• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Fifth Gear doet VAG: Golf R vs Leon Cupra R

Auteur: ricardo, gepost 6 augustus 2010 om 20:30 – 40 Reacties

Golf R vs Leon Cupra R

De natte droom van menig beginnend leaserijder: een Golf of Leon, maar dan met flink wat peper ingebracht. De 4WD Volkswagen heeft 271 pk en neemt het op tegen de FWD Seat met 265 paarden. Fifth Gear zocht even uit welke nou écht sneller is.

De heetste uitvoeringen van de Golf en zijn halfzus, de Leon, op een track waar Tiff even gaat uitzoeken welke het snelst een rondje aflegt. Is dat heel relevant als je op het punt staat er een aan te schaffen? Waarschijnlijk niet. Maar ach, het is altijd leuk om te weten. Belangrijker is het flinke prijsverschil. In Nederland betaal je namelijk 43.690 euro voor een beetje Golf R. Daar staat tegenover dat de Leon cupra R al voor €36.495 van jou is. Een verschilletje van ruim zeven ruggen dat de keuze wellicht wat moeilijk maakt. Of juist niet natuurlijk.

Aandrijving op alle vier de wielen (0-100: 5,7 sec) versus een voorwielaangedreven Spanjaard (0-100: 6,2 sec) met een Duitse moeder. Hieronder het antwoord op de vraag Wie Is Sneller? Meer info in de Autowiki Vergelijking. (via Zercustom)

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra-r, fifth-gear, golf, golf-r, leon, Seat, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Rolling Stone concept – een eenpersoons toekomstwiel
Volgend bericht: Ferrari 599 GTO in zakelijk grijs, nog steeds cool »

Lees Interacties

Reacties

  1. Northwestern zegt

    6 augustus 2010 om 20:35

    Probeert hij nou grappig te doen met die voice control?

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    6 augustus 2010 om 20:40

    saaie pief die een rooie en een gele auto test ..
    want meer verschil zit er niet in ..

    denk je “leuk .. daar ga ik voor zitten” ..
    blijkt die hele test toch ietsje minder spannend dan gedacht ..
    het kan verkeren ..

    Login om te reageren
  3. Niekgeerts zegt

    6 augustus 2010 om 20:40

    Die uitlaatjes bij de Cupra R zijn anders dan die bij de Cupra R die Wouter reed.

    Login om te reageren
  4. rsx zegt

    6 augustus 2010 om 20:43

    Cupra staat toch voor Cup Racing? dus Cup Racing Race? :s

    Login om te reageren
  5. BMW über alles zegt

    6 augustus 2010 om 21:08

    same fucking shit…

    Login om te reageren
  6. phantom zegt

    6 augustus 2010 om 21:15

    @ Niekgeerts, inderdaad deze had er 2 net als de golf r, normaal heeft hij 1 hele brede linksonder als ik me niet vergis..

    Login om te reageren
  7. biggie zegt

    6 augustus 2010 om 21:15

    onderstuur en overstuur op een 4 wiel aangedreven auto
    wat …
    volksagen is ook niet alles meer lijk dat ze zeggen

    net zoals de duurtest van de polo , passat en touran
    je betaalt meer dan opel of ford maar je krijgt slechtere autos …

    koop je vw dan ben je d*m

    Login om te reageren
  8. Timmie zegt

    6 augustus 2010 om 21:16

    De VW is de betere auto (zoniet, dan hadden ze de Leon van VAG uit wel een kopje kleiner gemaakt). Het is alleen jammer dat de Leon populairder zal worden door (enkel) het prijsverschil. Nu je erover nadenkt: Bij Seat moeten ze hun prijzen ver onder de zeer gelijkaardige VW-producten houden, want anders raken ze de wagens niet meer aan de straatstenen kwijt…

    Login om te reageren
    • biggie zegt

      6 augustus 2010 om 21:20

      @Timmie: volkswagen is niet de betere auto

      duurtesten : ze falen
      dsg transmissie : ik geef toe de beste automatiek in soepelheid maar ze durven vast lopen i de kou in R stant

      vw geeft gewoon een goeie naam van begin 2000 tot 2008 dan zijn ze achteruit gegaan

      vergeet niet dat opel 30 jaar lang onafgebroken de best verkochte auto was …

      Login om te reageren
      • Timmie zegt

        7 augustus 2010 om 16:00

        @biggie: beter tov de Seat!

