Dit is de duurste Porsche 944 van Marktplaats

Auteur: , 63 Reacties

Alles wat Porsche heet en oud is stijgt tegenwoordig in prijs, zelfs ongeliefde 944jes. Hoeveel durft men inmiddels te vragen voor de vierpitter?

Nou, 29.500 Ekkermannen om precies te zijn. Daarvoor krijg je volgens de verkoper dan wel een heuse 250 pk sterke 944 Turbo S. Ik zeg volgens de verkoper, want de auto komt uit 1990 en in 1989 verdween de ‘S’ toevoeging officieel uit de naam van de Turbo S. Het tot dan toe ‘Turbo’ geheten model zonder S werd vanaf dat jaar namelijk niet meer geleverd. Het model dat voorheen ‘Turbo S’ genoemd werd ging zodoende simpelweg verder onder de betiteling ‘Turbo’, want die ‘S’ was vanaf dat moment pure onzin.

Deze origineel in Nederland geleverde transaxle Porker staat volgens de verkoper in de eerste lak. De verkoper meldt echter ook dat de auto uit 1991 komt en van de derde eigenaar afkomstig is. Beide zaken kloppen niet als we de RDW mogen mogen geloven, maar soit. Één claim is in het voordeel van de verkoper en ééntje in het nadeel. Fair trade. Hoewel, het is ook wel een beetje raar dat de auto de Amerikaanse achterbumper heeft, maar we gaan door alsof we dat niet gezien hebben.

Pijl
pijl2

De auto die destijds de snelste productie-vierpitter ter wereld was heeft 141.690 kilometers achter de kiezen. Binnenin word je verwend met de betere jaren ’80 sfeer, een open dak en airconditioning. Als je je ogen een beetje dichtknijpt lijkt het net alsof je in die klassieke ‘Elfer’ zit die je eigenlijk echt wilt hebben. Die je overigens ook zo’n beetje kán hebben voor dit geld, zij het niet het begeerlijkste model in de beste staat.

Heb jij trek in de door Harm Lagaaij getekende onderschatte Porsche met zijn blokkige achterlampen?



63 reacties

Niet verkeerd. Maar ik ken leuker spul voor dat geld!
@denniss00: volgens mij gaat het in deze context van het verhaal niet of je leuker spul kan halen voor deze vraagprijs, maar meer over het feit dat dit een vrij prijzige auto is/de moeite waard om te inversteren.
@denniss00: leuker en jonger spul
De lelijke broer van de 924 ..
@lincoln: Goh, dat vind ik juist altijd precies andersom. De 924 vind ik juist net dat dikke missen wat de 944 wel heeft. Vooral die achterkant….
@lincoln: grappig, imo is dat precies andersom:)
@lincoln: Ha! Ik dacht dat ik de enige was die dit vond. 924 op anabolen.
Dit moet wel het meest opgeblazen deel zijn van de bubbel.
@jaapiyo Het feit dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer slechts 2 eigenaren laat zien zegt niets. RDW toont enkel de registraties van de afgelopen 9 jaar. Bron: RDW kentekencheck, toelichting aantal eigenaren.
@thunderstruck: Goeie info! Dat wist ik niet. En met mij nog velen denk ik.
-edit: nutteloze bijdrage-
Heeft ie nou schade aan de rechter dorpel? (Klein telefoon scherm)
@shalomleon: Geen schade, maar de dorpels hebben wel een vreemde ‘smokey’ kleur inderdaad. Alsof ze met een busje spuitlak bijgewerkt zijn. Dus toch schade?
@suzikubelona: dat is de weerkaatsing van de grond waar de auto op staat. Schaduw

