• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1 Column: Recency effect

Auteur: andries_blogt, gepost 7 mei 2010 om 12:47 – 41 Reacties

F1 veld

Met een rustig tempo liep hij terug naar de pitbox van zijn team. Hij keek om zich heen en nam de tijd om de ambiance van het drukbezochte Spaanse circuit in zich op te nemen. Hier en daar groette hij iemand of beantwoordde hij een vraag van een reporter. Voorheen had hij met een vastberaden focus door de pit gelopen, denkend aan hoe hij de auto beter kon maken, hoe hij zichzelf beter kon maken. Nu voelde hij dat hij was veranderd, maar hij kon het gevoel zelf moeilijk omschrijven. De wil om te winnen was namelijk niet minder geworden en zou ook altijd blijven bestaan, maar er was meer ontspanning in hem ontstaan. Alsof hij minder druk op zich had staan, een druk die hij zich voornamelijk zelf altijd had opgelegd.

Er was veel te zeggen geweest over zijn besluit. Natuurlijk werd er eerst geschreven over de mooie zijde van het verhaal en over hoe episch het zou kunnen zijn. In deze eensgezinde emotie was het logisch dat er stemmen opgingen die de situatie in twijfel trokken, die vraagtekens hadden gezet bij zijn keus. Over hoeveel hij op het spel zette en of hij niet veel te veel te verliezen had. Over dat hij dit jaar niet bij het team ging rijden waarmee hij zo succesvol was, maar dat hij koos voor een nieuw team, verenigd onder zijn nationale vlag. Men had geprobeerd het verhaal te kleuren met verwaarlozing, zelfs verraad. Maar hij had zijn ervaringen gedeeld met Ross Brawn, gepraat over hoe Brawn het had ervaren om Ferrari te verlaten, om na een sabbatical year terug te keren bij een ander team. Ze hadden elkaar goed begrepen op een persoonlijk niveau.

Het kunstje van de media, hij kende het ondertussen. In zijn lange carrière had hij geleerd welke media hij beter kon mijden, maar verhalen en geruchten hebben soms niet meer nodig dan pen en papier om geboren te worden. Hij had ervaren dat meningen konden fluctueren met het resultaat van de laatste races, dat de afschrijftermijn van succes slechts een fractie is van de weg ernaartoe. Hij wist inmiddels dat de relatie met de media een wankel karakter heeft, gevoelig voor de grilligheid van verslaggevers. Sommigen noemde hij bij hun voornaam, anderen spraken vanuit de veilige anonimiteit van een username.

Maar hij gaf er nu een stuk minder om. De aangename Catalaanse zon was de belichaming van de gemoedelijke rust die hij nu voelde, voortgekomen uit het besef dat hijzelf belangrijker was dan wat er over hem werd geschreven. Uitdagingen die hij zichzelf stelde kon hij toelichten, maar hij was geen verantwoording verschuldigd over het op het spel zetten van zijn zelfverworven legacy.
Het verleden was immers geweest en stond als een huis, maar onder invloed van de recentste gebeurtenissen kunnen de gedachten van mensen zo’n huis toch opmerkelijk belichten en kleuren. Maar ook dat maakte niet uit, want hij genoot. Hij wandelde langs de box van Williams en wisselde een groet uit met zijn oud-teamgenoot. In hun blik sprak een hoeveelheid ervaring die weinig coureurs met elkaar konden delen.

Enkele pitcrews later verruilde hij het aangename mediterrane klimaat voor de verkoelende climat control van zijn pitbox. Zijn teamgenoot zat inmiddels al in de auto. Er was veel geschreven over hoe de rangorde zou zijn in hun team, en er werd nog meer geschreven toen bleek dat dit de stand was na 4 races. Maar hij was wijs genoeg om te weten dat dit net zo veranderlijk was als de Australische en Chinese baancondities.

Hij zocht zijn engineers op en had een korte briefing over de laatste aanpassingen en de benadering van de komende sessie. Toen hij zijn handschoenen aandeed voelde hij een arm om zijn middel. Hij draaide zich om en zij keek hem met een stiekeme blik aan. Ze wist dat ze hier zo vlak voor het begin van de sessie eigenlijk niet mocht komen. Haar brutale aanwezigheid benadrukte zijn overdenkingen van de afgelopen tijd. Ze gaf hem een kus en met een speelse glimlach draaide ze zich om en liep ze weg, haar manier om hem succes te wensen. ‘Thank you, Jessica’, maar een startende motor voorkwam dat zij hem nog hoorde.

Ook interessant!

  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • Formule 1 vindt straaljagers écht niet meer kunnen
  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Racing

Vorig bericht: « BMW Z4 sDrive35is Mille Miglia voor Italie
Volgend bericht: Impressie Audi RS4 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mr. V8 zegt

    7 mei 2010 om 12:50

    Dit gaat over Japie Knoop.

