Een Ferrari-showroom zonder V12? Dat gaat niet gebeuren!
Ferrari en de V12 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Van de allereerste 1.5 V12 in de 125S tot aan de 6.5 V12 in de 812 Superfast, de atmosferische twaalfpitter is altijd onderdeel geweest van het leveringsgamma van Ferrari. Velen waren bang dat diezelfde 812 Superfast wel eens de laatste auto met zo’n krachtbron kon zijn, maar volgens Sergio Marchionne is dat zeker niet het geval.
Volgens de almachtige coltrui voldoet de nieuwe V12 namelijk eenvoudig aan de huidige EU6B-emissie-eisen. Over niet al te lange tijd gaan de EU6C-eisen gelden voor nieuw te introduceren auto’s en daarvoor zal er nog wat gesleuteld moeten worden. Ferrari zou echter al een oplossing voorhanden hebben om nieuwe modellen ook aan deze regels te laten voldoen.
Vanaf 2021 komen Ultra-Low Emission Vehicle-regels (ULEV) in werking en zal de atmosferische V12 hulp moeten krijgen van elektromotoren om nog aan de eisen te kunnen voldoen. Kennelijk beschouwt Ferrari dit als een betere optie dan de V12 in navolging van de V8 ook van turbo’s te voorzien. En daar kan ik persoonlijk best een beetje blij van worden.
32 reacties
Daarnaast moet Ferrari gewoon v12’s blijven bouwen totdat de brandstofvoorraad volledig op is…
Met de helft heb je ook altijd voldoende power
Bij hypercars snap ik het helemaal, mensen die zoveel uitgeven willen zich onderscheiden…
Ik doelde meer op personenwagens die elk jaar sterker worden, allemaal prima en hardstikke gaaf.
Maar ik denk dat een vermogenslimiet zoals ooit in Japan voor bepaalde type auto’s geen gek idee is.
(en het zit er ook wel aan te komen denk ik)
Daarnaast moet de fabrikant beter zijn best gaan doen op vlak van remmen, aerodynamica en onderstel om de consument te overtuigen dat zijn auto de beste is.
Daar kan ik persoonlijk meer van genieten dan nét even wat sneller zijn aan het stoplicht. (wat overigens tóch wel leuk is)
Maar is 300 kmh rijden in een Ferrari met 700 pk wel leuk, 210 in een Jensen Interceptor lijkt mij leuker en spannender. Met alle hulpmiddelen wordt het wel makkelijk om hard te rijden, waardoor het voor mij de spanning een beetje verliest.
In de XC70 met 210 over de autobahn is niet spannend, 180 rijden in een Escort MK2 met 2.0 BDA motor wel.
Maarja, misschien ben ik wel een moeilijke klant
Tussensprints zijn wel van belang en daar valt nog wel wat te winnen maar ook niet spannend veel meer. Maar er is wel een soort van probleem voor de fabrikanten. Je kan er namelijk niet mee aankomen als Ferrari zijnde dat de opvolger van een auto minder vermogen heeft en langzamer is dan zijn voorganger. Klanten willen namelijk altijd meer. Meer meer meer. Als dat niet meer lukt dan kost dat de fabrikant klanten.
Of jij een moeilijke klant bent weet ik niet. Misschien ben je wel helemaal geen klant omdat simpelweg jouw hart niet ligt bij auto’s die gemakkelijk hoge snelheden halen. Daar kan ik wel inkomen.
Misschien dat de grote sportwagen fabrikanten ooit nog eens met een aantal heritage edities zullen komen. Een soort van Mercedes AMG GT, maar dan met een 6 in lijn met 300-350 pk, gaaf houten stuur en een handbak met een lekkere zware koppeling. T verschil met de oldtimers die nu te koop zijn, zal het comfort en de betrouwbaarheid moeten zijn. Een nummertje van The Rolling Stones oid op, mooi vrouwke er naast en rijden maar.
Dacht dat het meer over oneven aantal cilinders ging ipv de vorm waarin ze opgebouwd zijn. Slecht gelezen
RR: Er komt nooit een SUV
Ford: Alle kleuren, als het maar zwart is.
Natuurlijk niet. Een klassieker zal er altijd wel in staan.
Maar ook een merk als Ferrari ontkomt niet aan de vooruitgang en de emissie wetgeving. Bovendien is Marchionne als CEO van Fiat ook geen betrouwbare bro, hij heeft ook een marketing pet op. Bovendien is hij manager en Italiaan, beide kunnen wel betrouwbaar zijn maar in die combinatie is het nog niet voor gekomen.