• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari nu officieel geen onderdeel meer van Fiat

Auteur: Dizono, gepost 4 januari 2016 om 18:04 – 25 Reacties

Ferrari los van Fiat


Na 47 jaar staat Ferrari weer op eigen benen en is het losgesneden uit het grote Fiat-concern. Of eigenlijk FCA, zoals het concern onder leiding van Sergio Marchionne officieel heet.

Even een kleine recap. In 1969 koopt Fiat zich voor 50 procent in bij Ferrari, dat enkele jaren eerder op het laatste moment een overname door Ford tegengaat. In 1988 wordt het aandeel vergroot tot 90 procent, de overige 10 procent blijven in handen van zoon Piero Ferrari.

In de zomer van vorig jaar kondigde Fiat Chrysler Automobiles echter aan het winstgevende Ferrari los te koppelen van de rest van het concern. Tien procent van de aandelen in Ferrari worden sinds oktober vrij verhandeld op de New Yorkse beurs middels een zogenaamde IPO (initial public offering), terwijl sinds vandaag de overige 80 procent aandelen van FCA zijn verdeeld onder haar aandeelhouders. Voor elke tien aandelen FCA, kregen de aandeelhouders er één aandeel Ferrari bij. De overige tien procent blijft gewoon in handen van Piero, die vice voorzitter is naast FCA-CEO Sergio Marchionne, die vooralsnog ook aanblijft als hoogste baas bij Ferrari. Vandaag werden op de beurs in Milaan voor het eerst officieel aandelen in het zelfstandige Ferrari verhandeld. De openingsprijs was 43 euro, vervolgens zakte het aandeel even weg naar 41,50 maar sloot zojuist op 43.67 euro. Een beetje eigenaar van Ferrari worden was nog nooit zo goedkoop.

Fiat-familie Agnelli is groot aandeelhouder in FCA en is dat nu dus ook in Ferrari. Samen met Piero Ferrari hebben ze een zeer groot belang van 48.7 procent in de sportwagenfabrikant en de families zijn al overeengekomen dat ze dat belang gaan gebruiken om hun invloed uit te oefenen op het beleid. Een absolute meerderheid hebben ze niet, maar het is voldoende om bijvoorbeeld een overname van Ferrari tegen te gaan.

Overigens, nu we het toch over Ferrari en aandelen hebben, er wordt officieel gehandeld in het bedrijf Ferrari N.V., ofwel Ferrari Naamloze Venootschap. Dat klinkt heel Nederlands en dat is het ook, om belastingtechnische redenen is het bedrijf officieel gevestigd in Nederland, al gebeurt alle magie natuurlijk nog steeds in Maranello.

Ook interessant!

  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Ferrari 812 Competizione
    Ferrari 812 Competizione A is nu ook officieel
  • Ferrari 812 Mozzarella*
    Ferrari 812 Competizione is nu officieel [UPDATE]

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, Ferrari, piero-ferrari, Sergio-Marchionne

Vorig bericht: « Mercedes: vier elektrische modellen vanaf 2018
Volgend bericht: Met dit stenen Bentley-dashboard zit je gebeiteld »

Lees Interacties

Reacties

  1. mauricerma zegt

    4 januari 2016 om 18:10

    Krijg je dan nu eindelijk een fatsoenlijke sleutel bij je ferrari ipv zo’n fiat panda sleutel

    Login om te reageren
    • dutchcorvette zegt

      4 januari 2016 om 18:11

      @mauricerma: haha idd

      Login om te reageren
    • sanki zegt

      4 januari 2016 om 18:50

      @mauricerma: de 488 GTB heeft inmiddels een normale sleutel.

      Login om te reageren
    • thesis zegt

      4 januari 2016 om 18:55

      @mauricerma: het heeft wel wat, vind ik

      Login om te reageren
    • jobberns zegt

      4 januari 2016 om 20:59

      @mauricerma: vind ik juist wel gaaf! Vooral bij de LaFerrari vind ik het echt vet, de 918 en P1 hebben zo’n hele ‘interessante’, moderne sleutel en de Ferrari heeft nog zo’n ‘standaard’ ding! Prachtig!

