• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?

Auteur: Dizono, gepost 21 juli 2015 om 07:55 – 31 Reacties

Afbeelding Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?Afbeelding Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?Afbeelding Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?Afbeelding Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?Afbeelding Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?Afbeelding Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?Afbeelding Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?Afbeelding Trekt Nissan stekker uit GT-R LM Nismo na Le Mans-debacle?

Nissan GT-R LM Nismo
Het was een van de meest opzienbarende racewagens die we in het laatste decennium hebben zien deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Helaas was het debuut allesbehalve vlekkeloos, eerder dramatisch. De toekomst van de racewagen lijkt nu onzeker.

Het leek allemaal zo mooi. Nissan presenteerde begin dit jaar de GT-R LM Nismo, die het op moest nemen tegen de gevestigde orde van Porsche, Audi en Toyota. Daar waar de auto’s van de opponenten amper uit elkaar te houden zijn, daar pakte Nissan het heel anders aan: motor voorin met aandrijving op de voorwielen en een met door KERS teruggenwonnen energie aangedreven elektromotor op de achterwielen.

Tijdens de trainingen en kwalificaties was al duidelijk dat er iets goed mis was met de Nissan GT-R LM Nismo. Het KERS-systeem van de LMP1-wagen werkte niet en de auto moest het enkel doen met zijn verbrandingsmotor. Het zware hybridesysteem moest echter wel in de auto blijven, ze waren immers ingeschreven in de klasse voor hybride-auto’s. Het resultaat: rondetijden die zelfs voor LMP2-auto’s nog niet uitmuntend waren.

Het verschil was tijdens de race nog veel duidelijker. Al vrij snel werden de Nissan’s voor het eerst gelapt, terwijl gedurende het etmaal de auto’s last kregen van technische problemen. Uiteindelijk wist slechts één van de drie auto’s aan de finish te geraken, op liefst 150 ronden achter de winnende Porsche 919. Omdat de auto echter meer dan een derde van de tijd in de pitstraat heeft gestaan, werd ook deze wagen alsnog uit de uitslag geschrapt.

Het dramatische debuut is extra zuur omdat Nissan de GT-R LM Nismo met behoorlijk wat bombarie presenteerde en ze hoofdsponsor waren van deze editie van de 24 uur van Le Mans. Of, om met de woorden van de Renault Nissan Alliance-CEO Carlos Goshn te spreken:

“Nissan has always been associated with innovation. […] We made an attempt that did not prove fruitful, we must reassess the strategy, as we wanted to be different and competitive, but we’ve only been different.”

Het LMP1-team zelf werkt hard om de auto’s 27 en 28 juli te kunnen testen op het Circuit of the Americas in Texas, voorafgaand aan de 6 Uur van de Nürburgring van 28 tot 30 augustus. Vooraf was gepland om ten minste twee jaar in te zetten op het GT-R LM Nismo-project, maar als we de doorgaans goed ingelichte Paul Tan mogen geloven, wordt er deze week in Japan een belangrijk overleg gevoerd met diverse topmensen van het merk. Inzet: moeten we wel of niet doorgaan met de GT-R LM Nismo? Laten we hopen dat de auto nog een kans krijgt en dat we het bijzondere concept in ieder geval op waarde kunnen schatten wanneer alle systemen werken zoals ze zouden moeten.

Ook interessant!

  • Nissan GT-R Nismo Special Edition, inbegrepen bij de NFT
    Nieuwe Nissan GT-R Nismo voegt echt wat toe
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Helaas, de leukste Nissan kun je niet meer kopen
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Carlos-Ghosn, gt-r, le-mans, nismo, Nissan

Vorig bericht: « Zou je dit interieur in je M3 willen?
Volgend bericht: FIA gaat Bianchi’s racenummer (17) niet meer gebruiken »

Lees Interacties

Reacties

  1. grunn zegt

    21 juli 2015 om 07:59

    Dat zou zonde zijn, laat ze nou eerst eens kijken wat die auto kan als hij wel 100% functioneert.

