![Alfa Romeo Giulia Veloce](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/alfa-romeo-giulia-veloce-parijs.jpg)
De beurs in Parijs begon officieel pas dit weekend, maar Team Autoblog zit alweer thuis bij te komen van al het nieuws. Alhoewel..?
Het nieuwsaanbod was voor een dergelijke grote beurs eigenlijk vrij beperkt. In dat opzicht viel Parijs dan ook een beetje tegen, al was er natuurlijk nog meer dan genoeg nieuws over om verslag van te doen.
Echte primeurs
De échte primeurs zijn op de vingers van één hand te tellen. Dat zijn namelijk de Audi Q5, Land Rover Discovery 5 en de Nissan Micra. En de RS3 Sedan een beetje, maar de RS3 Sportback en de A3 Sedan kenden we natuurlijk al. Ook stond de LaFerrari Aperta op de beurs. Wederom een auto die we feitelijk al kenden omdat de Italianen de perspics al in een eerder stadium hebben rondgestuurd. Verder zagen we de (vrijwel identieke) Peugeot’s 3008 en 5008. De ruimtewagens zijn in een SUV/crossover-jas gestoken, want MPV’s zijn uit. Verder bracht PSA de Citroën C3 mee naar Paris.
Concepts
Qua dikke concepts waren we vooral enthousiast over de Hyundai WRC-concept en natuurlijk de fraaie Renault Trezor. De stand van laatstgenoemde auto was dan ook behoorlijk druk bezocht, al was het maar om een glimp op te vangen van die bijzondere deurconstructie en van het interieur. De Maybach Vision 6 kunnen we lastig negeren, maar die bizarre conceptcar was al een tijdje bekend. Overigens bracht Hyundai ook de langverwachte RN30 Concept mee.
Peugeot pakte stevig uit met de 3008 DKR Concept en Volkswagen liet ons kennismaken met de elektrische ID. Daar moeten we wel bij vermelden dat dit eigenlijk ook meteen het enige echte grote nieuws was dat Volkswagen meebracht. BMW bracht helaas niet de nieuwe 5-serie mee, maar wel de X2 Concept. Niet het nieuws waar we op hoopten, al is de uiteindelijke X2 ongetwijfeld een leuke cashcow voor het merk.
Elektrisch
We kregen de indruk dat de EV in Parijs volwassen is geworden. We zagen de Renault Zoe en de Opel Ampera-E met ranges van respectievelijk 400 en 500 kilometer. Daarnaast bracht Volkswagen zoals gezegd de ID en Mercedes nam een elektrische SUV-concept mee. Die laatste viel op door z’n cleane ontwerp met een gebrek aan moeilijke hoeken en vouwen. Daardoor oogde de auto niet perse supermodern (afgezien van die futuristische neus natuurlijk), maar hij lag lekker op het netvlies.
Verder mogen we natuurlijk de GLM G4 niet vergeten, met een design van de Nederlanders achter de Savage Rivale. In de G4 ligt geen 6,2-liter V8 meer, maar een elektromotor in combinatie met de broodnodige batterijen.
Merken die verstek lieten gaan
Je nieuwe auto op een beurs showen is steeds minder voor de hand liggend, zo lijkt het. Bepaalde merken hebben zelfs aangekondigd zich steeds minder op beurzen te laten zien, zoals Volvo. Lamborghini haakte op het laatste moment af, aangezien het merk met de stier nog wel op diverse plattegrondjes vermeld stond. Verder lieten Ford, Mazda, McLaren, Lotus, Bentley en Rolls-Royce verstek gaan. Dat zijn best veel (grote) merken, die voorheen wel op de beurs in Parijs te zien waren. Zullen er bij een volgende editie nog minder merken te zien zijn? Waarschijnlijk wel.
Gaat Parijs een Frans feestje worden?
Hier en daar vingen we op dat bepaalde importeurs denken/vrezen dat de autoshow van Parijs vooral een Franse aangelegenheid gaat worden. Daar hebben we een hard hoofd in, een show van deze grootte is simpelweg te duur om in de lucht te houden als er alleen Franse merken worden getoond. Alternatief is dat er voor de show in Parijs een soort AutoRAI toekomst in het verschiet ligt. En dat is helemaal niet ondenkbaar! Automakers organiseren steeds vaker een eigen feestje om een nieuw model te lanceren, waarbij ze alle aandacht krijgen en het nieuws niet ondersneeuwt zoals bij een autoshow.
Nieuwe BMW 5 serie zou toch onthuld worden?
@janmetdelangeachternaam: vrijdag is er een sneakpreview dus wellicht lekken er deze week al foto’s.
@leaper035t: er zijn al meerdere previews geweest, ben er zelf geweest, maar BMW weet de foto’s toch goed te voorkomen, mijn mobiel ging in een hoesje met vergrendeling…..
@launchcontrol: hier ook, op Zandvoort bij een sneak-preview. Mobiel en camera bij de receptie afgegeven alvorens we verder mochten
@janmetdelangeachternaam: dat staat in het artikel
@janmetdelangeachternaam: hebben ze verplaatst naar Detroit. Binnen nu en een paar weken zullen de officiële foto’s wel gepresenteerd worden.
@janmetdelangeachternaam: zet 12 of 13 oktober maar in je agenda voor de nieuwe 5
Terug naar huis?
