is Paul Ricard daar de overtreffende trap van. Het is één grote bak asfalt, met wat kleurtjes erop gespoten. Onbegrijpelijk dat ze zo’n baan op de kalander hebben gezet.
een race meer, altijd goed! Van mij mag het seizoen uit 30 races bestaan hor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).