Firezone stopt met aanbieden competition102 in Nederland

Auteur: , 88 Reacties

De brandstof met het hoge octaangetal is nog lastiger te verkrijgen in Nederland.

Firezone stop met aanbieden competition102 in Nederland

De meeste Nederlanders met een benzineauto auto zullen E10 (Euro95) tanken. Heb je een gechipte of sportieve benzineauto, dan is E5 (Euro98) een fijne dorstlesser. Er zijn ook een aantal tankstations in Nederland die nog een stapje verder gaan.

Firezone is zo’n partij, maar dat is binnenkort verleden tijd. Ze gaan stoppen met de productie en het aanbieden van competition102. De tankstations van het merk zijn door heel Nederland te vinden. Per 1 oktober 2019 is het over met de brandstof. Firezone gaat competition102 vervangen door Premium 98.

Als reden zegt het bedrijf door aangepaste wetgeving te moeten stoppen met het de productie van competition102. Per 1-10-2019 is het namelijk zo dat alle tankstations in Nederland wettelijk verplicht zijn voor meer dan de helft E10 brandstoffen aan te bieden. Dit zijn brandstoffen met minimaal 7,5 procent en maximaal 10 procent ethanol. Dit besluit werd op 14 juni van dit jaar genomen door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In het Staatsblad staat het volgende:

Een tankstation dat beschikt over de mogelijkheid van het afleveren van twee of meer soorten benzine ten behoeve van openbare verkoop aan motorvoertuigen voor het wegverkeer, beschikt ten minste voor de helft van de vulpistolen voor het afleveren van benzine over vulpistolen voor het afleveren van E10

Naast dat dit vervelend nieuws is voor bezitters van een performance auto’s, zijn ook oldtimers gedupeerden. Het voordeel van competition102 is het ontbreken van ethanol. Over de grens in Duitsland worden RON 100 en RON 102 benzinebrandstoffen nog wel ruimschoots aangeboden.

Met dank aan iedereen voor de tips! Beeld: Google StreetView



88 reacties

Leuke kunnen we het niet maken, makkelijker trouwens ook niet ~ de Nederlandse overheid
@dennise: ~ wel duurder.
@berlinetta: maar er kocht dan toch ook bijna niemand die dure premium bandstoffen? Ze zijn flink duurder en alleen met flink wat verbeelding merk je er wat van in een normale moderne auto.
@mashell: mwa bij moderne auto’s zal je niet direct iets merken nee. Maar als je de auto softwarematig laat aanpassen zal het toch altijd betere resultaten geven. In theorie verbrand het ook schoner, vooral de audi RS V8’s hadden nog wel flink last van koolaanslag bv.

Voor de oudere japanse turbo auto’s als de subaru’s, evo’s, skyline’s etc is 102 wel merkbaar beter vaak. Ook oldtimers lopen er toch wel soepeltjes op, en soms zelfs zuiniger dan op 95/98.. Hoewel geen grote markt in verhouding zal dit Firezone wel pijn gaan doen, enige reden om er te tanken is de 102. E98 haal ik wel bij BP of Shell.
@speedygonzalez: ja ik merk zeker verschil, is zuiniger. Ca 20km op 65 liter
@bitd: 20km? Ten opzichte van wat?
@bitd: nee ik bedoel op hoeveel kilometer als je op andere brandstof rijdt
@stalensnuitje: 600 vs 620 op 70L
@bitd: dat zijn sowieso beste cijfers en dan zeiken om 20 km 😂
@svdnick: hekel aan tanken, haha
Nee is irritant idd, als je een beetje leuk aan het rijden ben rij je 1 op 5 en dus heb je met een kwart tank, zeg maar 17 liter nog maar 80km te gaan, maw dan ga je al op zoek naar een tankstation. Range anxiety….
@mashell: voor een oude auto ideaal, die ethanol vreet al je leidingen aan, en dan hebben we het nog niet over de koolaanslag…
@henkhupelschoten: of na een paar jaar een verroestte benzinetank…
@mashell: doe het in de Maserati (V8 atmosferisch) en het lijkt wel verschil te maken. Jammer dat ze stoppen.
@alfablog: bij mijn Ferrari 360 merkte ik oom veel verschil. Bij de 612 maar weinig.
@mashell: Als het goed is voor mashell is het goed voor iedereen.
@mashell: ik denk dat je je daarin vergist. Ik tank al jaren alleen nog maar Shell V-Power of BP Ultimate. Ik rijd over het algemeen in sportievere auto’s van 2004 of ouder. De ethanol die in de Euro95 brandstof zit is niet best voor heel veel van de motoren uit die tijd. Veel mensen om mij heen met een wat meer bijzondere auto doen precies hetzelfde. Ik denk dat het nog niet mainstream is omdat heel veel mensen niet in iets bijzonders rijden en het dus niet boeit. Bovendien zijn er heel veel mensen die helemaal niet beseffen/beseften dat Euro95 al jaren verplicht wordt aangelengd met bio-ethanol en dat dit (bij oudere of meer op performance gerichte motoren) niet zo geweldig is voor de levensduur van je motor.
@mashell:
Mwoah, E85 kost hier in CA 73 cent per liter, heeft een octaangetal rond de 105, een schonere verbranding, de motor blijft koeler en met een een simpele chip tuning (2 minuten werk) tot 50% extra vermogen uit mijn 1.5T zonder angst voor pingelen.
@dennise: roverheid…
Nou lekker dan, terug naar de tekentafel, mijn auto is helemaal afgesteld op 102, wat toevallig binnen 10km bij twee pompen te krijgen is, met 98 weer het risico op knock..
@v70t6r: af en toe wat jerrycans in Duitsland halen wellicht? Mits je niet te ver moet en niet te vaak je 102-wagen gebruikt? 🙈
@v70t6r: ik ga ervanuit dat het niet je enige auto is? Als je wat verder weg moet ben je mooi de sjaak.
@v70t6r: 98 tanken en zelf 10% ethanol bij mengen (zijn liter flesjes van te koop bij de Action) en je komt op ong octaan 100 uit. Liep mijn vorige auto die afgesteld was op 102 ook prima op.
gelukkig heb ik net mijn auto verkocht die minimaal op 102 moest lopen….

