In de kelder van een vervallen kasteel in België stonden eens aantal klassieke Alfa-Romeo’s uit de jaren ’60. Geen Berlina’s, maar prachtige coupe’s en Spiders. Na jaren van rust en roest, gaan de vergeten klassiekers nu onder de hamer.
Het verhaal gaat dat de collectie toebehoorde aan twee broers. Ze hadden oog voor mooie auto’s, maar niet voor geld. Het kasteel dat ze van hun vader hadden geërfd raakte in verval en uiteindelijk legde de Belgische overheid beslag op het landgoed. En sindsdien staan de Alfa’s stof te verzamelen. Dat niet alleen, ook de roestduivel boert goed in een tochtig en vervallen kasteel. Rust is lighter then carbonfiber, zoals een vriend met een klassieke Alfa vergevingsgezind zou zeggen.
Van kelder naar concoursstaat
Jaren werd gedacht dat de auto’s te ver heen waren voor restauratie, maar zoals jullie weten hebben de prijzen voor bijzondere klassieke auto’s –met name die uit vergeten schuren– een vlucht genomen. Ook het moment dat deze Giulietta/Giulia Sprint Speciale’s, Giulia 1600 Spider’s en Giulietta Coupe’s rendabel op te knappen zijn, lijkt te zijn aangebroken. Althans, dat is het idee van de huidige eigenaar van de collectie, want die heeft besloten de wagens uit de kelder te halen en middels een openbare verkoop aan een nieuw baasje te helpen.
Behalve de Alfa’s, wordt er ook nog een mysterieuze aluminium racewagen verkocht, evenals twee Honda Accord Coupe’s en dozen vol met Alfa-goodies. Van wieldoppen en sturen tot aan complete Nord-motorblokjes. Zelfs de liefhebbers van nautica komen aan hun trekken, met twee oude racebootjes. Het is alleen jammer dat de verkopende partij verder zo weinig informatie geeft. Dan moet je 20 juni aanstaande maar gaan kijken in het Belgische Heers. Kijken kan van 10 tot 14, aansluitend wordt de hele zwik verkocht.
Rendabel?
Hoewel met name de Sprint Speciale hoog op mijn lijstje mooiste auto’s ooit staat, is het maar de vraag of deze twee exemplaren, en met haar de andere Alfa’s, wel écht restaureerbaar zijn of dat het uiteindelijk donoren zullen worden. Ergens is het wel zonde dat de mystiek van de verloren Alfa-collectie nu verloren is gegaan. Gelukkig hebben we de foto’s nog.
Met dank aan Michiel voor de tip!
eklasse zegt
De gemiddelde alfa showroom ziet er heden ten dagen niet veel beter uit.
johanhummer9 zegt
@eklasse: right…….
norge zegt
@eklasse: De gemiddelde E klasse heeft net zoveel roest…
406_v6 zegt
@norge: Ze zijn dan ook niet bedoeld om in een Noors fjord te parkeren…
Dutchdriftking zegt
@eklasse: jammer maar das helaas niet waar. Enkel Mito’s met 3 pitters.
jrk68 zegt
@dutchdriftking:
Ook niet waar, de MiTo is louter te krijgen met 2 of 4 cilinders, voor 3 pitters moet je bij BMW binnenlopen…?
mercedesbenz63 zegt
Zodeknetter dit is wat ik wel zou willen restaureren!
jpoers zegt
@mercedesbenz63: succes, veel tijd/geduld en geld. En niet wanhopig worden als je weer met je vinger door de carrosserie prikt omdat er toch nog ergens roest zat. En de vele avonden/nachten op eBay/forums zoeken naar dat ene moertje of boutje.
Als je klaar bent zien we graag de foto’s.
mrniesoe zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Arnoud zegt
Die Giulia (Quadrofoglio?) is prachtig.
Dizono zegt
@Original_Arnoud: Dat is een Sprint Speciale. Deze heet Giulia omdat deze tegen die tijd de Giulietta als middenklasser van Alfa-Romeo had opgevolgd. Op enkele kleine details na, is deze Giulia SS precies dezelfde auto als de Giulietta SS.
autofreaker zegt
Succes met opknappen
kilum zegt
Snap nooit waarom ze niet even een tuinslang er overheen gooien voor ze het op de foto zetten. Kleine moeite. Je hoeft hem niet te poetsen maar dit gaat nergens over. Je herkend de auto’s amper.
rijnooit zegt
@kilum: dan verliest het zn barnfind look…
Hupke zegt
@kilum:
Wie weet spoel je wel het patina, weg, is dat ding ineens de helft van z’n waarde kwijt.
