• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Facelift: maak ‘m of kraak ‘m?

Auteur: michiel, gepost 11 mei 2007 om 11:00 – 191 Reacties

Facelift...

Stel je eens voor dat je een autodesigner bent… Je werkt in een team van vormgevers, engineers, ergonomen en aerodynamicaspecialisten gebroederlijk samen aan een nieuwe auto. Alle designers doen gezamenlijk hun stinkende best om het geheel er zo harmonieus en aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien. Je zorgt ervoor dat alle proporties mooi in balans zijn, dat alle lijnen en ornamenten mooi samenwerken en dat de vormentaal van voor naar achter helemaal consistent is. Kortom, je maakt een kloppend verhaal op wielen.

Vervolgens wordt het model op de markt gebracht en hij wordt goed ontvangen. Het model wordt zelfs een ware hit en zal enkele jaren een zeer goed verkopend model blijken te zijn. Maar na een tijdje zakken de verkopen in, want de concurrentie zit natuurlijk niet stil en de markt verandert continu. Jij vindt dat niet erg, want je hebt je opdracht goed gedaan en werkt intussen op dezelfde vruchtbare manier aan een andere auto.

Een hoge marketingbons uit het bedrijf begint ineens te roepen dat er een facelift nodig is. Een nieuwe beginnende designer wordt op jouw geslaagde, maar inmiddels een beetje verouderd model af gestuurd met de opdracht: “Maak hem anders, maar doe het wel zo goedkoop mogelijk.”
“Maar hoe anders dan?” vraagt de nieuwe designer, “Volgens welke filosofie?” De marketingbons antwoordt: “Kan me niet schelen als het maar nieuw en anders is. Dat wil de klant.”
“Moet ik naar een nieuwe toekomstfilosofie toewerken? Moet er iets verbeterd worden?” vraagt de nieuwe designer. “Stel nou niet zulke moeilijke vragen! Verander nu maar gewoon de neus en de kont, dan zullen de verkopen weer even aantrekken. Hup! Ga schetsen! Nu!” buldert de marketingbons.

Het eerste designteam houdt zijn hart vast, maar ziet al snel dat alle moeite die gedaan is om het geheel kloppend en mooi te krijgen lijntje voor lijntje, vlakje voor vlakje teniet gedaan wordt. Au… dat doet pijn.

Tsja… facelifts… Een noodzakelijk ‘kwaad’ om een bepaald model op een goedkope manier een langere levensduur te geven? Of kan het ook goed gaan en zijn ‘nieuwe’ designers soms toch in staat om een bepaald model met kleine vernieuwingen te verbeteren?

Hoe zou het team van Italdesign zich gevoeld hebben na het zien van wat Kia met de facelift van hun Rio heeft gemaakt?

Kia Rio Facelift

Wat was er mis met het basisdesign? “Grote koplampen zijn in, zegt ons marktonderzoek, dus doe er maar een stel lekkere jetsers van schijnwerpers in,” zou de marketingmeneer tegen de stagiair gezegd kunnen hebben. Ik vermoed dat deze facelift de levensduur van het model niet heeft verlengd, maar juist heeft verkort.

Bij de Kia Clarus kan ik al helemaal niet begrijpen wat de facelifter (een stagiair misschien?) heeft geprobeerd te verbeteren. Het basismodel is misschien niet spannend, maar hij klopt tenminste wel. Nieuw? Ja… Mooi? NEE!! Wie bedenkt nu zoiets?!

Kia Clarus facelift

Koreanen hebben er wel meer een handje van om nette modellen met een facelift volledig te verkrachten. Wat te denken van onderstaande Hyundai Accent? Wijsheid komt toch met de jaren? Vreemd, want de gefacelifte versie kijkt nogal dommig uit zijn ogen, terwijl het oer-model wel lekker intelligent oogt.

Hyundai Accent facelift

En de Lantra is ook flink te grazen genomen met een flinke hoeveelheid overbodige en rommelige gaten, randjes, bochtjes en bulten. “Het moet anders! Nieuw! Kan me niet schelen hoe! Al kraak je ‘m!” schalde er door de Koreaanse designstudio. “Mooi? Niet mooi? Dat maakt de klanten toch niet uit, zolang het maar nieuw is!” Yeah right…

Lantra Facelift

En inderdaad… deze ‘frissere’ versie van de Lantra heeft het niet lang uitgehouden.

Bij het eerste model Clio hebben ze het nog wel subtiel aangepakt, maar vaak zijn het juist de kleine dingen die het hem doen… Phase I is nog lekker strak, maar Phase II heeft overduidelijk teveel botox rond de ogen ingespoten gekregen. De rondere koplampen die niet meer in 1 lijn met de motorkapnaad liggen passen gewoon niet bij het geheel.

Renault Clio facelift

Gelukkig kan een facelift ook voor verbetering zorgen (wat eigenlijk altijd het doel van een facelift zou moeten zijn, toch? ) en dat is bijvoorbeeld te zien bij het tweede model van de Clio.

Hier dan de V6 uitvoering:

Renault Clio facelift

Een facelift kan ook als doel hebben om de overgang van oude naar nieuwe stijl niet te groot te laten zijn. Zo kreeg de Peugeot 307 alvast als eerste het grove smoelwerk van de later te verschijnen 207. In een eerdere column vergeleek ik dit monsterlijke gezicht al eens met Marijke Helwegen.

Peugeot 307 facelift

Zo jammer, want Peugeot heeft in de tijd van de samenwerking met Pininfarina altijd wel veel mooie en doeltreffende facelifts gemaakt. De 306 was als Phase I goed bij de tijd en zeer harmonieus en de Phase II was daadwerkelijk een geslaagde modernisering en misschien zelfs nog wel mooier.

Peugeot 306 facelift

Het toppunt van gerommel met facelifts is misschien nog wel de Subaru Impreza. Het oermodel was een topper, maar de eerste update was er 1 met van die rare bolle kikkerogen. Die ronde kijkers sloegen als een tang op een varken en er werd met een tweede facelift gepoogd het hele zakie weer recht te trekken. Ook dat bleek niet helemaal geslaagd, maar gelukkig was het bij de derde facelift wel helemaal raak!

Subaru Impreza facelift

Afijn, het kan met vernieuwingen alle kanten op gaan. Vaak is een basisontwerp al zo strak dat niets hem daadwerkelijk nog kan verbeteren, maar heel soms is een facelift wel een goede zet. Ik vind het dan wel heel belangrijk dat je de basisfilosofie van het eerste design goed weet voort te zetten, want vernieuwen puur om het vernieuwen alleen kan heel erg verkeerd uitpakken.

Ik kan nog wel even doorgaan met het opsommen van mislukte facelifts, want mopperen is zo makkelijk en vaak best lekker om te doen, maar ik ben eigenlijk meer benieuwd of jullie positieve voorbeelden kunnen aandragen. Van welke auto vinden jullie dat de geupdate versie een verbetering is ten opzichte van het eerdere model?
Welke modellen zijn volgens jullie op een goede manier gemoderniseerd, waarbij de inspanningen van het eerste designteam in ere zijn gehouden? Misschien weten jullie zelfs voor bestaande modellen nog wel wat aanpassingen te bedenken om tot een geslaagde facelift te komen?

Ook interessant!

  • BMW X3 facelift is gelekt
  • Dacia stoft Duster af met facelift
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Autoblog-lezer spot Mercedes met camouflage
    AB-lezer komt toevallig Mercedes A-klasse facelift tegen

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

306, 307, accent, clio, Columns, design, facelift, impreza, rio

Vorig bericht: « De snelste kaas!
Volgend bericht: Belgische politie wil mobieltjes afpakken »

Lees Interacties

Reacties

  1. 64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt

    11 mei 2007 om 11:03

    Van de getoonde auto’s gebruik ik een oud Nederlands spreekwoord: “al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding…”

    Enough said? ;-)

    Login om te reageren
  2. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 11:10

    Maak ‘m of kraak ‘m?

    Saab 9-5:


    Login om te reageren
  3. joep zegt

    11 mei 2007 om 11:11

    De facefilt van de laguna vind ik persoonlijk wel geslaagd. Ook al was dat stukje ‘metaal’ (wat was het eigenlijk?) boven het logo wel er kenmerkend, toch vind ik de facelift wat strakker ogen.
    Ook de facelift van het vorige model corsa vind.vond ik wel geslaagd!

    Een totaal, door jou nog niet genoemde, mislukte facelift vind ik de saab 9-5. Het oermodelwas dan wel niet spannend, en ze hebben hem met die chromen randen om de koplampen misschien wel spannender gemaakt, maar absoluut niet aantrekkelijker!

    Login om te reageren
  4. joep zegt

    11 mei 2007 om 11:12

    hmmm niet echt mooi lopende zinnen, ik ben nog niet helemaal wakker geloof ik. Mijn excuses

    Login om te reageren
  5. Rodney zegt

    11 mei 2007 om 11:16

    De MGF is een positief voorbeeld voor mij. Toen ie voor het eerst uitwam had hij veel te ronde, vrouwelijke vormen. Overigens is er niks mis met vrouwelijke vormen, alleen zou ik een sportwagen iets meer kracht laten uitstralen. En dat gebeurde met de facelift. De voorkant werd strakker, de lieve koplampen verdwenen en werden vervangen voor puntigere exemplaren etc etc. Erg geslaagd!

    Login om te reageren
  6. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 11:16

    Maak ‘m of kraak ‘m?

    Alfa 147:


    Login om te reageren
  7. Alwood zegt

    11 mei 2007 om 11:23

    ik heb geen idee hoe ik er bij kom?! maar de update van dat kleine hoekige citroentje naar de eerste xsara was best netjes gedaan…

    Ook kan ik bij BMW de laatste update van de Z4 wel waarderen. Het blijft eigenlijk bij de lampjes steken, maar die rechtere vormen vind ik wel wat hebben. Doet weer een beetje aan de goeie ouwe tijd denken ;)
    Ook heel minimaal geupdate: de nieuwe E, maar toch net een beetje strakker dan het oude model.

