• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

FIA gaat Bianchi’s racenummer (17) niet meer gebruiken

Auteur: Dizono, gepost 21 juli 2015 om 08:59 – 33 Reacties

Jules Bianchi


Uit respect voor de overleden coureur, aldus FIA-baas Jean Todt. Een mooi gebaar of slaan ze hierin door?

Sinds seizoen 2014 mogen coureurs zelf hun racenummer bepalen. De afgelopen vrijdag overleden Jules Bianchi ‘koos’ voor nummer 17. Die aanhalingstekens staan er niet voor niks, uit een tweet uit december 2013 blijkt dat Bianchi zelf liever 7, 27 of 77 had. Deze nummers werden echter vergeven aan respectievelijk Kimi Raikkonen, Nico Hulkenberg en Valtteri Botas, aldus motorsport.com. The next closest thing bleek nummer 17 en zo geschiede.

Na het tragische ongeval van Bianchi vorig jaar en zijn recente overlijden, heeft de FIA het volgende statement op haar website geplaatst:

Jean Todt, President of the Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) announced that the car number 17 will be retired from the FIA Formula One World Championship in honour of Jules Bianchi.

As F1 car numbers are now personally chosen by each driver, the FIA believes it to be an appropriate gesture to retire Jules Bianchi’s number 17.

As a result, this number can no longer be used for a car competing in the FIA Formula One World Championship.

Een mooi gebaar richting de nabestaanden van Bianchi wellicht, maar schiet de FIA hierin niet wat door? Zo rijdt Hulkenberg met hetzelfde nummer (27) dat de wagen sierde waarin Gilles Villeneuve verongelukte en kan ook Senna’s nummer 2 voor zover ik weet gewoon gekozen worden. Wellicht heeft het ook te maken met de hashtag #JB17, die door velen gebruikt werd op Twitter na het overlijden van Bianchi.

Ook interessant!

  • Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
    Lezersvraag: moet de FIA de Formule 1-regels herzien?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • 1 in de sprintrace
    FIA: Regels sprintrace kunnen worden aangepast
  • Oud FIA-baas Max Mosley overleden

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, jean-todt, Jules Bianchi, Racing

Vorig bericht: « Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?
Volgend bericht: Gelekt: is dit de gloednieuwe Kia Sportage? »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    21 juli 2015 om 09:06

    Laten we de beste man meteen aanbidden voor de komende 100 jaar.

    Login om te reageren
  2. stfu zegt

    21 juli 2015 om 09:10

    Vroeger had je een nummer, omdat je jaar ervoor een bepaalde score had. De winnaars 1 en 2 enz. Waarom hebben ze dat in hemelsnaam afgeschaft? (Ik volg nu alleen F1 door de AB berichtjes)

    En wie bepaalt welk nr je kan krijgen?

    Login om te reageren
    • gertjan2012 zegt

      21 juli 2015 om 09:35

      @stfu: Die kun je kiezen, alleen de huidige wereldkampioen heeft recht op nummer 1

      Login om te reageren
  3. jaguarjunk zegt

    21 juli 2015 om 09:11

    Dit gaat inderdaad een beetje ver..

    Login om te reageren
  4. pjotr zegt

    21 juli 2015 om 09:12

    27 werd zelf, na het overlijden van Villeneuve, geclaimd door Ferrari, totdat Schumacher kampioen werd.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      21 juli 2015 om 10:26

      @pjotr: klopt, pas midden jaren 90 (vanaf 1996) werden de startnummers aan de hand van de stand in het wereldkampioenschap van het jaar ervoor gegeven. Alleen de regerend wereldkampioen nam de nummers 1 en 2 mee. Daarvoor kon je min of meer kiezen. Ferrari reed daarom altijd met 27 en 28 (m.u.v. 1990 toen Prost als wereldkampioen ’89 de ‘1’ meenam, McLaren reed toen met 27 en 28). In 1996 kreeg Ferrari zo 1 en 2 omdat Schumacher de regerend kampioen was. Benetton kreeg 3 en 4 omdat ze de kampioenen bij de constructeurs waren enzovoorts. Het jaar erop ging Hill als kampioen naar Arrows (1 en 2) en zo kreeg Williams de 3 en 4 en Ferrari 5 en 6. Waarom Williams dan met 0 en 2 reed in ’93 en ’94? De kampioenen van ’92 (Mansell) en ’93 (Prost) reden beide in het jaar erop niet en zijn ook beide kampioen geworden met Williams (ook de constructeurskampioen). Aangezien de ‘1’ exclusief voor de wereldkampioen is gereserveerd kreeg Williams de 0 en de 2 als startnummers.

