• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fiat NIET bij gesprekken overname Opel

Auteur: Wouter, gepost 29 mei 2009 om 11:23 – 32 Reacties

Opel

Het Italiaanse Fiat heeft vrijdag aangekondigd het bod op Opel niet te (kunnen/willen) verbeteren. Daarom doen de Italianen dan ook niet mee met de verdere gesprekken die vrijdag worden gevoerd over de toekomst van het merk. De tijd tikt inmiddels vrolijk verder, want het reddingsplan voor Opel zou definitief moeten zijn voor het faillissement van moederconcern General Motors.

GM zal dit naar verwachting maandag aanvragen. De gesprekken over Opel vandaag behandelen de noodfondsen die zouden moeten worden ingebracht, maar Fiat is niet bereid ook nog geld in te brengen in Opel. Fiat topman Marchionne heeft al toegezegd om de activa zonder schulden in te brengen en dat zou volgens hem genoeg moeten zijn. ”Het is onredelijk te verwachten dat Fiat geld zou inbrengen in een organisatie waarvan de financiële details en positie tot op dit moment onbekend zijn.”

Bondskanselier Merkel spreekt vandaag wel met de Canadese overheid en het Canadese Magna. Magna is ook nog in de race om Opel over te nemen. Magna is nog niet afgehaakt na de eis van GM om 300 miljoen euro in Opel te steken.

Ook interessant!

  • Fiat SUV
    Bedenk een naam voor deze Fiat SUV
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Video - Fiat Qubo zoekt ruzie met vrachtwagen

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, Fiat, GM, magna, Opel

Vorig bericht: « Kentekencontrole veroorzaakt lange file
Volgend bericht: Aston Martin keert terug in de Formule 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Laue zegt

    29 mei 2009 om 11:34

    hier gaat fiat een beetje op de bek. eerst met grote bombarie verkondigen opel te willen overnemen. en nu terug krabbelen en zogenaamd niet genoeg geld te hebben… en dan ook nog zeggen dat opel een onbekende positie zou hebben… ik weet niet maar opel gaat de laatste tijd erg goed.

    Login om te reageren
  2. Lan_Evo zegt

    29 mei 2009 om 11:36

    Wat heeft de Canadese overheid hier nou eigenlijk mee te maken? Is Magna een (semi-)genationaliseerd bedrijf of iets dergelijks? (Ben te lui om te googlen)

    Login om te reageren
  3. Timmie zegt

    29 mei 2009 om 11:36

    Volgens mij heeft Europa liever een overname door Magna. Een overname door Fiat zou van die laatste een reus in de autowereld maken, en de Europese commissie heeft van nature een afkeer tegen reusachtige multinationals (concurrentie en mededinging weet je wel…)

    Login om te reageren
  4. Vincent zegt

    29 mei 2009 om 11:38

    @ Laue.

    Opel/GM geeft geen inzage in de boeken van opel, vandaar dat de financiele situatie van opel niet bekend is bij Fiat. Fiat vind het te riskant om daar veel geld in te stoppen als ze niet precies weten hoe de vork in de steel zit.

    Login om te reageren
  5. Edje zegt

    29 mei 2009 om 11:38

    @laue

    Maar als je niet totale inzage hebt gehad tot nu toe, en ze komen ineens met een extra kostenpost van 300 miljoen aanzetten, zou ik ook even een pas op de plaats maken. En buiten dat, ze haken nog niet af. Ze willen alleen niet deze 300 milj toezeggen. Vind ik totaal niet onredelijk.

    Login om te reageren
  6. Benjamin1 zegt

    29 mei 2009 om 11:41

    Net alsof Magna dat wel gaat betalen. Dit valt gewoon onder onderhandelingsstrategie. Fiat wil Opel overnemen maar wel zo goedkoop mogelijk.

    Zie het als het weglopen bij een marktkraampje waarna de verkoper achter je aan komt rennen.

    Login om te reageren
  7. JosJ zegt

    29 mei 2009 om 11:41

    GM heeft net 30 miljard aan geld binnen gekregen (www.autoweek.nl)

    Dus faillisement is nog niet helemaal zeker…

    Login om te reageren
  8. Vincent zegt

    29 mei 2009 om 11:43

    @JosJ

    Vlak voor de officiële deadline op 1 juni is er goed nieuws voor General Motors. De Amerikaanse overheid is bereid om maar liefst 30 miljard dollar aan krediet te verstrekken

    Login om te reageren
  9. VonStroke zegt

    29 mei 2009 om 11:43

    Hoera, toch een pak van mijn hart als Opelhater. (ja, het is nu eenmaal zo) en Fiat(groep) liefhebber. Ik mocht er niet aan denken.

    Login om te reageren
  10. Bertjan zegt

    29 mei 2009 om 11:52

    @ Laue

    Alleen het idee al dat jij serieus kan beoordelen of het
    1) goed gaat met Opel,
    2) goed blijft gaan met Opel zonder GM, gezien de grote wederzijdse technische en juridische afhankelijkheid
    3) een goed idee is om Opel en Fiat te combineren en
    4) wat Fiat daarvoor wel of niet voor moet mee brengen

    Niets persoonlijks hoor, dat kunnen we volgens mij allemaal niet tenzij je toevallig betrokken bent bij de onderhandelingen of insider bij 1 van de partijen….