    En, anders zou ik ik niet zijn :P … wat subaru kan, kan volvo ook!!! De eerste 740 was heel strak en zag er uit als een tank :P De update in 1989 was afschuwelijk. De 740 kreeg toen een plastick kapje op het front wat over de hele breedte van de auto stak.
    Gelukkig konden ze alles weer een beetje herstellen met de 940. Hoewel deze er lang niet zo stijlvol uitziet als de eerste 740 naar mijn mening. En op het laatst hebben ze met de V90 weer een net en sjiek model neergezet.

    Login om te reageren
  8. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 11:26

    @ Rodney: helemaal mee eens! Ik was de MG F al bijna weer vergeten…


    Login om te reageren
  9. MarcO zegt

    11 mei 2007 om 11:28

    Ehhhh. Ford Mondeo?
    Van zowel eerste naar 2e model en nu weer naar de 3e?

    Login om te reageren
  10. Alwood zegt

    11 mei 2007 om 11:31

    de eerste serie :)

    de 2e :(

    de 940’s :?

    en gelukkig :) ze kwamen ook nog met een V90

    Login om te reageren
  11. JLJ zegt

    11 mei 2007 om 11:34

    Een facelift wordt absoluut niet gedaan door een beginnend autodesigner/stagiair, maar wordt vaak door hetzelfde team doorgevoerd als het originele design. Ook begint geen marketingbaas ineens te roepen dat er een facelift moet komen, dit wordt zorgvuldig gepland op het moment dat het model gepresenteerd is. Vaak lijkt het echter wel zo te gaan, aan je voorbeelden te zien…
    Enkele wel geslaagde facelifts (eerste gedachten):
    Citroen Visa (zonder ook maar een stuk plaatwerk aan te raken!)
    Citroen C5 (op de achterkant van de sedan na)
    Alfa 33 (laatste versie)
    Alfa Spider (laatste versie)
    Ford Escort Mk4 naar Mk5

    Mislukte facelifts:
    Ford Mondeo
    Fiat Ritmo
    Alfa Spider (een na laatste versie)

    Ik heb het idee dat we hier al een keer over gediscussieerd hebben??

    Login om te reageren
  12. Alfabruur zegt

    11 mei 2007 om 11:34

    Ja de 147 is een strakke facelift.
    Maar de Alfa 156 facelift is nog veel beter gelukt. Deze auto was al tot klassieker verkozen maar de facelift is heel goed gelukt. De alfa 156 heeft dan al een beetje de Brera kenmerken.

    Maar ook de Alfa 166 is erg goed gelukt. Al heeft het weinig voor de verkoop kunnen doen.

    Login om te reageren
  13. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 11:36

    Type 2 MGF:

    Ze hebben hier niet alleen de neus strak getrokken, maar zijn consequent te werk gegaan door alle lijnen van voor tot achter strakker te maken.
    Het babyvet van model 1 is hier helemaal weg.

    Login om te reageren
  14. Forza! zegt

    11 mei 2007 om 11:36

    Suzuki Baleno is er op vooruit gegaan na de facelift…

    Login om te reageren
  15. Casa D y D zegt

    11 mei 2007 om 11:37

    @ MarcO : dat zijn niet echt facelifts eh… eerder MkI, MkII et cetera. Leuke column trouwens en een waarheid als een koe. Er zijn maar weinig facelifts die de auto in kwestie er beter doen uitzien. De 306 is btw een lekkere auto ja, was één van m’n eerste wagens, een 1.9D. Tot er een grootmoedertje de parking van een kledingwinkel kwam afgestoven en ik sindsdien een zwevende rib heb.
    Soit.

    Login om te reageren
  16. Greg zegt

    11 mei 2007 om 11:39

    Om antwoord te geven op de vraag van de columnist hierbij mijn voorbeelden van geslaagde faceliften:

    – BMW Series7… oude mode met de opgeplakte kofferbak was erg plomp van uiterlijk en is mooi gecorrigeerd.

    -AlfaRomeo 166… oude model met de mini koplamen is veel stoerder geworden na de facelift.

    -Mitsubishi Lancer Evo is na elke facelift weer een stukje mooier en agressiever.

    -Cadillac heeft de CLS en de Escalade ook een stuk spannender en moderner gestyled

    – De facelift van de toekomstige Seat Toledo.. Hoewel het gefacelifte model nog helemaal niet bestaat weet ik 100% zeker dat het een zeer succesvolle facelift wordt :lol:

    Login om te reageren
  17. vinox zegt

    11 mei 2007 om 11:41

    Onze eigen wagen vind ik en mooi voorbeeld van een grote verbetering. De Ford Fiesta is van koekedoos op wielen naar mini-Focus gegaan imo (na 2002 that is).

    VAN: http://www.schadeautos.nl/autos/165/216461.a.jpg

    NAAR: http://eur.news1.yimg.com/eur.yimg.com/xp/autowereld/20061011/20/4245274042-sportief-geprijsde-ford-fiesta-st.jpg

    Meer beter.

    Login om te reageren
  18. joep zegt

    11 mei 2007 om 11:42

    @facelift 147, DAt vind ik nou echt een typisch voorbeeld van kraken Michiel! De al eerder door alfabruur genoemde facelift vd 156 vind ik dan weer wel heel erg geslaagd.

    Login om te reageren
  19. Greg zegt

    11 mei 2007 om 11:44

    Om antwoord te geven op de vraag van de columnist. Succesvolle facelifts in mijn ogen zijn:

    -De BMW Series 7. Het oude model oogde heel erg plomp en dat is mooi opgelost

    -De Alfa 166 is destijds heel mooi vernieuwd. De mini koplampjes zijn vervangen door stoere lichtunits.

    -De Mitsubishi Lancer Evo oogt na elke facelift weer strakker, agressiever en sneller

    -Cadillac heeft heel mooi werk verricht met de facelift van de CLS en Escalade. (ook het interieur is supermodern geworden, topwerk!)

    -De facelift van de Seat Toledo. Hoewel deze facelift nog moet komen weet ik zeker dat het de beste facelift in facelifthistorie wordt!!! :lol:

    Login om te reageren
  20. Alwood zegt

    11 mei 2007 om 11:44

    O, ik zit net wat citroen plaatjes te bekijken… en ik bedoelde eigenlijk de update van de ZX naar de Xsara… maar dan is de xsara toch wel een heel nieuw model eigenlijk.

    De update van xsara1 naar xsara2 vind ik niet heel succesvol maar als je het in de modellenlijn van citroen zet past het heel aardig. De xsara1 had nog veel verwantschap met de xantia, terwijl de xsara 2 een mooie aanloop naar de C5 was.

    Login om te reageren
  21. joep zegt

    11 mei 2007 om 11:45

    Ik meen trouwens ook te herinneren dat er hier ook laasts een log was over een facelift van een ssangyong (type zou ik mijn god niet weten, vind ik bij dat merk ook niet echt de moeite om te onthouden), welke getipt was door slk55amg. Dit vond ik ook wel een geslaagde facelift, maar ja een ssangyong ‘mooier’ maken is dan ook niet echt een prestatie. Wat wel een prestatie zou zijn, is als je een ssangyong zou facelift dat hij ook echt mooi word ;)

    Login om te reageren
  22. JLJ zegt

    11 mei 2007 om 11:45

    Een facelift wordt tegenwoordig niet ‘opeens’ door een marketingbons beslist, maar is zorgvuldig in de levensloop van het model ingeplant. Om dit over te laten aan een beginnend designer/stagiar is ook niet bepaald de realiteit, vaak wordt dit door het originele team bepaald, en in ieder geval gesupervised door de chiefdesigner! Kosten en risico’s zijn daar veel te groot voor.
    Ok genoeg gezeurd, even wat geslaagde facelifts uit mijn geheugen opgraven:
    Citroen Visa (zonder maar een stuk plaatwerk aan te raken!)
    Citroen C5 (op de achterkant van de sedan na)
    Alfa 33 (laatste versie)
    Alfa Spider (laatste versie van de Duetto)
    Ford Escort (van Mk4 naar Mk5)

    Minder geslaagde facelifts:
    Ford Escort (van Mk1 naar Mk2, Mk3 naar Mk4)
    Ford Mondeo
    Fiat Ritmo (die prachtige achterlichten van de eerste versie!)
    Alfa Spider (een na laatste Duetto, BAH)
    Ferrari Testarossa naar 512TR (klapkoplampen vervangen door vaste exemplaren, erg lelijk)

    Login om te reageren
  23. Alwood zegt

    11 mei 2007 om 11:47

    volgens mij zit de kracht hem er bij de duitsers in (mercedes/bmw/audi) dat ze heel voorzichtig updaten waardoor de details een beetje netter worden maar niemand een echt duidelijk verschil zit.

    De italianen kunnen gewoon erg goed ontwerpen en daardoor mislukt het niet zo snel…

    en de rest van de wereld is een beetje gokken… die proberen wat en soms is het wel wat :P

    Login om te reageren
  24. ml zegt

    11 mei 2007 om 11:48

    Geslaagd:
    VW Polo , Had eerst van die ronde lampen, oogt nu toch een stuk sportiever.
    Volvo S40 en V50, van onlangs, need i say more.
    Citroen C5, Niet zo zeer mooier, maar eigentijdser.
    VW Touran en Touareg; dat chroom maakt de auto veel massiefer.
    De facelift van de vorige Renault Scenic vond ik ook één van de betere.
    En de Multipla natuurlijk, maar die had met opzet zo’n aangeboren afwijking.
    Niet Geslaagd:
    De huidige Renault Laguna, vind ik saai geworden, lijkt net een Megane.
    De koplampen van de vorige model Smart. Rara vorm.

