Volkswagen maakt een Polo met smalle reet

Auteur: , 48 Reacties

Apart wagentje vanuit deze hoek. Volkswagen noemt 'm de Ameo.

Je had het wellicht al geraden, maar helaas komt dit gebakje niet naar Nederland. Ook niet naar Amerika, Spanje, Griekenland of waar dan ook. Deze kleine Polopluskont is enkel en alleen gemaakt voor India. Volkswagen richt zich tijdens al het dieselgeweld weer even op een andere afzetmarkt, vermoeden wij.

Helemaal geen slecht idee als je in je thuisland nog net niet uitgekotst wordt. Dat Volkswagen weer even zieltjes wil scoren op een andere markt blijkt als we kijken naar de naam. Ameo is afgeleid van het Latijnse woord ‘Amo’, wat zoiets zou moeten betekenen als ‘Ik houd van’. Hoe teder.

Haal ‘Amo’ echter door Google Translate Latijns > Nederlands, en Amo betekent plots ‘stro’. Goed, de Volkswagen Stro is voorlopig beschikbaar met een 1.2l driecilinder benzine met 74 pk en een 1.5l dieselaar met 89 pk. Volkswagen mikt een beetje op de mensen met een luxegevoel, want DSG’en kan ook, net als mirrorlink voor je foon en ventilators voor de achterrij. Wel zo lekker.

Iets minder lekker is het aangeplakte kontje, want hij kijkt een beetje uit z’n doppen alsof er teveel pepers in zijn curry zaten. Maar dat ziet er eigenlijk ook wel aandoenlijk uit. Het sedan gebeuren is in India echt een status/cultuur dingetje, vandaar dat guitige achterkantje. Good for you India!



48 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ik dacht dat ik een mid-90s Polopluskont zag…
Nee, ik vind het geen kek sportwagentje uit die hoek. Ook niet uit een andere hoek. Vind het er niet uitzien. Gelukkig gaat ie hier niet komen.
met zo’n uitstoot valt dat smalle reetje er binnen de kortste keren af
Weet je wat, in de VS en Europa is de regelgeving te streng en hebben ze ons gesjoemel door. Laten we naar India gaan. Daar boeit het niemand wat of wij sjoemelen. Alleen hatchbacks zijn er niet zo populair dus hebben we er op de meest krampachtige manier ooit een kont op geplakt. Zo, India is ook weer tevreden… Aldus VW HQ.
@berlinetta: Zou een mooi geschreven persbericht zijn!
@berlinetta: heb je wel eens gekeken naar de auto’s die rond rijden in india. Ik kan je verklappen dat ze daar geen reet geven(woordgrap bedoeld) om hoe de auto eruit ziet en wat er uit de uitlaat komt. Daarnaast stoten de simpele motortjes met lage vermogens toch al behoorlijk stuk minder uit dan de eigenlijk veel te grote en overpowerd lease diesels in europa.
Wat een gedrocht…
Ik had niet verwacht dat de Polo Sedan op díe leeftijd nog een kindje kon baren, proficiat!
Ach, mijn auto is het niet, maar buiten west-Europa zien mensen nou eenmaal graag een sedan, ook in het B en C segment, en dan kan dit net een mooie auto zijn voor groeimarkten. Daar doen ze ook niet zo moeilijk over uitstoot. Een 207 of Corsa sedan vinden we hier ook niets, maar in Turkije is het geen probleem.
Ik krijg een Dacia gevoel zo schuin van achter gezien…
@Michiel1: Eens, ik zie het er ook wel een beetje in. Sjoemel design!
Voor de markt waar deze ingezet gaat worden,is het een gaaf karretje.
Vooral de binnenzijde verdient een pluim.
Amai…
Prima transport. Echte Volkswagen. Compleet inwisselbaar. Kont doet mij denken aan de legendarische Polo Classic, een symbiose van wratjes en obisitas.
Waarom bieden ze niet dan de reguliere Polo sedan aan zoals in SA? Die ziet er wél goed uit (en zelfde basis!), dit is echt 3x niks.
In dat geval heb je wel je status sedannetje maar niet de lelijkheid van dit ding…
De reden van de bizarre kont is niet alleen een statusdingetje. VW heeft al een veel beter ogende sedan in het assortiment:

http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/volkswagen-polo-sedan-5051_5.jpg