        Login om te reageren
  9. Niekgeerts zegt

    6 augustus 2010 om 21:16

    @ Phantom: Ja idd, dat dacht ik ook. Vind dit eigelijk wel iets bruter.

    Login om te reageren
  10. The360box zegt

    6 augustus 2010 om 21:18

    Als ik het toch goed hoor zegt hij: ”266 HP…, en geen 271…

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    6 augustus 2010 om 21:39

    Als je de VW wil koop dan de Scirocco R, die maakt ondanks iets minder vermogen en alleen fwd gehakt van de R en is waarschijnlijk ook nog leuker dan de Leon Cupra R (die leuker blijkt te zijn dan de Golf R (not suprising))

    Login om te reageren
  12. Cantago zegt

    6 augustus 2010 om 21:48

    Een kletsend apparaat, of zo’n marokanen-ik-heb-ook-een-golf ding dat stuurt als een fwd hok? Nee dankje, doe mij maar iets anders!

    Login om te reageren
  13. kraakensmaak zegt

    6 augustus 2010 om 22:25

    Wacht even hoor. Sinds wanneer heeft de Cupra R 2 uitlaten door het midden? Zie 3:46. En vergelijk het met deze:

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/244297/seat_leon_cupra_r.html

    Login om te reageren
    • Witten zegt

      7 augustus 2010 om 00:29

      @kraakensmaak:
      Op seat.co.uk heeft hij ook dubbele uitlaat in het midden en op seat.be of seat.nl heeft hij een enkele. Ik vind de Engelse versie met dubbele uitlaat toch net iets mooier.

      Login om te reageren
  14. Sorcerer zegt

    6 augustus 2010 om 22:50

    @The360Box: brake horse power is iets minder dan de Nederlandse pk. De Veyron heeft bijv. 987 bhp, wat hetzelfde is als 1001 pk :) Ik gok dat het verschil daaraan ligt.

    Login om te reageren
  15. gerard zegt

    7 augustus 2010 om 00:02

    als je goed naar het filmpje kijkt zie je dat ze beelden gebruiken van een scirocco echt dom dashbord alles

    Login om te reageren
  16. 3er Reihe zegt

    7 augustus 2010 om 07:56

    @ gerard

    Het is gewoon de dashboard van een Golf R, Sirocco heeft afgeschuinde ventilatieroosters en een Golf R rechthoekig.

    Wat maakt het trouwens uit, beide wagens sucks.
    Als je een “PK” Golf koopt, neem dan een R32 met dat prachtige geluid…de 6 cylinders zijn relatief de betere blokken ;)

    De reden dat die R er is, is downsizing. Die turbo’s zijn toch flut…nog effe en je hebt een Miele blok of Tefal techniek onder je kap.

    Login om te reageren
  17. Hans R zegt

    7 augustus 2010 om 08:33

    Haha.. wat een reactie’s de beste stuurmannen staan altijd aan wal ;-)
    Tiff Needell is een coureur die zeker een potje kan sturen, de testen van Fifth Gear zijn ook van een stuk hoger niveau dan Top Gear (maar die filmen weer beter ;-)
    Maakt niet uit, de Golf R is te zwaar voor een circuit, laat dit ding goed zijn in wat die kan, het is een heerlijke snelle GT.

    Login om te reageren
  18. Simpson zegt

    7 augustus 2010 om 09:48

    wat een dweilen op dit circuit. Veel te zwaar, de banden piepen meer dan dat ze voor voortstuwing zorgen.

