• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aston Martin draait stevig verlies, hoe gaat het verder?

Auteur: Author, gepost 16 oktober 2015 om 16:58 – 28 Reacties

Aston Martin draait stevig verlies, hoe gaat het verder?


De Britten draaien al vier jaar achter elkaar verlies, maar naar aanleiding van de cijfers van vorig jaar zijn we benieuwd of de accountant het leven nog een beetje ziet zitten.

Met ruim 105 miljoen euro was het verlies dat Aston Martin vorig jaar draaide een verdrievoudiging van de rode cijfers in 2013. Da’s inderdaad geen reden om de vlag uit te hangen en de champoepel te ontkurken. Hoe het komt dat het Britse merk zo diep in de shit zit?

In de eerste plaats daalden de verkopen -vooral dankzij een inzakkende Chinese markt- van 4.200 stuks in 2013 naar 3.661 units in 2014. Daarnaast moesten vrijwel alle auto’s gebouwd vanaf 2007 worden teruggeroepen wegens een akkefietje met Chinese troepjes die per ongeluk in de dure bolides terecht waren gekomen. Last but not least: er is stevig geïnvesteerd in onder meer de aankomende DBX, een elektrische crossover/SUV.

Met de eveneens aankomende DB11 in het achterhoofd, vragen we ons dan ook af of Aston Martin genoeg ijzers in het vuur heeft om binnen afzienbare tijd de schaapjes op het droge te krijgen. Misschien is het een beter idee om merkwaarden en heritage overboord te gooien en gewoon een semi-volume SUV te gaan bouwen à la Bentley Bentayga. Met het verdiende geld kunnen dan weer leuke en zelfs hardcore sportauto’s worden gebouwd, zoals die hitsige V12 Vantage GT3 GT12. Kunnen rare exercities als die geflopte Cygnet voortaan mooi achterwege blijven.

Foto: de eveneens hitsige Aston Martin DB10

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, autoverkoop, geld

Vorig bericht: « Pwoah: tractoren vanaf 2017 verplicht met kenteken
Volgend bericht: Deze mevrouw gaat Volkswagen redden »

Lees Interacties

Reacties

  1. kiasoul98 zegt

    16 oktober 2015 om 17:00

    Een SUV zal inderdaad helaas misschien een redding zou kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      16 oktober 2015 om 17:02

      @kiasoul98: wat hij zegt

      Login om te reageren
  2. henkhupelschoten zegt

    16 oktober 2015 om 17:04

    Mercedes-Benz koopt heel de boel op.

    Login om te reageren
    • michaelcorleone zegt

      16 oktober 2015 om 17:10

      @henkhupelschoten: Precies wat ik dacht je bent me voor.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        16 oktober 2015 om 18:14

        @michaelcorleone: en ik ook…!

        Login om te reageren
  3. max038 zegt

    16 oktober 2015 om 17:05

    Zonde !

    Login om te reageren
  4. martinus zegt

    16 oktober 2015 om 17:07

    Een suv moet tegenwoordig wel. En bij alle Britse concurrenten zit er ook een in de pijpleiding.

    Jaguar heeft de F-pace
    Bentlet heeft de Q7 bentayga
    Land Rover: Range Rovers.
    Rolls Royce: Heeft er ook een in de planning.
    Zelfs Mini biedt tegenwoordig cross overs aan.

    Login om te reageren
  5. CRX zegt

    16 oktober 2015 om 17:08

    Doe die SUV dan maar. Je kunt nooit teveel AM’S tegenkomen.

    Login om te reageren
  6. elias zegt

    16 oktober 2015 om 17:12

    Als de SUV de redding is, dan ist ni erg

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    16 oktober 2015 om 17:35

    Gelul van de bovenste plank !
    Aston Martin heeft ALTIJD verlies gemaakt.
    Tot en met de komst van Victor Gauntlet toe (en dat was een super tycoon)
    Zelfs die kreeg het zootje niet op de rails.
    Volgens mij pas onder FORD eigendom, maar dat was tevens de periode dat je drie, vier keer per avond werd benaderd voor geld te krijgen want je huis was zo ontieglijk veel waard geworden en je leeft toch maar één keer mijnheer
    Toen kregen ze die krengen niet aangesleept.
    Denk alleen dat er nu veel onder water staan zo to spiek !

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      16 oktober 2015 om 18:16

      @desjonnies: ik kan mij ook niet heugen dat Aston Martin geen verlies heeft geleden, eigenlijk. Volgens mij hebben ze relatief goede jaren gehad tussen 2004 en 2007, maar winst niet, volgens mij.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        17 oktober 2015 om 13:22

        @gtwillem: ford maakte het winstgevend en verkocht het toen gelijk .

