Ferrari verklaart de dood aan zelf schakelen

Auteur: , 87 Reacties

Row-your-own is passé wat Ferrari betreft.

pook

Veel puristen vinden dat het échte autorijden alleen goed is met drie pedalen in de voetenruimte en een pook die je met grote pricisie zelf door de verzetten moet jagen. Het is een sentiment dat voortkomt uit vroeger tijden, toen ‘slushboxen’ alle vreugde uit het autorijden slurpten met hun traaaaage schakelacties, flink verhoogde verbruik en onbetrouwbaarheid.

Dezer dagen zijn al die zaken, of in ieder geval de eerste twee, een ding van het verleden. Reden genoeg voor Michael Hugo Leiters, de Chief Technical Officer van Ferrari, om op de Mondial de l’Automobile aan het Australische Motoring te verkondigen dat Ferrari niet meer terugkomt met een handbak.

“Ferrari is design, performance and state of the art technologies. There’s no manual transmission that can beat this performance and therefore we have decided to stay on the double-clutch gearbox.”

Dat zou betekenen dat nota bene de Ferrari California, vaak niet voor vol aangezien onder dezelfde puristen die enorm voorstander zijn van het betere heel-and-toe werk, de laatste Ferrari is geweest met de optie van een handbak. Door middel van een speciale order kon je dit model namelijk nog wel krijgen met het traditionele schakelrooster inclusief drie pedalen.

Hoe vaak mensen precies hebben gekozen voor deze optie is, geheel naar Italiaans gebruik, niet geheel duidelijk. Nicola Boari van de paarse broeken afdeling (vast een bonte bedoening op die afdeling met al dat rood en paars) zegt dat het er slechts een handjevol waren.

“I’m not sure exactly but I think the total manual order was between three and five cars. It led to the conclusion that if you find one of those five cars in the market the value will be extremely high, but that’s a different subject.”

Dat dit laatste inderdaad klopt zagen we eerder al aan deze 599 GTB met eveneens zeldzame handbak die geveild werd voor 650.000 Euro. ter vergelijking, met flippers begint een 599 GTB momenteel ongeveer bij een tonnetje. Voor de mooiste late exemplaren in HGTE-uitvoering betaal ruim het dubbele. Voor 650.000 heb je echter ook zo’n gewilde 599 GTO.

Een dikke kwart-eeuw nadat Ferrari voor het eerst racete met ‘flippers achter het stuur’ in hun 640 F1-bolide uit 1989, lijkt de conventionele pook dus dood te zijn. Zal jij de metalige klikjes van het rooster gaan missen, of vind je het eigenlijk wel ideaal zo’n flipperbak?



87 reacties

Corvette is al lang en breed een betere Ferrari .. op werkelijk elk vlak ..
@lincoln: ontwerp??
@badmat:

Als je het daarvan moet hebben zit je op niveautje Aston Martin ..
Best sneue handel ..
@lincoln: ik zie dat als een compliment. Beetje veramerikaniseerd ofzo? Met je puntjes..
@badmat: Laat ‘m, typische 80s troll, alles in en uit Amerika is bigger, better, bolder … Kijk maar naar de presidentskandidaten * kuch * kuch * die zijn ook een karikatuur van zichzelf :)
@dawwg:

Hoi .. wil je 1000 euro ??
Stem op mij ..
@lincoln:
Gelukkig krijgen we nu 10 miljard euro lastenverlichting van Rutte!
Ofzo….
@lincoln:

De volgende generatie Corvette krijgt ook alleen nog maar schakelflippers, omdat te weinig mensen voor de handbak kiezen.
@lincoln: als jij dat zegt
@lincoln: There are many cars that are better than Ferrari, but there is only one way to be part of the Ferrari heritage…. Tell me that if you get a free choice between a corvette and a Ferrari, you would not choose for the mystic brand every time???
@spyker207:
Ach man.
Allemaal mytische quatch, zwaar aangedikt door ‘kenners’
” de aluminium grille waarin men de pook van de Ferrari door zijn verzetten jaagt, ja jagen want eens op temperatuur, kan geen liefhebber de grom van de V6 weerstaan, is zo geconstrueerd dat je bij het afstellen moet zorgen dat de schakelpook niet onder spanning staat zodat de pook als boter door de verzetten heen glijdt.
Moet ik nog meer uit mijn duim zuigen?
Ik heb de woorden mytisch, rosso, cavallino en Enzo nog niet gebruikt.
Het zijn gewoon leuke en imposante auto’s meer niet.
@spyker207:
“Ferrari heritage”
“Mystic brand”
Ja, Ferrari heeft haar marketing goed voor elkaar en dweept graag met haar verleden.
Bij Corvette draait het om de auto an sich, het is maar wat je belangrijker vindt…….
Overigens is de “heritage” van Corvette ook wel het nalezen waard. Google bijvoorbeeld Corvette SS, Corvette Stingray racer, Corvette Vignale, Corvette Scaglietti, Corvette Callaway, Corvette SR, Corvette Shark I en II, Corvette XP-700 en Corvette + Le Mans.
Noooo. Als zelf schakelen al zo leuk is in mijn Fiatje, hoe leuk moet t dan wel niet zijn in een Ferrari!
@lalancia: niet veel leuker gok ik, de handbakken van Ferrari waren nooit zo overdreven fijn.
@ej20g: die van alfa dan weer wel vind ik
@sjeppie156: serieus? ??
Wel een in een alfa gereden met handbak?
Schakelt als stront.
Een stap eens in een honda van 30 jaar oud.
Dat schakelde toen al goed.
@hplh:
Ow, een ‘kenner’
@sjeppie156: vind ze vaak wel oké, naar niet meer dan dat. Prima voor dagelijks gebruik, maar niet echt voor de liefhebber van schakelen. Qua manueel geschakelde transmissies prefereer ik toch Honda, Mazda (MX-5’s, RX-8 etc), Volvo (850, V50/S40 etc) en daarnaast vaak ook de handbakken van Nissan en Subaru.
@ej20g: denk dat dat inmiddels wel verbeterd zal zijn. Bij Fiat iig wel.
@lalancia: met zoveel vermogen alleen maar meer kans dat je de koppeling oprookt. Zelf schakelen is en wordt langzamer dan een automaat (met flippers).
@stfu: ik wordt waarschijnlijk weer aan alle kanten als gek bestempeld, maar die paar tienden langzamer weegt voor mij niet op tegen de charme van een goede handbak. Heel toe etc maakt t zoveel uitdagender. of als je het dan echt als een baas wilt doen, met je rechtervoet ook het rempedaal bedienen. De auto die ik op de oprit wil hebben is een S2000. Puur alleen al het schakelen is leuk in dat ding. Elke automaat, hoe flitsend snel dan ook, had voor mij een afknapper geweest als dat geleverd zou zijn.
@sleepyj: remmen doe ik altijd met rechts –> baas!
@sleepyj: hersenscheet, ik bedoel natuurlijk links
@stfu: maar dat snelheidsverschil is op de openbare weg nauwelijks waarneembaar. Dus doe mij maar een handbak.
Ferrari is een bedrijf dat winst wil maken, dus als ooit de vraag voor een manuele bak groot genoeg gaat zijn, dan komt die er wel terug.

Verwacht dan een mooie marketing tekst over ‘heritage’ en ‘passion’.

Dat gezegd zijnde… Of die vraag ooit hoog genoeg gaat zijn valt af te wachten, maar ik ben er zeker van dat ze in Maranello momenteel met argusogen volgen wat de nieuwe manuele wagens van Porsche en Aston Martin doen op de markt.
@rohrl-fan: jij snapt hoe het werkt
Daar gaat mijn hoop om ooit nog eens een 456gt handgeschakeld te kopen voor ook die prijzen over de kop gaan..

