De Fiat 124 Spider is de auto die iedereen leuk vindt, maar vergeet te kopen. Op papier is het een ideale roadster: licht, compact, potig motortje, Japanse techniek en een Italiaanse motor. Dat is dan gecombineerd met eveneens Italiaanse styling.
124 Spider
De bijna identieke Mazda MX-5 is moderner vormgegeven en appelleert aan de smaak van de jongere automobilist, de retro-chic charme is voor behouden aan de automobilist met kalere slapen. De motor van de 124 past daar ook bij: iets meer koppel, iets minder zwoegen. Maar, zoals jullie weten heeft de 124 Spider een vrij korte carrière achter de rug. De auto is inmiddels alweer uit productie. Geheel volgens de FCA-traditie staat er géén opvolger klaar.
Barrington
Nu zullen er mensen zijn die het enorm jammer vinden, want ze hadden graag een 124 Spider aan hun leven toegevoegd. Ook konden ze ‘m dikwijls betalen. Het probleem is dat men het blijkbaar vergeten is te doen. Die mensen kunnen nu in der herkansing, want die is de Barrington Spider America EV. Deze is gebaseerd op de originele 124 Spider, je weet wel: die door Tom Tjaarda werd ontworpen.
200 pk
Zoals je uit de naam al kunt afleiden, is de Barrington Spider EV een klassieke Fiat 124, maar dan met een heuse elektromotor. Sterker nog, de Barrington heeft er 2. Gezamenlijk zijn ze goed voor 200 pk en 271 Nm. Dat is zelfs meer vermogen dan de Abarth 124 Spider. Mocht je zo’n elektromotor niet puristisch genoeg vinden, de auto is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak mét koppeling. Naar het schijnt is het wel mogelijk om de auto in ‘Drive’ te zetten voor als je niet zo veel zin hebt om te schakelen.
Prestaties
Dan de prestaties. De elektrische 124 is niet zo snel als de Abart 124. Van 0-100 km/u duurt slechts 6 seconden, maar de topsnelheid is 209 km/u. Dan de actieradius, die is namelijk niet al te best. Volgens zijn makers moet de Spider EV meer dan 140 km op een volle accu kunnen halen. Maar dat is net zoiets als bekend maken aan een deerne dat je goed bent voor anderhalve minuut aan feest-tijd tussen de lakens.
Prijs
Voor het laatste hebben we de prijs bewaard. Die is ook niet mis. Barrington verwacht dat je 139.995 dollar betaalt voor de Spider America. Mocht je dat iets te gortig zijn, kun je ook een versie met één motor bestellen, de Spider America Junior. Deze is verkrijgbaar vanaf 89.995 dollar. Barrington gaat slechts 20 exemplaren bouwen. Ze starten pas met jouw auto na aanbetaling van 5.000 dollar.
moveyourmind zegt
Adembenemend mooi. Alles klopt of lijkt in elk geval te kloppen. Een eerbetoon aan de legendarische Tom Tjaarda. Die naast deze 124 een heel scala aan bijzonder fraaie ontwerpen uit zijn pen heeft laten vloeien.
Alleen die elektromotor, dat is het enige dat ik absoluut niet vind passen in zo’n schoonheid van vroeger. Niet dat ik tegen electrische auto’s ben. Maar ik houd van authentiek. En van de sfeer van vroeger die in en om een klassieker hangt. En daar horen de geuren, geluiden, trillingen en al het andere van een verbrandingsmotor dat de zintuigen prikkelt gewoon bij.
johnhert zegt
@moveyourmind: Volledig mee eens, daarbij komt dat de originele 16-kleps motoren heeeerlijk klinken !
seicilindri zegt
@johnhert: eeuh. Alleen als je nog 8 kleppen in de kofferbak legt is het een 16v. Deze dubbelnokkers hebben maar 8 kleppen….
johnhert zegt
@seicilindri: Was me niet bekend ! Wel een aantal keer de kap open gehad van een 124 en ging er automatisch van uit dat het een 16-klepper was !
tjorque zegt
Mooi ding.
In dat vooronder hadden nog wel wat accu’s gepast.
Zodat je die deerne kan vertellen dat je welgeteld 2,5 min je zaad ophoudt.