        Login om te reageren
  8. stfu zegt

    16 oktober 2015 om 18:05

    Niet zo vreemd toch? Hun modellen lijken, afgezien vd Vanquish, al tien jaar als twee druppels op elkaar. Ze zijn mooi ja, maar ook al tijden zga ongewijzigd (dus minder begeerlijk) en ze zijn nooit beter dan de concurrentie.

    Login om te reageren
    • thefmanl zegt

      16 oktober 2015 om 19:06

      @stfu: de echte AM fans zien wel een verschil tussen de astons. Over dat ze nooit beter zijn dan de concurrentie hen je geen gelijk, de schoenheidsprijs wint Aston al vele jaren

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        16 oktober 2015 om 20:39

        @thefmanl: schoonheid verjaart ook op een gegeven moment. Je wil als koper iets nieuws, niet een design van 10 jaar oud.

        Login om te reageren
        • clioracing zegt

          17 oktober 2015 om 12:21

          @stfu: Bij dit soort auto’s verjaart de techniek misschien, maar nooit de schoonheid.

          Login om te reageren
          • stfu zegt

            17 oktober 2015 om 14:05

            @clioracing: wel als je door concurrenten op alle manieren wordt ingehaald :) Je koopt niet een auto puur omdat de buitenkant goed geslaagd is toch? Als je een nieuwe auto koopt (althans, dat vind ik) wil je toch iets nieuws en niet een model die al 11 jaar oud is. Kan je net zo goed een tweedehandsje kopen.

            Login om te reageren
            • clioracing zegt

              17 oktober 2015 om 14:37

              @stfu: Deels met je eens. Alleen niet dat schoonheid verjaart. Kijk maar naar klassieke Aston’s. De Aston’s van nu zijn klassiekers in de dop.

              Aston Martin wordt door de concurrentie vooral ingehaald op technisch vlak, maar niet op esthetisch vlak. Ik denk toch dat de verkopen vooral dalen vanwege de verouderde onderhuidse techniek, niet vanwege het (in mijn ogen prachtige) design. Echter laten ze met de DB10 en DBX zien dat er een verandering komt qua design. Persoonlijk vind ik het minder mooi worden. Ik denk dat er een hoop mensen op een gegeven moment met weemoed zullen terugkijken op de periode 2003-2015.

              Login om te reageren
            • clioracing zegt

              17 oktober 2015 om 14:47

              @stfu: Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij dan denkt over de filosofie van Porsche met hun 911. De basis van het design is in 50 jaar tijd nauwelijks veranderd. Het design is alleen steeds bijgeschaafd en de techniek geupdate.

              Login om te reageren
              • stfu zegt

                17 oktober 2015 om 21:33

                @clioracing: Ik vind de huidige 911 prachtig en beduidend anders dan de 996 bv.

  9. Dimglor zegt

    16 oktober 2015 om 18:07

    Kan me ook wel een beetje voorstellen dat de verkopen wat tegenvallen…
    De V8 Vantage bestaat al sinds 2005, dus is zeker al niet meer van de jongste..
    De DB9 is al van 2003 en de Vanquish is qua looks toch stevig afgeleid van de DB9, maar beide zijn natuurlijk wel beauty’s…
    En de Rapide is sinds 2010 op de markt, maar is sinds de S versie wat minder fraai geworden door die enorme grille…
    Dus al bij al is de range niet volledig “up-to-date”..
    Dit terwijl er toch wel stevige concurrentie is van andere merken die toch een modernere wagen kunnen aanbieden..
    Kan dus wel verstaan dat de verkoopcijfers niet de beste zijn..
    Dit gezegd zijnde, als ik in de markt was voor zo’n wagen.. Dan zou een Aston Martin Vanquish toch wel heel hoog op het lijstje staan!

    Login om te reageren
  10. mrB zegt

    16 oktober 2015 om 18:08

    Gewoon die db 10 gaan produceren, je hebt daar al de marketing voor door James bond. Beetje nieuwe looks kunnen geen kwaad.

    Login om te reageren
  11. jpoers zegt

    16 oktober 2015 om 18:13

    Hebben ze niet heel hard gecasht met die lagonda??

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      16 oktober 2015 om 18:22

      @jpoers: zoiets heeft ook ontwikkelingskosten met zich meegebracht.

      Login om te reageren
    • clarkson zegt

      16 oktober 2015 om 19:24

      @jpoers: Aan zo’n speciaal project verliezen ze alleen maar bakken met geld.

      Login om te reageren
  12. bartsmit zegt

    16 oktober 2015 om 18:46

    Zo zie je maar weer dat alleen mooi en stijlvol willen zijn geen hout snijdt.

    Login om te reageren
  13. bigfun zegt

    16 oktober 2015 om 21:48

    Komt op de middellange termijn niet goed met Aston

    Login om te reageren
  14. str8six zegt

    16 oktober 2015 om 23:34

    Hoe komt het goed? Als ze eens met een vernieuwend design komen ipv voort borduren op de db9. Boring.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North