Neemt niet weg dat het alsnog een domme actie is, want in duitsland is het straks nog gewoon te krijgen… echt weer zo on doordachte actie van die downsyndromers in den haag…
@spykerboy: Ach, wie de mogelijkheid heeft om in Duitsland te tanken zal toch geen 102 in NL gaan halen. Veel zal het niet uitmaken.
@towi1989: denk dat hij niet doelt op het prijsverschil maar meer op de kortzichtigheid van de Rukkers in Den Haag. Uitstoot stopt immers niet bij de grens he 😉😉
@ghost: heeft dit te maken met uitstoot eigenlijk of met de “oorsprong” van de brandstof?

Net zo’n debiel subsidie project om houtsnippers te verbranden omdat dit zogenaamd groen is…
@spykerboy: ieder volk krijgt de leiders die het verdient.
Dan maar 950 liter IBC Aral ultimate 102 per maand uit Duitsland voor €1,63 per liter!
@erwine60: Hoe rij jij een kuub euro 102 op per maand? Mag hopen dat je een beste tankpas hebt dan.
@joris24: Ik denk dat dat met zijn M5 V10 heel makkelijk is :P
@erwine60: Houdt er wel rekening mee dat je in DE niet meer dan 60l reservebrandstof bij mag hebben.
@towi1989: dat is een hele goede van je!
Ik heb gister namelijk de eerste lading al gehaald, hierbij keek ik naar de Nederlandse regelgeving!
Weeze is gelukkig niet erg ver de grens over maar ik zal het plan toch even moeten her overwegen!
@erwine60:

Gewoon de IBC in een aanhanger met huif zodat deze uit het zicht is. Ik bedoel maar, hoevaak wordt je nou eigenlijk staande gehouden als particulier en dat ze de vracht controleren?
@jack_abarth: en wat kan er nou misgaan met het vervoeren van een grote hoeveelheid brandstof…?
@jack_abarth: Valt alleen wel een beetje op als je een half uur aan de pomp staat :p
@towi1989: dat is toch alleen Duitsland in? Dat was vroeger althans de regel, weet nog dat je officieel niet met beide tanks vol met de truck de grens over mocht. Then again geen hond die ernaar keek. En die tanks zag je van een afstand zitten.
@erwine60: Erwin ouwe gek😂😂
@ghost: 😜👍👍
Geen ramp, gelukkig bestaat er Panta Fuel (geleerd uit de kartsport).
Kan je kiezen tussen 102 of 115 octaan en eventueel mixen met 98 en wordt thuisbezorgd.
@fred: net ff opgezocht, maar vind nog vrij prijzig… maar als er geen alternatief is…
@spykerboy: Eens! Er zijn meerdere merken zoals Total, Sunoco, Elf waarbij je vaten kan bestellen.
Hoe dichter bij de bron, hoe goedkoper natuurlijk. Dat is het voordeel om het via de kartwereld aan te schaffen.