De reden voor deze nieuwe variant zijn belastingregels in India (ja, ook daar heeft de overheid grote invloed op wat er veel of minder verkocht wordt). Een eis voor dat voordeel is een lengte van minder dan 4 meter. Aangezien de Polo hatchback 3,972 meter is, snap je wel dat er niet veel ruimte was om een kont aan te plakken…

In India zijn veel meer voorbeelden van deze praktijken, zo werd allereerst de lange Tata Indigo ingekort tot Indigo CS. Daarna volgden Maruti (met de Swift DZire marktleider), Mahindra, Honda enz.
@Citrofiel: Kijk dat verklaart!
Dat model op je foto is ook het model waarop ik doelde.
@Citrofiel: Denk je dat de uitvoering met kont nog steeds onder de 4 meter lente uitkomt? Ik zie dan niet echt een reden voor het aanplakken van een kontje.
@rynnus: Zoals ik uitleg is dat de hele reden van het bestaan van dit model, dus ik weet wel zeker dat hij minder dan 4 meter lang is. De reden voor het sedan-ontwerp is, zoals rynnus al meldde, dat sedans in India geliefder zijn dan hatchbacks.
@Citrofiel: Dankje!
Het wagenpark in India is dan ook wel drastisch veranderd in de laatste paar jaar! Inderdaad, dik de helft van alles met wielen zijn B-segment sedannetjes. Suzuki Swift, i20, Indigo, dat werk. Geloof het of niet: Het zien van een Passat en een local Vento vormden een hele opluchting in Calcutta.
@Citrofiel: hee je bent er weer!
@EdGaR: Nooit weggeweest, alleen erg terughoudend met reacties. Ik hoef niet meer óveral mijn mening over te verkondigen.
1 april?
Hoezo HELAAS komt het niet naar Nederland? Al heb het 500pk en doet het 2 sec naar 100, doe dat dan maar lekker in India. Horizonvervuiling noemen ze dat
Zware onderzoeksjournalistiek wat betreft dat Latijn…
Wat een hok.. Doe maar lekker naar India, daar valt zo’n ding toch niet op.. Gelukkig maar want ik denk dat hij zelfs voor Indiase begrippen lelijk is
Hondehok categorie1, next
Ik dacht dat VAG ‘niet essentiële projecten’ zou schrappen?
@riddertevoet: nee, de Indiase markt is niet essentieel, wonen maar een paar duizend mensen die nu net genoeg ekkermannen verdienen om een auto te kopen… Ff ergens niet opgelet?
Pfffff…ik heb medelijden met de mensen in India dat ze naar dit ding moeten kijken.
Dat kofferbakje is waar het adblue tankje geplaatst is ? Binnenkort op een Golf bij U in de buurt…
@norge: Slecht.
man man man
Een schoonheidsprijs verdient het niet, maar het moet natuurlijk zo goedkoop en simpel mogelijk zijn.

Stiekem vind ik het hele back2basic wat je bijvoorbeeld bij Dacia ziet nog niet eens zo gek.
@reistje: ik vind een merk als dacia geweldig. Ik mis alleen nog de wat zwaardere motoren als optie. 150pk kan ook in een simpele auto wenselijk zijn.
laat hem lekker in India blijven!
Is gewoon precies een Skoda achterkant..
Ik stel een naamswijziging voor.. VW Amai!
Nope! Nope! Nope!
Net een kop-staart botsing geval!
hahahahahahahaha Wat een mooi design. Wellicht dat deze auto het imago voor VW weer kan herstellen.
ja wat moet ik hier nu op zeggen…aan zoiets aandacht besteden 😖
Wat een vieze bak, direct in de schredder
Latijn-nederlands
-edit: nutteloze bijdrage-
Dan zeg ik U tegen de kont van die nieuwe Volvo
Vind het vooral een malle reet…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).