    Login om te reageren
  11. 406_v6 zegt

    29 mei 2009 om 11:58

    @Vonstroke, jij prefereert die koekblikken van [s]KDF[/s] VAG?

    Login om te reageren
  12. Bertjan zegt

    29 mei 2009 om 12:01

    @ JosJ
    Ik vermoed dat autoweek het niet helemaal correct weergeeft. Ik denk eerlijk gezegd dat de US dit geld beschikbaar bestelt voor tijdens de Chapter 11 periode. Kort door de bocht gezegd, komt het er in deze periode opneer dat het bedrijf dan kan worden opgedeeld, langdurige contracten komen te vervallen, werknemers worden eruit geknikkerd waarna de overheid de financiering terug krijgt als de verschillende gezond gemaakte delen verkocht worden.

    Van het Financieel Dagblad: “De regering van Obama heeft al bijna $20 mrd geinvesteerd en is bereid tijdens het faillissement te verhogen tot $50 mrd.”

    Login om te reageren
  13. Laue zegt

    29 mei 2009 om 12:02

    @ Bertjan,

    ik volg het nieuws rondom opel en fiat erg nauw als het gaat om verkoop cijfers, afzet,omzet, enz enz. En ik kan concluderen dat er een stijgende lijn in opel zit. dit komt vooral door de insignia en laatse acties van opel.. denk aan de cosmo uitvoering actie.

    oke dit wil natuurlijk niet alles zeggen, ik kan niet in de boeken van opel kijken en weet ook niet of het goed is om met fiat samen te gaan. Ik vind wel dat Fiat doet alsof ze “even” opel erbij kopen nadat ze ook al zee zijn gegaan met chrysler.

    Login om te reageren
  14. Spec zegt

    29 mei 2009 om 12:16

    Goed zo Fiat!

    Naar je zin doen met de kans er geld mee te kunnen verdienen en anders maar niet!

    Login om te reageren
  15. Thomas Bol zegt

    29 mei 2009 om 12:20

    Ik geef Fiat groot gelijk, straks kost het hun te veel en gaat Fiat ook nog ten onder. In deze tijd moet je een beetje safe spelen..

    Login om te reageren
  16. GT20JTS zegt

    29 mei 2009 om 12:28

    Fiat en Magna worden tegen elkaar uitgespeeld door met name de duitse overheid en GM. Prima dat Fiat daar niet aan mee doet.
    Ik lees elders dat de eerste contacten over opel tussen fiat en magna al zijn gelegd. D.w.z. Magna sluit samenwerking met Fiat na een geslagde overname van opel niet uit.

    Login om te reageren
  17. hape zegt

    29 mei 2009 om 12:39

    @Laue,

    En dat zegt dus helemaal niks over hoe opel er financieel voor staat.
    Fiat heeft helemaal niet gedaan alsof ze Opel ‘wel even over zouden nemen”. Ze hebben belangstelling getoond, een aanbieding uitgebracht en nu de onderhandelingen met de amerikanen (GM) mislopen doordat daar ‘even’ 300 mljn. wordt gevraagd voor de afsplitsing van Opel. En die wil de duitse overheid niet investeren, Fiat ook niet en zelfs Magna wil niet verder dan ‘lenen’.
    Lijkt me volledig logisch dat je eerst wilt zien hoe een bedrijf financieel staat alvorens er geld wordt geinvesteerd.

    Login om te reageren
  18. Eric zegt

    29 mei 2009 om 12:39

    Magna heeft toch de PSA -groep achter zich of minstens aandelen hierin. Zo krijg je ook een grote multinational PSA-Opel. Nieuwe naam wordt PLOPSA!!!!

    haahaa,…

    Login om te reageren
  19. Waxweazel zegt

    29 mei 2009 om 12:40

    Het is een publiek geheim dat Fiat enkel op de subsidies uit was die het voor Opel zou krijgen. Puur om hun eigen schulden af te kunnen betalen. Niet meer of minder.
    Opel zou nog slechter af zijn met Fiat dan met GM. Van GM kunnen ze hun tenminste loskopen en zelfstandig verder zoeken. Bij Fiat ging het gewoon uitverkocht worden en leeggezogen worden.

    Login om te reageren
  20. Bertjan zegt

    29 mei 2009 om 12:48

    @ Laue

    Zoals Hape al aangeeft, dat zegt bijzonder weinig, voorbeeldje; Als Opel 1500 euro op elke auto toelegt om zo marktaandeel te “kopen” is het snel klaar met Opel.

