F1 2018 wordt extra hip, vooral voor vrouwen

Auteur: , 20 Reacties
Babe

Het F1 circus wordt waarschijnlijk meer en meer een...euhm...circus.

Jaja, we gaan de Amerikaanse invloeden in 2018 voelen in de sport. Dat is althans de inschatting van onder andere Zak Brown, Amerikaan en tevens teambaas van McLaren. De autoverzamelaar heeft aan de bekende F1-journo James Allen uit de doeken gedaan dat Sean Bratches van Liberty Media voor de kerst de nieuwe commerciële strategie gedeeld heeft met alle teams. Volgens Zak is de honeymoon voorbij en gaan we in 2018 de aanwezigheid van de nieuwe F1-eigenaar voelen.

Ten eerste zal de weg die Liberty Media afgelopen jaar heeft ingezet door het focussen op digitale media zich doorzetten. Nieuwe hete graphics, een nieuwe F1 App en Over The Top (OTT) Streamingdiensten moeten drommen nieuwe fans aanboren. Tevens hebben de Yanks de diensten van David Hill ingeroepen. Die naam zegt je waarschijnlijk niks, maar Hill werkte jarenlang voor Rupert Murdoch’s media-imperium Faux Fox en was daar onder meer verantwoordelijk voor de Sportafdeling Fox Sports. Denk daarbij niet aan de Nederlandse zender met Hansie-Hansie, maar de moloch die jaarlijks miljarden uitgeeft aan de NFL en NASCAR en dergelijke. Hill moet de F1 uitzendingen super spannend gaan maken. Misschien met dramatische muziek over slowmotions heen of zoiets.

Nu we het toch hebben over extreem veel creativiteit: Liberty Media heeft nog een troef in handen in de vorm van paarse broek Murray Barnett, niet te verwarren met Sonny Burnett. Barnett is gebombardeerd tot head of global sponsorship and commercial partnerships en moet er dus voor zorgen dat zoveel mogelijk eyeballs de sport bekijken en (dus) het geld van sponsoren binnenstroomt. Barnett claimt onder andere de credits voor het in beeld brengen van het huilende kind toen Kimi Raikkonen uitviel, een fragment dat de wereld overging en volgens Murray in de dagen van Bernie Ecclestone nooit gebeurd was. In paarse broekenweek marketingweek zegt Murray:

I don’t want to talk too much about Ecclestone’s time, but our view now is to try to approach sponsors with a ‘yes, why not?’ attitude as opposed to a ‘no, I don’t understand the question’ kind of attitude. If they want to host a fashion show during a Grand Prix, we’ll make it happen, rather than shut the idea down.

Nu we het toch hebben over modeshows: vrouwen. Vrouwen vormen de doelgroep die Murray het liefst wil aanboren. Uit onderzoek blijkt dat F1 fans in veel opzichten de droom zijn van elke sponsor. Ze shoppen regelmatig online en ze kopen graag de merken die ze zien tijdens races. Een goudmijn dus. Probleem is alleen: mannen zijn veel meer (zo’n 50 procent meer) geneigd F1 te kijken dan vrouwen. Daar moet volgens Barnett verandering in komen.

Het idee om gridgirls af te schaffen komt hier ook vandaan, al is dit plan er nog lang niet ‘door’. Het zou kunnen dat de gridgirls blijven, maar een andere functie krijgen, al is nog niet geheel duidelijk welke functie dit dan moet zijn.

We’re 100% committed to looking into grid girls and making them a more relevant part of the competition rather than just holding a board and standing next to a car. We want to make them fully integrated into the programme and change the perception of what their involvement in the sport is. We haven’t quite cracked what this will look like, but we’ve recognised we need to become more progressive there.

Hier worden we al een beetje kriebelig van, maar het puristische hart van ondergetekende dinosauriër begint pas echt te bloeden bij het lezen van dit statement:

The way I look at it is someone should be able to attend a Grand Prix and for nine hours not see one bit of racing and still leave entertained. This is what I am telling brands.

Ik zie het al voor me. F1 als het bijprogramma van een modeshow. Blijf met je tengels van mijn sport af, Murray!

Image-Credit: babe op Chris Amon’s Ferrari bij de Britse Grand Prix van 1968



20 reacties

Maak het wat toegankelijker allemaal. Zowel in prijs als acces. Bij Nascar Indycar etc etc. kun je voor de race gewoon even langs een campingtafel lopen waar je dan een handtekening en foto kunt maken met je favoriete coureur. En bij NASCAR kun je meerijden met zo’n ding op het circuit. Dat soort dingen. Kijken in de pitsstraat etc. Dat is in F1 vooral weggelegd voor de tienervrienden van Lewis en ouwe filmsterren.
@e34m5touring: Spijker. Kop. Raak.

