• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrarinieuwtjes: keramische remschijven & hybride

Auteur: evo, gepost 5 december 2007 om 17:36 – 33 Reacties

Pizzaatje van keramiek

Goed en slecht nieuws afkomstig uit Modena. We beginnen met het goede nieuws: vanaf 2008 is elke Ferrari standaard uitgerust met keramische remschijven. Ferrari introduceerde deze schijven als eerste op de Enzo en bood ze later aan als lucratieve optie voor diverse andere modellen. Lucratief inderdaad, want voor zo’n setje remschijven betaalde je voor een F430 bijvoorbeeld 20 mille. Keramische remschijven kennen vrijwel alleen maar voordelen: verbeterde remweg, duurzamer en gewichtsbesparing van zo’n 15 kg. Met name dat laatste is belangrijk als je claimt in 2012 40% minder te zullen gaan verbruiken.

En nu we toch bezig zijn met het milieu en dit is dus een beetje het jammere nieuws: daar is Ferrari dus serieus hard mee bezig. Dezelfde Amedeo Felisa, algemeen directeur Ferrari, die verkondigt dat de remschijven keramisch zullen worden, zegt nu dat Ferrari inderdaad werkt aan hybridemotoren. Daarmee zeggen we natuurlijk weinig nieuws, want dat was een half jaar geleden al zo goed als duidelijk. Vanaf nu dient elke Ferrari zuiniger te zijn dan zijn voorganger. Over wanneer de hybridemotoren geïntroduceerd worden, wil Felisa niets kwijt, maar logisch zou natuurlijk vóór 2012 zijn. Een dieselmotor wordt gelukkig uitgesloten.

Waarom ik het jammer vind dat Ferrari meedenkt aan het milieu? Omdat Ferrari wereldwijd zo’n miniminimini minimale invloed heeft op het milieu, dat ik liever zie dat ontwikkelingskosten ergens anders aan worden gespendeerd…

Ook interessant!

  • Ferrari met piepkleine V6
    Ferrari met piepkleine V6 bijna klaar, komt al volgend jaar
  • Officieel: elektrische Ferrari komt in 2025
  • 'LaFerrari met V12 zonder hybride onderweg!’
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

amedeo-felisa, Ferrari, Hybride, Techniek

Vorig bericht: « Alfa 8C ook in het zwart bijzonder lekker
Volgend bericht: Verdubbeling van oldtimers in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. M Freak zegt

    5 december 2007 om 17:38

    Evo, over het milieu heb je wel gelijk, eigenlijk…

    Login om te reageren
  2. sjaak zegt

    5 december 2007 om 17:44

    Misschien bedoelen ze met hybride geen electromotoren maar misschien waterstof (lijkt me sterk aangezien het moeilijk te krijgen is en het opwekken ervan veel meer energie kost dan het oplevert) of biobrandstof? Electromotoren in het algemeen zijn eigenlijk helemaal niet zo milieu vriendelijk, die accu’s vervuilen als ik weet niet wat en in het geval van Ferrari voegen ze ook weer een hoop extra kilo’s toe voor iets wat waarschijnlijk nauwlijks word gebruikt want ik neem aan dat de gemiddelde Ferrari eigenaar zijn auto niet gebruikt om een beetje met 30kmph door de stad te rijden.

    Login om te reageren
  3. Jori zegt

    5 december 2007 om 17:50

    Jaja een ferrari die even stil is als een Prius

    Login om te reageren
  4. sebastian zegt

    5 december 2007 om 17:51

    cit.
    Omdat Ferrari wereldwijd zo’n miniminimini minimale invloed heeft op het milieu,

    minimaal als het gaat om aantallen auto’s… maar maximaal als het gaat om imago!

    Login om te reageren
  5. Poekie Lauda zegt

    5 december 2007 om 17:53

    Ik denk dat het wel niet nodig is voor Ferrari om daar aan te werken. Bied gewoon de optie aan dat alle modellen op bio-ethanol kunnen lopen, dan krijgen ze een CO2 reductie van 40%-60% ten opzichte van benzinemotoren (en wat extra peekaa ;) ) het is een kleine aanpassing en dan kan Ferrari weer een tijdje vooruit.