Mijn beleggingstip.. schitterende understated v12 ferrari met handbak. Nu vanaf 60k over 5 jaar 3dubbel..
@kle500: als je maar genoeg betaald… wordt het wel gemaakt.
@peug206: een 456 zullen ze er wel niet meer voor de fabriek laten rolleen. Hoe groot.mijn denkbeeldige zak met geld ook is..
@kle500: Eens! Ben zelf eigenaar van een handgeschakelde 612
Een sportwagen hoort gewoon een handbak te hebben. Een automaat is voor ouwelullen. Het boeit mij ook niet dat hij iets minder snel is dan een model met een automaat. De klikjes, de bediening en de powerband maken een handbak gewoon een must.
@bsxc2: De puristen vinden van alles, maar kopen het niet. De “ouwe lullen” wel. Ik snap Ferrari wel.
porsche blijft voor de puristen.
@martinus: Hebben ze die diesels ook met handbak?
@martinus: Onzin, Porsche heeft toch een PDK? Dat is een gerobotiseerde handbak die desgewenst met de pook (via + en -) te schakelen is. Bij Ferrari is het verschil dat voorheen ook het koppelingspedaal verdwenen was; schakelen kon of via de flippers of door de computer op de bak zelf (die dat veel beter kon).
Porsche blijft ook wel de saaiste van allemaal
Ik heb die keuze toch niet
Ik snap wel dat Ferrari geen tijd en moeite meer gaat steken in handbakken. De auto’s worden er niet sneller van, dus dat past nou niet in de filosofie van de Italianen. De purist zoekt maar een puristische occasion.
In een automaat vind ik wel bij een Rari passen, met het ergste vind ik de turbomotoren (3,9 v8) die zo beroerd klinken en niet bij Ferrari passen.
@nopetrolnofun: ik vind dat blok anders pittig fijn klinken. Beter dan de Alfa’s of BMW’S die wij kunnen betalen.
Gewoon een optie houden maar standaard flippers
Doodzonde
En als we straks electrisch rijden is poken in de bak ook niet meer nodig.
Al vind ik het wel beter om zelf te schakelen geeft toch meer een idee van controle die hebt
Wat een onzin! Mij kunnen ze als klant dan dus echt wel vergeten hè!!!!!
@gash: Ik denk dat 99% van alle Ferrari’s gekocht worden als status- of verzamel-object door rijke, meestal vadsige en luie stinkerds die amper een apex kunnen raken … en die willen vooraf niet schakelen :(
@dawwg: dat denkt ik dus niet
Ik denk dat 80% van alle ferrari’s wordt gekocht door echte liefhebbers van het merk.
Weet iemand of Ferrari ooit wel eens zelf een transmissie heeft gemaakt ??
@lincoln:
Nee werden ingekocht vaak bij ZF volgens mij.
@lincoln: https://en.wikipedia.org/wiki/Graziano_Trasmissioni
In ieder geval voor de Enzo, 360 Modena, 612 en de 575m Maranello.
En dan binnenkort kom je een one-off 488 spider tegen met handbak ofzo. Als je maar genoeg betaald kan alles bij Ferrari.
@dutchdriftking: ja of een laferrari met doubleclutch bak
@papa: ik denk dat wanneer je 400 miljoen neerlegt ze zelfs een diesel voor je maken.
In modellen als een 599 moet je handbak niet eens willen. Dat gaat allemaal veel te snel voor een normale sterveling. Als je handbak wil zijn auto’s vergelijkbaar aan een e46 m3 leuk, in zo’n racewagen kun je je eigen beter bezig houden met op de baan te letten ipv je koppeling en versnellingsbak over de zeik te helpen.
Blijft bijzonder dat we überhaupt nog zelf schakelen. Alle andere technologische verbeteringen nemen we maar wat graag over. Maar zelf schakelen is zo sportief….kijk maar naar de autosport…Als je sportief bent ingesteld wil je toch het beste materiaal om de snelste te zien, snap Ferrari wel. Voor woon werk / file verkeer zou ik sowieso niet weten waarom je een handbak boven een automaat zou prefereren.
@airditude: joh, er zijn lui die voor de lol zo snel mogelijk gaan fietsen of zelfs gaan rennen!
Zelf schakelen is het nieuwe vlees eten, en vlees eten is het nieuwe roken… of was het nou andersom?
Handbakken en Ferrari, nooit een goede combo geweest. Niet gek dus dat Ferrari niet zo happig is om ze weer in productie te nemen.