En ik denk dat de meeste van deze wagens enkel nog aaneenhangen door de overgebleven verf en stof. Als je daar met een tuinslang of nog erger spons aan komt valt het compleet ineen.
theyoungsaablover zegt
Ohw dit zou ik zo graag eens willen meemaken, een barnfind! Prachtig
moveyourmind zegt
@theyoungsaablover: Laat ik nou net een mooie 9-5 Aero uit 2001 met wat werk in de schuur hebben staan onder een laagje stof. Soon available on Marktplaats.
robert110 zegt
Ik heb ook nog wel ergens onder een laag stof wat oud Italiaans roestig blik staan. Maar volgens mij zitten daar doperwten in.
room850 zegt
Als ik het zo bekjjk is het al ooit neergezet in een slechte staat
norge zegt
Geen schuur en geen vondst, alleen net zoveel roest….Kasteel uitverkoop?
autoblaag zegt
Hier heeft een artikel over in Autoweek gestaan. Er was binnen de familie jarenlang geruzie over geld en de auto’s werden in de tussentijd aan hun lot overgelaten.
kaasdevies zegt
Oud ijzer
Hupke zegt
Mooie dingen, moest ik zo’n guilia sprint voor een symbolische euro kunnen oppikken zou ik me wel een paar jaar willen toeleggen op het leren slaan van plaat om zo’n ding te re-creeëren. Alles dat meer is dan ‘de belofte van het ding te redden’ is te veel voor dingen in zo’n toestand.
purepet9000 zegt
Dit zijn nou typische barnfinds.
stephano zegt
Ik snap de charme eigenlijk niet van een barnfind. In mijn ogen is het niet meer dan een marketing term om een roestig stuk schroot, waar jaren lang niet naar omgekeken is, aan te kunnen prijzen alsof het een zeldzame schat is! Deze auto´s hebben soms decennia lang geen onderhoud gezien en het zal extreem veel tijd, geld en moeite kosten om deze auto´s te restaureren, voor zover daar nog spraken van kan zijn. Uiteindelijk ben je als koper vaak veel duurder uit als je dit ding eenmaal opgelapt hebt, dan wanneer je een exemplaar gekocht had, dat gewoon correct is onderhouden door zijn laatste eigenaar.
desjonnies zegt
@stephano:
Ik zal een poging doen
– Mannen zijn ongekende romantici als het om dit soort zaken gaat.
– Mannen houden van samenzweerderige zaken als dit : uit een verzameling die niemand kende
– Mannen (zoals ik) houden van origineel, dus kleine badges zoals ‘1600’ achterop die blauwe Giulietta Coupé zijn van Levensbelang voor de koop evenals alle kleine -vaak peperdure- ornamenten die op zo’n wagentje horen
– Mannen houden van trofeeën en een wagen uit een vergeten verzameling is dat (vooral om het verhaal te doen over hoe je hem hebt verkregen)
Dan hebben ze geen onderhoud gehad, maar ze zijn ook niet, of gelukkig niet, compleet verziekt door een 19 jarige puistenkop die geen olie bijvult en er Halforts meuk op heeft geschroefd, de koppakking eruit heeft geblazen en de cardan lagers eruit heeft getrapt !
– Voorbeeld : Ooit een Lotus Europa met zo’n klap dak erin kunnen kopen dan ben je dus gestoord !
En het stof laten zitten zodat potentiële kopers kunnen zien dat deze wagens echt jarenlang niet aangeraakt zijn
toyotafortuner zegt
Zit erg leuk spul tussen!
desjonnies zegt
Feit is dat deze Alfa’s van staal zijn gemaakt zoals Mercedes het gebruikte dus voor de grappentappers over roest : dat valt relatief gezien reuze mee voor Alfa’s uit deze periode, later is in Italië een wet aangenomen waarbij er een relatief groot gedeelte oud ijzer aan nieuw staal toegevoegd moest worden, iets wat de reputatie van Italiaanse auto’s uit de zeventiger jaren heeft geruïneerd.
