
Maar waarom zou je dat doen? De eigenaar van de Ferrari GTC4 Grand Edition vindt het kennelijk mooier.
Ferrari’s zijn in principe helemaal perfect. Daar ga je niets aan veranderen. Jeremy Clarkson kon het destijds mooi uitleggen. Een goedkope auto is als een broodje, daar kun je met een beetje saus al een goed verschil maken. Een sportwagen is gepocheerde heilbot. Dat is zo delicaat dat alles wat je eraan doet, juist het tegenovergestelde effect heeft.
Ferrari’s aanpassen is dus iets waar je enorm goed over na moet denken. Tuners als Novitec en Mansory draaien hun hand er niet voor om.
Ferrari GTC4 Grand Edition
Maar ondanks dat die twee behoorlijk ingrijpende modificaties hebben voor Ferrari’s, blijft het basisdesign veelal gelijk. En dat is met de deze Ferrari GTC4 Grand Edition niet het geval.

De eigenaar van de Ferrari-vierzitter was er niet helemaal content mee. De auto komt uit 2018 en sindsdien zat er een ding hem heel erg dwars: die neus. In plaats van Ferrari confronteren met het feit dat kennelijk niet al hun auto’s bloedmooi zijn, ging de beste men in kwestie naar Kahn Automotive.
Dat bedrijf, gevestigd in London, is niet gewend om ‘nee’ te verkopen als een (vermogende) klant iets bijzonders vraagt. Althans, daar gaan we in dit geval vanuit.






In dit geval is de Ferrari GTC4 Grand Edition compleet afwijkend aan de voorzijde. Wat direct opvalt, zijn de koplampen. Die zijn nu veel kleiner dan eerst.
Deze ‘lopen’ tot het voorscherm, terwijl ze voorheen erin overliepen. Ter referentie hebben we in onderstaande gallery afbeeldingen van de originele GTC4Lusso:





Horizontale lampen
Nu zijn die nieuwe luchtunits niet direct enorm storend. Ferrari is immers zelf ook afgestapt van verticale naar horizontale lampunits. Omdat de lampen afwijkend zijn, zijn de voorschermen dat ook. Daarnaast is de voorbumper anders. Er zijn nu twee ronde koplampen in de grille verwerkt.

Onder aan de bumper zijn de twee kleine splitters vervangen door een hele grote. In de genoemde voorschermen zijn de luchtsleuven een stukje gegroeid.

Kahn is niet over één nacht ijs gegaan met de veranderingen. Volgens Afzal Kahn hebben ze inspiratie opgedaan bij de 250 Testa Rossa uit 1957 en de Monza SP2 uit 2019.
Meer lezen? Dit zijn 9 moderne Ferrari twaalfcilinder GT’s!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de aanpassingen bijzonder geslaagd vind. Ik snap de eigenaar wel. Mooi ook die blauwe kleur icm de velgen.
Het neusje is nu net een Vantage. Op zich best goed gelukt.
Ik vind Kahn een beetje een praatjesmaker, maar eerlijk is eerlijk, dit heeft-ie goed gedaan 👍🏽
Ik zou willen zeggen: Zéér geslaagd! En dat vind ik niet vaak van Kahn designs. De luchtuitlaten aan de zijkanten en de snede boven de voorste wielkast is natuurlijk wel een beetje gejat van AM, maar in het kader van beter goed gejat dan slecht verzonnen zeg ik: Laat gaan.
@pomoek: Google eens naar de Ferrari Rosso Concept uit 2000… ;) Op zijn beurt weer een eerbetoon aan de 250 Testa Rossa uit de jaren ’50.
Het eerste wat in mij opkomt is Ford SportKa en StreetKa. Die kregen ook ‘andere’ koplampen door het zijscherm een stukje over de koplamp door de laten lopen.
Krijg een beetje het idee van de vroegere golfjes 3 met een doorgelaste motorkap ipv opgeplakte booskijkers. Ik vind echter dit resultaat wel geslaagd!
Is ook lullig voor Ferrari dat iemand anders laat zien “ hoe het had moeten zijn !” En Kahn maakt heel veel rotzooi maar deze is verregaand oké.
Jeremy Clarkson heeft niet altijd gelijk. De SF90 bijvoorbeeld is geen geweldig ontwerp.
Ziet er netjes uit.. verbetering.
Mag dit van Ferrari?