Dat gezegd hebbende moet je tegenwoordig ook niet een handbak willen in een Ferrari. Dat komt puur vanwege het feit dat de Ferrari’s die nu van de band af rollen gewoon te veel vermogen hebben voor de gewone rijder om aan te kunnen met handbak. Ook is het zo dat een hoop Ferrari-rijders, en andere merken zoals Lamborghini, gewoon snel willen zijn. Het is een feit dat een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling tegenwoordig zo ontzettend snel is dat het gewoon angstaanjagend is. Knipper één keertje met je ogen en je versnellingsbak heeft al bijna twee keer opgeschakeld. Bizar…

Ik merk het zelf ook met de F430 terwijl dat ding bijna kattenpis is in vergelijking met bijvoorbeeld een 488. Als ik met de F430 voor een stoplicht sta en ik wil zo hard mogelijk sprinten, is het met de flippers al bijna niet bij te houden. Het ding zit zomaar op z’n maximum aantal toeren…

Wel is het zo dat een Ferrari met handbak natuurlijk dé belegging is die je nú moet doen. Tegenwoordig kan je hele fraaie exemplaren vinden van een 360 Modena met handbak voor een bedrag van rond de 90.000 euro. Ja, is veel geld maar dat zijn nu de juiste auto’s om in te beleggen. Een F430 met handbak gaat ruim over de ton. Denk aan om en nabij de 130.000 euro. Ik vrees dat deze modellen ontzettend gaan stijgen in waarde.
@viezefreddyw: Ik heb onlangs een stukje mogen rijden in een 599 GTB, uiteraard met flippers achter het stuur. Een geweldige ervaring! Dat heerlijke Ferrari-geluid in combinatie met dat vermogen en die snelheid zijn verslavend. Maar.. Ik kan ook beamen dat flippers toch wel heel erg fijn zijn in zo’n auto. Zoals je al zegt, die wagens klimmen veel sneller richting de redline dan je wellicht zou verwachten als je achter het stuur zit. Zeker als je het niet gewend bent. Je zult een professioneel coureur à la Max Verstappen moeten zijn -Autoblog, doe ik het zo goed? ;)- om in zo’n wagen volledig te kunnen benutten met een handbak.
@edge: Max rijdt toch ook met flippers, dus een halfautomaat?
@oxymoron: Ja dat klopt, maar übermenschen zoals Formule 1 coureurs hebben een veel hogere handelingssnelheid dan wij normale mensen. Dat zijn de enige mensen die de 0-100 tijden uit de brochure met een handbak kunnen aantikken bij auto’s met zoveel vermogen. Als gewone sterveling die bijna nooit supercars rijdt lukt je dat niet.
@Edge: Juist! En zeg nou zelf he. Zo’n F1-transmissie heeft toch ook zo zijn charmes? Vooral als het nog een single clutch betreft. Die beuken in je rug als je opschakelt bij 8500 tpm. Die flipper naar je toe halen om te schakelen. Vind het wel erg tof hoor!
tsja, een sportwagen zonder handbak en koppeling is niets anders dan een raket(je) op wielen en geen reet aan voor mij persoonlijk. Daar rijd ik de door de weekse woonwerk slet voor met aut.
@sracert: we mogen ook best nog genieten van onze oude (handbak) lullen auto’s. Sentiment is nu eenmaal een groot deel van autoliefhebberij. Maar de huidige PlayStation generatie, zal straks niets eens de fossiele brandstofauto’s missen. Net zo min als wij paard en wagen ;-)
Heb ik liever een flipperbak? Nee, ik hou van zelf schakelen. Ga ik de klikjes met het schakelen missen? Nee, ik vind zo’n rooster spuuglelijk en de klikjes verschrikkelijk irritant.