    Login om te reageren
  25. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 11:49

    @ vinox: die overgang is geen facelift, maar een complete modelwisseling.

    @ joep: ik vind de update van de Alfa 147 ook een kraker!

    Login om te reageren
  26. Thelis zegt

    11 mei 2007 om 11:52

    Wat dacht je van een Ford Sierra (verbeterd)

    En de laatste Escort was een draak tov zijn voorganger. Daarna zijn ze ook maar overgegaan op een andere naam (Focus).

    Login om te reageren
  27. vinox zegt

    11 mei 2007 om 11:53

    Ahbon :-) Dat hebben we dan ook weer geleerd vandaag :-) Ik blijf het alleszins een verbetering vinden, vooral het interieur.

    Login om te reageren
  28. sven zegt

    11 mei 2007 om 11:58

    Bij vw werken ze enkel met facelifts , nooit nieuwe modellen !!

    Login om te reageren
  29. Nico zegt

    11 mei 2007 om 11:58

    Ben niet zo thuis in de KIA wereld, er staat nergens bij welke foto’s de originele zijn en welke de gefacelifte…

    Login om te reageren
  30. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 11:58

    JLJ schrijft: “Een facelift wordt tegenwoordig niet ‘opeens’ door een marketingbons beslist, maar is zorgvuldig in de levensloop van het model ingeplant. Om dit over te laten aan een beginnend designer/stagiar is ook niet bepaald de realiteit, vaak wordt dit door het originele team bepaald, en in ieder geval gesupervised door de chiefdesigner!”

    Weet ik wel en soms wordt de start van het design van de facelift al ingezet voordat het eerste model goed en wel te koop is…
    Maar wat is er dan in godsnaam gebeurd bij hierboven getoonde Koreaanse merken?
    Dat zou je toch onmogelijk gesupervised door de chiefdesigner kunnen/willen noemen?!

    Login om te reageren
  31. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 11:59

    @ Nico: de bovenste van de twee is het origineel, de onderste de facelift.

    Login om te reageren
  32. luc zegt

    11 mei 2007 om 12:01

    sommige facelifts waren totaal onnodig, zoveel veranderde er niet

    Login om te reageren
  33. Djivy zegt

    11 mei 2007 om 12:04

    Ik ben het klinkend met Alfabruur eens: Alfa Romeo slaagt er keer op keer in een model richting levenseinde te perfectioneren.

    Login om te reageren
  34. DAT zegt

    11 mei 2007 om 12:06

    Stilistisch was de eerste misschien wel in harmonie.
    Maar de facelift is toch een duidelijke verbetering; niet meer zo’n zuinig mondje.

    Login om te reageren
  35. Frostbite zegt

    11 mei 2007 om 12:07

    Michiel, je had de Impreza van mij ook mogen gebruiken als voorbeeld hoe dat het NIET moet; de huidige Impreza, met ‘hondeneus’, is wat mij betreft van alle kanten een prachtige, stoere auto en dat kan ik absoluut niet zeggen van het nieuwe ontwerp.
    Toen de eerste scans in het openbaar verschenen zat ik (en velen met mij blijkbaar) serieus te twijfelen of het niet om slecht ge-Photoshop of een late 1-april grap ging. Maar nee hoor, hij schijnt zo in de showroom te gaan staan.
    Ik hoop echt dat ie flopt en Subaru snel terug naar de tekentafel gaat.

    Een voorbeeldje van naar mijn mening goede facelift: de bijgeschaafde Volvo’s V50/S40!

    Login om te reageren
  36. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 12:08

    Testarossa – 512 TR – F512 M

    Gemaakt of gekraakt?



    Login om te reageren
  37. ml zegt

    11 mei 2007 om 12:08

    Toch wel een van de beste updates:

    Login om te reageren
  38. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 12:09

    @ Frostbite: helemaal mee eens, maar bij de nieuwste Impreza gaat het niet om een facelift, maar een modelwisseling.

    Login om te reageren
  39. Thelis zegt

    11 mei 2007 om 12:09

    Worden er bij facelifts ook niet vaak het nieuwere familiegezicht erop geplakt.

    En wordt dat familiegezicht ook niet vaak bepaald door de waan van een goedlopend en opvallend of populair model.

    @Sven: Je hebt helemaal gelijk met je VW, maar geld dat niet voor BMW’s, Porsche’s. Mercedessen, Audi’s.

    Login om te reageren
  40. TomRS6 zegt

    11 mei 2007 om 12:09

    Iemand ooit zon goede facelift gezien? ;)

    Login om te reageren
  41. JLJ zegt

    11 mei 2007 om 12:11

    Het probleem bij die modellen ligt denk ik in het feit, dat de Koreanen heel vaak van huisstijl veranderen cq. met de mode van het moment mee willen lopen, en goedkoop de oudere modellen in de nieuwe stijl willen veranderen.
    Dus de designer komt met een voorstel, waarna de program manager (want verantwoordelijk voor de centjes, niet de marketing bons) hem op zijn plaats zet, omdat de veranderingen te veel kosten. Na de derde poging gooit hij de pet erna, en komt met de goedkoopste oplossing op designgebied mogelijk (‘je wilt goedkoop, dan krijg je goedkoop’!)…

    Login om te reageren
  42. Frostbite zegt

    11 mei 2007 om 12:13

    oh, en soms is het inderdaad overduidelijk dat fabrikanten een model zo maken dat ze een aantal facelifts achter de hand hebben.
    Vooral dingen als meegespoten bumpers/stootstrips/spiegels die worden verkocht als ‘facelift per modeljaar’ ofzo valt nogal eens op – Volvo was daar bijvoorbeeld erg goed in.

    Login om te reageren
  43. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 12:13

    Oeps… de F512 M in een eerdere reactie viel weg…

    Hier dan alsnog:

    Volledig gekraakt, als je ’t mij vraagt…

    Login om te reageren
  44. Thelis zegt

    11 mei 2007 om 12:15

    @ ml:
    Toch vond ik de facelift bij de “bijbehorende” Megane’s juist een achteruitgang. Bijna met koreaanse precisie.

    Bij de Scenic hebben de grotere koplampen veel goed gedaan. Volgens mij is dat ook het moment geweest dat de Megane en Scenic van elkaar losgekoppeld zijn. Oké, behalve dat toch op elke Scenic nog een stickertje of reliefje met de Megane naam zit.

    Login om te reageren
  45. pt0x zegt

    11 mei 2007 om 12:15

    ik vindt de clio 1 phase I niet mooier als de phase II hoor, samen met de peugeot 306 vindt ik dit een zeer geslaagde verbetering (peugeot een stukje meer though).

    wat betreft de clio 2 phase I (eerste v6 uiterlijk) en clio 2 phase II / III / IV
    (phase II is tweede v6 uiterlijk) vindt ik dit net zo verkracht als de impreza.

    De Phase I was gewoon perfect en de phase II vindt ik dan toch een behoorlijke stap achteruit. zeker de grill en de achterkant!

    (misschien omdat ik zelf in een clio 2 phase 1 sport rij :) )

    Login om te reageren
  46. Greg zegt

    11 mei 2007 om 12:16

    In de categorie geslaagde subtiele facelifts:

    -vorige generatie BMW 3 serie (geniale restyling van de koplampunits)

    -VW Sharan/Seat Alhambra (op zich een zwaar gedateerde styling, maar toch heeft de facelift het model een nieuw impuls kunnen geven)

    En ook de Mitsubishi Outlander is er zwaar op vooruit gegaan.

    Login om te reageren
  47. Thelis zegt

    11 mei 2007 om 12:20

    Duidelijke achteruitgang Totota Corolla met dubbele koplampen naar wat er na kwam.

    Login om te reageren
  48. joep zegt

    11 mei 2007 om 12:21

    @ml die face lift van de multipla vind ik juist absoluut niet geslaagt! De originele multipla was een supereigenzinnig, ok ook erg lelijk, maar wel uniek model. Door de facelift is ie veranderd in een grijze muis….

    Login om te reageren
  49. ml zegt

    11 mei 2007 om 12:21

    @Thesis
    Gedeeltelijk mee eens. Ik vind hem opzich wel netjes gedaan, maar na de facelift had de gewone megane niet meer dat sportieve en vloeiende. Dus het had zeker beter gekunt.

    Login om te reageren
  50. Sjoerd zegt

    11 mei 2007 om 12:22

    @ TomRS6

    hahah mooi kleurtje ook;)

    @ Michiel van den Brink

    Gemaakt, alleen lijkt die F512 M op dat plaatje wel erg nep.

    Ik vind Alfa 1 van de beste merken als het gaat om een facelift. Kijk maar naar de 156 en 166. Bij de nieuwste spider kan je niet spreken van een facelift dat is gewoon een nieuwe auto.

    Login om te reageren
  51. Alwood zegt

    11 mei 2007 om 12:23

    @Michiel
    :o dat is voorbij kraken :? ik wist niet dat die zó is gemaakt door ferrari!
    De Testarossa is dan in alle opzichten de mooiste vind ik. Zowiezo meoten al die sportwagens eignelijk opklaplampjes hebben :P ik heb nog steeds tranen in me ogen als ik terugdenk aan de facelift waarbij de Diablo zijn klaplampjes verloor :(

    Login om te reageren
  52. ml zegt

    11 mei 2007 om 12:23

    @Joep,
    Dat is waar. Maar in het oorspronkelijke model zou ik niet durven rijden, in de tweede wel. Misschien zegt dat meer over mij.