Verder zegt mn gevoel dat deze auto rond 11 a 12 K als vraagprijs zou mogen hebben
@prop: aiii de verkoper denkt dat ie 2,7 keer zoveel waar is
@prop: Toch loopt de dorpel niet helemaal recht onder het linker portier.
In vergelijking met een Porsche 911 uit dit tijd vind ik dit een mooie wagen.
In vergelijking met een Porsche 928 uit die tijd vind ik dit een lelijke wagen.
@Rob: mwa, niet echt subtiel was de 928 op anabolen. De 968 was wat meer subtieler met wat EPO… toch vind ik de 968 méér Porsche.
928 dan enkel als GTS!
Eigenlijk is er niets veranderd met nu 4 cilinder, handbak en weer turbo’s. Komende 20 jaar weer op naar de 6 cilinder, automaat en atmosferische motor.
Mooie wagen, interieur ziet er uit als nieuw nog, maar volgens mij is die uitlaatdemper zeker niet origineel, die is origineel rond.
Wow, die tweede alinea over die Turbo en de letter S, daar kom ik niet uit.
Lange dag gehad denk ik.
@granlusso: Het is eigenlijk simpel. Eerst had je de gewone 944. Die had een 2.5 vierpitter onder de kap met twee kleppen per cilinder (163 pk). In uit mijn hoofd ’86 kwam daar een Turbo variant van met 220 pk. Daarnaast kreeg je de 944 S(uper) met in feite dezelfde motor als de gewone 944, echter dan met vier kleppen per cilinder (190 pk). Ook op dit blok werd een turbo geschroefd met als resultaat 250 pk. Deze variant werd Turbo S genoemd. 944 –> Turbo. 944S –> Turbo S. Logisch.

Even werden de twee varianten met turbo (achtklepper en zestienklepper) naast elkaar verkocht. De minst krachtige variant met de naam ‘Turbo’, de krachtigere variant met de naam ‘Turbo S’.

Waarschijnlijk omdat het verschil tussen beide niet heel groot was of omdat de atmosferische 3.0-liter grote 944 S2 met 211 pk op de markt verscheen, werd de achtkleps Turbo in 1989 uit het gamma gegooid. De Turbo S bleef leverbaar, maar er was nu eigenlijk geen reden meer om die Turbo S te noemen. Immers, er was op dat moment geen S-loze Turbo meer, dus waar was de ‘S’ in de naam nu nog goed voor.

Zodoende ging het 250 pk sterke model met de zestienklepper onder de kap vanaf dat moment verder als Turbo zonder S, maar had ‘ie wél de techniek onder de kap van de voormalige Turbo S.

Er was trouwens ook nog even een 2.7-liter groot atmosferisch blok echter dat had wat problemen dus dat is niet lang geleverd. Maar dat terzijde.
@jaapiyo:
Nee, de 944 S had inderdaad een 16 klepper, maar de Turbo S of de latere 250pk turbo “II” (952), hadden gewoon nog een achtklepper, net als de oudere 944 Turbo’s (951). Grootste verandering was de gebruikte turbo (groter, van K26-6 naar K26-8) en turbodruk, die langer maximaal werd vastgehouden richting rood.
Ik zou voor een goedkopere gaan, een veel goedkopere zelfs.

Zo rond de zes- á zevenduizend euro heb je er al één in redelijke staat. Gooi er nog eens een dikke tienduizend euro tegenaan om hem technisch en optisch tot in de puntjes in orde te laten maken.