Dat ze in een vochtige ruimte hebben gestaan, dat is funest voor iedere auto.
Voor mij gewoon die blauwe Giulietta Coupé, die Spider op de foto van dit draadje ziet er idd niet uit, maar zelfs dat kan nog meevallen.
Zo’n SS giulia is zeer gewild in de States, en doen rond de Ton Euries
En zo te zien hebben ze toen al slopers gekocht voor de nog te gebruiken onderdelen, geen domme jongens dus !
Hupke zegt
@desjonnies:
Hadden Mercedes en Alfa dezelfde leverancier?
De duitsers hadden hoogwaardig staal in die tijd. Siemens en Krupp hadden methodes om zuiverder staal te maken dat veel armer was aan zwavel en fosfor. Staal dat dus niet enkel sterker was maar ook wat meer corrosiebestendig en beter lasbaar, ondanks dat het in beide gevallen om laaggelegeerd staal gaat.
Geen idee wie aan alfa leverde, maar ik zou eerder ILVA (wegens beide overheidsbedrijven) of Falck denken, waar het staal toch wel inferieur was aan de Duitse producten.
desjonnies zegt
@Hupke:
laat ik het beter uitdrukken, je bent kennelijk goed op de hoogte van straal en staal soorten, waar van ik gelijk de gelegenheid wil nemen je te vragen om er eens een stukje over te pennen hier op deze site !
Maar wat ik weet is dat Alfa’s van een beter staal kwaliteit werden gemaakt in de zestiger jaren dan de latere exemplaren, ik heb ooit ergens gelezen dat men meer schroot moest gebruiken in nieuw staal, iets wat de slechte reputatie van Italiaanse auto’s in de hand heeft gewerkt.
Hupke zegt
@desjonnies:
Ik ben geïnteresseert door uw stelling, ik ga eens kijken of ik er iets van vind.
gtwillem zegt
Check die Honda!!!!! Ergens heb ik een zwak voor oude incourante Japanners…
desjonnies zegt
@gtwillem:
gewoon een accu erin en ……probleemloos rijden !
Echt waar, kocht zelf ooit een Datsun 120Y zo !
veloce zegt
Ligt overigens serieus leuk spul tussen de bergen onderdelen! Iets dat ik érg goed kan gebruiken en/of lang naar zou moeten zoeken. Heers is hier in de buurt, dus wellicht ga ik wel ff kijken. Onderdelen voor de Giulietta-serie en vroege Giulia’s (t/m ’65) zijn echt heel schaars en duur geworden. Kan dus best wel eens interessant zijn.
P.s. die losse achterbrug op de foto’s is een transaxle, van een 75, Giulietta of Alfetta ofzo.
Dizono zegt
@veloce: Maak je dan even foto’s en zet je die op Autojunk.nl? ;) Ik ben benieuwd of je nog wat kunt vinden voor je prachtige Juul, zou mooi zijn!
oranje123456789 zegt
Hiervoor heb’k iemand gedachten, van het ene kasteel naar het andere met tussenstop in de werkplaatsen
mrrallycross zegt
Veel barnfinds de laatste tijd!
e36thuglife zegt
haha ouwe meuk dat lijk op waggies in de carousel op de kermis doe mij maar een beempie
carfreakjim zegt
Zo slecht zijn ze niet. Ik heb auto’s gezien die er slechter aan toe waren en nu de show stelen op alle evenementen waar ze komen.
Calimero zegt
Ze kunnen de term “Barnfind” in veel gevallen beter veranderen naar “Barrelfind”
Op een enkele uitzondering na zijn het vaak auto’s waar de gemiddelde sloperij al zijn neus voor op haalt.
Uitzonderingen zijn de juweeltjes, de echt zeldzame auto’s. Maar voor de rest, eerst zien te verkopen en dan ook nog eens aan iemand die er een ( klein) kapitaal in wil stoppen om de auto weer in concoursstaat te krijgen……..
Ik vraag mij af of het echt de moeite loont om, bij minder zeldzame auto’s, er zo veel tijd, moeite en geld in te steken dan voor iets meer geld een auto te kopen die al (zo goed als) af is……