• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

F1: voortaan vrij radiocontact en normaal starten met regen

Auteur: Dizono, gepost 28 juli 2016 om 20:06 – 41 Reacties

We gaan weer starten in de regen


In een onderonsje tussen de teams en de FIA zijn enkele belangrijke wijzigingen in de reglementen doorgevoerd.

Afgelopen weekend werd Jenson Button de dupe van de regels omtrent radioverkeer. Hij kreeg van zijn team de opdracht niet te schakelen in verband met fout een hydraulisch systeem. Volgens de wedstrijdleiding een overtreding aangezien er geen sprake was van een veiligheidsrisico. Volgens Button was dat wel degelijk het geval omdat het hydraulische systeem ook van invloed is op de remprestaties van zijn wagen.

Tot op heden lag de beslissing of radiocommunicatie wel of niet is toegestaan bij de wedstrijdleiding. Charlie Whiting en consorten dus. In een overleg tussen de zes voornaamste teams, FIA-baas Jean Todt en Bernie Ecclestone -de zogenaamde Strategy Group- is besloten het radiocontact per direct weer vrij te geven. Dat betekent dat de engineers weer vrijuit kunnen praten met de coureurs. Vooral goed nieuws voor de Mercedes-rijders, aangezien zij niet van elk knopje op hun stuur de werking schijnen te kennen. Alleen tijdens de formatieronde is elk radioverkeer strikt verboden.

Daar waar te discussiëren valt of bovenstaande wijziging positief is, zullen jullie het ongetwijfeld met mij eens zijn dat het voortaan normaal starten van een regenrace een meer dan welkome verandering is. Tot dus ver werden regenrace gestart achter een safetycar, tot ergernis van publiek én de coureurs.

Dan zijn er nog de zogenaamde halo’s, de cockpitbeschermers die als een soort g-string over het rijderscompartiment zijn gedrapeerd. De FIA wilde deze volgend seizoen al introduceren, maar de teambazen hebben daar tijdens deze meeting niet mee ingestemd. Zij vinden dat de beslissing te vroeg komt en willen graag nog meer tests doen met de halo’s en eventuele alternatieven die wat eleganter zijn, zoals het aeroscreen.

Red Bull halo

Ook interessant!

  • In 2022 geen contact tussen F1 teambaas en FIA
    In 2022 geen radiocontact tussen F1 teambaas en FIA
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • Er is nu al gedoe rondom de zojuist onthulde Haas F1-auto

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

bernie-ecclestone, fia, Formule 1, halo, jean-todt, Racing, water

Vorig bericht: « Zou jij in deze zuinige en betaalbare driewieler stappen?
Volgend bericht: 8 Porsches die bewijzen dat 911’jes kilometervreters zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    28 juli 2016 om 20:09

    Klinkt als een zinvolle meeting.

    Login om te reageren
  2. derek306 zegt

    28 juli 2016 om 20:17

    De regels in de formule 1 veranderen nog sneller dan het humeur van mijn vriendin..

    Maar ik ben benieuwd wat deze regels ons brengen! Zijn er voor 2017 nog grote wijzigingen?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      28 juli 2016 om 20:27

      @derek306: even snel gegoogeld en gecopy-pasted:

      De belangrijkste formule 1 regels voor 2017: De wijzigingen

      De auto’s worden breder, stoerder, sneller en dit alles komt met name doordat de auto meer grip krijgen. Een bredere auto met bredere vleugels betekent meer downforce, waardoor de auto’s harder over het circuit kunnen. Als de regels door gaan dan zouden auto’s 3 tot 5 seconden per rondje sneller worden.

      2016 2017
      Voorwielen 245mm 305mm
      Achterwielen 325mm 405mm
      Breedte ophanging 1800mm 2000mm
      Voorvleugel 1650mm 1800mm
      Breedte achtervleugel 750mm 950mm
      Hoogte achtervleugel 950mm 800mm
      Breedte bodywork 1400mm 1600mm
      Gewicht 702kg 722kg + banden
      bron
      Ik hoop maar dat de lay-out een beetje fatsoenlijk wordt mee gekopieerd.

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        28 juli 2016 om 21:39

        @RRRobert: De voorvleugels nog 15cm breder dan nu!?

        Login om te reageren
    • john4545 zegt

      28 juli 2016 om 21:47

      @derek306: dit. Hoewel staande start in wet goed is, zijn al die steeds veranderende regels echt verschrikkelijk annoying.

      Login om te reageren
      • derek306 zegt

        28 juli 2016 om 21:54

        @john4545: helemaal gelijk in! Ik geloof niet dat het voor de beginnende kijker zo overzichtelijk word gemaakt..

        Login om te reageren
  3. stfu zegt

    28 juli 2016 om 20:21

    Het is net de overheid met z’n bijtelling- en wegenbelastingregels. Amper te volgen. Maar ik vind het goede wijzigingen! Vooral het starten. Geeft tenminste wat spektakel.