    Login om te reageren
  19. Msport zegt

    7 augustus 2010 om 09:55

    Voor de prijs van een standaard Golf R, koop je ook een BMW 125i Coupe High Executive met een 6 cylinder en 218 pk op de achterwielen. Waarom zou je die overstuurde VAG Golf dan nog willen?!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      7 augustus 2010 om 10:52

      De keuze is simpel, de SEAT is gewoon een heel stuk leuker, sportiever en mooi ‘banana-geel’. Een stoere of opvallende kleur maakt óók een ‘hot-hatch’ !! En voor het prijsverschil is het helemaal een simpele keuze.

      Login om te reageren
    • Patrick zegt

      16 december 2010 om 12:48

      @Msport: Omdat je met een Golf R zo,n BMW helemaal zoek blaast.
      Laat staan als je de Golf laat chippen en je hebt ruim 300paarden..
      Tis een hoop geld, en ja het blijft een Golfje, maar voor dat geld is er weinig tot niets te koop wat sneller is.

      Login om te reageren
  20. P@trick zegt

    7 augustus 2010 om 11:02

    Helemaal eens met Megakix!!!

    Login om te reageren
  21. Chris zegt

    7 augustus 2010 om 12:34

    @ MSport

    Inderdaad. Je moet wel een ongelooflijke sufferd zijn als je 43.690 euro betaalt voor een Golf. Weliswaar een snelle Golf maar je kan voor dat geld veel mooiere auto’s krijgen die ook snel zijn. (kijk naar jouw voorbeeld)

    Als ik er één tegenkom zit er 9 van de 10 keer een patsertje in. Ik moet dan altijd lachen en denk dan aan hetgeen hij had kunnen kopen van dat geld. ;)

    Login om te reageren
    • Msport zegt

      7 augustus 2010 om 12:48

      @Chris: ha Chris, dat is m’n punt inderdaad… 44000 voor een Golf is niet normaal meer. Die Cupra vind ik wel een ander verhaal, als je gewoon alleen maar veel PK’s zoekt voor je geld is het een hele interessante deal, al blijft het jammer dat die pk’s over de voorwielen gaan.

      Login om te reageren
  22. janklaassen zegt

    7 augustus 2010 om 13:08

    Gewoon de Golf R

    Login om te reageren
  23. Hans R zegt

    7 augustus 2010 om 13:08

    @Msport & Chris, ooit wel eens een crisisedtie (318d of A4) van BMW of Audi uitgerekend? Dan ben je nog meer kwijt en kom je nog niet voorruit.. die zijn lekker slim.. geef mij dan maar een Golf R, hij is zeker niet te duur, kijk naar een gemiddelde Mini Cooper-S en je zit al ruim over de €45000,- maar goed 1000 mensen 1000 wensen ;-)

    Login om te reageren
    • Msport zegt

      7 augustus 2010 om 13:15

      @Hans R: Ik gaf een voorbeeld van een 6-cylinder met 218pk vol met opties voor precies dezelfde prijs, die waarschijnlijk nog sneller over dat circuit heen gaat omdat die niet zo dweilen als de auto’s uit het filmpje. Waarom kom jij met voorbeelden van 318’s aanzetten dan?

      Ach, als jij voordat geld toch liever een Golf heb, doen!!

      Login om te reageren
  24. CSL zegt

    7 augustus 2010 om 13:34

    @Msport

    Of gewoon 5000 erbij doen en een 135i halen. Weet niet wat die dingen in UK kosten.

    Login om te reageren
  25. Hans R zegt

    7 augustus 2010 om 13:35

    Ooit wel eens een zo’n BMW gereden? Waarschijnlijk niet nee.. ;-) Dat hok is al helemaal niet voorruit te branden werkt pas een beetje als je hoog in de toeren doortrekt.
    Ik vergelijk alleen even de prijzen, de Golf is mooi compleet en ziet er stoer uit met zijn zwarte koplampen en 19inch velgen, icm 4-motion en DSG werkelijk een top ding!
    Alleen ga er niet mee op het circuit rijden dan gaat hij tegenvallen, ja hij heeft onderstuur in korte snelle bochten maar ga er langzaam in en ga vroeg op het gas en hij heeft geen onderstuur maar bakken met grip! Ik rij op het circuit met een Lotus 340R en laat de Golf R lekker thuis want hij brengt mij prima van A naar B en is niet voor het circuit gemaakt.
    En een GTI en Cupra ook niet trouwens..

