F1 roundup: rentree Aston Martin? Gutierrez naar Haas F1

Auteur: , 33 Reacties

Naast de GP van Mexico gebeurde er nog meer in het F1-circus.

F1 roundup: rentree Aston Martin, 2e rijder Haas F1

Force India wordt Aston Martin?

Aston Martin maakt na decennia van afwezigheid mogelijk een rentree in de hoogste klasse van de autosport. Samenwerkingsgesprekken tussen het merk en Force India zouden een vergevorderd stadium hebben bereikt. Het gaat in dit geval overigens vooral om een naamswijziging, dus effectief verandert er niet bar veel. Officieel is het op dit moment nog niet, maar het zou natuurlijk wel een handige move zijn van Mercedes (aandeelhouder van Aston Martin) om op deze manier het Britse merk wat extra aandacht te geven.

Heel lekker loopt de personenwagentak immers niet en aangezien er binnenkort AMG-motoren in de neus van de sportwagens komen te liggen, heeft Mercedes er dubbel baat bij dat de exposure rondom het merk de lucht in gaat. Bovendien rijdt Force India natuurlijk al met Mercedes-motoren, dus da’s mooi meegenomen.

In een grijs verleden, 1959 en 1960 om precies te zijn, reed Aston Martin ook al in de Formule 1, zij het met weinig succes.

Gutierrez tweede rijder Haas F1

Vannacht is de Mexicaan Esteban Gutiérrez officieel gepresenteerd als de tweede rijder bij Haas F1. Gutiérrez reed in 2013 en 2014 al twee seizoenen voor Sauber en is dit jaar in dienst bij Ferrari als testrijder. Het Amerikaanse team rijdt komend jaar met Ferrari-motoren en presenteerde eerder al Romain Grosjean als coureur.



33 reacties

Ondanks dat het gewoon een Mercedes motor is staat het natuurlijk wel goed tussen de andere merken. Echter begreep ik gisteren op Sky die bepaald niet slecht geinformeerd zijn dat niet Mercedes daar achter zit maar een beleggingsgroep die de schulden van AM heeft opgekocht
Dat zou goed passen bij AM op dit moment. Plus ze hebben al een motordeal met mercedes. Misschien is het de bedoeling een soort van B team van mercedes te beginnen onder de naam Aston Martin.
@clarkson: soort toro Rosso dus
@xiran: Ja. En net als Ferrari en Haas volgend jaar.
@clarkson: ik hoop nog steeds dat Renault terugkomt.
@clarkson: met Max?
Ik vind helemaal mooi
Ben al benieuwd naar de livery van am
@rob5nismo: ik hoop dat DBS-groen, zou mooi zijn. Het liefst zonder reclame, maar ja, dat wordt m niet…
@scottishcarspotter2000: Jaguar reed ook rond in groen.
@rob5nismo: Volgens Autosport wordt het blauw met goud, met Johnnie Walker als meest prominente sponsor.
@Edge: zal er wel goed uitzien
Vind ik altijd wat minder als een automerk dit doet. Denk aan Infiniti en Lotus bijvoorbeeld. Tenzij ze eigen motor en technieken inbrengen is het toch allemaal een holle huls alleen maar om marketing redenen. Zou wat mooier zijn voor marketing als men ook kan zeggen dat de motor en techniek obv know how van AM is ipv derde partijen.

Ben overigens wel benieuwd wat Haas gaat doen. Zij hebben als naam in racen toch wel wat te bewijzen. Ik verwacht niet dat ze vooraan zullen rijden maar neem aan dat ze goed mee zullen doen met de subtop. Zo niet, dan kun je dit avontuur ook als een fail beschouwen.
@Rick-dos: Was Petronas Mercedes-AMG ook niet ooit Brawn GP? Wat op zijn beurt ooit Team Honda was?
@AutomotiveDesigner: Klopt en daarvoor was het weer team BAR, maar dat is het punt niet.