    Login om te reageren
  6. Rovvel zegt

    5 december 2007 om 17:58

    @sjaak:

    Electromotoren in het algemeen zijn eigenlijk helemaal niet zo milieu vriendelijk, die accu’s vervuilen als ik weet niet wat (…)

    Hier gaan we weer met het accuverhaal. Heb je een referentie waarop je je stelling baseert?

    Login om te reageren
  7. Juppe zegt

    5 december 2007 om 18:00

    @Poekie Lauda,
    Dat lijkt me niet. Als ze biobrandstoffen willen promoten zullen ze dat met aangepaste accijnzen doen, het zal iig niet meetellen voor de co2 uitstoot van de auto zelf (zo’n regel zou het ontwikkelen van efficientere wagens niet bevorderen).

    Ik zie het probleem niet zo. Nou wordt er tenminste weer ’s iets nieuws ontwikkeld, die auto’s zijn toch al tig jaar hetzelfde met wat aanpassingen qua meer pk’s en ander kapje eroverheen. De tijd lijkt wel stil te staan. Als ik een vette ferrari wil koop ik wel een oudje, en niet zo’n saai nieuw ding (niet dat een Ferrari bij mij in de planning staat ;) ).
    En zoals sebastian al zegt, het zal ook een imago kwestie zijn.

    Login om te reageren
  8. Sjon zegt

    5 december 2007 om 18:01

    accu’s zelf vervuilen niet (totdat ze afgeschreven zijn), maar om ze te produceren is alles behalve milieuvriendelijk.

    Login om te reageren
  9. Jan C. zegt

    5 december 2007 om 18:01

    @rovvel: Wil u beweren dat dat een fijn goedje is? Zal ik eens wat accuzuur over u gooien? kortom wel degelijk vervuilend.

    Login om te reageren
  10. wapz zegt

    5 december 2007 om 18:03

    Ferrari gaat mee met zijn tijd. Een waarom zou een hybride geen extra performance kunnen bieden? Zuiniger en meer performance kan best prima samengaan. Dat is wat iedereen lijkt te vergeten in zijn paniekerigheid over dat dingen veranderen.

    Vroeger was alles beter, toch? Echt niet, dus.

    Login om te reageren
  11. ELB zegt

    5 december 2007 om 18:04

    Nouja Jan, beheers je… alleen maar autoliefhebbers hier.

    Login om te reageren
  12. DJD zegt

    5 december 2007 om 18:06

    zonde, een ferrari moet een rokende v8 met een knoeihard geluid hebben, niet dat gesuis van een electrisch brommertje. zonde van het imago. venturi fetisch deel 2. kijkmaar naar de verkoopcijfers en ziehier de toekomst.

    Login om te reageren
  13. Juppe zegt

    5 december 2007 om 18:07

    @Sjon,
    Accu’s produceren is idd niet milieuvriendelijk, maar het produceren van een fietsbel ook niet. De vervuiling staat in geen verhouding tot de winst die het geeft in de gebruiksfase, en is zwaar overtrokken door leuke journalistjes en anderen die geen verstand van zaken hebben.

    @Jan C.,
    Accuzuur? Er bestaan ook andere types accus dan die in jou auto staat. Lekkere logica heb jij. De uitstoot van waterstof auto’s is ook zwaar vervuilend, heb je al ’s je hoofd 15 minuten onder water gehouden? Kortom wel degelijk gevaarlijk.

    Ik heb ook eigenlijk helemaal geen zin meer om op die accu verhalen te reageren. Ik denk dat dit maar de laatste keer voor mij moet zijn geweest.

    Login om te reageren
  14. Danger zegt

    5 december 2007 om 18:09

    “Keramische remschijven kennen vrijwel alleen maar voordelen”

    Behalve als ze nog koud zijn want dan remt het echt kut!

    Login om te reageren
  15. Rovvel zegt

    5 december 2007 om 18:11

    @Jan C.:

    Het is uiteraard niet de bedoeling dat je een accu op het einde van zijn diensttijd in de gracht gooit, maar hem verwerkt met terugwinning van de metalen en neutralisering van de zuren.