Een hobby mag geld kosten toch? :)
@fred: hobby mag zeker geld kosten maar moet ook enigzins normaal blijven, ik had voor mijn vorige auto op high boost 110 octaan nodig, anders smolt het blok gewoon intern, vanzelf sprekend nooit op high boost gereden (zou dan de 1000pk aantikken), kon bij VPRacing bestellen weet ik nog, 20L voor 350 euro ofzo, DÁÁÁÁÁG
@spykerboy: Shell Duitsland 1.68 p/l meen ik…
@spykerboy: “ik ben stoer met mijn 1000 pk auto, maar gebruik ze nooit allemaal want de benzine is zo duur”, was getekend zykerboy.
@vroaaaaaaaaaar: klopt, daarbij was ik met de lowboost setting al sneller dan alles wat ik er ooit in ben tegen gekomen op straat, incl 720S, S100RR, panigales, hayabusa’s etc etc
@spykerboy: wat was het??? Supra?
@kennone: HPF stage 3 E46 M3 (lowboost had ie 812pk, highboost 999, dus helaas net geen 1000pk officieel)
Tja, dat heb je met die ouderwetse ingewikkelde techniek. KISS
Firezone Tilburg heeft het al een tijdje niet meer.
@homer55: bij Ulvenhout is volgens mij wel nog één die heeft
@mc96: Chaam misschien?
@mc96: Ook op daar!
@homer55:

Op de ringbaan-zuid is het inmiddels ook gewoon weer een Esso. Hoe het zit met de ringbaan-west en de Westermarkt weet ik niet.
@jack_abarth: Ringbaan-Zuid is idd Esso. Ringbaan-West is nog Firezone waar ik om de zoveel tijd de V6 met 102 trakteerde. Afgelopen maand 2x daar geweest en kon geen 102 meer kiezen. Op de terugweg vanaf de stoplicht bij de Kraaiven richting Waalwijk was het pedal to the metal. Binnenkort traject controle dus wordt Tilburg ook niet interessant meer……
Volgens mij is het een puur commerciële beslissing. De helft van de benzine-pistolen moet E10 leveren, dan kun je die andere helft dus prima voorzien van 102. Mooi de wetgeving de schuld geven 👍
@stalensnuitje: waarschijnlijk willen ze ook diesel en 98 verkopen zodat het tankstation winstgevend blijft.
@flutterby: volgens de quote in het artikel moet de helft van de BENZINE-pistolen voor E10 zijn. Of je in de andere helft dan 98 of 102 octaan gooit kun je zelf bepalen natuurlijk. Of zijn er nu fire one’s waar je 3 opties hebt toevallig?
@stalensnuitje: oh in de quote staat dat inderdaad, in het artikel niet.

Dan zou je zeggen elke pomp E10, diesel en afwisselend 98 en 102.
Gelukkig is mijn S2 Sedan afgesteld op 98 (licht gekieteld naar 315 pk), die loopt liever niet op 95. Maar nu vraag ik me af, voor mijn andere auto’s (antwoord is vast ergens te vinden, maar toch, als iemand het weet, maak me wijzer): ik heb een i5 2.3 10V uit 1987, dat ding zou toch geen moeite moeten hebben met een paar procent bioethanol? Voor dagelijks gebruik hebben zowel mijn vriendin als ik een 1.9TDI uit 2006, die zouden toch ook geen issues moeten hebben met biodiesel (ook al staat in de dop geen biodiesel)? Het zijn allemaal eenvoudige en robuuste blokken, gemaakt om voor in de eeuwigheid door te lopen (alledrie de 4 ton gepasseerd). Of is/wordt dit toch iets om rekening mee te houden?
@Joris24: blokken zijn normaliter het probleem niet, maar bepaalde rubber en kunststof onderdelen/leidingen houden niet zo van bio-ethanol.
Ik denk dat er weinig van dat spul verkocht werd. Ook is het een tijdje op geweest en kon je een lange periode geen 102 krijgen bij de Firezones. En voor bijna 2 euro per liter is het gewoon duur. Ook zijn veel stations voorzien van minstens 4 vulpistolen waardoor je met gemak aan de wettelijke minimum komt van minstens 2 met E10. Het lijkt mij een besluit genomen met commerciële gedachtegang.
En maar zeuren op Amerika en Trump met zijn maatregelen.

Ondertussen is het resultaat van dit beleid, dat we gigantisch belast worden om alle mensen die de grens over zijn komen wandelen te onderhouden.