    Login om te reageren
  53. JLJ zegt

    11 mei 2007 om 12:24

    @ Michiel aangaande de Testarossa:
    Alle facelifts van de Testarossa waren mislukt. Het origineel blijft het mooiste (voorkant!), ook met die 15 inch wieltjes (voor de mierenneukers, OK, de maat was Michelin TRX 415!).
    Afgelopen weekend was ik in Brisighella, waar de Trofeo Lorenzo Bandini aan Felipe Massa werd uitgereikt. Zelfs Piero Ferrari (evenbeeld van z’n pa) was aanwezig! Natuurlijk ook veel Ferrari’s. Het blijft een kippenvelervaring wanneer een Testarossa vol wegaccelereert. Wat een geluid!

    Login om te reageren
  54. San Sebastiano zegt

    11 mei 2007 om 12:25

    Ben ik dan de enige die geen Testarossa fan is… De F512 m daarentegen vind ik wel weer erg strak.. en veeeeeel exclusiever

    Login om te reageren
  55. joep zegt

    11 mei 2007 om 12:26

    @hahah hmm naja miss zou ik ook wel liever rijden in de facelift hoor… Bij die valt het tenminste minder op dat je in een multipla rijd haha. Maar als je puur naar het design element kijkt…

    Trouwens, Michiel ik had je helemaal nog niet gecomplimenteerd met deze column! Ik vind hem weer erg leuk en leesbaar, en hij lokt weer een leuke discussie uit! Sjapo! ;)

    Login om te reageren
  56. mashell zegt

    11 mei 2007 om 12:27

    Ondanks de door sommigen hier zo verfoeide rondjes in de achterlichten :-) naar mijn mening de meest geslaagde facelift ooit:

    Login om te reageren
  57. bramwillemse zegt

    11 mei 2007 om 12:30

    Ik vind de Ferrari F430 een gigantische verbetering wat betreft de 360. Het is natuurlijk geen facelift aangezien het een totaal nieuwe auto is, maar het is wel de opvolger. De 360 is een mooie auto, compact maar een echte ferrari (voor die tijd). Alleen die koplampen bleef ik me over verbazen, volgens mij net wat teveel aan de functie gedacht ipv de schoonheid er van (of het gebrek er aan). De koplampen van de F430 vind ik zelf bijzonder mooi. Sowieso is de F430 komt de F430 net wat eleganter edoch – yessss ik kan ‘m gebruiken! – krachtiger, ik denk dat dit ook komt doordat ie net wat langer is dan de 360.


    de neus van de 360 is wat platter, hij deinst een beetje terug ‘hmm ik weet niet of ik zo snel vooruit wil hoor :S’


    de neus van de F430 wil meer lucht eten dan ie kan en met z’n koplampen laat ie zien dat ie keihard naar voren wil.

    Login om te reageren
  58. Roog zegt

    11 mei 2007 om 12:32

    Binnen de marketing heet dit gewoon Product Life Cycle (PLC). Al bij de introductie van het model staat vast wanneer de facelift plaats moet vinden. Meestal wordt het nieuwe familiegezicht erop geplakt om het model weer modern te laten lijken. Hierdoor kan de life cycle weer met een paar jaar worden verlengt. Ook is dan al ongeveer bekend wanneer het nieuwe model er moet staan.
    Deze cycle wordt voor elk model van tevoren vast gesteld en meestal ligt er een uitgebreide planning achter, voor het complete pakket van het merk. Dit heet ook wel branding. (Wat is marketing toch interessant)

    Login om te reageren
  59. DRU zegt

    11 mei 2007 om 12:34

    @mashell Dit is een nieuw model, geen facelift. Gosh!

    Login om te reageren
  60. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 12:38

    @ dru: Die Passat is toch echt een facelift, hoor.
    En een prima geslaagde, dacht ik zo.

    Login om te reageren
  61. joost zegt

    11 mei 2007 om 12:38

    De facelift van de vorige bmw 5 serie (e39) vond ik erg geslaagd.

    Login om te reageren
  62. luc zegt

    11 mei 2007 om 12:38

    een mooie vooruitgang:
    jullie kunnen zeuren, het is maar een opel saai ding
    och plak er porsche op en jullie zeuren niet meer




    Login om te reageren
  63. ml zegt

    11 mei 2007 om 12:39

    @Dru
    dat was toch echt een facelift. Heel erg netjes gedaan van VW trouwens.

    Login om te reageren
  64. joris zegt

    11 mei 2007 om 12:40

    @ tom

    nee nog nooit zo’n goede facelift gezien haha

    Login om te reageren
  65. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 12:46

    De beste facelift ALLER TIJDEN !!

    Login om te reageren
  66. ml zegt

    11 mei 2007 om 12:49

    @Michiel vd Brink
    Waarom vind je dat? Die oude met enkele koplampen, was ook al mooi, misschien iets minder karakterestiek.

    Login om te reageren
  67. Pannekoek zegt

    11 mei 2007 om 12:50

    @ Michiel van den Brink

    Ff vraagje.. Waar valt dit onder dan?

    Ferrari 308

    Ferrari 288 GTO

    De 288 GTO vind ik persoonlijk de mooiste Ferrari die er ooit is gemaakt. :D

    Login om te reageren
  68. Sjoerd zegt

    11 mei 2007 om 12:54

    @ Michiel

    Sorry Michiel maar de beste facelift is toch echt van de 156.

    Login om te reageren
  69. slk55 amg zegt

    11 mei 2007 om 12:56

    leuke column!

    hier een paar (minder)geslaagde facelifts:

    geslaagd:

    1. volvo vindt ik erg goed wat betreft facelifts:




    ook ssang yong kan er wat van met hun Kyron:



    andere goeie facelifts vind ik de VW pheaton, de renault espace etv.

    minder goeie vind ik de VW touran, touareg, etc..

    Login om te reageren
  70. Alfabruur zegt

    11 mei 2007 om 12:58

    @ tom RS6

    Die Opel facelift kan niet beter inderdaad.

    Maar wacht dacht je van de Alfa Romeo 33. Na de face lift (1990) begon het model pas echt goed te verkopen (aldus in Nedeland)

    http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Alfa%20Romeo&modelserie=33

    En niet te vergeten de Renault 5 die facelift was volgens mij ook een groot succes!!

    Login om te reageren
  71. A-Town zegt

    11 mei 2007 om 13:02

    Wat dacht je dan van de Skyline GTR?????????
    Valt dat onder een facelift of is het een nieuw model?

    Login om te reageren
  72. luc zegt

    11 mei 2007 om 13:06

    nu jullie over opel negatief doen zonder enige redenen, doe ik het ook eens met de merken waarop jullie alleen kunnen geilen en niet kunnen betalen
    een mooie facilift is dit:

    Login om te reageren
  73. JLJ zegt

    11 mei 2007 om 13:07

    Er zijn hier veel mensen die een modelwisseling met een facelift verwarren…

    Ook een geslaagde facelift, van onverkoopbaar naar een succes:

    Login om te reageren
  74. Twinspark zegt

    11 mei 2007 om 13:10

    Helaas kan ik me niet helemaal vinden in de meningen van collega- Alfaliefhebbers. M.i. zijn de facelifts van de 147 en met name die van de 156 absoluut niet geslaagd. In basis is het nieuwe neusje misschien wel mooier maar het totale lijnenspel ervaar ik als ernstig verstoord.. Het lijkt alsof de neus van 156 mkII korter en stomper is.. Anders kan ik het niet omschrijven. Helaas is opvolger 159 minstens zo mislukt. Best schokkend als je deze modellen naast elkaar in een showroom ziet staan.

    Login om te reageren
  75. Thelis zegt

    11 mei 2007 om 13:41

    @ Luc

    Die Zafira is zeker een vooruitgang, maar geen facelift.

    Duidelijk een modelwisseling.

    Login om te reageren
  76. KlaasKippegaas zegt

    11 mei 2007 om 13:43

    -edit: de groeten.-

    Login om te reageren
  77. joejojo zegt

    11 mei 2007 om 13:44

    Wat dacht je van de Fabia (Skoda) vanaf 2005 ietwat strakker smoelwerk en een mooier dashboard.

    Het model Fabia II vind ik tot op heden niet echt karakter hebben, maar da’s mijn smaak.

    Login om te reageren
  78. Alfabruur zegt

    11 mei 2007 om 13:46

    Tja smaken verschillen nou eenmaal! Met de 147 kan ik in sommige opzichten het met je eens zijn. Vooral van een bepaalde hoek is ie mooier of minder mooi dan de voorganger.Maar overall vind ik hem toch netter.
    Zelfde geld bij de voorloper de Alfa 145. Deze bumper facelift (199) lijkt op het eerste gezicht veel mooier maar dit is niet vanuit elke hoek zo.

    De 156 vind ik toch echt wel heel goed gelukt!

    Login om te reageren
  79. KlaasKippegaas zegt

    11 mei 2007 om 13:51

    Groeten terug!

    Login om te reageren
  80. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 13:53

    @ Pannekoek : de 308 en de 288 GTO hebben onderhuids niets met elkaar te maken.
    Enkel een hele sterke familiegelijkenis.

    Login om te reageren
  81. SaxoVTS zegt

    11 mei 2007 om 13:55

    Zo te zien is iedereen het wel zo’n beetje met elkaar eens wat wel en wat niet goed gefacelift is. Een facelift waarover de meningen soms verschillen is de volgende:

    Login om te reageren
  82. SaxoVTS zegt

    11 mei 2007 om 13:58

    Zo te zien is iedereen het wel zo’n beetje met elkaar eens wat wel en wat niet goed gefacelift is. Een facelift waarover de meningen soms verschillen is de volgende:

    Strak

    rommeltje vind ik
    )

    Login om te reageren
  83. Greg zegt

    11 mei 2007 om 13:59

    volgensmij zijn we met z’n allen hier facelift en nieuw model door elkaar aan het halen (of zit ik te spacen en zie ik t verkeerd?)