    Login om te reageren
  4. banaan7 zegt

    28 juli 2016 om 20:24

    Lijkt me best irritant, de hele race zo’n stok voor je neus

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    28 juli 2016 om 20:26

    Ben het wat de radioregels betreft er absoluut niet mee eens.
    Er zijn teams die zie hebben voorbereid op het niet geven van radio calls. Die wellicht het stuurtje hebben aangepast, rijders hebben geïnstrueerd, bijeenkomsten hebben gehouden over hoe hier mee om te gaan. En je hebt teams waar ze dachten la maar waaien we concentreren ons op aerodynamica, motorenontwikkeling, gewicht beperking, noem maar op. Die 2e groep heeft haar huiswerk niet gedaan en wordt daar nu voor beloond.

    Alsof een leraar, omdat een deel van de klas maar de helft van de stof heeft geleerd, de helft van de toets schrapt.

    Ik vind overigens dat die radioregels onzin zijn. Maar regels maken de sport.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      29 juli 2016 om 08:11

      @pomoek: in het geval van de Formule 1; regels slopen de sport. Het wordt nu eindelijk wat beter.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        29 juli 2016 om 09:43

        @Gulli: Ja en nee. Het teveel reguleren maakt het uitoefenen van een sport lastig, onoverzichtelijk en duur. Aan de andere kant: Zonder regels is er geen sport. Dan krijg je 22 Brabham BT46’s die van bocht naar bocht blazen en op topsnelheid die bochten nemen. Elke competitie is dan onmogelijk. Je zult een soort gulden middenweg moeten bewandelen.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 juli 2016 om 09:03

      @pomoek: “we concentreren ons op aerodynamica, motorenontwikkeling, gewicht beperking, noem maar op. Die 2e groep heeft haar huiswerk niet gedaan.”

      Volgens mij doet die groep juist wel haar huiswerk. Dat is toch waar het om draait in de racerij.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        29 juli 2016 om 11:10

        @berlinetta: moet je wel van de techniek gebruik kunnen maken. En als ik betaald krijg om met machines te werken dan moet ik ook weten hoe ik ze repareer. Is dat anders als je meer verdient?

        Login om te reageren
  6. BmwMPower zegt

    28 juli 2016 om 20:27

    Met ingang van deze regels kijk je vanaf nu dus enkel en alleen nog voor Max Verstappen.

    Login om te reageren
  7. koeckenbacker zegt

    28 juli 2016 om 20:30

    Zouden die ontvoerders van mama ecclestone dan toch ook f1 fans zijn?

    Login om te reageren
  8. clarkson zegt

    28 juli 2016 om 20:31

    Helemaal mee eens. Al mag de wagen gewoon open blijven van mij.

    Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    28 juli 2016 om 20:33

    Ben het alleen niet eens met de radiocontacten wijziging. Ze zijn daar weer te ver in doorgeschoten. Communiceren met de coureur als een setting verkeerd staat of als er een probleem is geen probleem, maar het coachen van de bestuurder dat vind ik niet kunnen. Laat het ‘m lekker zelf uitzoeken waar iedereen is en hoeveel sneller hij moet rijden om iemand voor te blijven en dat soort zaken. Dat moet gewoon in handen van de bestuurder blijven.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      28 juli 2016 om 20:42

      @Rick-dos: dat zagen ze anders toch ook wel als ze langs start kwamen? Die ouderwetse bordjes ;)

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        28 juli 2016 om 20:49

        @stfu: Alleen van de persoon die achter of voor je ligt maar niet dat je bocht 10 strakker moet nemen en met hogere snelheid. En die informatie kreeg je maar één keer per ronde. ;)

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      29 juli 2016 om 00:20

      @Rick-dos: eens. Alleen aangeven dat er een probleem is met de… Remmen / versnellingsbak / brandstof / banden / motor / mgk-u of zoiets… aanwijzingen mag je niet geven, dat moet de rijder zelf verzinnen. Doet hij het fout kun je zeggen dat het probleem blijft bestaan… Weet de coureur dat hij iets anders moet verzinnen. Dat zoeken naar de oplossing zal tijd kosten dus probleem betekent vertraging.

      Login om te reageren
  10. jbkleyn zegt

    28 juli 2016 om 20:39

    Het lijkt me dat zo’n Halo in je zicht zit, niet erg praktisch toch?

    Login om te reageren
    • rickvanbuuren zegt

      28 juli 2016 om 21:24

      @jbkleyn: ik geloof dat ze zo ver naar voren focussen dat die stang nauwelijks het beeld verstoord. Net als een haartje voor je ogen terwijl je op het terras je ogen tegoed doet aan, nouja ik dwaal af

      Login om te reageren
  11. gwnbmw zegt

    28 juli 2016 om 20:50

    de ontvoerders van eclestones schoonmoeder: “die 33 miljoen mag je houden, maar flikker op met je halo, en al helemaal met die k*t radio, wij zijn fan van hamilton!!!”

    Login om te reageren
  12. thefmanl zegt

    28 juli 2016 om 21:12

    Als ze nou echt humor hebben bij de FIA laten ze de coureurs starten in de regen, en een rondje later de safety car naar buiten. Maar ik denk niet dat ze dat soort humor hebben daar

    Login om te reageren
  13. dennisdd zegt

    28 juli 2016 om 21:15

    Gaat het alleen om de gesproken radio of mogen de monteurs dan ook weer op afstand sleutelen aan de software?