      Login om te reageren
  2. dutchcorvette zegt

    4 januari 2016 om 18:11

    Jammer

    Login om te reageren
  3. ocda zegt

    4 januari 2016 om 18:12

    Ferrari 488 GTB Kinderdijk editione klinkt toch net ff anders als Challenge Stradale

    Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    4 januari 2016 om 18:13

    Iemand met Bloomberg of Reuters access die even snel kan kijken hoeveel Ferrari-aandelen (enof %) nu ‘in bezit’ zijn van Fiat zelf (FCA).

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      4 januari 2016 om 18:23

      @gregorius: als het goed is geen. De grootste aandeelhouder is Exor Spa, de holding van de familie Agnelli, onder leiding van erfgename John Elkan.

      Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        4 januari 2016 om 18:41

        *Joan Elkan ;)

        Login om te reageren
  5. martijn11 zegt

    4 januari 2016 om 18:18

    Eindelijk

    Login om te reageren
  6. clarkson zegt

    4 januari 2016 om 18:34

    Let op het volgende nieuws is dat de fabriek naar Polen gaat. En de nieuwe verkoopdoelstelling: 800.000 per jaar.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      4 januari 2016 om 18:36

      @clarkson: Oja ik was even de TwinAir motor vergeten. Die komt ook natuurlijk leverbaar in alle modellen. Zo lang er naar geld wordt verdiend.

      Login om te reageren
  7. dikdraak zegt

    4 januari 2016 om 18:35

    Kan iemand die meer kaas van economie gegeten heeft dan ik me uitleggen wat hier voor FCA precies het voordeel van is?

    Login om te reageren
    • Benz65 zegt

      4 januari 2016 om 19:03

      @dikdraak: Goedkoop geld in de markt heeft voor hoge koersen gezorgt omdat het rendement op veilige assets klein is. FCA verkoopt Ferrari voor een hogere prijs dan het waard is, maar blijft nog wel de controle houden. Het risico van het eigendom wordt ook verkleind, de schulden zijn nu beter beheersbaar vanwege de liquiditeiten die worden aangetrokken. Denk persoonlijk dat het voor een sterker merk zorgt, het is ingedeeld als luxury stock met ticketsymbool RACE.

      Login om te reageren
    • stanoow zegt

      4 januari 2016 om 19:15

      @dikdraak: meestal ontstaat een spin off (gedeelte van een bedrijf apart naar de beurs brengen) doordat het het niet meer binnen de strategie van het moederbedrijf past. In dit geval zou het dus betekenen dat Ferrari niet meer binnen de strategie/doelstellingen van Fiat past. Het zou ook kunnen dat Fiat al langer plannen had om (een deel van) Ferrari te verkopen, maar dat ze er meer voor kunnen krijgen door het bedrijf apart naar de beurs te brengen ipv te verkopen aan een bedrijf/investeerder.

      Login om te reageren
      • alfablog zegt

        4 januari 2016 om 22:08

        @stanoow: maserati is ook al een tijdje geleden losgemaakt van Ferrari en aan Alfa gekoppeld.

        Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    4 januari 2016 om 18:43

    Ik vind het wel jammer, ik gun FIAT wel een topmerk toe!

    Login om te reageren
  9. meximal zegt

    4 januari 2016 om 19:03

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. dirkiii zegt

    4 januari 2016 om 19:17

    En nederland had geen auto merk meer?

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      4 januari 2016 om 19:22

      @dirkiii: jawel ferrari.

      Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    4 januari 2016 om 19:23

    Jammer. Als ze maar wel hun techniek blijven delen met Maserati en Alfa Romeo.

    Login om te reageren
  12. Edge zegt

    4 januari 2016 om 19:26

    Ik vind het prima, zolang de aandeelhouders zich maar geen gekke dingen in het hoofd halen en een SUV eisen.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    4 januari 2016 om 19:45

    Rare jongens die Romeinen…

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    4 januari 2016 om 20:36

    Aanvullend nog, de grootaandeelhouders (Agnelli en de zoon van Ferrari) hebben ook laten vastleggen dat de andere partij altijd het eerste recht van koop heeft op het gehele aandelenpakket van de andere als die zijn aandelen te koop aanbiedt. Redelijk stevige beschermingsconstructie die de invloed stevig vastlegt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North