• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

FIA dwingt Ferrari tot 2012 in Formule 1 te blijven

Auteur: robbie, gepost 22 mei 2009 om 19:01 – 38 Reacties

FIA vs Ferrari - deel 2

Dus jij dacht dat de FIA vs Ferrari Formule 1 soap was afgelopen? Think again! Ferrari leed afgelopen woensdag natuurlijk al een gevoelige nederlaag in de rechtbank en het lijkt erop dat de FIA nu bloed ruikt en Ferrari verder onder druk gaat zetten om ze binnen de Formule 1 familie te houden. De rechtbank in Parijs bevestigde namelijk ook dat Ferrari een contract met de FIA heeft om tot 2012 aan de Formule 1 verbonden te blijven. En Bernie Ecclestone zegt daarover: “We would always respect our contracts. And all the teams that have signed contracts with us would expect us to respect them, and we would expect the same from Ferrari. They are saying they are going to walk, we are saying we hope they respect their contract.”

Maar Ferrari kan de FIA toch gewoon een dikke vinger geven en met dat contract hun reet afvegen? Dat kunnen ze inderdaad doen, maar ze zullen dan wel eventjes honderden miljoenen euro’s terug moeten betalen aan Ecclestone. Want dat geld hebben ze namelijk ontvangen aan TV gelden. En als ze eerder dan 2012 stoppen mogen ze dat lekker terug betalen.

Vandaag is er weer een overleg tussen de FIA en de teams. Wie weet komen ze nu wel toch een oplossing? (via: Times)

Ook interessant!

  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Is de Renault Twingo wel of niet een klassieker?
  • De ideale speciale editie voor bemoeiallen is hier
  • Is deze EV-technologie toch niet het ei van Columbus?
  • Oei, de BMW iX3 is ‘bijna uitverkocht’
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Formule 1

Vorig bericht: « Niceee! Matzwarte Smart ForTwo Cabrio
Volgend bericht: Mini bestaat 50 jaar, tijd voor een feestje »

Lees Interacties

Reacties

  1. .Memphis. zegt

    22 mei 2009 om 19:14

    De rechtbank heeft wel bevestigd dat er een contract bestaat tot 2012, maar betekent dat ook dat het contract nog geldig is na zo’n ingrijpende wijziging van de overeenkomst tussen de 2 partijen… zo kunnen ze nog wel even verder bakkeleien.

    Maar goed, in feite kan gans die soap mij gestolen worden, weet toch al hoe het afloopt. Ze armworstelen nog wat, gooien nog wat modder over en weer, maar als puntje bij paaltje komt blijft Ferrari in de F1 en schroeft Ecclestone zijn limiet wat omhoog… iedereen gelukkig (min of meer toch).

    Login om te reageren
  2. BloodSeaker zegt

    22 mei 2009 om 19:51

    I agree with Memphis. Bij elk contract geldt dat, als de voorwaarden veranderen, de klant het contract kan opzeggen.

    Login om te reageren
  3. arokh zegt

    22 mei 2009 om 19:51

    die limiet wordt de komende jaren met bv. 30 miljoen per jaar teruggeschroeft, maar wordt in eerste instantie op bijvoorbeeld 200 miljoen gezet…. ik ga weer slapen!

    Login om te reageren
  4. Nijntje_ zegt

    22 mei 2009 om 19:52

    @BloodSeaker:
    Amen!
    Maar er zal wel weer zo een clausule zijn…

    Login om te reageren
  5. HDM zegt

    22 mei 2009 om 19:54

    Hét addertje onder het gaspedaal.

    Login om te reageren
  6. sebastianchubasco zegt

    22 mei 2009 om 19:57

    FOTA is anders wel eensgezind (gpupdate)

    Login om te reageren
  7. Dennis zegt

    22 mei 2009 om 20:13

    Wat wil de FIA dan als het gros van de teams op gaan stappen?

    Dan lijdt het veel meer verlies dan dat het nog wat oplevert.

    Login om te reageren
  8. Willem zegt

    22 mei 2009 om 20:29

    Als die andere teams ook zo’n contract hebben zal het met dat opstappen wel meevallen. Ben alleen benieuwd of Ferrari echt opgaat stappen straks. Ze zullen onderhand wel moet na het dreigen, tenzij de liniet omhoog gaat maar wat is acceptabel voor een team wat 200 miljoen per jaar uitgeeft om achteraan te mogen meerijden?

    Login om te reageren
  9. BMWPerformance zegt

    22 mei 2009 om 20:29

    FIA is zielig ö

    Login om te reageren
  10. NLBUURMAN zegt

    22 mei 2009 om 20:30

    dus als ik het goed begrijp: ferrari krijgt geld van Ecclestone, honderden miljoenen, daar kunnen ze volgend jaar en de jaren daarna dus makkelijk van rijden met het budgetplafond! ik zeg: hulde voor de FIA

    Login om te reageren
  11. Timmie zegt

    22 mei 2009 om 20:38

    Het wordt plots een stuk minder aantrekkelijk om een langetermijnverbintenis met de FIA aan te gaan.

