• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari mag de Testarossa houden

Auteur: Loek, gepost 28 oktober 2020 om 17:52 – 9 Reacties

Ferrari was de grotere speler in een rechtszaak rondom de Testarossa.

Als er één merk is waar bijna alle auto’s tot de verbeelding spreken, is het Ferrari wel. Noem eens de eerste tien modellen op die in je opkomen, grote kans dat ze uitmaken uit het deel van Ferrari wat makkelijk als ‘legendarisch’ bestempeld mag worden. Niet in de laatste plaats door de jaren ’80, het toneel voor auto’s als de 288 GTO, F40 en de Testarossa.

Icoon

Of het nou je liefde is voor heerlijke retro-Ferrari’s met V12 of een obsessie met Miami Vice, de Testarossa is met recht een icoon. Wie kent hem niet, met die bijzondere luchtgaten in de zijkant en de – in eerste instantie – hooggeplaatste spiegel(s). Het model is zo iconisch voor Ferrari, dat je niet zomaar de naam Testarossa overal op mag plakken. Dan krijg je Ferrari’s advocaten over de vloer. Tenminste, in theorie.

Rechtszaak

Een Duits speelgoedmerk genaamd Kurt Hesse bracht deze theorie naar de praktijk. Zij durfden de naam Testarossa te gebruiken, of in ieder geval een poging daartoe te doen. Ferrari kon de naam Testarossa onmogelijk nog bezitten, want je moet binnen een bepaald termijn de naam gebruiken, om de rechten te houden. De Testarossa ging met pensioen in de jaren ’90 en technisch gezien de naam Testarossa nog eerder, want latere modellen heetten 512 TR en 512M. Kortom: dat termijn is wel verstreken. Toch was Ferrari het er niet mee eens, met een rechtszaak in 2017 als gevolg. In eerste instantie leek het einde verhaal te zijn, voor Ferrari in dit geval. Dat besloot het Europese Hof van Justitie.

Twist

Recent is er echter een nieuwe uitspraak gedaan door het Europese Hof. Een maas in deze copyrightwet is als het bedrijf nog diensten en producten, bijvoorbeeld tweedehands, levert onder de naam. Ferrari doet nog onderhoud en reparaties aan Testarossa’s en dat was genoeg om overtuigend te zijn. Zo kon het Hof van Justitie enkel besluiten om Ferrari het alleenrecht terug te geven.

Mocht jij dus Duits speelgoed kopen: het gaat geen Testarossa heten. Wat het product in kwestie dan ook was. Het zou jammer zijn als het om een schaalmodel van een Ferrari Testarossa zou gaan, dan zou er juist een mooi dealtje uit gekomen kunnen zijn.

Ook interessant!

  • Ferrari Testarossa restomod: blasfemie of niet?
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari wint rechtszaak van Mansory
  • Deze speelgoed-Ferrari kost meer dan een ton

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, rechtszaak, testarossa

Vorig bericht: « Dít is de budget-versie van de Ferrari Monza SP2
Volgend bericht: Succesvolle Rinus Veekay tekent bij voor 2021 »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericd zegt

    28 oktober 2020 om 17:57

    Interessant. Er zijn natuurlijk de nodige automotive namen die stof liggen te verzamelen…

    Login om te reageren
  2. harrie zegt

    28 oktober 2020 om 19:24

    Oja de 512M, was hem bijna vergeten.
    Een Testarossa met het syndroom van down.

    Login om te reageren
  3. joos straetmans zegt

    28 oktober 2020 om 19:41

    Niet bepaald een grappige opmerking.

    Login om te reageren
  4. mwti zegt

    28 oktober 2020 om 19:51

    16 inch

    Login om te reageren
  5. pa045 zegt

    28 oktober 2020 om 19:59

    Die pruusje blijven proberen..

    Login om te reageren
  6. Estate_of_mind zegt

    28 oktober 2020 om 20:02

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. mcshine zegt

    29 oktober 2020 om 08:53

    Die termijn, niet dat termijn.

    Login om te reageren
  8. appeltaartislekker zegt

    29 oktober 2020 om 10:23

    Gewoon de o van Testarossa veranderen in een 0. Klaas is kees.

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      29 oktober 2020 om 18:14

      @appeltaartislekker: nee Klaas is Klaas en Kees is klaar.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North