• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari is het oneens met deze GTO hommage

Auteur: Loek, gepost 21 november 2020 om 11:32 – 16 Reacties

Toegegeven, wij snappen hem ook niet helemaal. Maar om nou gelijk deze Ferrari 288 GTO hommage te willen kapotmaken?

We moeten het even hebben over Ferrari. Met alle respect, het is misschien wel hét autobedrijf. De impact van elke Ferrari is onmiskenbaar en alles wat ze doen is op een bepaalde manier heilig. Toch lukt het ondergetekende en vele anderen maar niet om sympathie te krijgen voor het merk. De reden is erg simpel: ze blazen enorm hoog van de toren.

Cease and desist

Een goede vriend van Ferrari is namelijk de cease and desist letter. Deze brief wordt opgestuurd naar projecten waarbij een of de Ferrari-naam wordt gebruikt voor iets waar Ferrari het niet mee eens is. Dan komt het probleem aan het licht: Ferrari is het niet snel eens met derde partijen en hun producten. Variërend van namen tot bodykits en tuning: het kan allemaal de bekende C&D-brief krijgen.

7X Design

Dat laatste is slecht nieuws voor een kleine Britse firma genaamd 7X Design. Zij brachten recent een coachbuilding-project uit genaamd ‘GTO Vision’. Klanten kunnen een 488 GTB als donorauto opsturen waar vervolgens een compleet zelf ontworpen koetswerk omheen wordt gebouwd. Het is een mengelmoesje van vele Ferrari-ontwerpen, variërend van de spoiler van de FXX K tot de grilles achter het achterwiel van de 288 GTO. Mooi of niet: uniek is het zeker. Ook duur: je moet dus zelf een 488 GTB aanleveren als donorauto en het kopen van de GTO hommage gaat je ruim 1,8 miljoen euro kosten.

Copyright

7X Design moest alle sporen van hun Ferrari GTO hommage verwijderen. Dat besliste Ferrari in een nieuwe juridische strijd. Onder het mom “do not try to argue with stupid people: they will just lower you to their level and defeat you with experience”: de advocaten van Ferrari hebben vaker met dit bijltje gehakt en het gaat niet makkelijk worden voor 7X Design om hier zonder te veel financiële schade uit te komen. Het probleem ligt hem natuurlijk in het gebruiken van de Ferrari-logo’s en indirect ook door de GTO-naam. Vooral die logo’s vormen natuurlijk wel voor Ferrari iets om op terug te vallen.

Statement van 7X Design

Gevecht

7X Design wil vechten voor het recht om te coachbuilden met de naam van Ferrari. Volgens hen lopen bedrijven als Zagato, Novitec en Pininfarina zo het risico om in een financiële onweersbui te komen. Nog steeds lijkt het ons ietwat dubbelzijdig als 7X Design geen contact heeft gehad met Ferrari voor gebruik van hun merknaam. Aan de andere kant: Ferrari kan ook wel eens een oogje dichtknijpen, toch? (via 7X Design op Instagram)

Ook interessant!

  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

488, coachbuilding, Ferrari, gto, rechtszaak

Vorig bericht: « Toyota huistuner maakt de Mirai nóg cooler
Volgend bericht: Lewis Hamilton verliest van echte Hamilton »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    21 november 2020 om 12:04

    Mooi is anders, maar als je eigenaar bent doe je met je wagen wat je wil!

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      21 november 2020 om 14:08

      @ericc: het gaat ook niet om de klanten, maar om het bedrijf.. als het bedrijf bodykits zou leveren waarbij de Ferrari van de klant een Prius kloon wordt zal het Ferrari een worst wezen. Maar als je producten verkoopt die direct gelinked worden aan Ferrari en al haar intellectuele eigendommen dan mag Ferrari daarover wat roepen en juridisch aanvechten. Wat ze dus ook doen. Ze hadden het natuurlijk netjes kunnen vragen en dan was ze dit gedoe bespaard.

