• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hogere laadtarieven bij Fastned niet ondenkbaar

Auteur: RubenPriest, gepost 12 oktober 2021 om 10:53 – 30 Reacties

Hogere laadtarieven bij Fastned niet ondenkbaar

Het opladen van de elektrische auto kan fors duurder worden, gezien de huidige ontwikkelingen. Bijvoorbeeld met hogere laadtarieven bij onder andere Fastned.

Dat de gas- en elektriciteitsprijzen zijn gestegen is je vast niet ontgaan. Als je nog een contract hebt voor de komende jaren zit je gebakken. Wie een variabel contract heeft of binnenkort een nieuw contract moet afsluiten zal wel geconfronteerd worden met de stijgende prijzen. Als je een elektrische auto hebt ga je dit vanzelfsprekend ook merken, niet alleen thuis.

Thuis opladen, zeker in combinatie met zonnepanelen, is nog altijd het goedkoopst. De kloof tussen thuisladen en snelladen langs de snelweg kan wel kleiner worden met de stijgende energieprijzen. Behalve als aanbieders van snelladers meebewegen met die nieuwe prijzen. Dan zal snelladen nog prijziger worden. Vaak sluiten aanbieders een contract af voor de langere termijn als het gaat om de energieprijs. Het is echter niet ondenkbaar dat vroeg of laat je meer moet betalen voor het snelladen van je elektrische auto bij een snellader.

IONITY is een bekende aanbieder van snelladers langs de snelweg en in Nederland is Fastned ook een begrip. Daarover gesproken, Fastned heeft vandaag bekendgemaakt niet uit te sluiten dat de laadtarieven aangepast worden aan de hand van de ontwikkelingen op de markt.

Fastned laadtarieven

Fastned hanteert  € 0,59 per kWh voor gasten en leden, of € 0,35 per kWh voor gold members. Die prijzen kunnen stijgen, al geeft het bedrijf geen indicatie wat de nieuwe laadtarieven dan kunnen worden.

De elektriciteitsprijzen op de groothandelsmarkt zijn de afgelopen weken aanzienlijk gestegen. Fastned heeft zich gedeeltelijk ingedekt tegen deze stijging door de verkoop van HBE’s (Hernieuwbare Brandstofeenheden). Daarnaast heeft Fastned volledige controle over de verkoopprijs en wordt momenteel overwogen om te bewegen naar een meer dynamische prijs-strategie waarmee de fluctuaties op de Europese groothandelsmarkt voor elektriciteit beter gevolgd kunnen worden. 

Fastned

Kortom, niet alleen mensen met een auto op benzine of diesel voelen pijn aan de pomp. Particulieren met een elektrische auto gaan uiteindelijk ook meer betalen om kilometers te maken. In dit verhaal is de leaserijder met een tankpas of laadpas de lachende derde.

Ook interessant!

  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Langs de snelweg je boodschappen doen bij Fastned
  • Hier komt het tweede snellaadstation van Tesla en Fastned
  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

ev10daagse-2021, fastned, geld, opladen, snelladen

Vorig bericht: « Waarom deze Rolls-Royce Cullinan een miljoen euro kost
Volgend bericht: Zoom-ongelukken nieuw gevaar in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Charles Taycan 4S zegt

    12 oktober 2021 om 10:59

    Hoe vaak laadt je bij een snellader? Dat dat duurder wordt lijkt mij evident echter blijft het centenwerk en laadt je meestal thuis. 😉

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 oktober 2021 om 11:09

      Op langere reizen laadt je best vaak bij een snellader.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        12 oktober 2021 om 13:54

        @mashell, natuurlijk! Echter op jaarbasis valt het heel erg mee bij diegene die ik ken met een EV, de meesten laden meestal gewoon thuis. Veel goedkoper en makkelijker ook dus op jaarbasis blijft een prijsverhoging centenwerk.😉

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 oktober 2021 om 15:03

          Hmm. Ik gebruik de wagen best veel, zakelijk natuurlijk en vaak op de lange afstand. Ik denk dat bij mij zomaar een kwart van de laadsessies bij de snellader zijn en dan tikt het wel aan. Dat is natuurlijk niet echt een probleem, dat wordt op een of andere manier wel gefactureerd, net als een benzineprijs van €2 dat zou zijn. Maar wat ik wil zeggen is onderschat het belang van de snellader infrastructuur niet.