    Login om te reageren
  12. integralechubasco zegt

    22 mei 2009 om 20:53

    sponsor-tvdeal-contracten gaan uiteraard niet via de FIA maar gaat via de bernie.

    Login om te reageren
  13. b0z4 zegt

    22 mei 2009 om 21:44

    Ik hoop dat alle ” hogere ” teams weg gaan zodat de FIA hun regels ergens anders in kunnen steken ;)

    Login om te reageren
  14. Jorden zegt

    22 mei 2009 om 21:59

    Mmmmm….. als ferrari al die miljoenen nog niet over de balk heeft gesmeten. zou ik de FIA netjes de poen terug geven…
    Ben je tenminste van dat gezeur af.

    Login om te reageren
  15. Orichy zegt

    22 mei 2009 om 22:08

    Dit wordt nog lachen, de FIA en Bernie denken dat zij gelijk hebben gekregen, maar door de enorme verandering van de regelementen, kan Ferrrari en elk ander team onder het contract uit, ook al zou, één of andere clausule iets beperken, misschien tegen een “kleine” vergoeding, maar zij kunnen er onderuit.
    De advocaten, van in dit geval Ferrari, zouden altijd kunnen en moeten gaan schermen, met de in het contract afgesloten voorwaarden, zo zou het ook nog kunnen zijn, dat de FIA, of Bernie, op die manier onder het contract uit wil komen, om minder aan Ferrari te hoeven, of te gaan betalen, dat is dan ook kosten besparend.
    Het is niet spannend op de baan, lees circuits, maar daarbuiten wel vermakelijk.
    Lets hear it from the boys, het lijken wel kiften oude wijven.
    Misschien een zaak voor de rijdende rechter.

    Login om te reageren
  16. Wollie zegt

    22 mei 2009 om 22:30

    Ecclestone is een stuk str*** en de jongens van Ferrari hebben gelijk dat ze niet langer naar zijn pijpen willen dansen. Bovendien kan je je afvragen welke constructeur het zich in deze tijden nog kan veroorloven om de persoonlijke kas van Ecclestone te spekken in ruil voor wat reclame. De kosten die aan een F1-deelname verbonden zijn lopen in de vele tientallen miljoenen.

    Login om te reageren
  17. Willem zegt

    22 mei 2009 om 22:31

    Wellicht dat er bepalingen over aanpassingen van de reglementen in het contract staan die ervoor zorgen dat ferrari er niet zo makkelijk uit kan stappen. Mogelijk dat FIA tot op zekere hoogten aanpassingen door mag voeren volgens contract.
    Daarnaast zijn er afgelopen jaren al vaker wijzigingen doorgevoerd en toen zijn de teams gewoon gebleven, daar sta je volgens m,ij niet sterker door.

    Login om te reageren
  18. Willem zegt

    22 mei 2009 om 22:34

    @Wollie:

    an aan die kosten wil de FIA nu wat doen. Verhoog het bedrag tot 60 miljoen en het probleem is opgelost. Personeelskosten vallen bv niet onder dat bedrag dus de teams kunnen nog steeds de rijders miljoen per jaar betalen als ze willen. Zo zijn er meer kosten die niet van die 60 miljoen betaald hoeven te worden. En er zijn op dit moment teams die bewijzen dat een budgetlimiet van 500 miljoen nog niet genoeg is om vooraan te kunnen rijden, ik zie werkelijk het probleem niet.

    Login om te reageren
  19. topless zegt

    22 mei 2009 om 22:35

    Ferrari heeft geen contract met de FIA, maar met Ecclestone betreffende de verdeling van de opbrengsten uit de commerciële rechten van F1. Maar gezien de ingrijpende wijzigingen hebben ze m.i. wel een sterke zaak wanneer ze onder dit contract uit willen.

    Login om te reageren
  20. Lustigson zegt

    22 mei 2009 om 22:44

    Wat topless zegt. Ecclestone is niet FIA.

    Login om te reageren
  21. F1Ferrari zegt

    22 mei 2009 om 23:24

    ferrari binnen de familie houden??
    zo versterk je het familieverband niet!!

    Login om te reageren
  22. H zegt

    22 mei 2009 om 23:35

    FIA heeft geld nodig?

    Login om te reageren
  23. Specht zegt

    22 mei 2009 om 23:49

    Als Ferrari eruit wil dan gaan ze er toch wel uit.
    Desnoods laten ze een dummy team meedoen die simpelweg niet starten met de race en veranderen ze de naam in: Scuderia fotti tua madre FIA.

    Login om te reageren
  24. bozewolf zegt

    23 mei 2009 om 00:02

    Lijkt me simpel op te lossen met een dragraceje.