    Login om te reageren
  2. CrazyHenkie zegt

    7 mei 2010 om 12:53

    @ Mr. V8

    My thoughts exactly! ;)

    Login om te reageren
  3. klojeklapper zegt

    7 mei 2010 om 12:54

    Ja duh…

    Login om te reageren
  4. Tonnie zegt

    7 mei 2010 om 13:01

    haha, als ik Japie Knoop google, kom ik hier uit xD

    Login om te reageren
  5. GeoBem007 zegt

    7 mei 2010 om 13:06

    Wie’s Japie Knoop?

    Login om te reageren
    • John zegt

      7 mei 2010 om 13:10

      @GeoBem007: MSC misschien?

      Login om te reageren
  6. Mr. V8 zegt

    7 mei 2010 om 13:09

    De Nederlandse Jenson Button.

    Login om te reageren
  7. Maarten zegt

    7 mei 2010 om 13:10

    Japie Knoop! 7-voudig wereldkampioen F1 autotjes rijden :)

    Login om te reageren
  8. CasperH zegt

    7 mei 2010 om 13:13

    Volgens mij gaat het over een schoenmaker, maar dat terzijde.

    Login om te reageren
  9. CasperH zegt

    7 mei 2010 om 13:13

    Oh wacht, daar moest een knipoog bij.
    ;)

    Login om te reageren
  10. Mr. V8 zegt

    7 mei 2010 om 13:14

    Neen, de vriendin van Japie Knoop heet namelijk Jessica en de vrouw van Maikel Schoenmaker heet Corrina.

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      7 mei 2010 om 13:20

      @Mr. V8: verwarring zaaien, je weet toch.

      Login om te reageren
  11. Valleyman1988 zegt

    7 mei 2010 om 13:19

    He, Fanboyblog, hij wint niet meer dus je mag stoppen met over hem te schrijven, dichtersvrijheden over oude knarren die niet meer meekunnen zoekt niemand :-p

    Login om te reageren
  12. IksEm zegt

    7 mei 2010 om 13:20

    WTF is een japie knoop? Google vindt er niks over

    Login om te reageren
  13. Mr. V8 zegt

    7 mei 2010 om 13:24

    @ CasperH: volgens mij zorgt het raadsel “Japie Knoop en de moriaan opzoek naar de Zilveren Beker” ook al voor behoorlijk wat verwarring. ;)

    Login om te reageren
  14. Neal zegt

    7 mei 2010 om 13:24

    wie wil er nu met een naam als Japie Knoop in een F1 zitten…

    Login om te reageren
  15. bakkerst zegt

    7 mei 2010 om 13:26

    @ Andries mooi geschreven stuk, goed geschreven stuk, en een goede collumn in mijn opinie. fijn dat er ook peeps op de redactie zitten die wel goede stukken schrijven (no offence aan de rest, maar het niveau ligt regelmatig laag, zo niet beneden vriespunt)

    kuddo’s!

    Login om te reageren
  16. Aquios zegt

    7 mei 2010 om 13:27

    @IksEm….

    LEt goed op he… komtdie ————> JAPIE KNOOP JENSON BUTTON………………… En heb je hem gevat>?

    Login om te reageren
    • bakkerst zegt

      7 mei 2010 om 13:29

      @Aquios:

      u was me voor..

      Login om te reageren
    • IksEm zegt

      7 mei 2010 om 14:35

      @Aquios:
      Nee ik had hem werkelijk niet. Altijd al traag geweest in zulke dingen. Maar in mijn verdediging, in het Vlaams hadden we wel een andere voornaam gebruikt, Japie klinkt voor ons nogal lachwekkend.

      Login om te reageren
  17. bakkerst zegt

    7 mei 2010 om 13:29

    jensen button natuurlijk

    button knoop, kom op zo moeilijk was die toch niet?

    en schummi zou toch niet iets in het engels zeggen tegen zn schatje of wel dan?

    en reageerde butten niet heel scherp op de veranderende baancondities in Australië en China?

    mooi stukkie Andries, mooi stukkie!

    Login om te reageren
  18. f650csRider zegt

    7 mei 2010 om 13:30

    @IksEm effe vertalen …..

    Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    7 mei 2010 om 13:31

    Andries heeft een stukje fictie geschreven. Knopen of schoenreperateurs, dat maakt niet uit. wel een leuk bruggetje om over MS te praten. Wel slim, niet slim om weer te gaan racen? MS is gaan doen wat hij leuk vond en waar hij veel plezier aan beleeft. Niets meer of minder. Zijn “goede naam” is voor hem niet zo belangrijk. In tegenstelling tot velen is hij niet op zijn lauweren gaan rusten. Daar kan ik niet anders dan enorm veel respect voor hebben. Is hij de beste racer van de F1? Gaat hij zijn goede naam te grabbel gooien? Who cares. Doe waar je zin in hebt. Hartstikke goed.

