Nu is het alleen nog maar *knisper* *knusper* *vlam!*, in de toekomst heb je kans dat je nog een grote *KLABAM* als toegift krijgt van het accupakket. Ja, accupakket, ja. Ferrari wil namelijk meer hybrides gaan maken.
De kleine fabrikant uit Maranello heeft met de LaFerrari de elektrosmaak te pakken gekregen. CEO di Montezemolo verkondigde gisteren in een TV-interview dat hij geen belieber is in elektrische auto’s, maar daarentegen wel gigantisch enorm super veel in hybrides gelooft.
Hybrides zijn ook de trend in supercarland, eigenlijk doet alleen Lamborghini er nog niet aan mee. De oude notie dat hybrides per definitie pandaklorissen zuigen is al lang overboord, alleen is het gewicht natuurlijk wel een issue bij performance-auto’s die je zo licht mogelijk wilt houden.
Daarnaast: bij een brandje, niet geheel ondenkbaar bij Ferrari’s, moet je batterijspul wel goed beveiligd zijn. Is dit niet zo, dan krijg je streken zoals bij Nick Heidfeld op de Hungaroring in 2011.
Nadere details zijn niet bekend, maar een model als de California lijkt me prima te hybridiseren.
Dit jaar zal Ferrari de wereldwijde verkopen nog iets verder terugschroeven, naar zo’n 6.900 stuks (in 2012 werden er ruim 7.300 Ferrari’s verkocht). Enorm lange wachtlijsten en mensen die jaren op hun auto wachten zijn namelijk goede imagobouwers, en misschien kan er dan ook nog eens wat extra gerekend worden voor een premiumplaatsje op de wachtlijst. Free money! (via Automotive News)
dan krijgen we dalijk de Ferrari Volt? of Ferrari Electo?
@meneer: nee ferarri ampera en prius.
@meneer: Ferrari BBQ is ook een mogelijkheid.
Tsjah, als het moet. Ferrari is zijn flair toch al een hele lange tijd kwijt dus het hybride spul kan er ook nog wel bij.
‘Doet alsof hij een Ferrari heeft, stopt een vork in de magnetron’.
Ach joh ferrarie laat die autos lkkr uitbranden, je moet wat doen om exclusief te blijven.
Alles beter dan zo een kut prius of veel te verlaagd hondaatje
Pandaklorissen?
Batteries are for people who can’t build engines..
Quote by: Lamborgfan
@lamborgfan:
Het zou nog enigzins steek gehouden hebben moest je hebben geschreven.
Batteries are for people who can’t build fuel-tanks.
Burn baby burn!!!
Niets mis mee. De grootste nadelen, gewicht plus capaciteit van de accu en vervuiling bij productie, zullen worden geminimaliseerd met de huidige ontwikkelingen die we de komende 10 jaar in de praktijk gaan zien.
Voor supercars zijn er zelfs extra voordelen:
Extra tractie indien de opgeslagen energie op de voorwielen wordt afgegeven. Niet onbelangrijk met de immer stijgende totalen van vermogens.
De mogelijkheid om extreem getunede (met name N/A) motoren een loopcultuur te geven die toch goed bruikbaar is op de openbare weg, dankzij extra assistentie bij lage toeren en een variabel vliegwieleffect. In feite verlegt het dus de grenzen van verbrandingsmotoren in straatacties een kleine paradox. Zie 918 en LaFerrari.
Efficiënt gebruik van een deel van de remenergie betekent minder belasting van de remmen. Het hogere gewicht compenseert dat nu helaas nog volledig of ten dele, maar zie het begin van mijn bericht.
Accu’s verhogen het gewicht maar kunnen het zwaartepunt verlagen afhankelijk van plaatsing en de flexibiliteit van plaatsing biedt ook meer mogelijkheden om de gewichtsverdeling te optimaliseren.
@macready:
Straatacties=straatauto’s.
Auto correctie fail….
@macready: Gelukkig iemand die het begrijpt op AB :)
Juist met een goede hybride kan je een auto maken die alles rond zich zoek rijdt. Het vermogen wat die electromotor kan leveren bij de bocht uit komen is gigantisch.
@widodh: Juist! Omdat hybride volgens de gemiddelde Autoblogger geassocieerd wordt met “subsidie” wordt deze goede techniek helemaal afgekraakt. Na de ‘gewone’ merken zien nu ook merken als Porsche en Ferrari de voordelen, nu de gemiddelde Autoblogger nog…
@macready: Dus het is eigenlijk een manier om wagens met een absurde hoeveelheid vermogen een beetje bruikbaar te houden?
Jaaaaja. Ik zeg: maakt niet uit, dat doet de brandweer wel
@Simpson:
Nee, het geeft óók verbeteringen t.a.v. bruikbaarheid van superauto’s op de openbare weg.
Er zijn uiteraard ook nog de voordelen t.a.v. efficiëntie, met name daar waar het gaat om de minder lange ritten en ritten in bewoonde gebieden. Die voordelen garanderen misschien wel het voortbestaan van het concept superauto op de middellange termijn, zeker als het gaat om superauto’s met N/A motoren.
@macready: en voor het voortbestaan van de brandweer :)
Dank voor je uitleg!
Hybrides? Jammer dat dit vlamboyante merk een trendvolger is geworden.
Het zal nog druk worden op groen7.nl de komende jaren.
Is er al een gtr of lfa in de fik gegaan?