Veel te veel mensen op dit kleine oppervlak, wat zorgt voor een steeds minder fijn leefklimaat met allerlei maatregelen. Spijker je openhaard alvast maar dicht, dat wordt momenteel ook al besproken om te verbieden. Waanzin. Ipv iets te doen aan het ware probleem: overbevolking.
@artje: juist

Ik wordt gek van mensen met allerlei domme meningen

Waar zijn de leiders?
@artje: communisten in Nederland alles wordt voor je bepaald.
@artje: ligt echt niet alleen aan immigranten…wij Nederlanders willen ook met zn allen op dat kluitje in de randstad wonen en we neuqen als konijnen. We hebben gemiddeld 2,6 kinderen..als de spreiding over Nederland wat beter verdeeld zou zijn, is het allemaal al een stuk minder “druk”.
@ghost: ahum, we zitten al jarenlang onder de twee kinderen per vrouw hoor. 1.7 tot 1.8, en dat blijft inmiddels aardig stabiel. De enige reden dat de bevolking groeit is import.

En je hebt trouwens 2.1 kind nodig om de bevolking in stand te houden.
@artje: verdiep je eens in een CBS rapport over bevolkingsgroei in Nederland. Dan lees je dat jouw stelling niet klopt. Ik ben het met je eens dat we in een heel druk bevolkt land wonen. Ik woon in de Randstad en vind het er erg druk. Het zou best wat minder druk mogen. Dat gezegd hebbende, we worden niet gigantisch belast door “mensen die de grens zijn over komen wandelen te onderhouden”.

De bevolking groeit in NL allereerst al voor een deel doordat er meer mensen worden geboren, dan dat er overlijden. Dus daar zijn we zelf bij; minder kinderen maken en zorgen dat ouderen en zieken niet zo lang blijven leven. Is dat een goede oplossing in jouw ogen?

Daarnaast is er nog bevolkingsgroei door immigratie. Weet je wat de grootste groepen zijn? Aziaten en inwoners uit EU-lidstaten. Dit zijn grotendeels gewoon mensen die komen werken en die bijdragen aan de Nederlandse samenleving. We hebben een zeer krappe arbeidsmarkt en komen handjes te kort.

Als laatste is er nog een relatief kleine groep asielzoekers. Die moeten we onderhouden en dragen niets bij. Als ik echter mijn kapotgeschoten huis in Syrië zou hebben ontvlucht, dan zou ik het fijn vinden als ik tijdelijk in een ander veilig land kan verblijven totdat de oorlog is gaan liggen. Als veilig en rijk land kun je in mijn ogen best wel een groep van dit soort mensen verzorgen. Uiteraard zolang de grootte van die groep in goede verhouding staat tot de werkende inwoners.
@1000bochten: Hij heeft het over het beleid wat dus juist NIET bijdraagt aan een fijner leefklimaat, en daardoor steeds meer maatregelen getroffen dienen te worden.

De statistieken leren mij dat er al jarenlang jaar gemiddeld 35.000 mensen bijkomen ex nareizigers, die allemaal onderhouden moeten worden. Honderdduizenden, oftewel een aantal grote steden aan mensen die hun handje ophouden.. Je hoeft maar een rondje door de de stad te lopen om het te merken.

Oftewel, alles zal rap worden doorberekend (energie taxen, btw verhogingen etc etc) en het leefklimaat en hectiek wordt alleen maar minder.
@hansiepie: ik had ook begrepen dat hij dat bedoelde. Maar 35.000 is echt niet heel erg veel; dat komt neer op 1 persoon per 500 Nederlanders. Bovendien is niet gezegd dat die 35.000 allemaal hun hand ophouden.

Ik denk dat je moet beseffen dat het veel meer ligt aan onszelf. Er zijn ruim meer dan 3 miljoen Nederlanders die op dit moment AOW ontvangen. Dat is 1 AOW’er per 5 Nederlanders. Die AOW moet bovendien betaald worden door de beroepsbevolking; gepensioneerden en kinderen hoeven immers niet mee te betalen. De AOW moet dus worden opgehoest door circa 9 miljoen werkenden. Dat komt er dus op neer dat 1 AOW’er wordt betaald door 3 Nederlanders.

