• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiat gaat ook aan de zes-in-lijn

Auteur: hayte, gepost 13 november 2019 om 17:58 – 31 Reacties

Fiat Fullback


Kijk, een heuse zes-in-lijn renaissance!

Patent laat zes-in-lijn met turbo zien die mogelijk in RAM pickup komt
Bij een échte Amerikaanse pickup-truck hoort een achtcilinder in V-vorm. Net als slagroom bij appeltaart is het een combinatie die niet meer los van elkaar te zien is. Het enige probleem is dat een 7.0-liter V8 niet goed is voor het klimaat en dat het klimaat steeds meer een probleem wordt.

Daarom dat FCA voor de RAM-pickups volgens Mopar Insiders een dergelijke, nieuwe V8 heeft geschrapt en daarvoor een turbo zes-in-lijn in de plaats komt.

RAM 1500

Om de geruchten van hun anonieme bronnen kracht bij te zetten, heeft de site nu een patent gevonden die de komst van die zes-in-lijn lijkt te bevestigen. Het patent laat een zescilinder motor zien die een nieuw EGR-systeem gebruikt. Wat dit nieuwe systeem precies doet snappen wij ook niet helemaal, maar de mysterieuze bronnen van Mopar Insiders geven wat cijfers mee waar we wél wat mee kunnen.

De nieuwe GME-T6 motor zou namelijk 360 tot 525 pk kunnen leveren, afhankelijk van de versie. Deze motor zou ook de eerder aangekondigde eBooster-technologie meekrijgen, die voor een betere turbo moet zorgen zonder turbo-lag.

Deze GME-T6 zou sterk lijken op de GME-T4, een viercilinder die nu wordt gebruikt in Alfa Romeo’s en Jeeps. De zescilinder zou uiteindelijk ook in meerdere FCA-merken gebruikt moeten worden, zowel Europees als Amerikaans. Zo zou de 525 pk-versie straks in een RAM pickup kunnen zitten, in plaats van een eerder geplande 7.0-liter V8. Want dat is, jammer genoeg, toch beter voor het klimaat.

Ook interessant!

  • RAM 1500 TRX rijtest video: 707 pickup beest!
  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen
  • RAM 1500 gaat de Ford F-150 Lightning achterna

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Dodge, fca, Fiat, motoren, pickup, ram

Vorig bericht: « Moederbedrijf Jaguar Land Rover zoekt partners voor auto’s
Volgend bericht: Mazda toont hoe je van een hatchbak wél een sedan maakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. dragspert zegt

    18 januari 2015 om 16:21

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 november 2019 om 18:03

      @dragspert: Zozo, bijna 5 jaar geleden al gereageerd op dit artikel. dat is knap! @hayte: volgens mij gaat er iets niet goed.

      OT, als deze dikke 500pk diesel van Fiat nu ook in de Giulia komt…

      Ps. @hayte: Ben jij de nieuwe van Autoblog naar aanleiding van de oproep van laatst?

      Login om te reageren
      • hayte zegt

        13 november 2019 om 19:00

        @dutchdriftking: Ik ben inderdaad een van de nieuwe!

        Login om te reageren
      • phdg zegt

        13 november 2019 om 21:47

        @dutchdriftking: het is blijkbaar een benzine motor (gasoline engine) volgens de patenttekeningen. @hayte de egr zit na de partikelfilter om zo zuiverder gassen naar de inlaatkant van de motor te brengen.

        Login om te reageren
    • fendercd60 zegt

      13 november 2019 om 18:53

      @dragspert: waarom af en toe die reactie’s van een paar jaar geleden?

      Login om te reageren
      • bobje zegt

        13 november 2019 om 20:37

        @fendercd60: dat heet toch paranormaal?

        Login om te reageren
  2. Dutchcarwizard zegt

    13 november 2019 om 18:13

    Terug naar de oorsprong.

    Login om te reageren
  3. rd1991 zegt

    13 november 2019 om 18:59

    Aankomend jaar komen ze toch eerst met de RAM TRX, mét de supercharged, 700 pk HEMI!

    Login om te reageren
  4. robert110 zegt

    13 november 2019 om 19:07

    In een echte Amerikaanse pick-up hoort een V8? Niet echt, als je goed in de slappe was zat dan had je een V8, maar de pick-ups die voor het echte werk gebruikt werden? 6-in-lijn. Als je benzine wilde was de I6 het betrouwbare ezeltje, als je diesel wilde was er vaak geen andere optie. Pas de laatste 20 – 30 jaar heeft de I6 plaats moeten maken voor de V6 en kleine V8.

    Ik vind het dan ook een mooie ontwikkeling, een V8 (of V6) is leuk, maar in alle andere opzichten is een 6-in-lijn eigenlijk beter.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      13 november 2019 om 19:22

      @robert110: ford gaat juist weer terug van V6 en kleine V8 naar dikke 7,3 liter V8.

