Op een privéfeestje voor aanvang van de New York Autoshow heeft Henrik Fisker, samen met zijn team van electroheads, het nieuwste wapenfeit van dit Amerikaanse automerk onthuld: de Atlantic. Een mini-Karma die qua formaat te vergelijken is met de Audi A5.
Het ontwikkelen van deze auto gaat niet zonder de nodige tegenslagen. Fisker kon naast de Karma deze kleinere en vooral goedkopere versie (rond de 50 mille in de VS) ontwikkelen doordat ze een staatslening van $359 miljoen mochten toucheren, maar dat financieringsproject werd onlangs stopgezet. En dus moesten Fisker en Co. opzoek naar meer private investeerders. Ondertussen hebben ze wel alvast deze Atlantic gepresenteerd, een conceptauto die voorheen werd aangeduid als Project NINA. Verkijk je overigens niet teveel op het woordje ‘concept’, Henrik Fisker heeft aangegeven dat deze auto vrijwel ongewijzigd in productie gaat.
Bekend is dat de achterwielen worden aangedreven door een elektromotor en er onder de kap een viercilinder van BMW komt te liggen die als range extender zal fungeren. Ook zal 4WD als optie worden aangeboden. Het Karma-achtige exterrieur was al geen verrassing meer, en bij de lekfoto’s viel ook al op dat er een enorm glazen dak wordt toegepast. Deze ligt op een ‘spider’ constructie, en hierdoor kon er volgens Fisker behoorlijk wat hoofdruimte gecreëerd worden.
Overige details, zoals de afstand die volledig elektrisch kan worden afgelegd, zullen later bekend gemaakt worden als de datum van productie dichterbij komt. Een video over de Fisker Atlantic staat op Autojunk. Wie de live presentatie, met een babbeltje van Henrik Fisker en CEO LaSorda, wil terugkijken kan HIERO terecht.
zeevink zegt
Grappig om te zien dat de overheid een bedrijf met potentie en groene techniek niet verder steunt. Hier kunnen ze veel geld aan verdienen wanneer deze mooie techniek voor een grotere massa beschikbaar komt. Dus zou het vinden van investeerders eigenlijk niet moeilijk moeten zijn voor Fisker. Tegendeel blijkt helaas waar.
james125 zegt
@zeevink: de overheid kan het wel steunen, maar uiteindelijk moet je toch weer wegenbelasting betalen, dus dat is eigenlijk het volk misleiden. Als dit het is, komt het er heus wel door. In Engeland moest voor de eerste auto’s iemand lopen met een vlag, en je mocht niet harder dan voetgangers. Toch heeft de engelse autoindustrie gebloeid, en heeft iedereen daar nu een auto.
zdev zegt
Zet over een jaar of twee maar voor de deur!
Eerst de kinderziekten eruit.
trisx zegt
Doe mij deze maar.
Ziet er veel beter uit dan de karma naar,mijn mening
james125 zegt
Wat een verrassing! Ik had hem totaal anders verwacht!
atakan zegt
Heeeeeey! Een smallere en korter Fisker Karma! Nice..
Preske zegt
Vervang dat raar dak en zet maar voor mijn deur.
wimbers zegt
hier ook een surf van met een fatsoenlijke achterklep en ik bestel hem
guust zegt
hebben ze weer mooi gefiskerd, alleen die grille blijft een beetje wennen
objectieveautofan zegt
Mooie wagen.
Hopelijk net zo betrouwbaar als de Karma…
fit4fun zegt
Mooie klassieke naam (al eerder gebruikt door Bugatti dacht ik?). Lijkt me aannemelijk dat die BMW vier cilinder ook in de Karma zal komen te liggen.
E34M5Touring zegt
@fit4fun: Bugatti type 57 Atlantic. Maar ook voor een Chrysler concept uit 1995. En ik dacht dat Cadillac in de 90ties ook een cabrio had met die naam, maar kan er niks over vinden, dus zal wel niet dan.
j00rs zegt
Doe mij er maar een!
Zag laatst een Karma volgas wegscheuren, dat elektro geluid heeft ook wel wat hoor. Ook al ben ik liefhebber van goed motorgeluid.
monk zegt
ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik vind de balans in het ontwerp niet zo mooi, los van de spuuglelijke velgen. Ik vind henrik fiskers ontwerpen pre-fisker automotive beter (Aston Martin). De karma heeft ook al een paar hele rare design elementen (een soort waaier bv in het midden van de achterbumper)
petrolgirl zegt
Normaal houd ik niet van meer dan 2-3 deuren, maar dit is echt een plaatje. Alle aanzichten kloppen gewoon. Leuk karretje om met het gezin naar de bios te rijden. :3
deuxani zegt
Nou maar hopen dat Fisker het redt (moet wel lukken) en dat deze auto ongewijzigd op de markt komt (moet ook wel lukken). Echt prachtig!
tborre zegt
Een kennis rijd een jarma en het is niet slecht, alleen veel problemen mee… een kabel vervangen zorgde voor wat weer bereik in electric mode… maar op termijn een interessante wagen
SCscreamGT2 zegt
Waar is de uitlaat?? :o
mellie zegt
Zem em op fisker ik hoop dat dit door gaat
capo1bastone zegt
Staat te hoog op zijn poten en menslief wie heeft da dak ontworpe, weg ermee please