• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Facel-Vega maakt een comeback in Parijs?

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 maart 2012 om 15:42 – 30 Reacties

Facel Vega teasert
Retro is hip, en dus schieten de heropstandingen van oude dode automerken als paddestoelen uit de grond. Een volgende kandidaat hiervoor is Facel-Vega, waarvan we waarschijnlijk iets concept-achtigs gaan zien op de Autosalon van Parijs.

Wat is Facel-Vega? Een Parijse fabrikant die tussen 1954 en 1964 uiteenlopende modellen in hun fabriek in Parijs bouwde. Het bekendst waren ze met hun luxemodellen waarin een forse Chrysler-V8 lag, maar later kwamen hier ook vierpitters bij, die hier en daar qua betrouwbaarheid het een en ander te wensen over lieten. Einde van het liedje was dat het merk als een nachtkaars doofde, en nu alweer bijna 50 jaar inactiviteit vertoont.

Facel Vega teasert

Op de Facebook-pagina van Facel Vega verscheen eerder deze maand echter een afbeelding van een silhouet met een doekje er over. Dit lijkt een vooraankondiging van een nieuw design, dat in september in Parijs vertoond zal worden. We zijn benieuwd, naast dit eventuele concept houden we ook al sterk rekening met iets van Alpine. Een beetje graven leverde nog flink wat schetsen op, waaronder een kofferset. Retro galore! (blogautomobile, via autoevolution)

Ook interessant!

  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, concept, facel-vega, parijs-2012, Retro, teaser

Vorig bericht: « Paris Hilton parkeert de RS6 van Afrojack?
Volgend bericht: Rijtest en video: Renault Mégane Collection 2012 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jokkebrok zegt

    14 maart 2012 om 15:48

    Nog zo’n merk waar ik nooit van hen gehoord…
    Ziet er wel aardig uit btw

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      14 maart 2012 om 16:01

      @Jokkebrok: Dat houdt in dat je óf niet van klassieke auto’s houdt, óf jonger bent dan pak ‘m beet een jaar of 20? Of allebei natuurlijk… :)

      Login om te reageren
  2. meneersander zegt

    14 maart 2012 om 15:53

    Kennen we ook een merk dat geslaagd is op de markt, dat zo retro en hip is? Mini even buitenwegen gelaten.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      14 maart 2012 om 16:00

      Ben nog steeds geen liefhebber van het reanimeren van merken. De tekeningen zien er echter wel leuk uit. Welke motorisering zouden ze kiezen? Een Viper V10? Zou passend zijn gezien de link met Chrysler…

      Login om te reageren
  3. Barnato zegt

    14 maart 2012 om 15:54

    Geweldig merk! Vooral de HK 500 !

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    14 maart 2012 om 15:55

    Facel-Vega, Frans en Amerikaans gecombineerd. Droomauto’s voor mij. Hopelijk wordt dit geen dertien in een dozijn sportwagen/GT…

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      14 maart 2012 om 16:02

      @Citrofiel: Correctie, even een testje gekeken en qua comfort en weggedrag schijnt hij ernstig tegen te vallen… Droomauto-af!
      http://www.youtube.com/watch?v=tQrwbzDTvSQ

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        14 maart 2012 om 16:52

        beste @Citrofiel: ..
        er is maar 1 klassieker die ook ECHT lekker rijdt ..

        en die heb je al ..

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          14 maart 2012 om 17:06

          @lincoln: Klassieker, klassieker… Ik houd het voorlopig bij youngtimer. Een DS rijdt ook perfect, dat lijkt me wel een klassieker. :)

          Login om te reageren
        • Klassiekerrally zegt

          14 maart 2012 om 20:50

          @lincoln: Hey, oppassen! Onderschat de Morris 1300 niet he! It floats on fluid, net als de BX, maar dan zonder pomp en niveauregeling… ;)

          Login om te reageren
  5. james125 zegt

    14 maart 2012 om 16:01

    Mooi! Laat ze maar komen!

    Login om te reageren
  6. Pallas zegt

    14 maart 2012 om 16:08

    Kan eigenlijk alleen maar tegenvallen, zal anno nu nooit meer de zelfde uitstraling/imago krijgen als toen. Is te lang geleden.

    Login om te reageren
  7. bullgod76 zegt

    14 maart 2012 om 16:09

    Zolang het maar geen lelijke, suffe SUV word, vind ik alles wel best.
    De oude Facel-Vega’s waren ook meer luxe GT’s.

    Login om te reageren
  8. jolig zegt

    14 maart 2012 om 16:14

    Hopelijk is ie raar genoeg en niet gewoon SL met een andere body ofzo. Lekker de stoelen 3 km uit elkaar, op z’n Europees-Amerikaans.

    Login om te reageren
  9. Ram-G-maN zegt

    14 maart 2012 om 16:46

    Zo aan de koffers te zien zitten ze in ver gevorderd stadium. Ze beginnen ongetwijfeld morgen aan de productie. :lol:

    Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    14 maart 2012 om 16:49

    De ultieme chique en prestige die Facel Vega was (Facel Forges et Ateliers de Construction l’Eure et Loire) zal nooit meer geëvenaard kunnen worden.
    Deze wagen, ontwikkeld door een fabrikant gespecialiseerd in aluminium potten en pannen (echt waar) ging na de tweede wereld oorlog lauminium carrosseriën maken voor Panhard (de Dyna), Ford France (het latere Simca)

    Mijnheer Jean Daninos (de oprichter) wilde Frankrijk een prestigemerk geven van voorde oorlog : Bugatti, Delage, Delahaye, Hotchkiss om er een paar te noemen.