    Ik lees hier een hoop voorbeelden van ‘facelifts”, waarbij er volgensmij gewoon een nieuw model bedoelt wordt. Als VW bijvoorbeeld met de Golf VI komt, dan is dat in mijn optiek geen facelift, maar een nieuw model. Als vervolgens de bumperts en koplampen enz van de Golf VI worden gewijzigd.. dan is dat een facelift..

    Mensen die dus de nieuwe Zafira een geslaagde facelift vinden, vinden volgensmij dan niet de facelift geslaagd, maar gewoon het nieuwe model.

    Login om te reageren
  84. KlaasKippegaas zegt

    11 mei 2007 om 14:00

    Ik zou wel eens weten wat de gemiddelde bezoeker hier rijdt. Ik denk dat er genoeg kia’s of shevrolets tussen zitten

    Login om te reageren
  85. KlaasKippegaas zegt

    11 mei 2007 om 14:01

    Ja wat een zooi de renault, maar als je em kan rijden als student maakt het toch geen zak uit ? Of wel?

    Login om te reageren
  86. Summer Sky zegt

    11 mei 2007 om 14:05

    De beste update ever naar mijn mening is die van de 156 – subliem! De facelift maakt hem zoveel stoerder. In mindere mate zijn de facelifts van de 147 en de 166 ook geslaagd.

    Verdere toppertjes:
    BWM E46 (subtiel)
    VW Passat (zie hierboven)
    Mercedes W124 (met die Sacco-Bretter aan de zijkant)

    Niet zulke successen:
    De laatste facelift van de Laguna II (rare zwarte randjes om de koplampen??)
    Audi A4 cabrio (jammer van de rare koplampjes)

    Login om te reageren
  87. Rick dos zegt

    11 mei 2007 om 14:12

    Ik weet dat ik Michiel hier een groot plezier mee doe. We weten allemaal dat Michiel een groot voorstander is van het SUV segment dus daarom hierbij mijn bijdrage.

    Login om te reageren
  88. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 14:17

    @ Rick dos: dank je! Wow wat maak je me hier blij mee! Haha!

    Maar inderdaad, een geslaagde facelift waarbij de subtiele aanpassingen mooi binnen de vormentaal van het geheel passen.

    Login om te reageren
  89. Rick dos zegt

    11 mei 2007 om 14:25

    @Michiel van den Brink

    Hahaha! Ik wist het!

    Ik vind het idd ook knap dat ze met minieme aanpassingen het toch weer een heel fris gezicht hebben kunnen geven.

    Login om te reageren
  90. cl600 zegt

    11 mei 2007 om 14:37

    maak ’t of kraak ’t, ik hoor het echt vaak sinds ik die audi A3 op autojunk heb gezet, met die big ass 20’inch deronder, haha toeval of niet :P

    Login om te reageren
  91. bramwillemse zegt

    11 mei 2007 om 14:57

    @ Rick Dos:
    welke is nou de nieuwe? :P

    de volvo facelifts zijn inderdaad de betere! Zowel de v40 destijds als de v50 enkele weken geleden gingen er erg op vooruit na hun facelifts.

    Login om te reageren
  92. OJ zegt

    11 mei 2007 om 14:59

    Zoals meerdere mensen hier vind ik de 156 de beste facelift aller tijden. Die voorkant is echt subliem. Achterkant vond ik van het origineel stiekem ietsjes beter.

    Welke ik nog niet gezien heb is die van de Peugeot 406. Vond ik ook zeer geslaagd. Best veel veranderd, maar wel goed in proporties gehouden. Zal kijken of ik nog een mooi plaatje kan vinden…

    Login om te reageren
  93. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 15:04

    Wat vinden jullie van deze dan?

    Hyundai Coupé:


    Login om te reageren
  94. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 15:06

    Tsja… de Peugeot 406 Berline…
    Wel anders, niet lelijk, maar toch een beetje gezichtsverlies…

    Login om te reageren
  95. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 15:10

    Peugeot 406 Coupé…

    Maakt ie ‘m of kraakt ie ‘m?


    Login om te reageren
  96. OJ zegt

    11 mei 2007 om 15:24

    @ Michiel: Daar hebben we dan een meningsverschilletje wat betreft de Berline… :)

    406 Coupé kraken… Op de foto valt het niet ontzettend op, maar in het echt vond ik die ‘mond’ veel te groot. Weer zo’n geval van het warm maken voor de opvolger.

    Login om te reageren
  97. Summer Sky zegt

    11 mei 2007 om 15:25

    Mwa…diet laatste 406 coupe doet me een beetje denken aan een uit de kluiten gewassen kruimeldief :) De eerste was in ieder geval eleganter.

    Login om te reageren
  98. Meo zegt

    11 mei 2007 om 15:26

    KRAAK! De eerste 406 coupé vind ik echt een schitterende wagen. Bij Phase II hebben ze die grote smoel er al weer in verwerkt. Geen gezicht! Absoluut zonde bij zo’n mooie wagen!

    Login om te reageren
  99. mashell zegt

    11 mei 2007 om 15:30

    Een model dat heel veel bijgeschaafd is en wat heel veel aan glorie heeft ingeboet:

    Login om te reageren
  100. stiggie zegt

    11 mei 2007 om 15:31

    deze vind ik wel goed http://a4.vox.com/6a00c2251d1f0d549d00ccff85e50c985d-320pi

    http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.365.com.mk/images/stories/storii/andrej/maj06/carver.jpg&imgrefurl=http://www.365.com.mk/index.php%3Foption%3Dcom_content%26task%3Dview%26id%3D384%26Itemid%3D2&h=323&w=480&sz=40&hl=nl&start=1&tbnid=NcstMLyb8JdX9M:&tbnh=87&tbnw=129&prev=/images%3Fq%3Dcarver%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dnl

    Login om te reageren
  101. stiggie zegt

    11 mei 2007 om 15:33

    ik vind deze wel heel erg goed gelukt
    http://a4.vox.com/6a00c2251d1f0d549d00ccff85e50c985d-320pi

    naar
    http://www.365.com.mk/images/stories/storii/andrej/maj06/carver.jpg

    Login om te reageren
  102. mashell zegt

    11 mei 2007 om 15:34

    Ik durf niet eens plaatjes te plaatsen van het drama dat de Jaguar E-type tussen series 1 en 3 heeft ondergaan.

    Login om te reageren
  103. mashell zegt

    11 mei 2007 om 15:40

    Een gelukte facelift door Opel:

    Login om te reageren
  104. Meo zegt

    11 mei 2007 om 15:41

    Nog meer plezier voor Michiel:
    Van:

    Naar:

    Ok ok, het blijft niks, maar het is wel een grote verbetering toch?

    Login om te reageren
  105. Ewout zegt

    11 mei 2007 om 15:41

    ff ’t verschil:

    facelift:
    http://www.vw.net.ua/images/articles/history_passat/passat_b3.jpg
    http://www.vw.net.ua/images/articles/history_passat/passat_b4.jpg

    oud model –> nieuw model:
    http://www.vw.net.ua/images/articles/history_passat/passat_b4.jpg
    http://www.vw.net.ua/images/articles/history_passat/passat_b5.jpg

    facelift:
    http://www.vw.net.ua/images/articles/history_passat/passat_b5.jpg
    http://www.freeauto.ru/images/upload/image34.jpg

    duidelijk verschil, nietwaar?

    Login om te reageren
  106. Ewout zegt

    11 mei 2007 om 15:42

    … als de plaatjes t mooi deden =)

    Login om te reageren
  107. Fova' zegt

    11 mei 2007 om 15:43

    @stiggie

    Zeker wel ;)

    Login om te reageren
  108. Joost zegt

    11 mei 2007 om 15:50

    Ik vind de facelift van de 406 Coupe niet erg geslaagd, de Berline daarentegen wel weer..

    Nog goede en geslaagde facelifts, ja, meerdere:

    Zo was hij in 1985….

    .. en zo is hij nu:

    Een erg geslaagde facelift in mijn ogen! :P

    Login om te reageren
  109. Apache zegt

    11 mei 2007 om 15:54

    Ferrari F599 GTB Fiorano:

    Vandenbrink GTO:

    Met alle respect voor het harde werk van Michiel VDB, maar dit vind ik ook wel behoorlijk hard verneukt hoor, hoewel hij goed in zijn retro opdracht geslaagd is.

    – Apache

    Login om te reageren
  110. shivan zegt

    11 mei 2007 om 16:00

    ;)

    Login om te reageren
  111. shivan zegt

    11 mei 2007 om 16:01

    Login om te reageren
  112. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 16:18

    @ Apache: dat is nog niet hoe hij er in het echt uit gaat zien, hoor.
    Wacht maar tot je the real deal in het echt ziet!

    Login om te reageren
  113. alfaman zegt

    11 mei 2007 om 16:21

    @OJ, facelift hebben een bedoeling: warm maken voor de opvolger. Of de kloof tussen het aankomende model klein te houden.

    Login om te reageren
  114. slk55 amg zegt

    11 mei 2007 om 16:22

    @autoblog

    waar is mij reactie gebleven? (heb er zo hard aan gewerkt :( )

    Login om te reageren
  115. Marex zegt

    11 mei 2007 om 16:25

    Heej jullie vergeten de AUDI A4, A6 A8 hun modellen lijken al 10 jaar op een facelift.