      Login om te reageren
      • basman147 zegt

        13 november 2019 om 21:20

        @dickie: Die is voornamelijk voor de zware modellen (F250 en zwaarder) die regelmatig zwaar beladen worden. Voor de F150, die merendeels met een lichte belading onderweg is, houden ze vast aan de Turbo V6. https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a26306469/ford-super-duty-73-v8-engine-details-specs/

        Login om te reageren
        • Dickie zegt

          14 november 2019 om 09:00

          @basman147: die wil je ook hebben als je een echte Amerikaan bent?

          Login om te reageren
  5. turbotoll zegt

    13 november 2019 om 19:12

    Hier ook al klimaatgedram?

    Login om te reageren
    • Estate_of_mind zegt

      13 november 2019 om 19:46

      @turbotoll: is geen gedram, is ook jouw wereld die naar de kl*te gaat. Toch mooi dat er ook in de auto-industrie meegedacht wordt over oplossingen, dat heet vooruitgang!

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        13 november 2019 om 23:00

        @italdesign: Die vooruitgang bestaat vaak alleen maar op papier.

        Login om te reageren
        • Estate_of_mind zegt

          14 november 2019 om 12:11

          @karaya: helemaal mee eens, theoretische maatregelen of belastingtrucs zijn niet de oplossing, maar we leven wel in een interessante tijd, erg benieuwd hoe we over tien jaar rondrijden!

          Login om te reageren
          • Jantje_555 zegt

            14 november 2019 om 13:55

            @italdesign: ik hoop nog steeds met een V8 benzine, die stoot namelijk geen stikstof uit

            Login om te reageren
      • basr32 zegt

        15 november 2019 om 14:05

        @italdesign: Er is niks aan de hand! Er is niets dat wij mensen kunnen doen aan klimaatverandering. Deze histerie is geldklopperij.

        Login om te reageren
  6. donald4motion zegt

    13 november 2019 om 20:37

    Minder kinderen bijmaken, dat scheelt pad Co2

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      14 november 2019 om 08:41

      @donald4motion: zelf als we vandaag stoppen met kinderen maken, warmt de aarde nog steeds op. Het effect van geen (of minder kinderen) is iets dat merkbaar wordt in een wat verdere toekomst, maar de opwarming manifesteert zich nu. Een Amerikaans model ICE-pick-up-truck vermelden in combinatie met de idee van duurzaamheid is BTW een lachertje.

      Login om te reageren
  7. kennone zegt

    13 november 2019 om 22:55

    Is het niet allang gebleken dat die Downsize motoren in die grote hokken nog in de praktijk nog slechtere cijfers naar buiten gooien dan de oude V8 blokken?

    Login om te reageren
    • rikv99 zegt

      14 november 2019 om 07:28

      @kennone: ach als het op papier de 1ste paar jaar maar beter is. Dat is het enigste waar echt naar gekeken word. Moet ik wel zeggen uit ervaring dat de V6TT in de F-150 zijn werk zeer goed doet.

      Login om te reageren
  8. rickthestig zegt

    13 november 2019 om 23:13

    Toen ik de kop van het artikel las, hoopte ik dat het om de nieuwe Panda ging.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      14 november 2019 om 08:19

      @rickthestig: Ik heb mij jaren druk gemaakt om de koppen bij AB artikelen. Mijn therapeut had een goeie remedie; er gewoon van uitgaan dat de koppen complete bullsh*t zijn, dan kan de teleurstelling in het artikel alleen maar meevallen. Ik moet zeggen dat het redelijk werkt!

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        14 november 2019 om 13:54

        @gulli: en betalen wouter en casper je therapiekosten terug?

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          14 november 2019 om 14:11

          @Jantje_555: jazeker, in de vorm van leuke AB video’s.

          Login om te reageren
  9. rikv99 zegt

    14 november 2019 om 07:21

    Ach de Dodge Ram en de Cummins i6 12v zijn ook al jaren een onverwoestbaar duo!

    Login om te reageren
    • rikv99 zegt

      14 november 2019 om 07:26

      @rikv99: *waren jaren. Bedoel ik natuurlijk. #wanneerkrijgenwenoueeneditknop

      Login om te reageren
  10. tjorque zegt

    14 november 2019 om 13:09

    Straight six, flat six, turbo allemaal termen die ik graag lees ?

    Login om te reageren
  11. Jantje_555 zegt

    14 november 2019 om 13:53

    ik dacht dat die 7.0 bij Ford was.
    De RAM heeft namelijk een 5.7 HEMI V8 met of zonder e-torque

    Login om te reageren
  12. xander62 zegt

    14 november 2019 om 20:10

    reactie va een autotechnicus.een6 lijn loopt mooier dan een v8,buiten het klimaat gezeik

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North