      Login om te reageren
      • rw1994 zegt

        21 juli 2015 om 17:09

        @sportevo: Toch leuk dat mensen zo geïnteresseerd zijn in een sport dat ze deze (in mijn ogen) nutteloze feitjes weten. Bravo !

        Login om te reageren
        • bassx zegt

          21 juli 2015 om 18:54

          @rw1994: dat zijn feitjes die eigenlijk iedere F1-fan wel weet omdat Hill, zover voor mij bekend, als enige F1 coureur ooit met start nummer 0 heeft gereden.

          Login om te reageren
  5. robskilov zegt

    21 juli 2015 om 09:14

    Hmm ja.. dat hadden ze meteen na het ongeluk moeten doen toen duidelijk werd dat hij nooit meer zou herstellen of normaal zou kunnen functioneren. De tragiek dat hij nu is overleden is niet groter dan de tragiek van iemand die de rest van z’n leven niks meer kan. Het zelfde geldt voor Schumacher overigens.

    Login om te reageren
    • b00m3rang zegt

      21 juli 2015 om 10:07

      @robskilov: niet echt. Schumacher gaat langzaam vooruit. Hij was een zeer fitte gast, dus het zal me niet zoveel verbazen als hij in 10 jaar weer zn eerste stapjes kan zetten. Oke, het is geen feest maar alles beter dan overlijden denk ik dan.

      Login om te reageren
      • b00m3rang zegt

        21 juli 2015 om 10:08

        @b00m3rang: niet alles, trouwens. Maar als je kan communiceren dan is dat toch al heel wat in vetgelijking met kasplantjes. Volgens die redenatie van jou hadden ze hawking ook maar dood moeten laten gaan?

        Login om te reageren
      • thierryvth zegt

        21 juli 2015 om 10:47

        @b00m3rang: daar ziet het niet naar uit, hoe langer het duurt hoe kleiner de kans op herstel bij deze type aandoeningen, and schummi ligt (helaas) er nog bij als een kas plantje

        Login om te reageren
        • b00m3rang zegt

          21 juli 2015 om 12:38

          @thierryvth: ik hen natuurlijk geen insiders info maar laatste wat ik hoorde was dattie wel kon knipperen voor ja en nee. Dus kasplantje lijkt me wat overdreven maar het zal nog vele voeten in de aarde hebben voordat hij weer enigzinds loopt ja

          Login om te reageren
  6. gertjan2012 zegt

    21 juli 2015 om 09:16

    Laat ik voorop stellen dat ik het uiterst triest vind wat er met Bianchi gebeurd is. Maar ik vind eerlijk gezegd wel dat hij de afgelopen paar dagen door alle inter en nationale pers is neergezet als het grootste talent sinds Ayrton Senna en dat ben ik zeker niet met ze eens.
    Kijk maar eens terug hoeveel brokken hij maakte in de GP2 ( v/d Garde kan er over mee praten ) WSR 3.5 en ook regelmatig met de F1 tests.

    Login om te reageren
  7. lpgbarrel zegt

    21 juli 2015 om 09:16

    Je wil toch nummer 1 zijn?!

    Login om te reageren
  8. fapfap zegt

    21 juli 2015 om 09:21

    Ik had zo graag nummer 17 gewild, nou dan zoek ik wel een andere hobby dan F1 coureur..

    Login om te reageren
  9. Megakix zegt

    21 juli 2015 om 09:36

    Aaaah, wat lief !

    Login om te reageren
  10. kars36 zegt

    21 juli 2015 om 09:36

    Die pers is nu dood, dat ze die nr niet willen geven brengt hem niet meer terug en of zal hem ook niet beter laten voelen. Dus ga nou niet rare beslissingen nemen. Een ieder moet elkaar eren wanneer we nog leven en niet na de dood!