Nooit gedacht dat ik ooit nog zou zeggen maar wat mij betreft is de Micra het spannendste van de autobeurs.
@reistje: heel spannend zo’n Micra… morgen vroeg met je ogen dicht achter het stuur over de A10, dat is spannend.
Euh de disco5??
@cisn: zo ’n teleurstelling hoeft verder niet benoemd te worden.
@cisn: Wordt gewoon maar even vergeten, die Land Rover Discovery 5, ken gebeuren.
@orichy: @cisn: die hoort er natuurlijk ook bij, hij staat er in. Bedankt voor het opfrissen van het geheugen ;)
Raar dat de nieuwe 5-serie niet is aangekondigd.
@mathay: Maar ik miste ook de nieuwe Opel Insignia
@orichy: Die Word in de achtertuin (Frankfurt) van Opel onthult.
@arjontje: maar dat is volgend jaar September pas. Wil Opel echt zo lang de Passat, de Mondeo en de Talisman die klasse laten domineren?
Die ontwikkeling lijkt logisch. Als je ziet dat zelfs met relatief weinig nieuws nieuwe modellen ongeveer 15 a 20 reacties krijgen per topic. Op een normale doordeweekse dag zou dat makkelijk het 3voudige zijn. In het internet tijdperk is een beurs als nieuwsbrenger achterhaald en moet de functie en beleving ervan op de schop. Dus veranderen voordat het te laat is zoals bij de RAI.
Toch jammer. Maar gelukkig nog wel nieuws.
Waarom zijn jullie er dan heen gegaan? Je kan toch van de voren checken wat er allemaal staat? Of moet er gewoon weer wat negatiefs gezegd worden.
@musclecar: jij hebt het begrepen!
Hofmeister knik op die alfa maakt telkens dat ik eerst denk hey… dikke beamert!!
@postzegel: *Bimmert
Maar wordt de nieuwe 5-Serie wel op de beurs onthuld of wordt het eerst ‘per ongeluk’ gelekt???
Zou er niet ook een nieuw Fünfer zijn? Of heb ik gewoon niet goed opgelet…
Ach, laat Genève dan maar goed zijn.
Klopt. Behalve het offensief van Audi (RS3 sedan + LMS! Q5 wat minder) waren er weinig blikvangers. De nieuwe Disco stelt voorlopig teleur (behalve voor de Britse reviewers) en de concept van Benz is best indrukwekkend maar ik kan er mij niet echt een productiemodel van voorstellen. Volgende week stelt BMW de nieuwe 5-reeks voor (vrijdag is er een sneak preview in Knokke) dus we kunnen alvast weer beginnen aftellen!
Topjob van Casper + cameraman ..
Wisten er echt iets gezelligs van te maken .. Top top top ..
Waarom de Alfa als artikel-foto?
@alfaromeosportiva: als er een Dacia Logan had gestaan was er helemaal geen kop die het had gelezen ?
@freezzr: Haha thanks man???
Ben net op de terugweg van het salon. Lekker in de macdo het buikje gevuld. Nou. Om te zeggen teleurstellend was het niet, maar het was wel veel minder dan andere jaren. Ik schrok ervan dat ik om 16.00 alles al gezien had.
Achjah we kunnen er maar van genieten nu het er nog is.
Maar ook al is een autosalon geen verkoopstyling meer. Toch vind ik het nuttig. Je gaat even in auto’s kijken waar je anders nooit bij de dealer voor zou binnenstappen. Zo ook vandaag even voor de vriendin gaan kijken voor een opvolger van haar degelijke Sandero. Gaan we nu lekker in België vergelijken tussen de Jeep Renegade en de Honda HRV die we vandaag op het salon ontdekten en echt wel lekker oogt, zit en ruimtelijk is. Dus nutteloos neen hoor.
@cadrez: “lekker” en “macdo” samen in één zin. Daarna kwam de rest niet zo geloofwaardig meer over….
@ablogjunk: ach ach ach. Ik bedoelde ‘lekker’ als in lekker snel en eenvoudig…
@cadrez: met al die conserveringsmiddelen zijn die producten van McDonalds technologische hoogstandjes en zeker niet eenvoudig.
Niet alleen organiseren constructeurs vaak zelf events, ze presenteren hun nieuwigheden vaak ook op andere events.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld het Festival of Speed, maar ook aan CES is de USA.
Ik moet eerlijk toegeven dat autobeurzen mij ook elk jaar minder interesseren. Tenslotte ken je als trouwe Autobloglezer alle modellen al dagen of zelfs weken op voorhand. Kwalitatieve foto’s maken lukt ook al niet met al dat volk en de belichting. Leuke autofolders worden niet meer uitgedeeld. Dan zijn er nog de stands van exclusieve merken, maar daar kom je zonder uitnodiging niet in. Oh, en eten en drank is er overdreven duur.
Nee, dan ga ik liever achteraf eens bij de dealers langs om de nieuwe modellen rustig te bekijken en eventueel een proefrit te maken.
Wanneer komt die nieuwe 5 serie dan?
Er staat toch niet voor niets een foto van de Giulia Veloce boven dit artikel? Ook nieuws dus. Ben benieuwd naar de rijtesten..
En toch zit ik nog steeds te trillen, een coole Nissan Micra, die had ik echt niet zien aankomen.