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    23 mei 2009 om 00:30

    @ Specht; Dat zou wel geniaal Italiaans zijn… :D

    Login om te reageren
  26. Esprit_de_Flandre zegt

    23 mei 2009 om 10:55

    Haha, had die niet verwacht. Meesterlijke zet. Maar Ferrari kan natuurlijk nog altijd meedoen zonder het te proberen. Met opzet altijd laatste eindigen bvb. Maar waarschijnlijk bestaan er ook contractjes die zeggen dat dat niet mag, dus dan zal Ferrari toch nog mogen dokken.

    Login om te reageren
  27. Lc.raider zegt

    23 mei 2009 om 10:59

    @sebastianchubasco

    “FOTA is anders wel eensgezind (gpupdate)”

    En jij gelooft iets van wat gpupdate schrijft?
    Laat me niet lachen zeg, als je ziet hoeveel taal en grammaticafouten die in hun schrijfsels maken dan zal hun informatieinwinning wel helemaal belabberd zijn.
    Kleuterklasniveau dat hele gpupdate!

    Login om te reageren
  28. mercedes zegt

    23 mei 2009 om 11:05

    Ik denk dat de fabrikanten deze contractermijn zullen uitdienen en daarna gewoon zelf een eigen serie zullen opstarten, let maar op!

    Login om te reageren
  29. mashell zegt

    23 mei 2009 om 11:16

    Ik denk dat de F1 soep zoals altijd niet zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend. Er komt zeker geen eigen serie van de grote fabrikanten want als het niet door de FIA georganiseerd wordt zal het altijd 2e rangs kampioensschapje zijn (zoals Indy, A1 GP etc).

    Login om te reageren
  30. joris zegt

    23 mei 2009 om 13:30

    waarom gaat ferrari niet gewoon door met racen, alleen geven ze er gewon geen geld meer aan uit.
    gewoon 1 miljoen per jaar en gegarandeert verliezen. als renault, red bull, etc dat ook allemaal doen wordt het wel weer terug veranderd naar de oude regels.

    iedereen blij

    Login om te reageren
  31. Willem zegt

    23 mei 2009 om 15:22

    waarom zijn jullie zo zeker van dat contract, het kan ook zonder voorwaarden getekend zijn die inzake hier op deze kwestie ingaan :S

    Login om te reageren
  32. Jesper zegt

    23 mei 2009 om 17:59

    Zou Ferrari die ‘honderden miljoenen’ aan Ecclestone of aan de FIA moeten betalen? En dan nog… Wat moeten ze met honderden miljoenen als het plafond maar een paar tientallen miljoenen is? :roll:
    Verder, wat Specht zegt; Geniaal! :D

    Login om te reageren
  33. Eric zegt

    23 mei 2009 om 21:00

    In oktober moet er een nieuwe voorzitter gekozen worden voor de FIA. Een job voor Jean Todt? Of Luca ?
    Die hoerenloper van nu zal er wel niet bijzijn!!!

    Login om te reageren
  34. Cantago zegt

    24 mei 2009 om 15:50

    Als Ferrari echt stoer is dan geven ze lekker een dikke vinger, en spannen ze een rechtzaak aan om dat geld terug te krijgen:P

    Maarja… of dat de beste oplossing is…

    Login om te reageren
  35. JanC zegt

    25 mei 2009 om 15:51

    Geen comments over FIArrari?

    Login om te reageren
  36. BananaFlip zegt

    27 mei 2009 om 16:23

    Leuk dit, echt wel een slechte soap.
    Ferrari moet wel blijven.
    En Bernie moet z’n bek houden.

    Login om te reageren
  37. Mao zegt

    28 mei 2009 om 17:21

    “Mosley: ‘Na deadline geen inschrijving mogelijk’”

    “Er is echter nog een tweede mogelijkheid om alsnog in 2010 mee te doen, ook als de deadline niet wordt gehaald. In november kunnen teams zich alsnog aanmelden om eventuele lege plaatsen op de grid op te vullen. Aangezien veel nieuwe geïnteresseerde teams, waaronder Prodrive en Epsilon-Euskadi nu langzaam maar zeker terug beginnen te krabbelen, biedt dat perspectief voor de huidige teams. ”

    Dat wordt tot november gesprekken voeren met de FIA :)

    Login om te reageren
  38. Mao zegt

    28 mei 2009 om 17:27

    Volgend jaar geldt er dan een uitgavenlimiet van 100 miljoen euro. Die wordt in 2011 dan meer dan gehalveerd omdat het budgetplafond dan komt te liggen op de 45 miljoen euro die de FIA volgend jaar al wil inzetten, zo meldt Autosport.

    Volgens de FOTA is het een prima tussenweg. Nieuwe teams hoeven volgend jaar niet bijzonder veel geld extra te spenderen om competitief te zijn en de gevestigde orde kan wat geleidelijker de kosten terugdringen.

    De FIA is nog niet akkoord gegaan met het voorstel van de teams. Een akkoord is echter dichterbij dan ooit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North