Ferrari zou het eens een keertje wél eens zijn met de spiegels van Mercedes… Pfff.
Het nieuwe Formule 1-seizoen is nog niet begonnen of Ferrari is alweer begonnen met zeuren. Dit keer richt de Italiaanse renstal zich op de spiegels van Mercedes. Ferrari wil dat de FIA daar eens goed naar kijkt, want misschien halen de Duitsers er wel voordeel uit. En dat moeten we niet willen met z’n allen natuurlijk.
Het gaat natuurlijk om de revolutionaire manier waarop de spiegels van Mercedes op de body van de nieuwe auto zijn gemonteerd. Het team zou aerodynamisch voordeel uit het ontwerp halen en dat is volgens de reglementen niet toegestaan. Zegt Ferrari althans.
Want er is al over het ontwerp gesproken door een commissie de bepaalt of dit soort trucjes voordeel geven en die zeiden dat het allemaal hartstikke legaal is. Maar daar blijkt het Ferrari eigenlijk helemaal niet om te gaan…
Ferrari mocht niet, dan Mercedes ook niet
Ferrari liet bij monde van teambaas Mattia Binotto weten dat de situatie ze behoorlijk doet denken aan die van 4 jaar terug. Toen had Ferrari hun spiegels geïntegreerd in de toen nieuwe Halo en al was ook dat legaal, na twee races zorgde een regelwijziging ervoor dat die spiegels er alsnog af moesten.
Voor Binotto is dat het waar de schoen wringt. Gelijke monniken, gelijke (spiegel)kappen, vindt hij. Dat de plaatsing van de spiegels op de Mercedes op dit moment legaal is, doet daar niets vanaf, aldus de bebrilde teambaas.
Voordeel slechts ‘incidenteel’ toegestaan
Hoe het nu echt zit met de aerodynamische voordelen die de spiegels van Mercedes wel of niet opleveren, is als volgt. Volgens de FIA dienen spiegels simpel gezegd om door naar achteren te kijken. Mocht er toch een aerodynamisch voordeel door behaald worden, dan mag dat slechts incidenteel zijn.
Met andere woorden, de spiegels mogen niet de gehele race voordeel opleveren, maar bijvoorbeeld alleen bij een doordraaiende linkerbocht die genomen wordt met 163 kilometer per uur op een nat wegdek, met de zon op de rechterflank en Lance Stroll vlak voor je. Dán mag het wel.
Binotto wil nu graag van de FIA weten of bovenstaand voorbeeld nu echt het enige geval is waarop het voordeel behaald mag worden, of dat er meer gevallen zijn. Of de gesprekken met de FIA iets gaan opleveren, weet Ferrari nog niet. In elk geval is het volgens de Italiaanse renstal goed dat het wel wordt aangehaald.
Want eerlijk duurt het langst. Aldus Ferrari…
flyerbunch zegt
Ze hebben gelijk.. dat Mercedes nu deels de FIA in de broekzak heeft wilt niet zeggen dat ze dit ook duidelijk moeten laten zien toch?
Ditoxx zegt
lol je vergeet zeker de seizoens finale vorige jaar?
pa045 zegt
Hij doelt juist op de complete aftermath hiervan. Bewuste persoon ontslagen, regel aangepast..
mashell zegt
Controversie is natuurlijk een goede reden om de regel te verduidelijken en iemand die zo in opspraak geraakt is dat hij zijn werk niet meer goed kan uitvoeren een “functie elders” te geven is ook niet onlogisch.
ktm690sm zegt
@Ditoxx: dat jaar waar het iedere keer de kant van Mercedes op viel?
Dutchdriftking zegt
Het kan aan mij liggen, maar kan er geen camera op en dan monitoren aan de binnenzijde van de Halo?
ghini zegt
@dutchdriftking: te hoog
ghini zegt
Goed dat Ferrari nu een keer protesteert. Kunnen die pro MB Britten een stoppen met janken dat zogenaamd RB/ Christian Horner altijd overal tegen protesteert..
Ditoxx zegt
maar christian is ook een brit? :’)
pa045 zegt
Alleen is Christian niet de teammanager van het team die de knuffel Brit in dienst heeft.
ghini zegt
@Ditoxx: klopt goh je meent het, toch zijn de meeste Britten fan van Lewis en George en dus MB fan, en die janken altijd dat CH overal op zou protesteren..
Design_Driven zegt
Op zich vind ik dat Ferrari hier best wel een punt heeft. Dat de spiegels op stilten zitten die ook de zijwaartse crash zone waarborgen is een ding maar ze hebben behoorlijk de grens opgezocht door er ook nog zogenaamde “turning veins” op te monteren.
Het mag dan wellicht legaal mogen zijn maar laat ze dan maar eens de regels verduidelijken.
ghini zegt
@Design_Driven: helemaal eens
mashell zegt
Die “turning veins” zijn gewoon een sneer naar BMW die op de ///M wagens ook buitenspiegels monteert met twee pootjes waarvan er maar één vast zit.
Svenska II zegt
@Design_Driven: Eens, die veins zijn totaal overbodig en hebben enkel een aerodynamisch doel
cloverleaf zegt
Het is gewoon een dikke vleugel met draaivaantjes er op. Mijn boekhouder heeft het altijd over de “letter van de wet” en “de gedachte van de wet”. Mooie kerel! Mijn boekhouder;)
povel zegt
Haha eerlijkheid duurt het langst. Aldus Ferrari. Haha top, in hun geval zeker waar, wanneer ze eerlijk zijn duurt een rondje ineens een stuk langer.
ghini zegt
@povel: haha
maferick74 zegt
Groot gelijk, dit zijn gewoon 2 extra vleugeltjes… of is het gewoon omdat het mooi is?
stoffels70 zegt
Als die spiegels van Mercedes niet reglementair zijn zijn de spiegels van de red bull het ook niet , die staan ook op een extra spoiler….
ktm690sm zegt
@stoffels70: dat simpele stukje plat metaal/Carbon waar de spiegels op zitten is iets heel anders dan deze gigantische vleugel van Mercedes.
Svenska II zegt
@stoffels70: het gaat niet zozeer om de bevestiging, maar om de vinnen eraan
flyerbunch zegt
@nicolasr er is een update rond mirror war blijkbaar met 3 opties:
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/106380/onderhandelingen-over-spiegeloorlog-er-zijn-drie-opties-hoe-nu-verder.html