Ben je voor nog geen twintig mille klaar en heb je er één die net zo strak rijdt en eruit ziet als toen hij net uit de fabriek kwam.
@moveyourmind: dat is inderdaad een beter plan.
@pinut187: Voor 6 a 7 dzd koop je alleen nog een normale 944 N/A met 163 pk in niet te gekke staat. Een matige turbo begint bij 15 en een Turbo S met 250 pk is al helemaal weinig te vinden.
@moveyourmind: Een Turbo en Turbo S zijn geheel identiek, behalve de iets andere Turbo en software. Dit verklaart het verschil tussen 220 en 250 pk. Ze hebben allebei het zelfde blok, nl de 8 klepper.
Schitterende auto, altijd al gevonden. Het is trouwens ook een zwaar onderschatte auto. De beste porsches zijn echt die met een watergekoelde motor voorin!
Vraagprijzen stijgen wel voor 944’s maar probeer ze maar eens te verkopen. Ik heb zelf een 944S2 gehad, met veel moeite 2 jaar geleden voor 5K kunnen verkopen. Tegenwoordig zie ik S2’s voor 10-15K aangeboden worden. Ik vraag me af of ze ook voor zulke bedragen van de hand gaan. Denk het niet. Turbo’s zijn misschien een ander verhaal maar 30K? No way.
@beetec: en dat terwijl die s2 toch echt de fijnere is dan de turbo. Zo’n haardroger heeft echt niks te zoeken in een 944. 5k is geen geld, had die auto zoveel gelopen ofzo?
@lekbak: was zeker een fijne auto. Hoop lol mee gehad. De 3.0 is ook een fijne motor. Mist wat power met 211pk en voor een fun auto zou ik nu toch meer voor de ‘bite’ van een Turbo gaan.
De mijne had 250.000 gelopen maar dat hebben de meeste wel. Weerhoudt men er niet van er 10-15K voor te vragen.
@beetec: Hier ook iets meer dan een jaar geleden mijn S2 in zeer goede staat verkocht voor 9k. Zou er nu, gezien de prijzen, makkelijk 18 voor kunnen vragen. Maar of ik ‘m dan ook weet te verkopen?
@beetec: vorig jaar in een week tijd mijn 944 n/a uit 86 verkocht voor een zeer goede prijs .
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Die uitlaat kan echt niet.
@e550: helemaal mee eens! Origineel trouwens?

Ik denk dat als je als liefhebber tot de bodem de geschiedenis uitspit, goed onderhandeld, en de auto tot perfecte originele staat weet te brengen (die dorpels zien er niet fris uit bijvoorbeeld) dat het een investering kan zijn.
@jorden: zeker niet. Die uitlaat maakt van deze auto meteen een Sjonnie auto van. Daarnaast vraag ik mij af of het interieur origineel is. Volgens mij hadden de US-spec modellen van deze bouwjaar standaard leer. Eerdere US-spec modellen heb ik nog wel eens met stof gezien.
@e550: aan de dorpels kan ik eigenlijk niets zien. Ze horen daar een grove , sinaasappel achtige lak laag te hebben. Daarboven zitten steenslag stickers die er horen te zitten.
Een liefhebber van een 944 merkt op dat het wel degelijk gaat om een Turbo S, weliswaar het US model. Het US TurboS model heeft in Amerika bestaan, net zoals de 930 steeds Turbo Carrera – of was het Carrera Turbo- heeft geheten? Ook het interieur klopt overigens, dit is het typische US spec Silver Rose. Zeer zeldzaam

http://www.944silverrose.co.uk
@florryflor: Amerikaanse uitvoering heeft geen knipperlichten in de voorschermen en heeft sidemarkers in voor- en achterbumper.
Silberrosa uitvoeringen zijn zilvergrijs met een heel lichte tint roze erin en burgundy (donkerrood) geblokt interieur.
Dus jouw beweringen zijn niet juist naar mijn bescheiden mening.
@sab993s: Genoeg eigenaren die hun US-spec auto ombouwen met EU-bumpers. Zijn als die US-spec auto zich in de EU bevindt. Het is dus niet zo gek.
Ik heb helaas te weinig kennis van de Porsche 944 om deze auto even flink af te zeiken.
Wat doet een ekkerman vandaag de dag?
Wat een mafketel, voor die oude bak, daar koop je heel wat anders leuks voor.
Vind het een belachelijk bedrag. Voor een auto met een flinke hoeveelheid vragen aan zijn kont hangen. Ziet er ook niet bijzonder strak uit. Blijkbaar hoopt de verkoper op de gek die dat er voor over heeft. Er staan 928’s te koop met meer vermogen. luxe en uitstraling voor minder geld.
Kost nog aardig duur. K hoef zeker niet per se een Turbo S. Met een gewone 944 ben ik al tevreden. Die zijn vast vlkr minder op te pikken.
Gevoel bij de plaatjes; walk away.
Dat is geen schuifdak maar een kanteldak, dat je ook volledig kunt verwijderen en in de achterbak kunt “hangen” (meegeleverde spanbanden). En als voormalig 944 S2 en 911 rijder heb ik in eerstgenoemde nooit dat verlangen naar laatstgenoemde gehad (idem andersom), omdat de 944 zoveel eigen kwaliteiten heeft en overeenkomstig die kwaliteiten kan worden ingezet. Ondanks z’n leeftijd een zeer comfortabele kilometervreter en tegelijk toch sportief, een in die tijd redelijk unieke combinatie. Bij deze auto reed je de teller uit (270 op de teller) zonder de bekende samengeknepen vingertjes rondom het stuur en/of billetje tussen de stoelwangen. Als het regende, zat je niet te wachten op die onverwachte zwieper van de 911, nee, je dirigeerde zélf de kont van de 944 bij elke bocht in een asociale (voor die medeweggebruiker dan) smeuïge drift. Ik heb er iemand mee verhuisd, dat had ik de elfer niet aan willen doen, of misschien mezelf in de 911 niet, daar ben ik nog niet uit. Hoe dan ook, beide worden gemist.