Vroeger wel eens bij die Monstertruck events geweest. Mega Amerikaans, commercieel en overal voor betalen, maar tegelijkertijd ook relatief betaalbaar (als je je kunt beheersen) en inderdaad, de helden van de sport, daar kun je gewoon mee op de foto, of je shirtje laten signeren..
@rrrobert: NHRA dragracing is ook zoiets. Die hebben 2seater dragsters waarin je dan kan meerijden. Hell, die Leah Pritchett doet zo ongelofelijk veel promo werk, bijna bijzonder als je er niet mee op de foto staat. Ik hou daar wel van. Je kan ook gewoon tussen de auto enz lopen. Heeft wel z’n charme vind ik.
De coureurs zullen straks met een lokaal kind in de hand naar het verplichte volkslied van de lokale dictator lopen.
De gridgirls zullen vervangen worden door fans. Ten minste, fans via een sponsor die er flink voor betaalt.
En dan straks natuurlijk weer een betaalde App, waarbij je een paar camera’s meer kan bekijken.
Nog meer domme-mensen idolen op de grid en rondom het podium etc etc.
Interviews door alle coureurs op de app, waarin ze voornamelijk aandacht besteden aan het bedanken van de sponsoren.
Heerlijk, zowel die eerste vleugelwagens als ook die jaren ’60 dame. Puik plaatje. Wel vind ik die dames die er nu staan soms een beetje ongemakkelijk. Zo’n heel rijtje in net te foute sponsorkledij te klappen voor een coureur waarvan ze waarschijnlijk nog nooit gehoord hebben. Ik snap best dat de sport daarvan af wil.
@dizono: Die willen ervan af omdat dat tegenwoordig ‘seksistisch’ is en je voor je het weet een soort #metoo variant naar je harses gesmeten krijgt. Triest voor die dames, want die hebben hard gewerkt om zo ver te komen in hun carriere.
@dizono: Precies, we willen gewoon de maitresses van de coureurs op de grid.
@dizono: problemen maken waar geen problemen zijn; vraag dat maar aan Amerikanen.
Het maakt die dames geen reet uit. Zijn veelal (onzekere) meisjes die bij een modellenbureau ingeschreven staan en zeer blij zijn dat ze goed betaalt werk hebben voor die paar dagen, waarvoor ze vrij weinig hoeven te doen.
Voor het organisatie management is het echter een grotere uitdaging. Er worden er 100 ingehuurd. Daarvan komen er 70 opdagen (zondag, werk, circuit buiten de stad, lastig allemaal). Van die 70 lijken er 10 zelfs met make up nog niet op de foto’s uit hun map. 10 zijn toch echt 5 kilo te zwaarder dan hun profiel zegt en passen het pakkie daarom niet. 10 blijken niet in staat om iets uitdagends als een bord met een nummer erop vast te houden. En nog eens 15 zijn te dronken/stoned of high om wakker te blijven of te kunnen staan. De laatste 25 zie je op de grid verschijnen.
@gregorius: en voordat iemand begint te zeuren over vrouw onvriendelijkheid: een paar werkgevers geleden werder er altijd modelletjes ingehuurd om drankjes te serveren etc. Erg fout, ik weet het. Wel leuk.
Ten minste; die werden ingehuurd, maar er werd ook normaal personeel ingehuurd; zodat we ook daadwerkelijk drankjes en hapjes konden krijgen.
@gregorius: #metoo!!!!1!!!!!
Hoe maken we de formule 1 aantrekkelijk voor vrouwen? Het moet minder snel, vrouwen houden er meestal niet van als er snel gereden wordt. Het moet minder gevaarlijk en de coureurs moeten dus netjes op hun rijstrook blijven, achter elkaar rijden met voldoende afstand en niet inhalen, nergens goed voor. Ook moeten die afzichtelijke helmen en lelijke overalls weg. Ook moeten de coureurs meer op hun looks geslecteerd worden (sorry Max). En moeten de F1 wagens ruimte hebben voor een kinderzitje. In de pits gaan we niet even snel banden wisselen maar halen de coureurs een bosje bloemen, gewoon zomaar spontaan.
@mashell: en op de boordradio moet er over gevoelens gesproken worden.
En elke 10 ronden leggen we het stil, waarbij we een panel van promi’s vragen of ze het terecht vonden of Vettel of Kimi wel op die manier hun gevoelens hadden geuit.
Na de reclame moeten we natuurlijk eerst weer de laatste 3 ronden herhalen en de hoogte punten van de gevoelensanalyse.
@mashell: lol +1
Tja, was mijn verwachting vanaf het begin al, ze geven niks om de sport zelf, alleen maar meer kijkers trekken (en dus meer geld verdienen dan bernie al deed met de F1) ook als dit de sport kapot maakt door nog saaier te worden, lelijkere autos en ook dingen zoals gridgirls afschaffen puur voor meer kijkers, helaas maar waar
@spykerboy: Wat een onzin, meer sponsors betekent meer geld betekent meer inkomsten betekent meer teams betekent meer racen…
@spykerboy: Als je meer kijkers krijgt door gridgirls af te schaffen, doe je nu dus iets fout.
Maar dat betekend dus niet dat het dan voor iedereen leuker wordt.
Nooit gedacht dit te zeggen, maar ik mis Bernie in de formule 1.
Ik lees veel commentaar hier. Ik ben de afgelopen 2 jaar naar Hongarije geweest. Eerste keer was Bernie tijdperk en 2e keer was Liberty Media tijd. Het verschil voor de fans was enorm. Echt veel gaver de 2e keer. Veel dingen te doen, ook als er niet geraced werd. Zelf die pitstop oefenen, je kon racen met RC wagens, double seater F1 wagens op het circuit. (ja met V10) Het was gewoon veel beter en veel groter georganiseerd de 2e keer. Echt een verbetering.
Op Le Mans kom ik regelmatig gasten tegen die de hele week geen auto gezien hebben, maar zich wel uitstekend vermaken :)
Ben een aantal keer op Amerikaanse evenementen als SEMA en Motorcross gp geweest, die evenementen zijn zo veel vermakelijker dan wat hier in Europa gebeurd.
In Nederland kijkt iedereen met opgetrokken neus naar het overdreven gedoe maar juist dat overdreven gedoe is wat zo’n evenement speciaal maakt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).