    Login om te reageren
  26. GOD zegt

    7 augustus 2010 om 13:55

    Iedereen altijd maar zeiken op Golfjes.
    Gewoon een leuke auto van binnen en buiten.
    Maar ach ja ik snap het ook wel.
    Hier op AB komen alleen maar Sennas en Schumachers die dagelijks 400km/h rijden en met minstens 250 door een bocht gaan.

    Login om te reageren
  27. Dimglor zegt

    7 augustus 2010 om 14:21

    Die Seat is eigenlijk wel nog een mooie wagen, maar ik vind die Golf toch wel een stuk mooier hoor…. Zag enkele dagen geleden zo’n Golf R in het lichtgrijs en ik vond hem echt prachtig!

    Login om te reageren
  28. Sneep zegt

    7 augustus 2010 om 14:47

    @ Msport.

    Hans R bedoelt dat er veel domme mensen zijn. Jij vind mensen die een Golf R kopen dom. Hans R en ik vinden mensen die een 318 kopen dom. Doe dan maar de Golf R.
    Zijn voorbeeld met de 318 is hetzelfde als jou voorbeeld van de 125. Begrijpend lezen is ook erg lastig…

    Login om te reageren
    • Timmie zegt

      7 augustus 2010 om 16:02

      @Sneep: een 318 kopen is niet dom, juist het omgekeerde. Voor relatief (nou ja…) aanvaardbare bedragen een premium-BMW rijden die past in de geest van het bedrijfsleven. Voor bedrijven geldt de restwaarde en de grijswaarde (hoe grijzer de mus, hoe beter). Een Golf R ga je niet vaak in bedrijven tegenkomen…

      Login om te reageren
    • Msport zegt

      7 augustus 2010 om 17:39

      @Sneep: ik vind mensen die een Golf R kopen helemaal niet dom, ik zeg alleen dat ik het zelf niet zou doen, maar laat iedereen in zijn waarde die dat wel graag doet. Dat is iets heel anders! Over begrijpend lezen gesproken…

      Een 318i kost 34.814 euro en is dus een slecht voorbeeld van jou. Daarom noem ik een enigszins vergelijkbare, compleet luxe uitgevoerde 125i die qua vermogen in de buurt komt.

      Een 318i kopen is overigens helemaal niet dom. Hij is mooi, rijdt fantastisch en heeft een prima restwaarde waardoor de leaseprijs nog wel meevalt. Als je een 320d neemt, heb je zelfs 165 pk en toch maar 20% bijtelling. Nogmaals: Heb je liever een Golf? Doen!!

      Ben ik nou zo slim, of ben jij nou…

      Login om te reageren
  29. Timmie zegt

    7 augustus 2010 om 16:03

    Trouwens: het gros van premiumauto’s (Audi, BMW, Lexus, Mercedes, en in mindere mate Opel) op de weg, is gekoppeld aan een bedrijf, en dus geen eigendom van de bestuurder. Ik denk dat dit aandeel in Vlaanderen zelfs 80% is!

    Login om te reageren
  30. vonwachowferstenberg zegt

    8 augustus 2010 om 18:58

    Zelfde test eens herhalen in de regen: raad eens?
    Jongens; cilinder en niet cylinder…

    Login om te reageren
  31. npdw zegt

    9 augustus 2010 om 11:49

    Ik heb in de r32 en de golf r gereden en de nieuwe is een stuk beter! Geluid is idd minder maar wel een stuk beschaafder. Verder vind ik de looks van de golf r echt heel erg goed. En wat dat onderstuur betreft, hoeveel % van de golf r rijders gaat er nou daadwerkelijk mee naar het circuit?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North