    Login om te reageren
  116. Citrofiel zegt

    11 mei 2007 om 16:34

    Er zijn veel voorbeelden te bedenken van geslaagde en niet geslaagde facelifts:

    Geslaagd:
    Alfa Romeo 156 en 166 en 33
    BMW’s meestal, subtiel, maar toch een verbetering
    Citroën DS, 2cv(voor zover iets veranderde :P ), XM, Xantia, Visa
    Renault Scenic (vorige), Laguna (beide), Clio I én II (in mijn ogen), Megane (vorige), Espace (nwe)
    Peugeot 306, 206, 205
    VW Passat (vorige 2), Polo (nwe)
    Opel Vectra (nwe en vorige),

    Niet geslaagd:
    Alfa Romeo 147 en Spider (een stuk hierboven te zien)
    Audi’s van kleine naar grote grille
    Citroën Xsara
    Peugeot de rest
    Renault Megane nwe, Scenic nwe,

    Twijfelgevalletje: Citroën C5…

    Maar deze beoordelingen gaan niet echt over hoe goed het bij de rest van de auto past, maar meer of ik het mooier vind geworden, moet ik bekennen…

    Login om te reageren
  117. nicky zegt

    11 mei 2007 om 16:34

    alles kraken behalve de
    Cli0 V6
    en de subaru

    Login om te reageren
  118. JANUS zegt

    11 mei 2007 om 16:38

    @slk55 amg en Citrofiel.
    Eindelijk hebben jullie alletwee een IP-ban te pakken. :lol:
    (O nee, anders zouden jullie ook niet kunnen vragen waar je reactie is ;-) )

    Login om te reageren
  119. slk55 amg zegt

    11 mei 2007 om 16:56

    nou moe had ik een 5-tal facelifts met afbeeldingen erbij neer gezet, is hij zomaar verdwenen….

    @autoblog

    zouden jullie nog eens willen kijken of hij niet in de spamfilter ofzo is blijven zitten…?

    Login om te reageren
  120. Roy zegt

    11 mei 2007 om 17:23

    Altijd als ik die Clio-lampen zie moet ik aan een Toyota Supra denken.

    Login om te reageren
  121. Jela zegt

    11 mei 2007 om 17:27

    125 reacties in een 7-tal uren, is het duidelijk genoeg dat we zaten te wachten op een column, Michiel?
    Trouwens wel een heel interessante, maar ik kan nu niet echt een voorbeeld bovenhalen van een goede/slechte facelift.

    Login om te reageren
  122. DAT zegt

    11 mei 2007 om 17:28

    Zo beter?

    Login om te reageren
  123. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 17:36

    @ Jela: inderdaad… niet slecht!
    Het was me weer een waar genoegen, maar ga vooral nog even door met het aandragen van goede en slechte facelifts!

    Login om te reageren
  124. Timmy Highflyer zegt

    11 mei 2007 om 17:40

    Van A4 B6 naar B7: facelift of nieuw model?
    Een hele tijd terug was er een post over aftermarket single frames van een of andere tuner voor de B6. Deze leek toen wel erg op de B7. Maar toch verschillen ze veel voor een facelift, of niet…
    En als er al voor volgend jaar een B8 zou aankomen zouden er toch wel erg vaak nieuwe modellen komen.

    Login om te reageren
  125. sven zegt

    11 mei 2007 om 17:41

    @ Thelis

    Daar heb je gelijk in !!

    Login om te reageren
  126. mashell zegt

    11 mei 2007 om 17:42

    Marex had het over Audi. Audi scoort met de meest minimale facelift:

    Login om te reageren
  127. Alwood zegt

    11 mei 2007 om 17:43

    SCHOKKEND! ik bedenk hem nu pas :o vast omdat ik er dagelijks naar kijk en er niet meer over nadenk…
    Dames en Heren… de beste facelift in de geschiedenis…

    voor:

    en na:

    Login om te reageren
  128. mashell zegt

    11 mei 2007 om 17:47

    “Van A4 B6 naar B7: facelift of nieuw model?”
    Facelift, ganz klar. Ruiten, deuren, dashboard allemaal nog hetzelfde. Echt alleen de motorkap, bumper, koplamp units, achterklep, achterlicht units en achter bumper zijn aangepast.

    Login om te reageren
  129. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 17:47

    Ook een zeer geslaagde update:

    MX 5 !!



    Login om te reageren
  130. slk55 amg zegt

    11 mei 2007 om 17:49

    Het moet nu (&*%(^&%! niet gekker worden. heb ik weer een reactie van met daarin 5 facelifts… is die ook al weg! er stond nog voor de grap in “autoblog, waag het niet om deze reactie weer in de prullenbak te gooien”

    willen jullie kijken waar mijn zoveelste reactie gebleven is?

    Login om te reageren
  131. LC zegt

    11 mei 2007 om 17:53

    Van
    http://css.ffclub.ru/forum/uploads/post-14-1084261381.jpg

    Naar
    http://www.carprices.co.uk/images/fordfocus.jpg

    Geslaagd: JA

    Login om te reageren
  132. slk55 amg zegt

    11 mei 2007 om 17:53

    @michiel

    “ga vooral nog even door met het aandragen van goede en slechte facelifts!”

    ik zou wel willen…..maar dan moet autoblog ook een beetje meewerken ;)

    Login om te reageren
  133. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 17:58

    @ slk55 amg: ik heb op de redactie van Autoblog ooit eens gezien wat een ***klus het is om alle reacties te checken.
    Ik heb nu zelf hier ook last van de spamfilter, maar ik weet zeker dat de autobloggers er hun handen vol aan hebben en ze doen absoluut hun best.
    Soms glipt er wel eens een reactie door de spamfilter, maar het is een dagtaak om dat in de gaten te houden.

    Gewoon voortaan minder veel plaatjes in 1 reactie proppen.

    Login om te reageren
  134. slk55 amg zegt

    11 mei 2007 om 18:09

    @ Michiel v/d Brink, Autoblog

    Dat snap ik. Maar snap je ook dat ik hier onwijs aan kan ergeren. ik probeer een leuke/informatieve reactie met bijbehorende afbeeldingen te geven tot TWEE maal toe, en allebei worden ze niet geplaatst. het lijkt erop dat ik pas de aandacht van de mensen achter autoblog krijg als ik zo’n scheldwoord gebruik als in mijn vorige reactie (waarvoor mijn excuus).
    Ik snap dat Autoblogger en zijn team er veel werk in (moeten) steken om de reacties te checken, waarvoor mijn uiterste waardering en respect, maar worden ze daar niet (deels) voor betaald? Ook op tips wordt nauwelijks gereageerd. AUTOBLOG is het niet eens tijd om meer man (of vrouw) krachten te vinden?

    PS mijn niet geposte reactie ging onderandere over de Fiat barchetta, en de PT cruiser. allebei vind ik het uitstekende voorbeelden van slechte facelifts.

    Login om te reageren
  135. Simon zegt

    11 mei 2007 om 18:14

    @ LC, de eerste is bij mij een tekeningetje van een Focusclub, het tweede plaatje de oude Focus.

    Ik vind in elk geval de nieuwste het mooist, maar dat is niet degene die jij bij de laatste link laat zien.

    Ik ben overigens van mening dat ze de Touareg totaal verneukt hebben, en dat de Q7 een opfrisbeurt mag gebruiken voor dat ontiegelijk lelijke front van em.

    Login om te reageren
  136. El Loco zegt

    11 mei 2007 om 18:15

    Werd er eerder überhaupt op tips gereageerd dan? Nooit gemerkt…

    Anyway, herstel:
    Persoonlijk vind ik deze geslaagd:


    En Michiel, wat is/zijn de vordering(en) m.b.t. de GTO? ;)

    Login om te reageren
  137. smoke zegt

    11 mei 2007 om 18:18

    @slk55 amg

    Ik begrijp je ergernis, maar ik kan je verzekeren dat we nooit of te nimmer informatieve reacties weggooien, en al helemaal niet van iemand die regelmatig post en tips aanlevert. Dat je reacties niet doorkomen is niet te wijten aan een keuze van een moderator, maar de oorzaak ligt ergens anders.
    Als je kijkt naar wat we allemaal doorlaten kan je zien dat we nog een zeer tolerant edit-beleid hebben, dus ga er maar van uit dat jouw reacties echt niet weggegooid worden. Dit geldt voor eenieder die een nuttige bijdrage levert aan autoblog.
    Ik stel voor dat we de communicatie verder per mail voortzetten.

    Login om te reageren
  138. LC zegt

    11 mei 2007 om 18:21

    Een bedroevende facelift is wel de Jaquar XJ. Eerst vond ik het wel mooi,maar op den duur blijft de oude mooier.

    Van
    http://www.autoweek.nl/images/480/7/12673acab96ff648fe3f3b07bc9135e7.jpg

    Naar
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/28/facelift-jaguar-xj#post-8551

    Login om te reageren
  139. Hans zegt

    11 mei 2007 om 18:32

    Ben het met slk55amg eens!

    Daarbij is de Alfa 166 de mooiste facelift die ik tot nu toe heb gezien.

    Login om te reageren
  140. slk55 amg zegt

    11 mei 2007 om 18:36

    @ Sir Smokalot

    Ik heb wel vaker meegemaakt dat er een reactie niet gepost werd omdat hij om onverklaarbare redenen in de spamfilter terrecht is gekomen. ik denk dat dit ook het geval is bij mijn 2 reacties. al is het misschien dit keer niet geheel onverklaarbaar, alle plaatjes kwamen immers van Autoweek.nl :lol: .

    “Ik stel voor dat we de communicatie verder per mail voortzetten”

    als er tijd is voor conversatie dan zou ik liever willen dat die tijd werd gebruikt voor het ploeteren in de filter ;)

    @ Michiel

    wat vind jij van de facelifts van de Fiat Barchetta en de PT Cruiser?:



    Login om te reageren
  141. bmwF zegt

    11 mei 2007 om 18:37

    @ citrofiel, de nieuwe renault megane en scenic zijn zeker geslaagd

    check de verkoopcijfers

    Login om te reageren
  142. GTV916 zegt

    11 mei 2007 om 18:46

    E wat te denken van de Maserati 3200 gt en de Maserati Coupé, beetje jammer van die achterlichten…………

    Login om te reageren
  143. mashell zegt

    11 mei 2007 om 18:47

    Tot mijn verbazing is de meest extreme facelift nog niet voorbij gekomen. Design vind ik best leuk maar het midden stuk (dat gelijk gebleven was) past gewoon niet meer.