    Login om te reageren
    • kjeld zegt

      21 juli 2015 om 09:45

      @grunn: Ik begreep van racers (interviews) dat de balans in de auto dramatisch is. teveel gewicht voorin. Dus bochten zijn lastig, de remmen worden te heet en de banden (voor) slijten te snel.

      Als je het mij vraagt zou ik het over de schutting gooien en de ontwerper een draai om zijn oren geven. #fail

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        21 juli 2015 om 09:51

        @kjeld: dat de remmen het niet trokken was omdat het KERS systeem, dat mee zou remmen, niet operatief was.

        Login om te reageren
        • kjeld zegt

          21 juli 2015 om 09:53

          @Vincegail: Dat is niet helemaal waar. Ze hebben een speciaal systeem ontwikkeld om de remmen snel te wisselen. Omdat ze van te voren wisten dat dit vaker moest gebeuren dan bij de rest.

          Login om te reageren
      • grunn zegt

        21 juli 2015 om 10:16

        @kjeld: Toch zeg ik tegen Nissan: Probeer eerst de 6 uur van Nürburgring met een 100% functionerende auto alvorens alles weg te gooien.

        Login om te reageren
  2. gertjan2012 zegt

    21 juli 2015 om 08:02

    Doet me een beetje denken aan Honda in de F1

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 juli 2015 om 09:09

      @gertjan2012: wat is er aan de hand in Japan? Nu ze hun specialiteiten niet meer op orde krijgen. Honda die zichzelf belachelijk maakt in de F1. Nissan idem op LM. Mazda dat het design van de MX5 volkomen verprutst. Zou Fukushima toch nog wat nastralen?

      Login om te reageren
      • niekie1999 zegt

        21 juli 2015 om 09:43

        @mashell: over die mx-5 valt nog te debateren, maar dat nissan en honda hebbben gefaald staat vast

        Login om te reageren
      • mrB zegt

        21 juli 2015 om 10:12

        @mashell: geef ze beide even tijd om orde op zaken te stellen. Alsof Honda en Nissan in minder dan een jaar de technische voorsprong van teams die jaren meedraaien kan evenaren…

        Login om te reageren
      • maferick74 zegt

        21 juli 2015 om 15:38

        @mashell: misschien worden de japanse technici steeds langer waardoor ze minder dicht op hun product staan en meer fouten gaan maken.

        Login om te reageren
  3. uncivilsum zegt

    21 juli 2015 om 08:07

    Of ze kunnen het team dwingen om volgend jaar met een normale lmp1 wagen te bouwen die achterwiel aangedreven is en de motor in het midden heeft

    Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    21 juli 2015 om 08:09

    Hebben ze ‘alweer’ met de auto’s ergens getest?
    Het lijkt mij dat de enige reden om het project vroegtijdig af te blazen, is omdat ze inzien dat als ze dat ding werkend krijgen het nog steeds niet sneller is als de gevestigde orde.
    Zou wel jammer zijn, mooie wagens, leuk om iets anders te zien.

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    21 juli 2015 om 08:15

    Volhouder wint…. Maar tegenwoordig gaan ze alleen nog maar voor het snelle succes..

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      21 juli 2015 om 08:39

      @norge:
      Het gezegde luidt: de aanhouder wint.

      Maar ik heb ondertussen geleerd dat dit spreekwoord ondertussen achterhaald is. De werkelijkheid is namelijk: de aandeelhouder wint. Wat ook de reden zal zijn wanneer dit project een vroege dood sterft.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        21 juli 2015 om 08:49

        @Original_Arnoud: Mea culpa, sie haben right offcourse, cest, moi har das glemt.

        Login om te reageren
    • JvT zegt

      21 juli 2015 om 08:47

      @norge:

      Login om te reageren
  6. almera-ga16det zegt

    21 juli 2015 om 08:28

    Jammer, een beetje vernieuwing ken wel…. (voor de taalnazi’s en mensen die graag de liefde bedrijven met hele kleine zwarte diertjes)

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      21 juli 2015 om 08:45

      @almera-ga16det: kan. Het is kan. Mensen die ken en kan door elkaar halen lijken een analfabetische boer uit west friesland.. In plaats van vantevoren een heel betoog te schrijven over de mensen die erop gaan reageren had je het ook gewoon correct kunnen schrijven..