Mercedes heeft bijvoorbeeld de motor en auto in house met hun eigen know how gecreëerd. Zij kopen itt wat er hier gaat gebeuren de complete motor niet in bij een derde partij. Als je als autofabrikant afhankelijk moet zijn voor je motor van een andere autofabrikant in de racerij, dan schiet dat, naar mijn mening, het doel om überhaupt mee te doen aan F1 voorbij. Volgens mij wil je als autofabrikant laten zien aan de wereld de vooruitstrevende kennis en technieken die je in huis hebt.

Het zou hetzelfde zijn als dat Honda zou roepen dat ze weer terugkeren in de F1 met McLaren en vervolgens een Mercedes of Ferrari motor er inlepelen.
@Rick-dos: en daarvoor Tyrrel racing
@Rick-dos: Psst. Formule 1 is zo gereguleerd dat het al decennia niets meer met technologische vooruitgang van doen heeft. Het draait maar om 1 ding en dat is marketing. We hebben jaren gekend dat het beste formule 1 team meer met mierzoete energiedrankjes dan met auto’s van doen had.
@Rick-dos: in meer en mindere mare geldt dit voor alle F1 fabrieksteams, zelfs Mercedes en Renault
@Rick-dos: misschien krijgen de rijders een door Aston Martin bekleed stuurtje en stoel?
@w0o0dy: en een heel klein Aston Martin grilletje ;-)
Kijk, mooi nieuws!
@dutchdriftking: vind ik niet. Ja dat van AM is wel grappig al zie ik het nog niet gebeuren maar Guttierez heeft in zijn twee jaar in de F1 met Max Chilton gevochten om de titel slechtste coureur op de grid. Het tweede jaar had ‘ie al niet verdiend en nu krijgt ‘ie dankzij Mexicaans geld nog een hoogst ongebruikelijke derde kans in F1.

Ik had veel liever ofwel een nieuw talent gezien die een kans krijgt of een rijder die aangetoond heeft skills te hebben die wel nog een kans verdienen zoals Vergne.

Nu is het bij voorbaat eigenlijk al duidelijk wat er gaat gebeuren bij Haas, Grosjean is de enige die geloofwaardig kan laten zien wat die auto kan. Hij zal trouwens wel blij zijn met Esteban als teamgenoot; even een jaartje om de oren rijden en hij ziet er als een held uit en dan 2017 naar Ferrari.
@jaapiyo: je bedoelt Romain Guttarizziweer?
@silver: veel te vroeg, ik bedoel natuurlijk Esteban Guttarizziweer..
Het zwaar verlieslijdende A.M de Formule 1 in ? waar gaan ze dat van betalen?
@Soulmaster: van de hoop op een betere toekomst.
@jaapiyo: net als caterham en Lotus en vroeger Jaguar zeker.
@xiran: noem dan ook Spyker eventjes 😉
@xiran: zoiets ja. Alleen Jaguar was wel een ander verhaal. Ten tijde van het Jaaaaaag F1 team was Jaguar nog van Ford, evenals Cosworth (of voor wat betreft het laatste in ieder geval deels IIRC). Het Stewart team wat ze overnamen reed ook met Ford Cosworth motoren en daar stond een grote ‘blue oval’ op de kap van de auto’s.

Dat team was een écht Ford fabrieksteam zoals Mercedes bijvoorbeeld nu is, alleen gebruikte Ford een van hun premium merken voor de branding.
@Soulmaster: Ze nemen de toko niet over, ze gaan enkel een samenwerkingsverband met Force India aan waarbij het team hernoemd wordt. Dat is nog steeds geen goedkoop grapje, maar in vergelijking met een team overnemen en draaiende houden is het een schijntje.
De passage over Aston Martin is niet helemaal juist. Autosport tekent uit de mond van Vijay Mallya dat Aston Martin de toko niet overneemt. De deal zou een samenwerkingsverband omvatten waarbij Aston Martin van Force India gaat leren en F1 technieken gaat toepassen op hun straatauto’s, en het hernoemen van het team naar Aston Martin Racing. Mallya blijft eigenaar gewoon eigenaar van het team. Je zou het dus eerder een titelsponsor deluxe kunnen noemen.
@Edge: Je hebt gelijk! Ik ga de boel bijschaven, goed dat je meedenkt :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).