Absolultely essential for any type of serious police work.
Ruim twee jaar geleden schreven we voor het laatst over deze auto. We hebben het in dit geval niet over de Testarossa in het algemeen, want het auto-icoon komt natuurlijk wel wat vaker voorbij op de site, getuige bijvoorbeeld deze rijtest. Nee, letterlijk déze auto stond destijds te koop op Ebay met een prijskaartje van 1.750.000 Dollar.
Omdat het in 1990 niet meer de jaren ’80 waren, eindigde Miami Vice na het seizoen van 1989. Deze Testa verdween daarna zo’n 15 jaar lang in een opslag, totdat ‘ie daar eind 2014 dus werd uitgehaald. De oude advertentie kan je namelijk nog steeds bekijken en zodoende kunnen we ook het chassisnummer checken. Dit komt overeen met het nummer dat Barret-Jackson opgeeft voor de auto die zij binnenkort gaan veilen in Scottsdale, Arizona.
Het veilingshuis geeft aan dat er ‘NO RESERVE’ vastgesteld is. Dus als je vijf Euro biedt en niemand biedt meer dan ben je spekkoper. Barret Jackson verwacht echter zo’n 1.500.000 tot 1.750.000 Dollar op te halen voor de Testa. En dat terwijl de Italiaan maar één buitenspiegel heeft, daar het een vroege monospecchio betreft.
Twee spiegels zitten er niet op, maar gelukkig is wel de nodige documentatie aanwezig waaruit blijkt dat deze Testa daadwerkelijk één van de twee Testa’s was die Ferrari beschikbaar stelde voor de show. Universal Studios is bijvoorbeeld aangemerkt als de eerste eigenaar. Wat er in de afgelopen jaren met de auto gebeurd is weten we niet zeker. Heel veel zal het niet zijn: er zijn slechts 500 mijl bijgekomen op de kilometermijlenteller. Tevens meldt het veilingshuis dat de rode kop onlangs netjes zijn laatste grote beurt gehad heeft, waarbij de motor zoals bekend geheel uit de auto wordt gehaald. Scheelt je als koper toch weer 8.000 Dollar.
We zijn benieuwd wat de uiteindelijk prijs van deze 80s bolide zal zijn. Aan de ene kant stijgt alles wat speciaal is en uit dit tijdsbestek komt gigantisch in waarde, aan de andere kant is de richtprijs in onze ogen behoorlijk hoog gegrepen. Maar goed, nu Crockett en Tubbs niet meer de straten schoonvegen, zijn er vast genoeg loslopende witgoedhandelaren voor handen die nog wat losliggende Dollars willen witwassen. We zullen het dus maar scherp in de gaten houden.
Bedankt Michel voor de tip!
6 euro
7 euro (dat wordt een lang draadje!)
@geelbarrel: Laten we het verlengen: €7,01 euro :D
(maar ik vrees dat we in dollars moeten bieden ..ahum)
@geelbarrel: als het een goede veiling is worden de bedragen ook in euro, yen getoond en kan je ook gewoon die bedragen roepen.
Naar aanleiding van deze tv hit hebben m’n ouders destijds hun katten Sonny en Rico genoemd.
Dat was in de tijd dat we nog zwart lederen banken en zwarte kasten met wit marmer hadden.
En raar haar.
Lang leve de overgang tussen de eighties en de nineties.
@granlusso: en jou hebben ze Don Johnson genoemd?
@thomasthomas: Vandaar mijn nickname hier op AB, ik zit er nog altijd mee
Die telefoon ! Hoe jaren 80 wil je het hebben !
Dit was mijn eerste Ferrari! In de speelgoedkist en in ’t rood weliswaar maar toch, fijne herinneringen…
Wow! Ik had hem zo als poscher modelauto. Toen ik jong was. Dit zou toch wel een droomauto zijn hoor.
Toen waren er nog geenToyota Priussen..
Waanzinnig design nog steeds. Weet iemand nog een auto te noemen van de afgelopen 5 of 10 jaar waarbij het design ook zo tijdloos maar ook weer vernieuwend was?
@drdre1: Mercedes CLS :-)
@drdre1: kan me herinneren dat leunde op een witte Testarossa in de clip van Snoop Doggy Dogg, Dre!