      Login om te reageren
      • almera-ga16det zegt

        21 juli 2015 om 09:15

        @lambo4all: Kan met een hoofdletter, mensen die ken en kan door elkaar halen kunnen het verschil niet. Die taal lijkt op iemand uit Utrecht. Van tevoren

        Login om te reageren
      • Dizono zegt

        21 juli 2015 om 10:00

        @lambo4all: Een beetje respect voor West-Friesland (met hoofdletters en een streepje) zou op zijn plaats zijn. Al is het maar om de blogger van dienst te vriend te houden ;)

        Login om te reageren
      • vondudenstein zegt

        21 juli 2015 om 10:13

        @lambo4all: Naast wat kleine foutjes heb je ‘west friesland’ wel heel lui geschreven hoor :P haha

        Login om te reageren
    • trident zegt

      21 juli 2015 om 08:50

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  7. MARS zegt

    21 juli 2015 om 08:29

    Zou ’t jammer vinden als ze stoppen met dit aparte project..

    Login om te reageren
  8. towi1989 zegt

    21 juli 2015 om 08:30

    Wat hadden ze dan verwacht. Dit is een beetje als het kopen van en lot voor de loterij, en achteraf lopen zeuren dat je de hoofdprijs niet hebt gewonnen. Andere teams lopen jaren vooruit, en ook al komt nissan met iets ‘revolutionairs’ dan kun je er nog niet vanuit gaan dat alles de eerstse keer goed gaat.

    Gewoon blijven doorzetten en misschien wordt het dan nog wat.

    Login om te reageren
  9. Edge zegt

    21 juli 2015 om 08:31

    Tsja, Rome is ook niet in een dag gebouwd en dat zullen ze bij Nissan toch hopelijk ook wel weten. Gewoon doorgaan dus!

    Login om te reageren
  10. mrB zegt

    21 juli 2015 om 08:54

    Gewoon nog 2 edities proberen en als dan geen top 5 resultaat geboekt is pas gaan denken over terugtrekken. Dat hybride systeem is erg complex en aangezien het ook nog op een andere manier moet werken icm de voorwielen ook nog weer anders dan de concurrentie. Ze hadden ook nog eens ingezet op veel electro power waarbij het hybride systeem extra belangrijk is. Innovatie kost eenmaal tijd en geld om goed uit te ontwikkelen.

    Login om te reageren
  11. monk zegt

    21 juli 2015 om 09:13

    Enerzijds zou het ongelovelijk jammer zijn als we die auto nooit in zn volle potentie kunnen aanschouwen. Anderzijds hoop ik dat Nissan weer met een andere wacky racer op de proppen komt. Heb toch wel een hele berg respect voor Nissan gekregen, ze proberen tenminste radicaal andere dingen, ipv alleen maar het beproefde concept fijn te slijpen.

    Login om te reageren
  12. Vincegail zegt

    21 juli 2015 om 09:29

    Hoop dat de beancounters het niet gaan halen.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      21 juli 2015 om 09:48

      @vincegail: en dat ze de auto op orde krijgen, want nu hadden ze de hele pitsstraat nodig om een Ferrari 458 voorbij te steken, en dat was een beetje zielig om te zien….

      Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    22 juli 2015 om 03:38

    Je kan toch niet verwachten dat zo een auto meteen doet zoals je wilt

    Login om te reageren
  14. glorys6 zegt

    27 december 2015 om 16:44

    leuk onderwerp dit zeg. ik was toevallig Gran Turismo 6 aan het spelen en zelfs in deze game rijdt die auto fantastisch kut. Ik vind persoonlijk dat een merk van dit niveau en geschiedenis en ervaring wel ff wat beter voor de dag hadden kunnen komen dan met dit monster van frankenstein, echt niet om aan te zien, En ik wist het al de eerste keer dat ik dit ding op internet zag, dat gaat hem niet worden. Oke streep erdoor en met iets nieuws komen, later….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North