Wat ik wel jammer vind is dat steeds minder merken handbakken aanbieden. Hoewel dat logisch is met de huidige vermogens, denk ik wel dat het een groot deel van de beleving wegneemt.
Wat zou mijnheer Enzo doen in dit geval?, ik denk een paar paardekoppen(hoofden) voor de deur of in bed.
@sracert:
Mijnheer Enzo motto was “I want to build a car that’s faster than all of them”.
Ik kan mij daarom niet voorstellen dat ie tegen supersnel schakelende versnellingsbakken zou zijn. Denk dat ie flippers aan het stuur helemaal geweldig had gevonden. Want de versnellingspook van Ferrari 250 zat niet voor niets dicht bij het stuur….
http://cdn.pinthiscars.com/images/ferrari-250-gto-interior-wallpaper-2.jpg
@sracert:

Alles wat maar geld oplevert dat ie in de racerij zou kunnen verkwanselen.
Ouwe Enzo had het helemaal niet op straatauto’s.
Voor de puristen; er ging niets boven het click-clack geluid :) https://www.youtube.com/watch?v=-8On6nth1lk
Kan er over zeuren wat je wilt maar het is de beste waar ik mee gereden heb
Kan VW met zen slip dsg nog een puntje aan zuigen
Wordt tijd dat alle andere fabrikanten dit ook gaan doen. Vet irritant dat schakelen de hele dag, middeleeuwse techniek…
@freezzr:
En wat is uw mening over middeleeuwse sralen veren?
@desjonnies: geen idee wat een sralen veer is, maar wat mij betreft ook afschaffen! ;)

Maar zonder gekheid, rijd zo’n 60.000km per jaar en snap niet waarom we nog steeds zo dol zijn op schakelen terwijl er zulke goede automatische bakken zijn…
Zonde! Begrijpelijk dat de handbakken verdwijnen indien er (bijna) geen vraag meer naar is, maar toch is het jammer. Ferrari rijden wordt op deze manier steeds makkelijker… (als in: je hoeft geen Schumacher meer te zijn om vlot je rondjes te kunnen draaien op een circuit)
Ik zie Ferrari er nog wel voor aan nog een speciaaltje met handbak te maken. En die 99 stuks zijn dan binnen een maand in waarde verdubbeld, naar ~1,5 miljoen Ekkermensen.
Heb een maserati met flippers. Is er een van de vroege generatie en in vergelijking met de naadloze dsg dubbelekoppling systemen is het niet meer uptodate. Maar, in de sportstand schakelt het snel zat en dooraccelereren blijf ik sensationeel vinden. Snap de hype over de handbakken dus ook niet.
Ik denk dat je met dergelijke vermogens niet zelf moet willen schakelen. Mocht je het wél willen kun je nog bij Aston Martin terecht.

Opzich wel zonde dat de handbak verdwijnt, maar het valt ergens wel te begrijpen. Een bmw 3er met automaat is een errug goede combi. Als je een auto als occasion zou kopen, waarom niet? Dan heeft iemand anders hem al voor je betaald. Zelf had ik bij een nieuwe auto het er niet voor over gehad…
Ik snap persoonlijk de hype van automaten (in sommige gevallen) niet. Ja je wint ongeveer 2 tiende van een seconde in de sprint en het is comfortabeler, maar het kost ook geld die je had kunnen besteden aan andere goodies.

