Aston Martin Racing wil eigen motoren gebruiken binnenkort.
Het V6 Turbo-hybride-tijdperk is niet al te best geweest voor de Formule 1. Qua spektakel is er op auditief gebied minder te beleven. Ja, het zijn maar ‘vroem-vroem’ geluiden, maar wanneer je in het echt het geluid van zo’n schreeuwende V10 hebt gehoord, is al het andere geluid aan een stofzuiger. Of, zoals Randy Marsh zou zeggen, Steamy Ray Vaughan.
Daarnaast heeft het ook gezorgd voor een paar hele saaie jaren. De V6 turbo van Mercedes was extreem goed. Dat hebben ze perfect gedaan, bij Das Haus. Honda was enkele jaren in ernstige vormcrisis (samen met McLaren), Renault had de betrouwbaarheid niet voor elkaar en Ferrari moest wel een beetje valsspelen om op zijn minst mee te kunnen doen. Zo kon Mercedes redelijk onbedreigd de titels binnen hengelen.
Aston Martin wil eigen motoren ontwikkelen
Dat wil Aston Martin Racing eigenlijk ook wel, zo meldt Formula 1. Die hebben ook een coureur die wel een paar wereldtitels mag gaan winnen en daarbij een dominante motor goed kunnen gebruiken.
Op dit moment maakt Aston Martin gebruik van de aandrijflijn plus achterasconstructie van Mercedes. Niet dat daar iets mis mee mee is, maar je kan daarmee Mercedes uiteindelijk nooit verlsaan. Volgens Andrew Green kijkt Aston Martin nu serieus naar de mogleijkheden om een eigen motor te ontwikkelen.
Op dit moment zijn de reglementen qua motoren bevroren tot 2026. Echter, daarna komen er compleet nieuwe regels. Green wil het liefste vanaf dat moment (2026 dus) instappen met een nieuwe motor die in eigen beheer ontwikkeld is.
Rijke sponsor
Aston Martin heeft niet alleen de puissant rijke Lawrence Stroll als eigenaar, maar met Aramco als sponsor hebben ze een zeer vermogende geldschieter die het niet erg vindt dat er nog geïnvesteerd wordt in verbrandingsmotoren.
Aston Martin zou daarbij dezelfde weg kunnen bewandelen als Red Bull. Dat betekent dat ze het nu nog enkele jaren uitzingen met de bestaande motoren en dan in 2026 aan de start verschijnen met een blok van eigen fabrikaat. Het is natuurlijk bijna onmogelijk dat Mercedes ook dan nog steeds dominant is, mits ze überhaupt nog meedoen.
Op dit moment is het best treurig gesteld qua motoren. Alpine is de enige die gebruik maakt van Renault-motoren. De Ferrari-motoren worden naast Ferrari gebruikt door twee achterhoede-teams: Alfa Romeo en Haas. Honda is onlangs uit de F1 gestapt, dus Red Bull en Alpha Tauri moeten zelf de motor doorontikkelen. De rest gebruikt Mercedes-motoren.
Meer lezen? Check hier waarom deze bruinvis dit jaar de F1 overneemt!
Johanneke zegt
Je zegt Honda is uit de F1 gestapt, maar laatst was er toch een bericht dat ze alsnog door gingen?
ghini zegt
@Johanneke: klopt maar het is allemaal achter de schermen
ghini zegt
Stroll doet er alles aan om waarde toe te voegen aan het team. Nieuwe fabriek, nieuwe windtunnel, mogelijk nieuwe motoren. Daar laat hij zoveel mogelijk anderen voor betalen en straks als zowel hij als zn zoon zijn uitgespeeld verkoopt hij het team wat eerst niet heel veel had als een team wat alle middelen en potentie heeft om een top team te zijn. Ja natuurlijk wil hij zelf ook die top halen maar uiteindelijk is het allemaal business.
mashell zegt
Dus de motoren voor de productie wagens betrekken ze van Mercedes, zelfs de eigen ontwikkeling gestopt en nu willen ze zelf een F1 motor gaan ontwikkelen? Je mag altijd dromen maar inmiddels weet zelfs Marco Borsato dat de meeste dromen bedrog zijn.
bfvo zegt
*als je in het echt de V12 hebt gehoord. De fijne Ferrari en de rauwe Honda. Mooi mooi mooi!!!
gregorius zegt
Ik denk dat je dit niet veel anders moet lezen dan: we willen onderzoeken of dit voor 2026 eventueel mogelijk is.
Ergens verwacht ik dat als NU al die bevriezing tot 2026 is, dat het wel 2028 gaat worden.
Was het 2 of 3 jaar geleden niet zo dat vanaf 2022 alle motoren regels weer op de schop gingen?
Overigens is op het moment niet de vraag welk blok het sterkste is, maar welk blok met efficientste benzine in kracht kan omzetten. Want voor zover ik heb gezien, rijden de meeste blokken nog altijd in de rondte op een toerental wat een stuk lager is dan bij de concurrentie en verbruiken alle teams nog altijd de max aan benzine tijdens een race.
Edge zegt
We hebben met Honda gezien hoe moeilijk het is om als motorleverancier in te stappen, en we hebben de verhalen van Mercedes en hun extreem vroege start met ééncilinders op de dyno ook allemaal gelezen. Red Bull is vorig jaar al begonnen met het opbouwen van Red Bull Powertrains. Aston Martin mag dus wel wat vaart maken als ze in 2026 competitief voor de dag willen komen met eigen motoren.
flyerbunch zegt
Stroll wilt laten zien dat ze er zonder hulp van AMG Mercedes ook kunnen komen. Terug naar hun roots! Niks is zeker want ze zijn momenteel nog een kosten baten analyse aan het maken. Het is wel interessant uiteraard mede omdat AM gedeeltelijk eigendom is van AMG en dan de belangen van Stroll zelf en Toto (0,95%) buiten beschouwing gelaten. Ja dat is een speciale cocktail.