
In een onderonsje tussen de teams en de FIA zijn enkele belangrijke wijzigingen in de reglementen doorgevoerd.
Afgelopen weekend werd Jenson Button de dupe van de regels omtrent radioverkeer. Hij kreeg van zijn team de opdracht niet te schakelen in verband met fout een hydraulisch systeem. Volgens de wedstrijdleiding een overtreding aangezien er geen sprake was van een veiligheidsrisico. Volgens Button was dat wel degelijk het geval omdat het hydraulische systeem ook van invloed is op de remprestaties van zijn wagen.
Tot op heden lag de beslissing of radiocommunicatie wel of niet is toegestaan bij de wedstrijdleiding. Charlie Whiting en consorten dus. In een overleg tussen de zes voornaamste teams, FIA-baas Jean Todt en Bernie Ecclestone -de zogenaamde Strategy Group- is besloten het radiocontact per direct weer vrij te geven. Dat betekent dat de engineers weer vrijuit kunnen praten met de coureurs. Vooral goed nieuws voor de Mercedes-rijders, aangezien zij niet van elk knopje op hun stuur de werking schijnen te kennen. Alleen tijdens de formatieronde is elk radioverkeer strikt verboden.
Daar waar te discussiëren valt of bovenstaande wijziging positief is, zullen jullie het ongetwijfeld met mij eens zijn dat het voortaan normaal starten van een regenrace een meer dan welkome verandering is. Tot dus ver werden regenrace gestart achter een safetycar, tot ergernis van publiek én de coureurs.
Dan zijn er nog de zogenaamde halo’s, de cockpitbeschermers die als een soort g-string over het rijderscompartiment zijn gedrapeerd. De FIA wilde deze volgend seizoen al introduceren, maar de teambazen hebben daar tijdens deze meeting niet mee ingestemd. Zij vinden dat de beslissing te vroeg komt en willen graag nog meer tests doen met de halo’s en eventuele alternatieven die wat eleganter zijn, zoals het aeroscreen.
Klinkt als een zinvolle meeting.
De regels in de formule 1 veranderen nog sneller dan het humeur van mijn vriendin..
Maar ik ben benieuwd wat deze regels ons brengen! Zijn er voor 2017 nog grote wijzigingen?
@derek306: even snel gegoogeld en gecopy-pasted:
De belangrijkste formule 1 regels voor 2017: De wijzigingen
De auto’s worden breder, stoerder, sneller en dit alles komt met name doordat de auto meer grip krijgen. Een bredere auto met bredere vleugels betekent meer downforce, waardoor de auto’s harder over het circuit kunnen. Als de regels door gaan dan zouden auto’s 3 tot 5 seconden per rondje sneller worden.
2016 2017
Voorwielen 245mm 305mm
Achterwielen 325mm 405mm
Breedte ophanging 1800mm 2000mm
Voorvleugel 1650mm 1800mm
Breedte achtervleugel 750mm 950mm
Hoogte achtervleugel 950mm 800mm
Breedte bodywork 1400mm 1600mm
Gewicht 702kg 722kg + banden
bron
Ik hoop maar dat de lay-out een beetje fatsoenlijk wordt mee gekopieerd.
@RRRobert: De voorvleugels nog 15cm breder dan nu!?
@derek306: dit. Hoewel staande start in wet goed is, zijn al die steeds veranderende regels echt verschrikkelijk annoying.
@john4545: helemaal gelijk in! Ik geloof niet dat het voor de beginnende kijker zo overzichtelijk word gemaakt..
Het is net de overheid met z’n bijtelling- en wegenbelastingregels. Amper te volgen. Maar ik vind het goede wijzigingen! Vooral het starten. Geeft tenminste wat spektakel.
Lijkt me best irritant, de hele race zo’n stok voor je neus
Ben het wat de radioregels betreft er absoluut niet mee eens.
Er zijn teams die zie hebben voorbereid op het niet geven van radio calls. Die wellicht het stuurtje hebben aangepast, rijders hebben geïnstrueerd, bijeenkomsten hebben gehouden over hoe hier mee om te gaan. En je hebt teams waar ze dachten la maar waaien we concentreren ons op aerodynamica, motorenontwikkeling, gewicht beperking, noem maar op. Die 2e groep heeft haar huiswerk niet gedaan en wordt daar nu voor beloond.
Alsof een leraar, omdat een deel van de klas maar de helft van de stof heeft geleerd, de helft van de toets schrapt.
Ik vind overigens dat die radioregels onzin zijn. Maar regels maken de sport.
@pomoek: in het geval van de Formule 1; regels slopen de sport. Het wordt nu eindelijk wat beter.
@Gulli: Ja en nee. Het teveel reguleren maakt het uitoefenen van een sport lastig, onoverzichtelijk en duur. Aan de andere kant: Zonder regels is er geen sport. Dan krijg je 22 Brabham BT46’s die van bocht naar bocht blazen en op topsnelheid die bochten nemen. Elke competitie is dan onmogelijk. Je zult een soort gulden middenweg moeten bewandelen.
@pomoek: “we concentreren ons op aerodynamica, motorenontwikkeling, gewicht beperking, noem maar op. Die 2e groep heeft haar huiswerk niet gedaan.”
Volgens mij doet die groep juist wel haar huiswerk. Dat is toch waar het om draait in de racerij.
@berlinetta: moet je wel van de techniek gebruik kunnen maken. En als ik betaald krijg om met machines te werken dan moet ik ook weten hoe ik ze repareer. Is dat anders als je meer verdient?
Met ingang van deze regels kijk je vanaf nu dus enkel en alleen nog voor Max Verstappen.
Zouden die ontvoerders van mama ecclestone dan toch ook f1 fans zijn?
