Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?

Auteur: , 31 Reacties

Het was een van de meest opzienbarende racewagens die we in het laatste decennium hebben zien deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Helaas was het debuut allesbehalve vlekkeloos, eerder dramatisch. De toekomst van de racewagen lijkt nu onzeker.

Het leek allemaal zo mooi. Nissan presenteerde begin dit jaar de GT-R LM Nismo, die het op moest nemen tegen de gevestigde orde van Porsche, Audi en Toyota. Daar waar de auto’s van de opponenten amper uit elkaar te houden zijn, daar pakte Nissan het heel anders aan: motor voorin met aandrijving op de voorwielen en een met door KERS teruggenwonnen energie aangedreven elektromotor op de achterwielen.

Tijdens de trainingen en kwalificaties was al duidelijk dat er iets goed mis was met de Nissan GT-R LM Nismo. Het KERS-systeem van de LMP1-wagen werkte niet en de auto moest het enkel doen met zijn verbrandingsmotor. Het zware hybridesysteem moest echter wel in de auto blijven, ze waren immers ingeschreven in de klasse voor hybride-auto’s. Het resultaat: rondetijden die zelfs voor LMP2-auto’s nog niet uitmuntend waren.

Het verschil was tijdens de race nog veel duidelijker. Al vrij snel werden de Nissan’s voor het eerst gelapt, terwijl gedurende het etmaal de auto’s last kregen van technische problemen. Uiteindelijk wist slechts één van de drie auto’s aan de finish te geraken, op liefst 150 ronden achter de winnende Porsche 919. Omdat de auto echter meer dan een derde van de tijd in de pitstraat heeft gestaan, werd ook deze wagen alsnog uit de uitslag geschrapt.

Het dramatische debuut is extra zuur omdat Nissan de GT-R LM Nismo met behoorlijk wat bombarie presenteerde en ze hoofdsponsor waren van deze editie van de 24 uur van Le Mans. Of, om met de woorden van de Renault Nissan Alliance-CEO Carlos Goshn te spreken:

“Nissan has always been associated with innovation. […] We made an attempt that did not prove fruitful, we must reassess the strategy, as we wanted to be different and competitive, but we’ve only been different.”

Het LMP1-team zelf werkt hard om de auto’s 27 en 28 juli te kunnen testen op het Circuit of the Americas in Texas, voorafgaand aan de 6 Uur van de Nürburgring van 28 tot 30 augustus. Vooraf was gepland om ten minste twee jaar in te zetten op het GT-R LM Nismo-project, maar als we de doorgaans goed ingelichte Paul Tan mogen geloven, wordt er deze week in Japan een belangrijk overleg gevoerd met diverse topmensen van het merk. Inzet: moeten we wel of niet doorgaan met de GT-R LM Nismo? Laten we hopen dat de auto nog een kans krijgt en dat we het bijzondere concept in ieder geval op waarde kunnen schatten wanneer alle systemen werken zoals ze zouden moeten.



31 reacties

Dat zou zonde zijn, laat ze nou eerst eens kijken wat die auto kan als hij wel 100% functioneert.
@grunn: Ik begreep van racers (interviews) dat de balans in de auto dramatisch is. teveel gewicht voorin. Dus bochten zijn lastig, de remmen worden te heet en de banden (voor) slijten te snel.

Als je het mij vraagt zou ik het over de schutting gooien en de ontwerper een draai om zijn oren geven. #fail
@kjeld: dat de remmen het niet trokken was omdat het KERS systeem, dat mee zou remmen, niet operatief was.
@Vincegail: Dat is niet helemaal waar. Ze hebben een speciaal systeem ontwikkeld om de remmen snel te wisselen. Omdat ze van te voren wisten dat dit vaker moest gebeuren dan bij de rest.
@kjeld: Toch zeg ik tegen Nissan: Probeer eerst de 6 uur van Nürburgring met een 100% functionerende auto alvorens alles weg te gooien.
Doet me een beetje denken aan Honda in de F1
@gertjan2012: wat is er aan de hand in Japan? Nu ze hun specialiteiten niet meer op orde krijgen. Honda die zichzelf belachelijk maakt in de F1. Nissan idem op LM. Mazda dat het design van de MX5 volkomen verprutst. Zou Fukushima toch nog wat nastralen?
@mashell: over die mx-5 valt nog te debateren, maar dat nissan en honda hebbben gefaald staat vast
@mashell: geef ze beide even tijd om orde op zaken te stellen. Alsof Honda en Nissan in minder dan een jaar de technische voorsprong van teams die jaren meedraaien kan evenaren…
@mashell: misschien worden de japanse technici steeds langer waardoor ze minder dicht op hun product staan en meer fouten gaan maken.
Of ze kunnen het team dwingen om volgend jaar met een normale lmp1 wagen te bouwen die achterwiel aangedreven is en de motor in het midden heeft
Hebben ze ‘alweer’ met de auto’s ergens getest?
Het lijkt mij dat de enige reden om het project vroegtijdig af te blazen, is omdat ze inzien dat als ze dat ding werkend krijgen het nog steeds niet sneller is als de gevestigde orde.
Zou wel jammer zijn, mooie wagens, leuk om iets anders te zien.
Volhouder wint…. Maar tegenwoordig gaan ze alleen nog maar voor het snelle succes..
@norge:
Het gezegde luidt: de aanhouder wint.