Forse prijs wel. Met verbrandingsmotor waarschijnlijk niet veel goedkoper gezien de oplage…
jean1989 zegt
Ben ik blij dat ik een van de weinige ben die een 124spider in de garage heb staan,met benzine motor en turbo
johnhert zegt
@jean1989: Heb je het dan over een “oudje” ? Of de MX-5 ?
lithiumion zegt
@johnhert: en toch is het minder een MX5 dan je denkt. Wordt wel op dezelfde productielijn gebouwd, maar het is de 1.4 multi air van FCA, de hart van de wagen, die het toch anders maakt. Dit is toch wat anders dan een gemiddelde badge swap. Zoals bijvoorbeeld bij een Opel Agila en een Suzuki Splash. Of een pijnlijke Chrysler 300 en een Lancia Thema.
johnhert zegt
@lithiumion: Knap dat je weet hoe ik denk ! Maar afgezien van het plaatwerk, motor en onderstel afstelling is het dus wél dezelfde auto….
mashell zegt
@johnhert: als motor, onderstel en plaatwerk verschillen hoe is het dan nog dezelfde auto? Het zijn zusjes maar geen tweeling.
johnhert zegt
@mashell: Het chassis, dé basis van elke auto is weldegelijk op veel punten gelijk. Net zoals de vierling Saab 9000, Fiat Croma, Lancia Thema en de Alfa 164. Alle 4 “verschillende” auto’s maar in de basis dezelfde auto…
vroaaaaaaaaaar zegt
@johnhert: het chassis? Uit welke eeuw kom jij? Auto’s hebben al decennia lang een zelfdragende carrosserie. De ”vierling” waar jij het over hebt hadden dezelfde “hard points” zodat ze makkelijk op dezelfde productielijn konden worden gebouwd. Dat maakt het nog niet dat het dezelfde auto’s zijn met dezelfde karakteristieken.
johnhert zegt
@vroaaaaaaaaaar: Doe maar rustig jongen, dat klopt al word chassis nog altijd gebruikt in de volksmond. Ik zeg dus ook nergens dat het exact gelijke auto’s zijn, enkel in de basis…
vroaaaaaaaaaar zegt
@johnhert: welke basis dan?
johnhert zegt
@vroaaaaaaaaaar: Die van Oirschot, nu goed ?
vroaaaaaaaaaar zegt
@johnhert: nee, met een beetje onzin uitkramen en stemmingmakerij onderbouw je je beweringen niet. Uit andere reactie die je plaats (16 klepper) blijk ook wel dat je niet weet waar je het over hebt.
johnhert zegt
@vroaaaaaaaaaar: Ik heb nu niet de behoefte om aan een volstrekt onbekende op internet me te bewijzen. Bij deze geef ik op, jij hebt discussie gewonnen en bent superieur. Veel geluk ermee !
vroaaaaaaaaaar zegt
@johnhert: ah gut, als het te moeilijk voor je wordt en je sneren niet werken, druip je af?
johnhert zegt
@vroaaaaaaaaaar: Oh jazeker, ik als simpele ziel kan simpelweg niet op tegen de daverende hoeveelheid kennis die u heeft over dit item. Nogmaals, jij hebt de discussie gewonnen. Ik geef op. Of wat wil je nu eigenlijk van mij horen ? Wil je dat ik kostte wat kost mijn standpunt verdedig, waarna jij dit standpunt met
vroaaaaaaaaaar zegt
@johnhert: als je nou eens zou stoppen op het moment dat je niet meer inhoudelijk kan of wil reageren in plaats van bijdehand doen, dan was deze conversatie al 2 dagen geleden beëindigd.
johnhert zegt
@vroaaaaaaaaaar: Ook jíj kan er voor kiezen om niet meer te reageren hè, maar bon, ik heb niet het idee dat wij het met elkaar gaan kunnen vinden. Alsnog wens ik je een prettig weekend !
jean1989 zegt
@mashell: de versnellingsbak verschilt gelukkig ook dit is namelijk in basis dezelfde bak als van de NC mx5
jean1989 zegt
@lithiumion: maar gelukkig wel veel delen gelijk aan de mx5, waardoor ik op de 124spider wel 6pots wilwoods met 330mm en een schroefset met 20kliks hardheid instelbaar heb kunnen monteren
jean1989 zegt
@johnhert: de Fiata met een bak meer koppel staat nu op 194pk en 300nm binnenkort naar 220 en 320nm –
johnhert zegt
@jean1989: Moet een leuk speeltje zijn ! Geniet ervan !
Dutchdriftking zegt
Het is een guitig ding. Maar er moet natuurlijk wel een ton van de prijs af, anders is er geen hond die het koopt.
GWBoes zegt
euh, volgens mij hebben jullie de bedrijfsnaam verkeerd. Deze worden gebouwd door Roadster Salon gevestigd in Barrinton, Illinois.
Voor de (echte) liefhebbers, zij maken ook restomods 124’s met verbrandingsmotor. De rode auto is ook officieel geen elektrische want die foto’s heb ik jaren geleden al op hun website zien staan.
emping zegt
Abart = Abarth