Fisker heeft een dikke boot ontworpen

Auteur: , 46 Reacties

De man maakte de Karma, doch dat gaf hem geen goede karma want zijn bedrijf ging belly-up. Nu heeft hij een bootje getekend.

Henrik Fisker heeft met zijn zachte potloden de autowereld veel goeds gegeven. Voorbeelden daarvan zijn de elegante BMW Z8, de gedestingeerde Aston Martin DB9 en de brute Galpin Rocket. Het was zijn droom om auto’s te bouwen onder zijn eigen naam, maar zoals velen voor hem al ondervonden, werd dat een deceptie. Hoewel, hij kan misschien wel wat voldoening halen uit de spaarzame Tramonto’s, Latigo’s en natuurlijk de Karma’s die wel gebouwd zijn en ooit wellicht tot collector’s items uit zullen groeien.

Maar goed, in de tussentijd moet Henrik natuurlijk ook wat doen om de schoorsteen te laten roken en zodoende heeft hij nu een jacht ontworpen voor de Italiaanse dobber-aficionado’s van Benetti. De boot is 50 meter lang en heeft een creatieve naam meegekregen zoals ze die alleen in Italië kunnen bedenken, namelijk ‘Fisker 50’.

Alle luxe die je je maar wenst is, euhm, aan boord. Zo is er bijvoorbeeld een bootbioscoop, een gym, meerdere barren, parkeerruimte voor je jetski’s en een ‘spa’ om je perzikhuidje op punt te houden terwijl je over de ziltige zee vaart. Er is voldoende plaats om 13 Tumblr-girls en 11 crew-leden mee te nemen op je reis.

Omdat Henrik nog steeds staat voor goede karma, zijn er verschillende ‘groene’ technologieën toegepast om het milieu niet te zwaar te belasten. Zo is de boot uitgerust met zonnepanelen en kan je opteren voor een -jawel- hybride aandrijflijn. Terwijl je over smeltende ijsschotsen heen dobbert zijn jouw eigen geweten en je longen dus zuiver. Over ‘range-anxiety’ hoef je je ook niet per se zorgen te maken want je komt volgens de fabrikant 4.000 zeemijlen ver voordat je moet aanmeren voor meer brandstof.

Mensen die geïnteresseerd zijn kunnen bij Benetti aankloppen in Livorno, Viareggio, Ft Lauderdale, Hong Kong of uiteraard in Dubai. Als je het nog niet zeker weet kan je eerst nog even de plaatjes kijken in de gallery.



46 reacties

Als ik zeg maar ooit een keer echt geld te veel heb, dan is dit best een leuke optie.
@dutchdriftking: dan nog niet voor mij.
Is geen boor maar een schip.
@GOD: bootblog, schipblog… hm
@GOD: jacht is een iets correctere benaming.
@GOD: what ever, het kan varen. punt.
Hij zou beter duikboten gaan ontwerpen. Als dat bedrijfje dan ook weer kopje onder heeft ie tenminste nog een goed excuus.
Benieuwd hoe lang het duurt voor deze boot gaat zinken
Geen verstand van boten, maar ik heb ze wel eens mooier gezien geloof ik.
@stationcar: aan de andere kant: het kan ook lelijker…
Ik vind het nog steeds oprecht jammer dat Fisker geen stand heeft weten te houden in de automotive branche.

Want ook al was de Karma bij lange na onberispelijk, het blijft een ontzettend mooie auto, echt een nekkendraaier eerste klas. Sjiek en bruut tegelijk.

Hopelijk weet de man met dit soort projecten weer genoeg kapitaal te vergaren om Fisker als automerk opnieuw leven in te blazen.
Die ga ik bestellen!
@sbelali: ik ook. Group-buy !!
@fijnkonijn: haha goed idee
Namen hoeven ze niet te verzinnen, noem deze maar Atlantic
Ik denk dat ik niet wil weten hoeveel zoiets moet kosten.
Als Fisker boten op dezelfde manier gaat bouwen als auto’s, dan wil je geen boot van Fisker. Zie hier de review van de Fisker auto en je wordt er niet gelukkig van: https://www.youtube.com/watch?v=WnYuO0bGSTc
Als je de Fisker Karma review ziet, begrijp je ook waarom het niks geworden is met Fisker en dat Tesla waarschijnlijk veel van de blunders van Fisker geleerd heeft.
Ik vind dat vreemde superyacht van Roberto Cavalli veel indrukwekkender! Misschien komt het door de kleur… Wit is nogal saai, TVR-paars daarentegen…
Beetje veel patser boot. Had iets mooiere en klassieke lijnen verwacht. Jammer.

Helaas liggen in dit segment smaak en wansmaak ver uit elkaar.

Voor dat geld zijn er hele mooie zeil jachten te krijgen.
@c350cdi: omstreeks 1890 heeft meneer diesel een destijds revolutionair nieuwe motor bedacht. Eentje die nog steeds onovertroffen is in de scheepvaart.

Waarom zou je in godsnaam nog een boot willen met van die lelijke stokken er op voor de voortstuwing?

Een mooi motorjacht kan ook met klassieke lijnen. Echter maken ze dat tegenwoordig niet meer, maar het kan zeker!
Wat fisker ook probeert echt een succes word het niet
Een boot hoort ontworpen te worden door iemand met verstand van zaken.