    Login om te reageren
  11. oranje123456789 zegt

    21 juli 2015 om 09:54

    Nuttig.

    Login om te reageren
  12. toniominestrone zegt

    21 juli 2015 om 10:04

    Als ze deze ridicule beslissing in de jaren’70 hadden genomen reden er nog maar weinig bolides met een startnummer rond, wat een symbolische huichelarij!

    Login om te reageren
  13. sydney zegt

    21 juli 2015 om 10:05

    Wat een theatrale onzin.

    Login om te reageren
  14. purepet9000 zegt

    21 juli 2015 om 10:06

    Wowow respecto!

    Login om te reageren
  15. n54coupe zegt

    21 juli 2015 om 10:09

    Ik vind dit onzin.
    Als je alle nummers van alle overleden coureurs zou afblokken dan hou je niet veel vrije nummers over onder de 30.
    Overspant het collectieve geheugen van de FIA slechts 19 jaar?

    En waarom alleen voor Biachi?
    Zo’n ster was dat nou ook weer niet.
    Sterker nog, de manier waarop hij van de baan af schoot (te snel onder dubbel geel) wa sook niet echt briljant te noemen.
    Er zijn betere F1 coureurs op de baan overleden…

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    21 juli 2015 om 10:20

    Hopen dat de nummer 1 geen ongeluk krijgt….

    Login om te reageren
  17. schuimbekje3 zegt

    21 juli 2015 om 10:28

    Fransen onder elkaar…
    Chauvinisme ten top. maar dat zagen we ook al in Parijs-Dakar.. Jij frans kenteken, jij wel benzine, jij Nederlandse kenteken, we hebben geen benzine meer.
    Die Fransen zorgen alleen voor zichzelf.
    Dat die Fransen de Grieken miljarden Nederlandse Euro’s geven zegt ook al genoeg.
    Met ‘vrienden’ als de Fransen heb je geen vijanden nodig.

    Login om te reageren
  18. pomoek zegt

    21 juli 2015 om 10:36

    Haha, altijd lachen die Xenofobe opmerkingen op AB. On topic is het natuurlijk onzin. Beetje vreemd. Vond ik ook met het overlijden van Theo Bos die voetballer van Vitesse. Iemand die te vroeg overlijd is altijd tragisch maar is het overlijden van Bianchi nu veel tragischer dan het overlijden van willekeurig elke 25 jarige?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      21 juli 2015 om 11:14

      @pomoek: Nee, dat niet. Elk sterfgeval op jonge leeftijd is tragisch. Alleen omdat Bianchi een bekend persoon was, zijn er meer mensen door geraakt dan wanneer een willekeurige, onbekende 25-jarige het leven laat.

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      21 juli 2015 om 19:39

      @pomoek: ditomasso van Utrecht zelfde verhaal. Nr4? zal niet worden uitgegeven.

      Login om te reageren
  19. thierryvth zegt

    21 juli 2015 om 10:45

    lekker makkelijk, zie niet voor me dat ze dit ook hadden gedaan als hij het jaar ervoor wereldkampioen was geworden en met nr 1 had gereden

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      21 juli 2015 om 11:16

      @thierryvth: De wereldkampioen heeft naast het recht op #1, ook gewoon een vast nummer. In Hamiltons geval is dat #44, bijvoorbeeld. Mocht Hamilton met #1 gereden hebben en verongelukt zijn, dan hadden ze waarschijnlijk gewoon #44 uit de roulatie gehaald.

      Login om te reageren
  20. Edge zegt

    21 juli 2015 om 11:19

    Ik vind het een mooi gebaar als voetbalclubs en andere sportverenigingen een nummer uit de roulatie halen uit respect naar een overleden persoon of clublegende, en nu de F1 vaste coureursnummers heeft kan dat ook eigenlijk. Wat mij betreft hadden gasten als Villeneuve en Senna dat ook verdiend, maar die hadden helaas nog geen vaste startnummers.

    Login om te reageren
  21. philipf zegt

    21 juli 2015 om 12:58

    Ik vind het helemaal mooi. Goed bezig.

    Login om te reageren
  22. mrrallycross zegt

    22 juli 2015 om 03:38

    Best een mooi gebaar

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North