    Login om te reageren
  144. slk55 amg zegt

    11 mei 2007 om 18:54

    @ mashell

    dat is geen facelift.

    Login om te reageren
  145. marex zegt

    11 mei 2007 om 19:02

    ff off topic hoe zet ik een plaatje neer :) hoef ik niet zo een link te plaatsen

    Login om te reageren
  146. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 19:03

    @ slk55 amg: toch wel.
    De dragende carrosseriestructuur is nog hetzelfde.

    Login om te reageren
  147. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 19:05

    slk55 amg: “wat vind jij van de facelifts van de Fiat Barchetta en de PT Cruiser?”

    Allebei verschrikkelijk fout.
    Ze halen met hun troepjes en tierlatijntjes allebei het nette basisdesign keihard omlaag.

    Login om te reageren
  148. sacha zegt

    11 mei 2007 om 19:21

    Ok:


    Login om te reageren
  149. Florijn zegt

    11 mei 2007 om 19:36

    @ Alwood

    je hebt gelijk de facelift van de 850 naar de v70 is wel een van de meest succesvolle facelifts geweest ooit maar dat is dan ook bijna niet meer een facelift te noemen zo ingrijpend werd de auto verbeterd en dan te bedenken dat het model uiteindelijk van 1991? tot 2000 te koop is geweest totdat de ford v70 uitkwam………. één ding met deze twee plaatjes doe je het wel voorkomen alsof de 850 een lelijk ding was maar als je dit plaatje had gepakt was het anders geweest

    Login om te reageren
  150. Florijn zegt

    11 mei 2007 om 19:38

    of deze :) ik kan je zeggen hij rijd heerlijk!

    Login om te reageren
  151. Ruben zegt

    11 mei 2007 om 19:54

    Leuk verhaal, leuke reacties ook trouwens. Je column deed me denken aan een verhaal uit TopGear magazine van een paar maand terug. Waarbij ook het proces van het ontwerpen van een auto werd omschreven (heb je naar jaren ploeteren eindelijk zélf een eindresultaat af mogen leveren, veel gebrainstormd over hoe het er nou uiteindelijk uit moest zien etc.) en het feit dat er altijd weer onverlaten zijn die denken dat zo’n auto er dan beter uitziet met allerhande plastic op en om de auto. Leuk verhaal :)

    Login om te reageren
  152. Alwood zegt

    11 mei 2007 om 20:15

    lol… sjit florijn… je hebt me door ;)
    ik moest idd ff een beetje de V70 promoten :P de 850T5-R is eigenlijk gewoon een helemaal los model van de gewone 850… Ongeloofelijk brute uitstraling ook al ziet ‘ie er inmiddels een beetje ouder uit.
    en daarbij kan ik met je mee praten, ik rij weliswaar een 740 maar me pa heeft de V70R :D en hoe langer ik daarnaar kijk hoe mooier ik em eigenlijk ga vinden.
    Ik vind het 1e model V70 eigenlijk ook veel mooier en beter kloppen dan de voorlaatste V70. De eerste had een krachtiger uitstraling maar is net wat fijngeslepen t.o.v. de 850. Michiel?! zeg wat over lijnen van stations pls? :P

    Login om te reageren
  153. floryn zegt

    11 mei 2007 om 20:18

    @ Michiel van vind jij van de volvo stationwagons?

    ik ben absoluut fan van de 850 ten opzichte van wat daarna is gekomen ik denk echt dat dit de meest revolutionaire was van allemaal (als je dat van volvo’s kan zeggen haha)

    Login om te reageren
  154. floryn zegt

    11 mei 2007 om 20:20

    @ Alwood
    een 740 ha gaaf zeer lekkere reisauto welke uitvoering? en wat verbruikt ie ongeveer? mijn ouders hebben ook veel volvo’s gehad en kan me herinneren dat ons record was 1:3 voor een volvo 240

    Login om te reageren
  155. w0o0dy zegt

    11 mei 2007 om 20:29

    de ultieme (minimale) faceliften komen natuurlijk op naam van Porsche. Zij zijn echt specialisten van de facelift op de vierkante cm….. en als één van de beste voorbeelden van een goede facelift zou ik dank ook de 996/997 overgang willen aandragen.

    Die Saab 9-5 van de laatste generatie lijkt nog enigzins fatsoenlijk gelukt in grijs, maar kijk eens naar de foto’s van dezelfde auto met de chrome rotzooi rond de koplampen als de auto een donkere kleur heeft….. absoluut één van de slechtste facelifsts ooit (misschien wel na de Scorpio). Dit voorbeeld heb ik trouwens gebruikt voor een artikel http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/14/if_it_aint_broke_dont_try_to_f

    Login om te reageren
  156. Mr. R zegt

    11 mei 2007 om 21:22

    Leuke log om over te discussiëren, Michiel!

    Goede voorbeelden van écht kraken is de: 147 en de 406 Coupé. Ook de facelift van de originele MX-5 naar de MX-5 facelift vind ik niet geslaagd. Die nieuwe koplampen vind ik helemaal niet in het design passen! Ze zijn zo onbestemd vormgegeven. De 9-5 facelift is al vaak genoeg besproken als complete mislukking en met de nieuwe 9-3 facelift zijn ze ook wat te wild geweest met chroom. (Check mijn ontwerpvoorstel in reacties op 9-3 facelift-log! Veel beter, al zeg ik het zelf. ;))

    En dan máken: Volvo! Alle recente Volvo modellen worden écht super gefacelift. Van 850, S80, S60, V70, XC90 tot V50! De MG-F is ook echt veel mooier in de gefacelifte versie. Net als de Clio. Al kloppen de lijnen niet helemaal meer bij de Clio, het is wel mooier! Ik vind de Barchetta facelift juist wel erg geslaagd! Hij oogt wat steviger met de nieuwe bumper, alleen die pukkel op de achterkant is mislukt.

    Nog ééntje voor de ‘maken of kraken’:

    Origineel:

    Facelift:

    Wat mij betreft een ‘kraken’ voor de facelift van de Vel Satis. De nieuwe heeft twee uitlaatpijpen; iets dat echt niet past op een cruiser zoals de Vel Satis. Twee uitlaatpijpen past eerder op een dikke Duitser die bij elk stoplicht het sprintje kan winnen, niet op een relaxte Fransoos. Past gewoon niet bij het hele concept. En die voorkant: minder bijzonder geworden en een dun snorretje: jakkes.

    Login om te reageren
  157. Mr. R zegt

    11 mei 2007 om 21:27

    En nog ééntje voor de ‘maak ’t of kraak ’t’!

    Origineel:

    Facelift:

    Wat mij betreft een dikke ‘maken’! In feite is er weinig aangepast en het heeft zó’n grote impact. De gefacelifte is zelfs nu nog mooi, terwijl het origineel echt outdated is. Ik vind de opvolger zelfs minder mooi; veel te bol.

    Login om te reageren
  158. Hilgert zegt

    11 mei 2007 om 22:15

    Wat mij altijd blijft verbazen is dat auto ontwerpers in hun eerste model (nog steeds!) vaak met oranje eventueel losse knipperlichten durven te komen.
    In de face lift worden daar dan heldere units uit 1 geheel van gemaakt.
    Waarom doen ze dat toch niet gelijk goed?
    De Renault Modus is hier een voorbeeld van, de Passat ook en ik kan er vast nog wel een paar bedenken. Maar eigenlijk is dat toch helemaal niet nodig?

    @Mr R: Ibiza is inderdaad geslaagd.

    De overgang van 850 naar V70 is eigenlijk een twijfelachtige facelift. Hangt een beetje van de definitie af. Maar inderdaad is het chassis gelijk gebleven. Alleen kop en kont zijn aan de buitenkant aangepast. Aan de binnenzijde is vrijwel alles anders.

    Login om te reageren
  159. Alwood zegt

    11 mei 2007 om 22:41

    @floryn
    1:3 ?! daar heb ik gelukkig geen last van :P maar ik denk haast dat je 1:13 bedoelt? Ik rij iig een 2.3 ongeblazen 8klepper… het is een 745GL en meestal doet ‘ie 1:9-1:10 maar dat komt door veel te veel korte ritjes. Bij een lekker lange tocht lukt 1:12 zeker wel en zelfs 1:13 is haalbaar in de bergen(!). Dat komt echter heel zeldzaam voor ;)

    En wat betreft de 850 en V70… ze zijn inderdaad grondig te werk gegaan :P en niet te vergeten, de R heeft awd gekregen :D

    Login om te reageren
  160. Citrofiel zegt

    11 mei 2007 om 22:52

    @ bmwF; Als een auto goede verkoopcijfers heeft, hoeft dat nog niet te betekenen dat hij mooi is… Heel simpel voorbeeld: De Dacia Logan MCV is geen schoonheid, maar was binnen de kortste keren uitverkocht…

    @ marex; Kijk boven het schermpje waar je in typt, daar staat een code die begint met (pijltje)img src en eindigt met width=450(pijltje). Die moet je gebruiken.

    @ Sacha; Die is wel heel minimaal… Zo minimaal dat het me helemaal niets uitmaakt! :P

    @ Mr. R; Mee eens. Vooral die Ibiza is idd heel goed gelukt.

    @ Michiel; Wat vind je eigenlijk van de facelift van de C5 (en dan vooral de voorkant)? Ik vind het een twijfelgevalletje… Maar ik ben geen deskundige! ;)

    Login om te reageren
  161. Mr. R zegt

    11 mei 2007 om 23:03

    @Citrofiel: De C5 is inderdaad een beetje eigenaardig! Hoewel het origineel al niet erg fraai was, vind ik de facelift ook niet erg geslaagd. De voorkant is gemaakt voor een wat hoekigere auto, terwijl de lijnen in het origineel juist zo soepel getekend zijn. Kijk naar de zijkant waar de lijn golvend loopt! Klopt niets van, eigenlijk.