    Login om te reageren
    • thefmanl zegt

      28 juli 2016 om 22:14

      @dennisdd: dat mogen ze sowieso al als ik het goed heb, ze hebben buttons probleem ook op afstand opgelost

      Login om te reageren
  14. papa zegt

    28 juli 2016 om 21:18

    Gewoon een smartphone op het dash plakken waarop de engineers WhatsApp berichtjes kunnen sturen met instructies… Ben je helemaal van het gezeik af

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      29 juli 2016 om 10:27

      @papa: in zo’n houdertje voor op je luchtrooster zeker :P

      Login om te reageren
  15. E34M5Touring zegt

    28 juli 2016 om 21:25

    Ik zou geheel open radioverkeer doen. Dat coureurs ook tegen elkaar kunnen praten. En tegen de pers etc. Dat laatste deden ze in Australie bij Touringcar racen wel. Dan werden er tijdens het rijden gewoon vragen gesteld. ZIt een stukje in 1 van de oude video’s van Jeremy Clarkson waarbij die coureur spint omdat er een kerel allemaal vragen begint te stellen…

    Login om te reageren
    • john4545 zegt

      28 juli 2016 om 21:51

      @E34M5Touring: Why stop there? Gewoon wereldwijde open verbindingen zodat fans ook tegen rijders kunnen rpaten:”Hey Kimi, wat een lekker wijf heb jij als vriendin! waar heb je dr opgepikt?” Zoiets.

      Login om te reageren
  16. viezefreddyw zegt

    28 juli 2016 om 21:37

    Dit is serieus waar geweldig nieuws. Eindelijk eens goed nieuws vanuit de directie van de Formule 1. Het zal de sport ten goede komen.

    Login om te reageren
  17. tkoote zegt

    28 juli 2016 om 21:37

    Zo zo ze gaan nog eens wat leren daar. Alleen maar goede beslissingen deze keer, ook al ben ik wel bang voor het effect van de regenstart-beslissing. De kans bestaat dat we nu uren moeten wachten tot de start van een race omdat een baan te langzaam opdroogt… Aan de andere kant, als we daarna spektakel krijgen is het ’t misschien wel waard.

    Login om te reageren
  18. bassx zegt

    28 juli 2016 om 21:49

    Jammer dat er weer vrijuit gesproken mag worden. Dan wordt het “before turn 3 set brake to 5”, “coast between turn 6 and 7 for 25 meters” etc… coureurs bepalen dan zelf niet meer waar ze hun hybride systeem inzetten. Had gehoopt dat het stuurtje volgend seizoen gewoon simpeler was gaan worden. Zoals Toto zei, de FIA zijn een stelletje bangeriken geworden en de aanklacht van de nabestaanden van Jules helpt niet mee.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 juli 2016 om 07:51

      @bassx: hé, zulke dingen zegt mijn auto ook telkens “na 500 meter, neem de afslag” en heel veel “probeer te keren”. Best irritant maar omdat ze dat ook in de formule 1 hebben is het wel stoer!

      Login om te reageren
  19. john4545 zegt

    28 juli 2016 om 21:49

    “Ricc, max remt 3 meter later in bocht 6. Doe dat ook. Nico, Lewis staat 2.3 seconde erder op het gas uit bocht 9. Doe dat ook!””

    Terug zal het driver coachen komen, en nog meer de verschillen tussen rijders opheffen. Nee, ik ben hier dus niet blij mee. Het gaat nog saaier worden.

    Login om te reageren
  20. rob5nismo zegt

    28 juli 2016 om 21:54

    Ik vind het wel goed van de radioregels tot bepaalde hoogte
    Als de coureur een probleem heeft met de auto dan mag dat van mij wel aangegeven worden.
    Maar liever niet het coachen

    Login om te reageren
  21. john4545 zegt

    28 juli 2016 om 22:01

    Overigens zijn ook de track limiet overschrijdingen geannuleerd. Voortaan mag elke coureur ongestraft al het asfalt gebruiken. Words fail me hoe ongefloolijk dom de FIA is.

    Login om te reageren
  22. jeppie zegt

    29 juli 2016 om 00:45

    Het aeroscreen is een veel betere oplossing dan de Halo. Eleganger, het zicht wordt niet belemmerd door een stang voor je neus (en bij regen kan je er een dakje op zetten ;)

    Login om te reageren
  23. pinut187 zegt

    29 juli 2016 om 08:00

    Gewoon starten in de regen, dat is goed nieuws.!

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      29 juli 2016 om 08:16

      @pinut187: Zo vaak gebeurt dit toch niet?

      Login om te reageren
  24. riddertevoet zegt

    29 juli 2016 om 08:54

    Ik geloof er helemaal niks van dat ze voortaan normaal starten als het regent. Zelfs kwalificaties worden tegenwoordig uitgesteld als de baan nat is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North