    @Sjon:

    Als je door het gebruik van de batterijen op de totale levenscyclus van een auto (productie, gebruik, demontage) minder milieuimpact veroorzaakt dan met een klassieke auto, dan lijkt me dat een goeie zaak.

    Login om te reageren
  16. J. zegt

    5 december 2007 om 18:11

    Bij een merk als Ferrari weten ze wel dat een sportauto een fatsoenlijke soundtrack moet hebben, dus daar zullen ze echt wel wat op verzinnen.

    Goede ontwikkeling bij Ferrari, wanneer dit succesvol is en fatsoenlijk blijkt te werken zie ik de Formule1 ook snel overstappen op milieuvriendelijke alternatieven.

    Voor het imago van Ferrari zal dit ook positief gaan werken, elke zichzelf respecterende celeb in de VS heeft dat gedrocht van een Prius voor de deur staan om maar aan te geven dat ze met het milieu bezig zijn. Straks kunnen ze dat gedrocht de deur uit stampen om een Hybride Ferrari er voor in de plek te zetten, milieuvriendelijk en stijl. Wat wil een mens nog meer?

    Login om te reageren
  17. JPM zegt

    5 december 2007 om 18:26

    Nu we het toch over het milieu hebben, kan iemand me vertellen hoe dat zit met die nieuwe Honda? Top Gear vertelde dat door de energie die bij het remmen vrijkomt op te slaan, er genoeg energie aan het eind van de dag is om je huis van te voorzien. Klopt dit? En als Honda dat nu al heeft ontwikkeld waarom wordt dat dan niet als de sodemieter in productie gegooid?

    Login om te reageren
  18. revvji zegt

    5 december 2007 om 18:42

    Je zegt dat Ferrari’s maar een kleine invloed hebben op het milieu, maar is het dan niet leuk en interessant voor klanten dat ze hoge prestaties kunnen combineren met minder verbruik? Als je een Ferrari bezit heb je al een vrij groot budget, maar als je niet superrijk bent betekent het verbruik van zo’n auto toch nog steeds een goede hap uit je inkomen (alleszins als je hem frequent gebruikt).

    Minder geld voor onderzoek naar betere prestaties, kwaliteit, enz. is natuurlijk geen goede zaak, maar als Ferrari een beetje lobbyt(?) kunnen ze vragen voor een royale subsidie aangezien zij een voorbeeldrol hebben: mensen denken: “als zo’n fabrikant al milieuvriendelijk is moet er zeker niets mis mee zijn…”

    Login om te reageren
  19. Zoef zegt

    5 december 2007 om 19:03

    De oplossing van POEKIE LAUDA zij geprezen!

    Een Ferrari op methanol, daar kan ik nog mee leven.

    Login om te reageren
  20. DJD zegt

    5 december 2007 om 19:03

    @revvji: het is natuurlijk wel leuk, voor klanten dat ze hoge prestaties kunnen combineren met minder verbruik, maar of ze daar een geluidloze ferrari voor over hebben? ik vind een ferrari niet passen bij electrisch autootje. zoiets past bij een golfkar

    Login om te reageren
  21. bradley zegt

    5 december 2007 om 19:08

    dit lijkt me gewoon een maatregel omdat er in de VS(onder andere), anders geen ferraris meer mogen worden verkocht, door de strengere emissienormen binnen enkele jaren.

    Login om te reageren
  22. DJD zegt

    5 december 2007 om 19:10

    methanol? klinkt net als menthol :P

    Login om te reageren
  23. revvji zegt

    5 december 2007 om 19:23

    @DJD

    Had ik ook wel al aan gedacht… En ik denk niet dat Ferrari dat niet zal opmerken :p Volgens mij gaat een deel van het geld dat naar het onderzoek van hybride Ferrari’s daar ook wel naartoe ;) Hoop ik toch … anders moet ik er ook niks van weten :(

    Login om te reageren
  24. Guan zegt

    5 december 2007 om 19:29

    Dat geld voor verbeteringen op milieu gebied verkeert besteed worden is vlgns mij al jaren zo.
    Euro’s die hier besteed worden om een paar grammetjes co2 uitstoot te minderen, zouden in minder ontwikkelde industrieën kilo’s co2 kunnen voorkomen…

    Login om te reageren
  25. Nick zegt

    5 december 2007 om 20:13

    Wie ooit heeft gezegd dat er accuzuur in de accu’s van hybride auto’s zit die lult maar wat weg.

