FIA doet onderzoek naar megacrash Sophia Flörsch

Auteur: , 36 Reacties

De 17-jarige maakt het naar omstandigheden oké.

FIA doet onderzoek naar megacrash Sophia Flörsch

Sophia Flörsch mag van absolute geluk spreken dat ze haar ongeluk in Macau kan navertellen. Sterker nog, het is een wonder dat de dame al haar ledematen nog heeft en niet gehandicapt door het leven zal moeten gaan.

Het Duitse talent maakte gister een ongelofelijke klapper tijdens een Formule 3-race in Macau. Het compacte stratencircuit is vaak toneel van crashes, maar het ongeluk van gisteren was eentje van de buitencategorie. Met een snelheid van meer dan 270 km/u vloog Flörsch in haar auto door de lucht en kwam met een enorme klap tot stilstand. Niet alleen Flörsch, maar meerdere marshals raakten gewond. De 17-jarige heeft onder meer een gebroken rugwervel opgelopen.

Vanmorgen onderging de Duitse haar eerste operatie in het ziekenhuis. Deze is zonder complicaties verlopen, zo valt op Twitter te lezen. Verder is bekendgemaakt dat het medisch team langzaam opereert om risico’s te vermijden. Via sociale media liet ze gister nog weten zich oké te voelen. Jean Todt, voorzitter van de FIA, heeft duidelijk gemaakt dat er een officieel onderzoek is gestart naar de toedracht het ongeluk. Het is het debuutjaar voor Flörsch in de Formule 3. Ze komt uit voor het Nederlandse team Van Amersfoort Racing.

FIA doet onderzoek naar megacrash Sophia Flörsch

Foto: Sophia Flörsch via Instagram



36 reacties

Ik wens haar het beste, toen ik de beelden zag verwachte ik veel meer schade. Al bij al is het meegevallen. Een gebroken wervel is niet niets, maar toch mag ze van geluk spreken.
@acizane80: Juist, gezien de vliegende raket die ze was, is dit echt een godswonder.
@dawwg: EDIT: Hoop van harte dat ze volledig hersteld. En uiteraard ook veel sterkte voor iedereen bij Van Amersfoort Racing, zal hen ook wel niet in de koude kleren zijn gaan zitten !!!
@dawwg: wil wel in haar koude kleren zitte
@gove: dit is niet dumpert hoor
-edit: nutteloze bijdrage-
@gove: want je verkleedt je graag als vrouw?
Flying angel.
jeses wat een klapper, o.t. wel een leuk grietje om te zien
Nare crash om te zien, hoop dat ze er niks aan over gaat houden. Las elders dat het een breuk in haar nek was.
@terazino: Ja, zover ik heb begrepen is het de C7. Dat is de laagste nekwervel die ongeveer ter hoogte van je schouders zit.
Ik kreeg via whatsapp het filmpje doorgestuurd gisteren. En schrok me dood. heb het wel 4-5 keer moeten bekijken om te zien wat er überhaupt gebeurde. Dat ging zo achterlijk snel dat ik me bijna niet kon voorstellen dat ze het had overleeft.
@kilum: er zijn ook slomo beelden in de rondte
@ikleesookoverautos: ja het leek alsof ze totaal niet heeft geremd. Ze ging zo hard ten opzichte van de andere auto’s, niet normaal.
@sollie1984: black out of serieus technisch issue!!
@p993: “Gewoon” in aanraking gekomen met een andere wagen, zijn ook wel beelden van opgedoken op het internet, Edge heeft die hier onder ook al gedeeld.
Team Focke-Wulf heeft ook interesse.
Complicaties i.p.v. compilaties hoop ik ;-)
@sans: Dat soorty films heeft ze nog niet gemaakt :-)
@fordnut: I see what you did there.

OT: Echt een mega harde klapper zeg. Filmpjes gezien vanuit verschillende hoeken, een wonder dat er geen doden zijn gevallen. Geluk bij een ongeluk..
Ben wel benieuwd naar dat onderzoek, hoe veilig zijn die auto’s wel niet als je van 270 naar 0 gaat in 0.01 seconden en het overleefd. Bizar!
@cl65: Ik ben vooral ook benieuwd naar de bevindingen van de FIA over wat zich vlak voor deze klapper afspeelde. Flörsch reed op het rechte stuk dicht op Jehan Daruvala, die ineens remde voor een gele vlag. Flörsch had daardoor geen tijd meer om te reageren, raakte Daruvala, brak daarbij haar achterwielophaning af en was vervolgens een passagier in haar eigen auto. Zo beschreef Guanyu Zhou het, die vlak achter Daruvala en Flörsch reed en alles zag gebeuren. Hij suggereerde ook dat die gele vlag een fout van de organisatie/dienstdoende marshal was.
@edge: Zijn daar beelden van? Ik kon al geen oorzaak van de crash bedenken.
@dutchdriftking: https://streamable.com/llqz0
@Edge: heftig, lijkt in die zin best op die crash van verstappen in Monaco een aantal jaar geleden. Gevaarlijk die eerste bocht na het rechte stuk.
@edge: Ze had al 2 afgebroken wielen en was al achterste voren gedraaid voor dat ze de lucht in ging.
Het ging al fout bij het aan remmen voor de eerste bocht.
Macau is een een weergaloos circuit, meer ook op sommige stukken smal en levens gevaarlijk.
Die heeft een snelle beschermengel..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat ik me afvraag is hoe ze een klapper met 270 km/h kan maken zo vlak voor een haakse bocht. OT: ben lij dat ze ’t goed maakt
Ik schrok me rot toen ik de crash voor het eerst zag, hopelijk hersteld ze weer volledig!
Sophia Flörsch heeft een 7 uur durende succesvolle operatie aan haar wervel fractuur ondergaan zo melden de doctoren.

Meer info hier: https://www.motorsport.com/f3/news/floersch-surgery-macau-gp-crash/4300277/
Zegt toch ook wel iets over de enorme stevigheid van formulewagens van tegenwoordig. Kennelijk heeft de rolbar toch ook een flink stuk van de klap opgevangen. Als je die beelden ziet is het een wonder dat ze het nog na kan vertellen. Herinner me nog het ongeval van de betreurde Marcel Albers …
Het is onbegrijpelijk dat deze kerbs daar gebruikt worden. Veel te hoog en te diep in de baan gelegd. Ze had zowel geluk als pech dat de auto gedraaid was. Pech omdat ze daardoor via de Kerbs gelanceerd werd (bij voorwaarts was ze die andere auto ingeboord) maar geluk omdat door deze achterwaartse impact er heel veel door de auto geabsorbeerd kon worden. Engeltjes bestaan dus blijkbaar toch
Zie je wel dat die HALO overbodig is.

On topic: Gelukkig is ze “OK”. Wat een klapper zeg.
@olivierc: nou eerlijk gezegd zou dit wel eens aangevoerd kunnen gaan worden als wederom een reden voor de Halo. Ze ging immers headfirst dat gebouw in. Wie weet was er helemaal geen gebroken wervel als er een Halo had gezeten. Benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek. Al blijf ik zelf de Halo spuuglelijk vinden ik kan mijn kop niet meer in het zand steken dat een dergelijke constructie toch echt nodig is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).