Maar ik heb ondertussen geleerd dat dit spreekwoord ondertussen achterhaald is. De werkelijkheid is namelijk: de aandeelhouder wint. Wat ook de reden zal zijn wanneer dit project een vroege dood sterft.
@Original_Arnoud: Mea culpa, sie haben right offcourse, cest, moi har das glemt.
Jammer, een beetje vernieuwing ken wel…. (voor de taalnazi’s en mensen die graag de liefde bedrijven met hele kleine zwarte diertjes)
@almera-ga16det: kan. Het is kan. Mensen die ken en kan door elkaar halen lijken een analfabetische boer uit west friesland.. In plaats van vantevoren een heel betoog te schrijven over de mensen die erop gaan reageren had je het ook gewoon correct kunnen schrijven..
@lambo4all: Kan met een hoofdletter, mensen die ken en kan door elkaar halen kunnen het verschil niet. Die taal lijkt op iemand uit Utrecht. Van tevoren
@lambo4all: Een beetje respect voor West-Friesland (met hoofdletters en een streepje) zou op zijn plaats zijn. Al is het maar om de blogger van dienst te vriend te houden ;)
@lambo4all: Naast wat kleine foutjes heb je ‘west friesland’ wel heel lui geschreven hoor :P haha
-edit: nutteloze bijdrage-
Zou ’t jammer vinden als ze stoppen met dit aparte project..
Wat hadden ze dan verwacht. Dit is een beetje als het kopen van en lot voor de loterij, en achteraf lopen zeuren dat je de hoofdprijs niet hebt gewonnen. Andere teams lopen jaren vooruit, en ook al komt nissan met iets ‘revolutionairs’ dan kun je er nog niet vanuit gaan dat alles de eerstse keer goed gaat.

Gewoon blijven doorzetten en misschien wordt het dan nog wat.
Tsja, Rome is ook niet in een dag gebouwd en dat zullen ze bij Nissan toch hopelijk ook wel weten. Gewoon doorgaan dus!
Gewoon nog 2 edities proberen en als dan geen top 5 resultaat geboekt is pas gaan denken over terugtrekken. Dat hybride systeem is erg complex en aangezien het ook nog op een andere manier moet werken icm de voorwielen ook nog weer anders dan de concurrentie. Ze hadden ook nog eens ingezet op veel electro power waarbij het hybride systeem extra belangrijk is. Innovatie kost eenmaal tijd en geld om goed uit te ontwikkelen.
Enerzijds zou het ongelovelijk jammer zijn als we die auto nooit in zn volle potentie kunnen aanschouwen. Anderzijds hoop ik dat Nissan weer met een andere wacky racer op de proppen komt. Heb toch wel een hele berg respect voor Nissan gekregen, ze proberen tenminste radicaal andere dingen, ipv alleen maar het beproefde concept fijn te slijpen.
Hoop dat de beancounters het niet gaan halen.
@vincegail: en dat ze de auto op orde krijgen, want nu hadden ze de hele pitsstraat nodig om een Ferrari 458 voorbij te steken, en dat was een beetje zielig om te zien….
Je kan toch niet verwachten dat zo een auto meteen doet zoals je wilt
leuk onderwerp dit zeg. ik was toevallig Gran Turismo 6 aan het spelen en zelfs in deze game rijdt die auto fantastisch kut. Ik vind persoonlijk dat een merk van dit niveau en geschiedenis en ervaring wel ff wat beter voor de dag hadden kunnen komen dan met dit monster van frankenstein, echt niet om aan te zien, En ik wist het al de eerste keer dat ik dit ding op internet zag, dat gaat hem niet worden. Oke streep erdoor en met iets nieuws komen, later….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).