@timdawg: * je naar boven gooit *
@timdawg:
Die Testarossa uit “whats my name” is de zelfde die Dre gebruikte tijdens zijn high speed chase met de politie door centrum LA (komt in de film over NWA ook voor).
Toen schoudervullingen nog hip waren…
Blijft een uniek stukje historie! Origineel is deze auto in het zwart geleverd, alleen vonden de producers dat de auto in het wit moest worden gespoten omdat de auto beter tot zijn recht zou komen gedurende nachtopnames.
Enzo Ferrari irriteerde zich mateloos dat ze eerst een zg nep Daytona gebruikten voor de serie.
Heerlijk!! pure jeugdsentiment voor mij, heb echt alles gezien van miami vice, zelfs nu de herhalingen kijk ik nog geregeld, blijft geniale TV , vroeger was echt alles beter ;)
Alhoewel het een iconische auto is vind ik er weinig aan.
Ik zal vast verdekt in een hoekje gaan staan…
@dwersbongel:
Ook wat mij betreft één van de wat minder begeerlijke Ferrira’s.
Ferrari van de toekomst: teslarossa
Zou een domme investering zijn. Je betaald meer omdat het een auto uit Miami vice is. Die toevoeging is straks niets meer waard. Simpelweg omdat mensen dan niet meer weten wat Miami vice überhaupt was. En dan gaat de waarde vanzelf zakken naar het niveau van andere Testa’s.
@kilum:
Wacht tot dat GTA met een remake van Vice City komt. Dan kan je hem verkopen aan 18 jarigen als “de auto van de serie waar het spel op gebaseerd is waarvan je nu de remake speelt”
>Miami Vice
>cokewitte Testa
Hoe 80s wil je t hebben?
Blijft zo’n sexy apparaat!
Mooie serie, soort van levend muzikaal schilderij in pasteltinten. Eerste twee seizoenen schijnen geïnspireerd geweest te zijn op echte cases.
Laten we zeggen dat wit niet de beste kleur is voor deze auto
Jaren ’80 icoon en onlosmakend verbonden met Miami Vice natuurlijk, maar ik heb de Testarossa nooit echt mooi gevonden. Vind ik die van Magnum fraaier bijvoorbeeld. Masr goed, kwestie van smaak.
Ik heb ooit weleens gehoord of gelezen dat voor de meeste opnames van Miami Vice gebruik werd gemaakt van mock-ups, nepauto’s: Pontiac Fiero basis met polyester Testarossa-body.
@mezelf Klok-klepel verhaal. Effe gechechecked op Engelse Wikipedia: de eerste twee seizoenen reden ze in een zwarte Ferrari Daytona. Dat was een nepperd: er zijn er twee gebouwd op basis van Corvettes C3. De Daytona eindigde doordat die werd opgeblazen (alleen een polyester body werd daarvoor gebruikt). Vreemd genoeg duikt de nep-Daytona een aantal afleveringen later onbeschadigd weer op.
Door de populariteit van de serie ging Ferrari zich ermee bemoeien en zorgde voor de twee (echte) Testarossa’s. Voor stunts werd een derde, nepperd, gebouwd op basis van een De Tomaso Pantera ’72, die heeft dezelfde wielbasis als de Testarossa dus dat kwam mooi uit.
Deze Testarossa is niet de eerste Ferrari met die naam, maar dat weet een goede Autoblogger natuurlijk al.
@henkp1: hoho, de 250 heet “Testa Rossa”, niet “Testarossa” ;)
1989 + 15 jaar = 2004
@choi: precies het stukje wat mij ook opviel.
hahaha, leuk artikel.
Ik ben meer in voor de omgebouwde Corvette die een Daytona spider moest voorstellen.
Gelukkig maar, want een Ferrari Daytona spider is heilig voor mij. Door Miami Vice.
Ze gebruikte de Corvettes, omdat zij ook scenes hadden waarin de Corvettes werden gecrashed en 1 keer met een bazooka afgeschoten.
Ik vergeet nooid Don’s gezicht. Gelukkig een replica.
Testarossa. Hete kop. Dat is dat ding achter de voorstoelen. Een platte boxer V12.