In een BMW 3er zou ik wel graag de 8bak van zf willen hebben, maar in een Fiesta ST juist een handbakje. Ligt net aan de auto eigenlijk.
@broekhoest: Dus dit. Sommige auto’s hebben een handbak nodig om ‘m leuk te maken. Andere auto’s zijn ongeacht transmissie al leuk terwijl andere auto’s juist weer een automaat nodig hebben om leuk te zijn.
Wat mij opvalt met 6-bakken en hoger: ik wil geen manueel meer. In die ouwe F1 simulators vind ik schakelen juist geweldig, maar zoveel verzetten is gewoon een lamme arm krijgen.

Dus: F1: ja, maximaal 5 gears and handmatig met een pook, in autos: auto is prima.
@jaapiyo
De F189 is een Dallara.
Ik denk dat je de Ferrari 640 bedoelt.

OT: Het kan me vrij weinig boeien dat auto’s die ik nooit kan betalen en sowieso niet erg aantrekkelijk vind de handbak verliezen. Ik hou het wel bij meer betaalbare young- en oldtimers. Heb je veel meer plezier van.
@carmasterr: werd ook wel F1-89/F189 genoemd. De eerste met flippers was dan ook de 639. Twee races flipperde die door GP’s waarna Ferrari met een grote update kwam waardoor de auto verder ging als 640.
@jaapiyo:

F1/89 werd inderdaad wel eens gebruikt door de pers, omdat de voorgangers F1/86 en F1/87 heetten.
De 639 was daarentegen een prototype bedoeld om het concept van de V12 + sequentiele bak te testen. Deze reed dus nooit een Grand Prix. Door elektrische problemen met de bak werd de lancering van de 640 uitgesteld tot 1989, die gewoon debuteerde bij de eerste race van dat seizoen in Brazilie.
@carmasterr: Oké. Ik kwam gisteren deze bron tegen bij het onderzoek, ik wist dat het 1989 of 1990 was dat de paddles hun intrede deden. Deze man schrijft er met veel details over dus het leek me geloofwaardig. Maar wellicht heb je wel gewoon gelijk…Ik zie op die andere betrouwbare bron wikipedia bijvoorbeeld niet terug dat Ferrari in 1989 met twee verschillende types gereden heeft, iets wat er normaal wel bij zou staan als een team een andere auto/B-spec introduceert gedurende een seizoen.

The First F1 car with a paddle shift semi auto matic gearbox was the Ferrari type 639 Designated the F189 and raced for the first time at Jacarapagua in Brasil. It won first time out.
It only raced for 2 events before being replaced by the f189B or type 640. The changes to the car were engine, airbox and diffusor. The changes were significant enough to warrant a new type designation to the car.
The type 639 had the engine airbox inlet on either side of the roll hoop just behind the drivers head. also the diffusor on the 639 was a very simple raised floor and not the sophisticated design that McLaren debuted on their MP4-5.

The next car to go paddle shift was the Williams Renault FW-12B of 1990.
McLaren only followed in 1992 with a paddle shift override full auto box.
@jaapiyo:

De beste man schrijft inderdaad mooi gedetailleerd.
Toch staat de 639 tussen het lijstje “built not raced”, en ik neem aan dat de jongens van F1technical wel weten waar ze over praten.
http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=15297&start=15

Ik heb zelf een gedetailleerd artikel geschreven over de 640, vandaar dat ik dit weet.
https://www.carthrottle.com/post/ajdjovg/
@carmasterr: ach so! Tekst een beetje aangepast.
Achja menig ferrari bezitter gaat toch voor de automaat. Ook omdat een handbak in zo’n auto voor de meeste niet te rijden is.
Om eerlijk te zijn vind ik het een gemiste kans om als fabrikant met zoveel reputatie ware puristen hiermee in de steek te laten. Aan andere kant denk ik dat Ferrari toch wel overstag gaat wanneer er in de toekomst weer (genoeg) vraag is naar een handbak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).