      Login om te reageren
  2. ericd zegt

    21 november 2020 om 12:41

    Nou ja, ook het coachbuilden willen ze in-house houden. Genoeg beroemdheden die zoiets Ferrari te doen gaven. Ik kan me die van Eric Clapton nog herinneren, de P4/5 (was die niet van Glickenhaus?) , en ook nog een 458 die nota bene veel mooier is dan het origineel.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      21 november 2020 om 15:53

      Die P4/5 is niet door Ferrari gebouwd, maar door Pininfarina, op basis van een Enzo. Achteraf hebben ze toestemming gekregen vanuit Ferrari om hem Ferrari P4/5 by Pininfarina te noemen, inclusief de Ferrari logo’s.

      OT:
      Nogal een zielig statement. Beetje kalimero.. Grote bedrijven die eerlijke bedrijven kapot willen maken… Jaja, je plakt een logo van een Ferrari op jouw coachbuild zonder toestemming, dat noem ik niet eerlijk… En dan ook nog jezelf in het rijtje Zagato, Pininfarina en Novitec plaatsen… Jezelf nogal overschatten dus. En dan klagen dat je weggepest wordt.. Pff… Man man man.. Komt mij allemaal nogal sneu en onprofessioneel over!

      Login om te reageren
      • tdu2zonda zegt

        22 november 2020 om 11:15

        @reactief: vond ik ook! Waarom Novitec, Zagato en Pininfarina hierbij betrekken… nergens voor nodig en inderdaad jezelf overschatten.

        Login om te reageren
  3. appeltje zegt

    21 november 2020 om 12:44

    Arrogantie kenden we al van Ferrari, toch? De vloermatten in de Purrari van DeadMau5 was net zoiets…

    Login om te reageren
  4. boriske zegt

    21 november 2020 om 13:54

    Tja, als je weet dat Ferrari daar moeilijk over doet waarom begin je er dan aan zonder je op voorhand in te dekken?

    Als je niet mag dan mag je niet, ook al ben je het er niet mee eens. Such is life…..

    Login om te reageren
  5. eme1969 zegt

    21 november 2020 om 16:34

    Verkoop het ontwerp aan Ferrari met daarbij de plicht om er 288+1 van te bouwen
    Vraagprijs ontwerp bieden vanaf 100 mio

    Login om te reageren
    • joostdetaalnazi zegt

      22 november 2020 om 05:54

      Heel veel success met je idee.

      Login om te reageren
  6. rotarypowah zegt

    21 november 2020 om 18:50

    Misschien zou Ferrari minder moeilijk doen als het een mooie auto was geworden.

    Login om te reageren
  7. RiKe zegt

    21 november 2020 om 19:09

    Dat wordt nog wat voor Sbarro dan

    Login om te reageren
  8. Estate_of_mind zegt

    21 november 2020 om 20:50

    Bij een Ferrari, mooi of lelijk, is over ieder onderdeel van het design nagedacht, dit ding bevat veel ferrari-esque lijnen, maar ik vind het een onsamenhangend geheel, volledig terecht dat Ferrari hier moeilijk over doet.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      22 november 2020 om 02:02

      @italdesign: ik moet zeggen dat de F8 Tributo (of hoe dat nieuwste model van ze heet) toch echt meer een doorn in mijn oog is dat deze

      Login om te reageren
  9. kukuk zegt

    21 november 2020 om 23:29

    Weinig origineel..

    Login om te reageren
  10. e38ossie zegt

    22 november 2020 om 07:58

    In basis blijft toch een Ferrari.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    23 november 2020 om 10:09

    Ik vind hem op de 288GTO, F40, F50 en 488 lijken. Geen slechte voorbeelden. Wellicht moeten ze hem daarom maar 588 GTF40 noemen. Hij is echt goed gelukt dus jammer als dit nu niet door gaat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North