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            12 oktober 2021 om 15:24

            @mashell, zeker niet! Ben groot voorstander hiervan! Wat ik alleen wil zeggen is dat op jaarbasis voor de meeste EV rijders een kleine verhoging bij snelladers niet veel uitmaakt omdat de meeste electra thuis geladen wordt.

            Login om te reageren
    • hanso zegt

      12 oktober 2021 om 11:21

      Hoe naïef kun je zijn 😂

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        12 oktober 2021 om 12:05

        @hanso: Met een beetje EV gebruik je de snelladers bijna nooit. Is van veel minder invloed dan benzine of diesel prijzen.

        Bovendien bestons bij 59 cent maar 1/10e de echte elektra prijs. De rest is belasting, marge en infra/techniek kosten van Fastned.

        Login om te reageren
        • Charles Taycan 4S zegt

          12 oktober 2021 om 13:59

          @fanboy, correct!+1!👍

          Login om te reageren
          • michaelb zegt

            12 oktober 2021 om 21:15

            @Charles Taycan 4S: Ik werk met Stedin samen. Verwachting is dat tarieven straks op brandstof niveau zitten. Logisch ook kwa investeringen in het net.

            Met andere woorden: geniet zolang het kan. Ook met een electrische auto ben je straks gewoon aan de beurt

            Login om te reageren
            • Charles Taycan 4S zegt

              12 oktober 2021 om 22:21

              @michaelb, we gaan het zien, ik geloof er niets van!😉Schoner blijft altijd goedkoper!😉

              Login om te reageren
            • alassad zegt

              12 oktober 2021 om 23:11

              dus dan bedoel je richting 1,5 euro of meer per KwH?

              Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      12 oktober 2021 om 11:57

      Hangt ervanaf of mensen thuis kunnen laden. Dat zal bij de meeste early adopters wel zo zijn, want als je een Taycan of Model S kunt betalen heb je vast wel ook wel een eigen parkeerplek. Maar voor de latere instappers zal dat zeker niet altijd het geval zijn.

      Daarnaast is het zo dat je lokale kerncentrale straks ook ervoor kan kiezen om hun goedkope stroom duurder aan iemand anders te verkopen ipv voor peanuts aan jou. Misschien toch maar paneeltjes aanschaffen?

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        12 oktober 2021 om 13:58

        @tinnemans, haha! De meeste EV rijders die ik ken hebben een thuislaadmogelijkheid en/ of op de zaak.
        Prijsverhogingen van electra zijn ook in Frankrijk evident , echter blijft dit laag anders leggen de Gilet Jaune het hele land plat…
        Dus voor mij geen zonnepaneeltjes op mijn bestaande woning.😉

        Login om te reageren
      • Turbo S zegt

        12 oktober 2021 om 15:25

        @tinnemans: als je geen eigen parkeerplek hebt waar je kan laden moet je helemaal geen EV willen.

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          12 oktober 2021 om 16:07

          @panameragts; Ben ik helemaal met je eens. Maar veel EV adepten vergeten dat weleens.

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          12 oktober 2021 om 16:54

          Vroeg of laat zal wel iedereen moeten van de overheid. Dat je dan geen eigen oprit hebt, wordt blijkbaar even vergeten.

          Login om te reageren
          • Redrum zegt

            12 oktober 2021 om 20:01

            Als dat zover is, zal de infra ook wel alweer een heel stuk verder zijn. Als je geen oprit hebt, wil dit ook zeggen dat je niet altijd voor je eigen deur kan parkeren. Als EV rijder geef ik je wel gelijk op deze moment: als je geen paal hebt, blijf nog maar even verder tuffen

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              13 oktober 2021 om 10:23

              Ik heb een woning met geen eigen oprit. Er is wel een openbare parkeerplaats voor mijn deur en ik kan mijn auto ook 99% van de tijd voor mijn eigen huis zetten. En die andere 1% staat hij een paar plekjes verder. Is allemaal prima, maar als je een EV hebt en wil thuisladen dan is dit wel lastig.