Helemaal mee eens. Al mag de wagen gewoon open blijven van mij.
Ben het alleen niet eens met de radiocontacten wijziging. Ze zijn daar weer te ver in doorgeschoten. Communiceren met de coureur als een setting verkeerd staat of als er een probleem is geen probleem, maar het coachen van de bestuurder dat vind ik niet kunnen. Laat het ‘m lekker zelf uitzoeken waar iedereen is en hoeveel sneller hij moet rijden om iemand voor te blijven en dat soort zaken. Dat moet gewoon in handen van de bestuurder blijven.
@Rick-dos: dat zagen ze anders toch ook wel als ze langs start kwamen? Die ouderwetse bordjes ;)
@stfu: Alleen van de persoon die achter of voor je ligt maar niet dat je bocht 10 strakker moet nemen en met hogere snelheid. En die informatie kreeg je maar één keer per ronde. ;)
@Rick-dos: eens. Alleen aangeven dat er een probleem is met de… Remmen / versnellingsbak / brandstof / banden / motor / mgk-u of zoiets… aanwijzingen mag je niet geven, dat moet de rijder zelf verzinnen. Doet hij het fout kun je zeggen dat het probleem blijft bestaan… Weet de coureur dat hij iets anders moet verzinnen. Dat zoeken naar de oplossing zal tijd kosten dus probleem betekent vertraging.
Het lijkt me dat zo’n Halo in je zicht zit, niet erg praktisch toch?
@jbkleyn: ik geloof dat ze zo ver naar voren focussen dat die stang nauwelijks het beeld verstoord. Net als een haartje voor je ogen terwijl je op het terras je ogen tegoed doet aan, nouja ik dwaal af
de ontvoerders van eclestones schoonmoeder: “die 33 miljoen mag je houden, maar flikker op met je halo, en al helemaal met die k*t radio, wij zijn fan van hamilton!!!”
Als ze nou echt humor hebben bij de FIA laten ze de coureurs starten in de regen, en een rondje later de safety car naar buiten. Maar ik denk niet dat ze dat soort humor hebben daar
Gaat het alleen om de gesproken radio of mogen de monteurs dan ook weer op afstand sleutelen aan de software?
@dennisdd: dat mogen ze sowieso al als ik het goed heb, ze hebben buttons probleem ook op afstand opgelost
Gewoon een smartphone op het dash plakken waarop de engineers WhatsApp berichtjes kunnen sturen met instructies… Ben je helemaal van het gezeik af
@papa: in zo’n houdertje voor op je luchtrooster zeker :P
Ik zou geheel open radioverkeer doen. Dat coureurs ook tegen elkaar kunnen praten. En tegen de pers etc. Dat laatste deden ze in Australie bij Touringcar racen wel. Dan werden er tijdens het rijden gewoon vragen gesteld. ZIt een stukje in 1 van de oude video’s van Jeremy Clarkson waarbij die coureur spint omdat er een kerel allemaal vragen begint te stellen…
@E34M5Touring: Why stop there? Gewoon wereldwijde open verbindingen zodat fans ook tegen rijders kunnen rpaten:”Hey Kimi, wat een lekker wijf heb jij als vriendin! waar heb je dr opgepikt?” Zoiets.
Dit is serieus waar geweldig nieuws. Eindelijk eens goed nieuws vanuit de directie van de Formule 1. Het zal de sport ten goede komen.
Zo zo ze gaan nog eens wat leren daar. Alleen maar goede beslissingen deze keer, ook al ben ik wel bang voor het effect van de regenstart-beslissing. De kans bestaat dat we nu uren moeten wachten tot de start van een race omdat een baan te langzaam opdroogt… Aan de andere kant, als we daarna spektakel krijgen is het ’t misschien wel waard.
Jammer dat er weer vrijuit gesproken mag worden. Dan wordt het “before turn 3 set brake to 5”, “coast between turn 6 and 7 for 25 meters” etc… coureurs bepalen dan zelf niet meer waar ze hun hybride systeem inzetten. Had gehoopt dat het stuurtje volgend seizoen gewoon simpeler was gaan worden. Zoals Toto zei, de FIA zijn een stelletje bangeriken geworden en de aanklacht van de nabestaanden van Jules helpt niet mee.
@bassx: hé, zulke dingen zegt mijn auto ook telkens “na 500 meter, neem de afslag” en heel veel “probeer te keren”. Best irritant maar omdat ze dat ook in de formule 1 hebben is het wel stoer!
“Ricc, max remt 3 meter later in bocht 6. Doe dat ook. Nico, Lewis staat 2.3 seconde erder op het gas uit bocht 9. Doe dat ook!””
Terug zal het driver coachen komen, en nog meer de verschillen tussen rijders opheffen. Nee, ik ben hier dus niet blij mee. Het gaat nog saaier worden.
Ik vind het wel goed van de radioregels tot bepaalde hoogte
Als de coureur een probleem heeft met de auto dan mag dat van mij wel aangegeven worden.
Maar liever niet het coachen
Overigens zijn ook de track limiet overschrijdingen geannuleerd. Voortaan mag elke coureur ongestraft al het asfalt gebruiken. Words fail me hoe ongefloolijk dom de FIA is.
Het aeroscreen is een veel betere oplossing dan de Halo. Eleganger, het zicht wordt niet belemmerd door een stang voor je neus (en bij regen kan je er een dakje op zetten ;)
Gewoon starten in de regen, dat is goed nieuws.!
@pinut187: Zo vaak gebeurt dit toch niet?
Ik geloof er helemaal niks van dat ze voortaan normaal starten als het regent. Zelfs kwalificaties worden tegenwoordig uitgesteld als de baan nat is.