Reken er maar op dat je dat veel meer in je portemonnee voelt dan die “mensen die uit het buitenland binnen komen wandelen”. Het is makkelijk om te klagen over “anderen”, maar een groot deel van de kostenstijging heeft gewoonweg te maken met de vergrijzing van onze eigen bevolking en alles wat daarbij hoort (ook de gestegen zorgkosten bijvoorbeeld).
Lekker dan, sta op het punt om m’n diesel te verkopen omdat Nederland… Als vervanger wil ik een sportieve benzine aanschaffen, maar hoe verstandig is dit nog? In Den Haag zien ze natuurlijk het liefst dat ik een elektrische auto ga privateleasen.. verdomme Alwin
Als klassiekerrijder is voor mij het ethanolgehalte inderdaad een heikelpunt. Momenteel tank ik 98 bij Shell. Volgens mensen die het kunnen weten bij de Dafclub zit hier (nagenoeg) geen ethanol in.

Overigens kan een beetje niet kwaad zolang je regelmatig rijdt. Ik stal in de winter altijd met een nagenoeg lege tank en dan gaat er een flesje ethanol-killer in de tank.
@tenaci: De ethanol content kun je ook vrij eenvoudig zelf testen:

https://www.waldeneffect.org/blog/How_to_measure_the_ethanol_content_of_gasoline/
Uit nostalgische overwegingen houd ik mijn naam. Laat me niet kapotmaken door die electromafia ;-)
@competition102: held! We zullen je blijven eren!
Voor de normale auto is gewone benzine goed genoeg en daar rijden de meeste mensen in. Er zijn uitzonderingen en deze kunnen shell v power bp ultimate tanken maar voor de gewone auto heeft dat geen zin deze moeten gewoon lekker de simpelste benzine soort tanken A of B merk dat maakt niks uit. Ik ben Geëmigreerd naar Curaçao en heb mijn Hyundai Ix35 met 1.6 benzine motor mee genomen nou er is helemaal niks van te merken daar hebben ze alleen maar euro95. Dus als het niet nodig is denkt de standaard benzine.
Gelukkig heb ik nog een vertrouwd tankstation dichtbij waar ik Euro100 kan tanken;
Loogman in Aalsmeer 😉
@ghost: dan woon je aardig in de buurt bij mij.
Weer een puntje gescoord door groen links…
@dutchdriftking: Ja, wel een minpuntje.
Dan koop je toch een Octane Booster van bijvoorbeeld RMC Lubricants, werkt prima en kan je gewoon 98 blijven tanken.
Tank meestal e98 Esso synergy, (Astra GTC 1.4 turbo 140pk) qua zuinigigheid maakt het zoveel uit met e95, maar hij rindt iets lekkerder. Heb trouwens op vakantie in Oostenrijk e102 getankt, maar dan merk je toch wel het verschil in verbruik en rijden, het accelereren gaat wat sneller! 😃
Als het fatsoenlijk verkocht werd waren ze er echt niet mee gestopt, maar het levert gewoon te weinig op blijkbaar. Jammer voor de petrolgekkies met hun zwaar getunede wagens, maar de gemiddelde weggebruiker gooit dat spul er sowieso niet in. Die vinden 98 al te duur.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Maand of 2 geleden geprobeerd 102 te tanken in Ede…niks. Door naar Veenendaal…ook niks. Ik denk dus dat de officiële reden iets anders is dan de officieuze. Te weinig animo…
Volgens mij houdt het hele merk Firezone straks op te bestaan aangezien de stations in rap tempo worden omgebouwd tot Esso Express.
Hebben ze net bijna alle Texaco’s omgebouwd naar Firezone gaan ze het weer veranderen.
Heb me altijd wel afgevraagd of de brandstoffen bij Texaco en Firezone gelijk waren ook in de vorm van additieven?
Wel een opvallende combi zo’n dure premium benzine bij een prijsvechter.
Zijn hier mensen die regelmatig de brandstoffen van Firezone tanken en wat zijn de ervaringen?
Ook voor wat betreft de standaard benzine en diesel.
@shellplc: Ze zijn gewoon gelijk wel kan het zo zijn dat Texaco extra additieven krijgt maar dat geschil is zo klein dat een normale auto er niks van merkt. Het zelfde heb je ook bij B merk brandstoffen nou niks te merken hoor dan bij een A merk ik heb wel eens Premium getankt ook weer niks te merken alleen aan je portemonnee. Ik ben Geëmigreerd naar Curaçao en heb mijn Hyundai Ix35 met 1.6 benzine motor mee genomen ook daar hebben ze alleen maar standaard benzine (95 ongelood) of diesel en wat denk je weer HELLEMAAL niks te merken. Gewoon allemaal onzin tank gewoon het goedkoopste wat er is heb je een bepaalde motor in je auto dan kan euro98 wel iets doen maar met de na druk van IETS anders heeft het helemaal geen zin.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).