    Login om te reageren
  20. Dagg zegt

    7 mei 2010 om 14:04

    Japie Knoop zijn team wordt toch ook gesponsord door Jan Wandelaar? Leuk stukje, goed geschreven.

    Login om te reageren
  21. de sjonnies zegt

    7 mei 2010 om 14:32

    Had beter gepast in de tijden dat je je nog serieus kon doodrijden in de F1, Pedro Rodriguez, Jochen Rindt, Jim Clark, Jo Bonnier ‘de gouden doden’.

    Login om te reageren
  22. FuelMinded zegt

    7 mei 2010 om 15:03

    Janzoon Knoop?! Het stukje column gaat over eerder over Schoenmaker.
    De huidige (ronduit spuuglelijke) F1 auto’s hebben last van onderstuur. En laat nu net het laatste zijn waardoor Schoenmaker poepslecht van rijdt. Doordat ze een gigantische brandstoftanks hebben de coureurs een touringbusstuurgevoel.

    Login om te reageren
  23. L-Fred zegt

    7 mei 2010 om 15:46

    Heerlijk, ik ben voorstander om vanaf nu alle namen naar het Nederlands te vertalen ;-)

    Login om te reageren
  24. DRU zegt

    7 mei 2010 om 16:13

    Mooi stuk, van Overbeeke, mooi stuk. Als iedereen dit nu zou lezen, dan ben ik ervan overtuigd dat iedereen collectief mellow ervan wordt en met MS gee gaat genieten. Laat de must-winstress maar over aan de jonkies.

    Login om te reageren
  25. der otto zegt

    7 mei 2010 om 17:26

    Goeie bal!

    Je had me ook tot de laatste regel op het verkeerde been.
    Ik dacht ook dat het over MS ging.
    prima aangetoond hoe vooringenomen we zijn.
    Lange carriere, wereldkampioen, risicovolle beslissing, teammaat van Rubens: Dat moet Mickey S zijn.
    Maar inderdaad, het kan evengoed Button zijn, maar dat komt natuurlijk niet in ons op.
    Nogmaals goeie bal!

    Login om te reageren
  26. m5 zegt

    7 mei 2010 om 17:43

    prachtig stukje super ;)
    btw ms is in de vrije training goed bezig geweest met de nieuwe benz.

    Login om te reageren
  27. AndriesvanOverbeeke zegt

    7 mei 2010 om 18:23

    Thanks voor de reacties jongens! Ik laat de column verder voor zichzelf spreken ;)

    Login om te reageren
  28. vale46 zegt

    7 mei 2010 om 18:34

    Mooi stukje over Michael Schumacher :)
    Hij heeft vandaag eens beter gepresteerd dan zijn teamgenoot Nico Rosberg. Ze rijden nu met een kompleet vernieuwd chassis dat naar de wensen van Schumacher is afgesteld.

    Hij zal het nu wel wat beter gaan doen.
    Ik wil hem zien vechten, niet zien verliezen en afgedroogd worden door debutanten!

    Login om te reageren
    • PeteyCore zegt

      8 mei 2010 om 11:53

      @vale46: OMG

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        8 mei 2010 om 16:51

        @PeteyCore: Wat? Heb je iets tegen Schumacher ofzo?
        Je kan niet toevallig 7 wereldtitels winnen hé!
        BTW: Ik ben een Alonso fan, Schumacher heeft een te dikke nek.

        Login om te reageren
        • PeteyCore zegt

          8 mei 2010 om 17:03

          @vale46: Nee ik heb helemaal niets tegen Schumacher. Hij is 1 van de beste F1 coureurs ooit, maar als je even naar boven scrolled en gaat lezen dan snap je mijn reactie :)

          Login om te reageren
  29. GeoBem007 zegt

    7 mei 2010 om 20:02

    Heb het helemaal niet gelezen, de naam Japie Knoop kwam in de comments en ik dacht ‘Who the fuck..’

    :P

    Sorry hoor ;)

    Login om te reageren
  30. Dimglor zegt

    7 mei 2010 om 20:19

    Hehe japie knoop ;) fijntje :)
    Wel een goeie piloot…

    Login om te reageren
  31. Mean_Green zegt

    7 mei 2010 om 23:47

    Prachtig artikel, over de Grootste Aller Tijden. Amen.

    Login om te reageren
  32. cj zegt

    8 mei 2010 om 09:39

    wie beweert dat hij gelijk aan button dacht…..die liegt! ik dacht zelfs dat jessica ms z,n manager was,maar dat is tegenwoordig sabina.

    Login om te reageren
  33. PeteyCore zegt

    8 mei 2010 om 11:51

    Dit is echt een goeie :P

    @ de reacties: Jullie hadden me verward tot Aquios het vertelde hahaha

    Login om te reageren
  34. Rossi zegt

    9 mei 2010 om 16:30

    Geweldige race vandaag voor Schumacher! Hij kan het nog als de beste! Hopelijk dit jaar nog op het podium! :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North