    Login om te reageren
  21. Willem zegt

    29 mei 2009 om 12:54

    Dat Opel weer in de lift zit komt dat niet ook vanwege de slooppremie die in Duitsland gegeven wordt? Ik las paar weken terug nog dat de Duitse jeugd namelijk niet op Opel zit te wachten vanwege het stoffige imago hoewel de Insignia dat stof er al wel wat vanaf kan halen. Het is dus blijkbaar niet vanwege de jongeren die opeens massaal een Opel kopen maar vooral vanwege de ouderen die van deze regeling gebruik maken en meteen een kleinere auto kopen zoals de Agila en Corsa.
    Fiat heeft gelijk, het is toch niet meer dan normaal dat je inzage in de boeken krijgt. Als je een tweedehands auto koopt wil je toch ook de geschiedenis van de auto weten zoals onderhoudsbeurten?

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    29 mei 2009 om 13:19

    –edit: dank u, is inmiddels gefixt–

    En waarom in de eerste alinea alsmaar ‘vrijdag’ en niet gewoon ‘vandaag’? Het is net of het geen vrijdag is…

    Login om te reageren
  23. Jelle zegt

    29 mei 2009 om 14:01

    @Laue: Fiat heeft nooit het bedrijf Opel over willen nemen, alleen de activa en het product Opel.

    Login om te reageren
  24. Eelco van Vliet zegt

    29 mei 2009 om 14:11

    Op nu.nl valt te lezen dat het er op lijkt dat ook Magna inmiddels de onderhandelingstafel heeft verlaten.

    Login om te reageren
  25. Humanspectrum zegt

    29 mei 2009 om 14:32

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  26. frank zegt

    29 mei 2009 om 15:22

    gedurende de gesprekken met FIAT hebben in de VS de accountants van GM een heel net faillissement voorbereid waardoor ze een verkoop nu niet meer nodig hebben

    GM met Opel is blijkbaar een beter faillissement dan zonder Opel, en blijkbaar ziet ook de Duitse regering dat ze hun miljarden beter samen met de VS kunnen besteden dan met FIAT / Magna, dus het bod is wat minder aantrekkelijk geworden…

    Login om te reageren
  27. KoFFiE zegt

    29 mei 2009 om 15:54

    @Waxweazel – welke schulden van FGA? Fiat group is financieel gezien op dit moment een van de gezondste concerns samen met VAG. Op een 5-tal jaar tijd heeft Machionne Fiat uit een miljardenput getrokken… Natuurlijk dat ze nog openstaande schulden hebben staan – dat heeft elk gezond bedrijf – maar uitzijn op die geld-injectie? Eerder op marktaandeel en een extra afzetmarkt voor hun technologieen…

    Of denk je nu echt dat Duitsland zomaar geld gaat pompen in een bedrijf zonder zware garanties te eisen? Of dat je zo makkelijk miljarden kan overpompen van een dochterbedrijf naar het moederconcern? Kijk maar naar de kunst en vliegwerken die ze bij VAG / Porsche aan het uithalen zijn om geld van Volkswagen naar Porsche te versluizen – da’s echt niet zo’n makkelijke opgave als ‘laten we dat geld effe overschrijven’…

    Wat ze natuurlijk wel willen doen is Opel laten betalen voor het gebruik van motoren en chassis designs – maar te hoge prijzen gaan ze daar ook niet voor kunnen vragen, Opel toch nog failliet laten gaan zou hen een pak meer geld kosten dan al het geld dat ze daarvoor zouden krijgen…

    Login om te reageren
  28. BananaFlip zegt

    29 mei 2009 om 16:50

    Het enorm wordende Fiat is niet compleet als ze de kans niet meepakken Opel ook op te eten.
    Maar goed ook, want het is natuurlijk ook niet echt leuk meer als Fiat alles in handen heeft.

    Login om te reageren
  29. bmw zegt

    29 mei 2009 om 18:09

    Eigenlijk ben ik blij dat Fiat de hap aan zich laat voorbij gaan. De Duitse overheid speelt het spel volgens mij vies en wil het onderste uit de kan. Niet doen, Fiat. Gewoon jezelf blijven en verder werken aan je modellenreeks.

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    29 mei 2009 om 19:15

    Fiat wilde (zoals gewoonlijk) meer subsidie dan dat het ooit aan werkgelegenheid op zou kunnen leveren ..

    ga maar fietsen met je “goede” bedoelingen ..

    Login om te reageren
  31. Milan zegt

    29 mei 2009 om 20:08

    Yes, magna neem t Opel over. Ik ben hiermee als Fiat rijder en liefhebber heel tevreden. Ik moest er niet aan denken Fiat en Opel in één adem genoemd te zien of erger. Italiaanse passie en Duitse eenheidsworst laten zich nu eenmaal niet tot een goed gerecht bereiden ;-)

    Login om te reageren
  32. viggen60 zegt

    29 mei 2009 om 20:37

    misschien een kleine nota.
    Is de technolgie tussen opel en fiat niet het zelfde.
    Zelfde motoren en zelfde chasis. Vergeet niet dat fiat bij GM heeft gezeten. Zie Alfa 159, Fiat Croma enz… platformen die opel/saab en gm ook gebruiken. Zoals GM de motoren gebruikt met Opel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North