              Login om te reageren
        • flutterby zegt

          12 oktober 2021 om 18:40

          @mercedesbenze350cdi: ik wel, al kan ik tot heden wel altijd bij mijn paal terecht met 180-220 km bereik. Voor mij echt nooit meer tanken.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 oktober 2021 om 20:15

      @Charles Taycan 4S: snelladen komt zo weinig voor dat ik niet eens naar de prijs kijk. Liever te duur dan niet te koop. Daarnaast zoek ik vakantie ook nooit de goedkoopste pomp maar gewoon wat ik tegenkom.

      Een paar euro besparen heeft enkel zin op structurele uitgaven. Voor incidenteel is het de denkkracht niet waard.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        12 oktober 2021 om 22:19

        @flutterby, klopt! Moi aussi! Laad 99% thuis…😉👍

        Login om te reageren
  2. mashell zegt

    12 oktober 2021 om 11:07

    Variabele tarieven zijn op zich logisch, dat doen brandstofmaatschappijen ook. Wel even duidelijk op een scherm bij het station aangeven natuurlijk, van verrassingen achteraf houdt niemand.
    Wat niet logisch is, dat is de header foto. Hier zie je een groot Fastned station, met onhandig zijdelings naast de laadzuil parkeren zodat veel wagens niet elke plek kunnen gebruiken, met maar twee laadzuilen en zelfs een aantal auto’s die daar blijkbaar aan het wachten zijn tot er een laadzuil vrij is. Dit is toch geen reclame voor Fastned? Net als dat er wel een bankje is maar geen vuilnisbak, geen paadje naar het tankstation waar je naar het toilet kunt en koffie kunt kopen.

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      12 oktober 2021 om 12:00

      @mashell; maar de foto komt toch van een bestaand station? Dus dit ding bestaat en is dus realiteit? Wil je liever een foto zien van dat ene laadstation waar je alle gemakken hebt en dat het in de realiteit dan soms wat tegenvalt?

      De ene keer tank ik bij een station waar een sneu pompje heel erg alleen staat te zijn en de keer erop zit er een soort van vertrekhal van Schiphol bij met alles wat je maar kunt bedenken.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        12 oktober 2021 om 13:36

        Ik heb het idee dat de foto geënsceneerd is door iemand die daar net niet lang genoeg over heeft nagedacht. “Laten we doen alsof het druk is” terwijl als je gaat laden bij Fastned je juist niet wilt dat het druk is.
        Wat ik met de rest bedoel is: “niet lang genoeg over hebben nagedacht” is precies wat Fastned samenvat. De stations in benzinepomp layout zijn onhandig (mijn auto moet rechts van de lader staan, de kabels zijn niet lang genoeg om er omheen te kunnen, waardoor ik niet elke aansluiting kan gebruiken) en zelfs basale voorzieningen zoals een tegelpaadje naar het tankstation of een vuilnisbak ontbreken vaak.

        Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          12 oktober 2021 om 16:10

          @mashell; Ah, dat had ik niet door. Bedankt voor de uitleg.

          Login om te reageren
        • Redrum zegt

          12 oktober 2021 om 20:04

          Doet mij toch heel hard denken aan de fastned locaties in Belgie. Op de E19 naar Brussel staan er 2 laders waarvan ik dacht dat er zeker nog een paar bij konden. Vreemd, 2 laders voor een heel station lijkt me ook wat miniem….

          Login om te reageren
  3. flyerbunch zegt

    12 oktober 2021 om 12:33

    Plugsurfing (Duits) heeft vorige maand alle abonnementen eenzijdig opgezegd wegens de veranderingen. Zij zeiden dat ze ook de markt eerst zouden afwachten om met iets nieuw te komen.

    Login om te reageren
  4. flutterby zegt

    12 oktober 2021 om 20:22

    Shell ReCharge is op alle fronten al interessanter (prijs en locatie). Ben benieuwd of de oliegigant dit blijft stimuleren voor marktaandeel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 oktober 2021 om 11:59

      Ja, ik ben ook fan van Shell Recharge, werkt allemaal net iets soepeler als bij Fastned. Shell mijn favoriete snellaad aanbieder in Nederland en probeer dan ook daar uit te komen.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        13 oktober 2021 om 13:18

        @mashell, MaShelllaad..😜👍

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North