    Accu’s uit de verschillende hybride Lexussen, Honda’s én Toyota’s gebruiken nikkel-metaalhydride batterijen.
    De productie hiervan is vrij vervuilend. (ongv. evenveel als het produceren van een dubbele massa aluminium, dus niet aluin)
    Transport uit China en Alaska houd ik er buiten.

    Het recyclen is het meest vervuilend, want het moet eerst getransporteert worden naar Panasonic EV in Kosai.
    Volgens word d.m.v. elektrolyse en ionenwisseling de nikkelionen onttrokken, dat word weer geraffineerd en getransporteerd naar metaalfabrieken.
    De rest word deels opslagen en het kleine beetje wat overblijft hergebruikt voor nieuwe NiMH-batterijen.

    Login om te reageren
  26. AppieFlappie zegt

    5 december 2007 om 20:34

    hybridemotoren betekent niets meer dan dat er 2 verschillende type motoren worden gecombineerd. Dus ferrari gooit gwn naast de standaard motoren een grote accu neer. Ferrari wordt dus milieuvriendelijker, zuiniger en sneller. Niks mis mee toch? En het geluid verdwijnt zeker niet, omdat er nog steeds een dikke v8 in blijft zitten.

    Login om te reageren
  27. Yo! zegt

    5 december 2007 om 20:39

    @ AppieFlappie naar mijn weten zijn alle ferrari’s vandaag de dag al een beetje hybride, met de startmotor alleen trek je aardig een kruispuntje over ;-)

    Login om te reageren
  28. dikke richard zegt

    5 december 2007 om 21:39

    Dit is echt het leukste wat er is op internet,alle reacties op dit soort artikelen lezen. Ik,1e automonteur,ga me er niet in mengen,want alweer heeft (gelukkig)bijna iedereen wat zinvols te melden. Beter dit dan die saaie artikelen over Audi ofzo.
    Keep up the good work,brothers!

    Login om te reageren
  29. Juppe zegt

    5 december 2007 om 23:11

    He dikke Richard! Ben je er weer? :) Leuke discussie idd, alleen jammer dat het altijd op dezelfde punten uit komt. Lijkt wel Audi ;)

    Moet ff wat nieuws verzinnen, heb je nog een stok om mee te slaan? Misschien heeft Rick Dos er eentje, heb er nog een tegoed. :lol:

    *opent alvast een biertje*…. oeps, studentengewoonte om deze tijd :lol:

    Login om te reageren
  30. rider zegt

    6 december 2007 om 09:45

    als het de prestaties maar niet negatief beinvloed.

    Login om te reageren
  31. dikke richard zegt

    6 december 2007 om 19:40

    @ Juppe

    Ik ben er niet zo vaak meer,druk op ’t werk,om 5 uur op en laat thuis,maar eind volgende week ben ik er weer vaker.

    Login om te reageren
  32. Michiel_vd_Brink zegt

    9 december 2007 om 11:04

    Ferrari past op de toekomstige motoren ook een start-stop-systeem toe net als dat VW ooit met de Golf Eco deed.
    Stilstaand voor het stoplicht zal de motor dus afslaan en weer starten als je wegrijdt.
    Deze motoren draaien nu 24/7/365 testruns.

    Login om te reageren
  33. IlCuoreSportivo-147 zegt

    5 januari 2008 om 12:59

    Ik vindt toch dat ze voor een merk als ferrari een uitzondering mogen maken wat die hele milieuproblematiek betreft, tegen de tijd dat ik het geld ervoor zou kunnen hebben vrees ik dat er geen echte meer zullen bestaan, hoe gaan ze het toch maar oplossen, om maar te zwijgen over de alfa’s, die verbruiken tot mijn grote spijt zo onnoemelijk veel (jtd 8-10liter) over de benzines ga ik zwijgen, volgens mij staan ze daar echt voor een probleem.
    P.S.Ik lees net dat een bmw 316i maar 5,9 liter verbruikt, benzine hé.
    En die milieumaatregelen zullen niet meer te lang achterwege mogen blijven of we gaan er allemaal aan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North