    Login om te reageren
  162. Michiel_vd_Brink zegt

    11 mei 2007 om 23:42

    De C5 was als eerste uitgave al een twijfelgeval en nu met de facelift is hij dat nog steeds.
    Maarja… ik ben ook geen expert. ;)

    Login om te reageren
  163. CSL zegt

    11 mei 2007 om 23:44

    Deze vond ik ook opvallend!

    Login om te reageren
  164. Citrofiel zegt

    12 mei 2007 om 00:15

    @ Mr. R; Dat dacht ik ook ja… Maar Michiel vindt het een twijfelgeval, dus ik ook! :P

    @ Michiel; Als jij het al niet weet… weet niemand het! ;)

    Login om te reageren
  165. Citrofiel zegt

    12 mei 2007 om 00:24

    @ Michiel; Btw, jij geen expert?! Oke, dan geen expert, maar je weet wel heel heel heel veel meer over design dan de meeste mensen hier, ik incluis, dus jouw oordeel weegt (voor mij althans) het zwaarst.

    Login om te reageren
  166. Jan zegt

    12 mei 2007 om 17:39

    En de nieuwe MB R klasse, daar merk je het verschil ook niet van

    Login om te reageren
  167. Alwood zegt

    12 mei 2007 om 22:44

    Michiel houdt niet van Volvo stationwagons :P ’t interessert em geen r**t :o ;)
    tss! zijn anders wel onwijze stijliconen! dus! hoor! toevallug!

    Volvo is een van de weinige merken die échte stations maakt (met rechte achterkant) :P ;)

    Login om te reageren
  168. Citrofiel zegt

    12 mei 2007 om 22:49

    @ Alwood; Die facelift is idd heel goed gelukt, hoewel de verandering bij details blijft: Slim! Ik heb overigens niets met Volvo stations, alleen de V90 vind ik wel leuk, en die V70 die je noemde als beste facelift gaat ook nog wel. (als het een V70 is tenminste :P , die daarvoor is iig een 850, die weet ik nog wel. Al die stations lijken zo op elkaar bij Volvo, voor mij zijn ze echt onmogelijk uit elkaar te houden…)

    Login om te reageren
  169. Citrofiel zegt

    12 mei 2007 om 22:52

    @ mashell; Wauw… Nooit geweten dat die twee Scorpio’s een facelift waren… Ze zien er echt totaal verschillend uit. Als je er echt op let zie je idd dat de basis gelijk is, maar het is heel goed gedaan, ik dacht echt dat het een nieuw model was. Op zich dus goed gedaan, alleen vind ik het design van de eerste mooier dan van de tweede, hoewel die er veel gedateerder uitziet. Ja, ook ik vind die na-de-facelift-Scorpio lelijk…

    Login om te reageren
  170. Apache zegt

    12 mei 2007 om 23:07

    “s werelds meest geslaagde facelift en tevens een ontdoening van verdoemenis voor het menselijk oog:


    – Apache

    Login om te reageren
  171. Mr. Reddingius zegt

    13 mei 2007 om 10:44

    Neu de bovenste vind ik leuker. Liever lelijk dan saai!

    Login om te reageren
  172. floryn zegt

    13 mei 2007 om 15:21

    nee apache

    de originele multipla is veel beter en spreekt veel meer aan al is het in lelijkheid

    wat ze beter hadden kunnen doen is de vetrol behouden maar de kwaliteit van het gehele vehikel drastisch verbeteren en de aperots als dashboard had echt anders moeten worden beetje bixenon lampen voorin en ander gadget stuff ook een abart versie die heftig verlaagd is en met 200pk zou het een brute bak zijn geweest waarmee je een statement van een dijk zou maken

    Login om te reageren
  173. floryn zegt

    13 mei 2007 om 15:22

    nu is het eigenlijk helemaal niks meer zelfs vrouwen met een slechte smaak kochten dit vehikel in Nederland niet meer en daarom wordt het hier ook niet meer verkocht

    Login om te reageren
  174. Citrofiel zegt

    13 mei 2007 om 15:27

    @ Mr. Reddingius; Dat is ook precies mijn gedachte!

    Login om te reageren
  175. Apache zegt

    13 mei 2007 om 21:06

    @ Citrofiel, Mr. Reddingius en Floryn

    Dan heb ik toch een drastisch andere kijk op de zaak, geef mij maar mijn eigen smaak :)

    – Apache

    Login om te reageren
  176. transam73 zegt

    13 mei 2007 om 23:11

    De oer-Kia Rio is van I.DE.A, niet Italdesign.

    Login om te reageren
  177. NiSSaN 350Z zegt

    14 mei 2007 om 16:22

    De Opel Corsa. De laatste 2 facelifts hebben hem echt heeeeeeeeeeeeeel wat cooler gemaakt…

    Login om te reageren
  178. sjors zegt

    16 mei 2007 om 12:14

    de nieuwe impreza breekt alle voorgaande verbeteringen weer volledig af. Totaal versufte bak.

    Login om te reageren
  179. Rick zegt

    16 mei 2007 om 16:02

    Die SAAB is naar de Opticiën geweest!

    Login om te reageren
  180. Eg zegt

    18 mei 2007 om 15:31

    MG B
    Absoluut zonde, deze facelift. Maarja, Amerikanen….

    Login om te reageren
  181. joop de bruijn zegt

    20 mei 2007 om 11:09

    De toyota Yaris vind ik een buiten gewoon geslaagde upgrade.

    Login om te reageren
  182. Sir Cumalot zegt

    14 juni 2007 om 15:15

    Goed voorbeeld van hoe je een mooi design verkracht vind ik ook wel de Fiat Punto II
    Van deze lekker strakke voorkant

    Tot dit wanstaltige smoelwerk

    Login om te reageren
  183. Rick zegt

    14 juni 2007 om 19:52

    Deze:
    http://www.car-catwalk.com/cars/VW_Passat_3BG_Maggy_99.jpg

    En deze:
    http://static.pagenstecher.de/uploads/46726.11825.jpg

    Verschillen?
    De spiegels de ene heeft link grote spiegel andere kant kleine spiegel
    En de andere passat heeft allebij evegrote spiegels en met knipperlichten erin!
    Gewoon los te bestellen en bast ook op de passat 3B

    Login om te reageren
  184. Joep zegt

    7 juli 2007 om 19:01

    sir Cumalot,
    helemaal gelijk! Prachtige strakke Punto werd aangepast aan de zgn. Polo-look. Echt heel jammer.
    De polo-look Punto is zelfs zo lelijk bevonden, dat een of ander oostblok land dat model Punto nu gaat produceren onder hun eigen naam.

    Login om te reageren
  185. samantha zegt

    3 september 2007 om 21:31

    Ik heb nog de oude MGF 1.8vvc…hij is idd wel rond…zag pas idd de nieuwe rijden….woooeeiii!
    Die is ook wel erug mooi!
    maar k ben trots op mn wagentje hoor ;)
    antreciet grijs….zwart soft topje dr op….ja hoor mijn wagentje…

    Login om te reageren
  186. Baztrd zegt

    18 juni 2008 om 21:46

    Ik snap het punt van de column… maar bij alle voorbeelden (neem de kia’s) denk ik toch “ach, het was al lelijk” en kan ik niet zeggen dat er echt verschil in zit…

    En de Clio V6 was in eerste uitvoering mooier dan in de 2e vind ik… veel meer karakter.

    Oh, en die Clio en Subaru, zijn dat wel facelifts? zijn dat niet gewoon nieuwe modellen? (Ik snap dat de grens soms vaag is, maar zeker de Clio V6, die auto’s waren ook qua handelbaarheid compleet anders…)

    Natuurlijk moet een model soms opgefrist worden, natuurlijk gaat dat soms beter en soms minder… net als het ontwerpen van het origineel…

    Oh en een geslaagde facelift? Nieuwe koplampen op het vorige model C5.

    Login om te reageren
  187. rein306 zegt

    13 augustus 2009 om 13:53

    we zijn bij de clio inmiddels hier..
    het ‘feestlift’ feest gaat gewoon door:

    huidig model (mooi!)

    de nieuwe (bah!)

    Login om te reageren
  188. RenesisHP zegt

    13 augustus 2009 om 14:15

    Mazda rx8.

    Voor de facelift:


    Na de facelift:


    Login om te reageren
  189. Search zegt

    3 oktober 2009 om 11:46

    Niemand gedacht aan de laatste Vectra? vond het altijd al een behoorlijk fail ontwerp:

    Login om te reageren
  190. F355GTB zegt

    3 oktober 2009 om 12:55

    Ik vind de face-lift van de Saab 9-5 nog wel geslaagd. De meeste andere facelifts vind ik een achteruitgang.
    Zo ook bij één van de weinige mooie Mercedessen, de SL. Al houd ik niet van cabrio’s, de oude versie vond ik echt een mooie auto:
    http://www.seriouswheels.com/pics-2004/2004-Mercedes-Benz-SL-600-FA-1280×960.jpg
    Maar met die nieuwe neus, vind ik ‘m echt een stuk minder mooi:
    http://www.hyts.hu/autok/mercedes/sl-2008/mercedes_sl-2008_r40.jpg

    Login om te reageren
  191. F355GTB zegt

    3 oktober 2009 om 12:57

    Ik merk nu dat de link hierboven het niet doet.
    Dit is dus de oude (mooiere) neus:
    http://www.cregarcars.net/images/2004_Mercedes_Benz_SL500_Sport_White_001.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North