En de auto in dit topic is een misbaksel. De achterbumper zit normaal gesproken aan de rest van het plaatwerk/chassis gelast. Reden waarom het ombouwen van een Amerikaan naar EU looks geen sinecure is. Als dit een Europese auto is met een US achterbumper, dan kan het niet anders dan dat we te maken hebben met scheef sneetje wit- op een sneetje bruinbrood, met daartussen een “echt” plakje GOEWDA TSJEEEEZE!

Uhuh.
@macready:
Hier een impressie van Tiff Needell over z’n oude liefde, waar ik me alleen maar bij aan kan sluiten:
https://youtu.be/O7qOHKSGiJ8?t=1m26s
@macready: ik ken het filmpje inderdaad. Goede muziek ook.
@macready:
Correctie, dit kan geen “gebakje” zijn, want hij staat bij één van de grootste 944/968 kenners/specialisten van Nederland. Daar heb ik mijn auto in onderhoud gehad en niets dan lof (in tegenstelling tot ervaring bij anderen…). Deze man is goudeerlijk. Als je auto “krom” is geweest, dan zegt hij dat. Als je je remblokken wil laten vervangen en hij vindt dat nog niet nodig, dan zegt hij dat, ook al levert dat hem niets op, behalve credits.

Blijft wel apart dat een auto met US achterbumper origineel in NL is geleverd.
Max 14k , en dan staat ze nog lang denk
Ik.
@rovadepo: voor 14k zit je wel in de slecht onderhouden 944 Turbo’s.
Onderdelen zijn rete duur! Ook hier geldt: alleen kopen met een zo compleet mogelijk onderhoudshistorie!
Hele leuke wagen, maar wat een geld!
Ik zo’n auto best als weekend-driver willen hebben. Maar niet deze… Heb al mooiere gezien voor minder euro’s!
Het is toch stiekem wel een guilty pleasure… :)
Mag ik van u uit de categorie “wat de gek er voor geeft” vragen staat vrij?
Zo raar is dat niet hoor, dat met die jaartallen. Ik heb ook een auto die officieel tot 2006 geleverd is, maar het kenteken is toch echt van januari 2007. Zie het maar als een soort ‘restvoorraad’ die met wat korting aan de man/vrouw is gebracht.
Voor 29k , toch echt te duur.
M3 e46 hele mooie
996
Boxster 987
Bmw m6
Jaguar xkr
Mercedes SL r129 mint staat of 230 sl55 amg
Z3 M
Porsche 968

Tja dat kan je allemaal kopen zo begeerlijk is die 944 nog niet imo.
De toekomst zal uitwijzen of de prijs meevalt ja of nee. Ze zijn wel schaars en vooral de 250 pk uitvoering. Dit model was destijds bijna net zo snel als de vergelijkbare 911 en rijdt ook echt als een uber Porsche. Met de giga prijzen die de 911 nu moeten opbrengen (930/964/993) ‘ zijn deze Turbo modellen zeer gewilde alternatieven.
@marco_woertman:

Bijna net zo snel, of zelfs sneller rond een circuit:
http://944turbo.net/?p=612
Ik vind dit echt een hondslelijke auto
Het was niks, het is niks en het zal ook nooit wat worden. Ook niet over 1000 jaar.
@bartsmit: zelfde als jouw winkels dus?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).