    Zijn idee was werkelijk grandioos : Men neme een elegant Franse koets vol met leder en andere schone zaken enmen kope in de VS een lekkere dikke V8 Chrysler Hemi.

    En zo onstand de Facel Vega, HK 500, destijds de snelste productiewagen ter wereld.
    Samen met de 300SL van Mercedes worden deze voertuigen als eerste echte Supercars gezien.

    Helaas, zo als vele dromen ging het Facel niet echt voor de wind.
    De Gaulle stapte prompt uit een Facel vierdeurs, althans dat wilde hij doen en opfilm weigerde de deur om open te gaan. Exit Facel, Entree voor de DS als staatskaros.

    De auto die hier als ‘kleine’ wordt afgedaan was de Facellia, om mee te snoepen van het succes van de Britse spoooortwagens in de Vs, ging Facel hetzelfde doen. Pourquoi pas?
    Men ontwikkelde een vier cilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen uit ……Aluminium (geinspireerd op/gejat van de beroemde Alfa dubbelnokker; maar helaas, het kreng draaide te gretig toeren en daardoor liep de ene na de andere volledig in elkaar.
    Tijd om de B18 motor van Volvo te installeren en dat ging goed met de degelijke Zweedse techniek.
    Echter, het leed was al geschied, Facel’s reputatie kapot en Facel mocht het rijk der roemruchte ter ziele gegane merken gaan bevolken.
    Ringe Staar (drummer van de Beatles), Frans Sinatra, Stirling Moos, de Sjah van Perzië, Frank Sinatra en ene Mijnheer Heineken reden allen Facel.

    Laat het merk voor wat het is.
    Voor slechts rond de ton Euries kunt u zich zo’n geweldige V8 coupe aanschagffen en voor een heel pak minder een Facellia coupe of een Facellia cabriolet.

    Maar laat Facel aub bij de gouden doden in het rijk der legendarische ooit-geweest-zijnde merken

    Want @Lincoln en ik zijn grote fans.
    Lincoln voor de Hemi V8 en ik voor het zwoele Franse van de Facel. ;)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 maart 2012 om 21:47

      @desjonnies:

      mooi geschreven ..
      en dat soort Franse grandeur met nog net een vleugje art-noveau is idd het beste af in Walhalla ..

      maar toch ben ik benieuwd waar ze mee komen ..
      teleurstelling of nog net een sprankje “hoop” ..

      en de real deal is verhoudingsgewijs idd nog schofterig “goedkoop” ..

      Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    14 maart 2012 om 16:50

    dan moet je ECHT van goede huize komen om hier een retro van te maken ..

    met een smeuige Hemi V8 die laag in de toeren blijft en GEEN herrie maakt ..
    en een chique Frans modehuis interieur ..

    ik ben heeeeeeel benieuwd iig ..

    Login om te reageren
  12. JaxDryke zegt

    14 maart 2012 om 16:54

    vind het origineel mooier:

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      14 maart 2012 om 22:37

      @JaxDryke:

      Login om te reageren
  13. jolig zegt

    14 maart 2012 om 16:59

    Nu ik de tekeningen nog een keer bekijk lijkt ie best wel op een Dodge Challenger.

    Login om te reageren
  14. jordy14 zegt

    14 maart 2012 om 18:12

    Geef mij maar gewoon een ferrari!

    Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      14 maart 2012 om 20:32

      @jordy14: lezen Jordy, heel veel lezen…

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      14 maart 2012 om 21:36

      @jordy14:

      een plastic schijthok lijkt me idd geschikter voor jou ..

      Login om te reageren
  15. kuzydude zegt

    14 maart 2012 om 18:15

    Doet denken aan AM one-77 met die ledstreep in de koplampen

    Login om te reageren
  16. Esprit_de_Flandre zegt

    14 maart 2012 om 19:17

    Yessss, kort bestaan maar steeds prachtige bakken geweest.

    Deze Subaru B9 Scrambler vond ik trouwens altijd een goede kandidaat om de naam te dragen…

    Login om te reageren
  17. knalfa zegt

    14 maart 2012 om 20:05

    Het orgineel is een van mijn favoriete auto’s, helaas weer een revival wat hem geen eer aan doet.

    Login om te reageren
  18. syliaca zegt

    15 maart 2012 om 07:15

    Volgens mij wordt het een soort combinatie tussen een 8C en een SLS.

    Login om te reageren
  19. Mavada zegt

    5 oktober 2012 om 12:54

    Uiteindelijk toch geen Facel Vega op de Parijse salon, of heb ik wat gemist? Dan mag dit lijk rustig blijven rusten: http://www.autogekken.nl/opgewarmd-lijk-als-automerk/

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      6 oktober 2012 om 10:20

      @Mavada: wij hebben em niet gezien in ieder geval.

      PS: je hoeft niet bij elke reactie een link naar je eigen site te zetten, komt een beetje spammerig over;)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North