Zo is het niet alleen lelijk (vind ik tenminste) dat die boeg zo ver oversteekt boven de waterlijn, maar ook nog eens inefficiënt. Hoe langer de boot op de waterlijn, hoe hoger de rompsnelheid en dus hoe makkelijk de boot snel vaart. Ook is dit gebeuren ernstig oncomfortabel bij ruwe zee en is het uiteraard zonde van de binnenruimte.
@lekbak: slecht voor de binnen ruimte, maar goed voor het aantal meters. En dat is toch wat telt in dat wereldje
@milieumeneertje: als je nou de lengte over alles gelijk laat, en de lengte over de loodlijn (zoiets als de waterlijn) iets vergroot heb je een jacht wat net zo lang is maar met meer ruimte, betere vaareigenschappen bij ruwe zee, hogere snelheid bij gelijk vermogen en minder brandstof verbruik.

Vergis je niet in de rijken van deze wereld. Ze willen wel de grootste, maar het mag geen cent meer kosten dan nodig (overdadige luxe is nodig) en een doordacht ontwerp scoort ontzettend punten bij die mensen. Nederland is niet voor niks zo’n grote speler in de superjachten wereld. Wij denken wel goed over dat soort dingen na.
@lekbak:
Uhm, waarom niet gelijk een bulbboeg erop dan? Denk dat de brandstof kostenbesparing van die paar metertjes extra (doet niet heel veel op het froude getal bij de relatief lage snelheden waarmee ze varen) in het niet vallen bij alle andere kosten zoals brandstof voor generatoren, loon voor bemanning, havengeld etc. En per slot van rekening varen die dingen niet heel erg veel/ver. Ben met je eens dat het een 13 in een dozijn ding is.
@super: bulb is natuurlijk het best maar dat lijkt gelijk zo industrieel. Ik kan me goed voorstellen dat de klanten dat niet willen.

Daarbij draait het bij jachten er niet om hoe ze gebruikt worden maar wat ze kunnen.
@lekbak:
Dit ding loopt max 16kn, niks om over naar huis te schrijven.
@super: al ff berekent wat de rompsnelheid van een jacht van 50 meter is?
@lekbak:
met de maximale snelheid van 16kn en 50m heb je slechts een froude getal van 0.37 en de kruissnelheid zal wel lager dan de maximale snelheid liggen. Kortom; ik denk dat die paar extra meter geen dramatisch verschil gaan maken.
@super: ben het met je eens dat het geen dramatisch verschil zal zijn. Maar ik vind het ronduit dom om niet te optimaliseren. En dit is wel heel erg onnodig niet optimaliseren, op meerdere vlakken.
Als ik ooit geld teveel heb laat ik een boot ontwerpen door één van ’s vaderlandse bedrijven. Stuk mooier, trotser en down to earth dan dit stuk gebrek aan creativiteit.
Ik kom heel veel op dit type boten, maar dit is mijn inziens geen pareltje.
Schitterende foto’s.
Is het JACHTseizoen weer begonnen?
– Goed, de vuistregel bij superjachten is dat ze rond het miljoen de meter liggen.
– Dat de meeste 99,8% van de tijd liggen te dobberen in een of andere mondaine badplaats jachthaven
– De bemanning meer steaks eten en meiden neuQen dan de eigenaar waarschijnlijk ooit zal doen
– Je jezelf uitsluitend en alleen zo;n ding aanschaft om met een foto van je jacht in je portefeuille te lopen om hem aan andere uitverkorenen te laten zien.
-Alles wat qua onderhoud uitgevoerd moete worden meestal eerst leidt tot oeverloze discussies ” of het nou wel nodig is dat de vlotten, de radio installatie, de motoren, de generatoren gekeurd moeten worden ”
– De eigenaar zich meestal ergens op een kantoor de pleuris zit te werken terwijl de bemanning feest viert.
– Je beter zo;n ding kunt huren vanaf een slordige ton per week.

En ja ik ken mensen die ze hadden en heb met ze moeten werken, op een enkeling na de meest afschuwelijke lieden die je maar kunt tegenkomen, misschien dat ze daarom wel zo rijk geworden zijn.
(Eentje liep te zeiken dat zijn RVS in de machinekamer door onze werkzaamheden beduimeld was, dat klopte, toen ik alcohol ging kopen om het te reinigen en de manuren voor het reinigen en de alcohol op de rekening zette, was dat ook weer niet goed)
@desjonnies: ik ken een aantal mensen die in de jachtbouw werkzaam zijn of waren (hoog in het bedrijf) en kan altijd smakelijk lachen om de verhalen. De enorme tegenstellingen dat alles er op moet en alles zo goedkoop mogelijk. De onmogelijke eisen die ze stellen en de soms schitterend creatieve oplossingen die ervoor bedacht worden. Er schijnen toch een hoop totaal verknipte rijkelui te zijn.

Toch is het wel prachtig om dat soort jachten te ontwerpen en af te bouwen. Je mag met de meest moderne speeltjes en technieken werken en geld speelt daarbij geen rol (mits je het wel zo goedkoop mogelijk doet). Ook is het elke keer weer een uitdaging om absolute perfectie te bereiken. Alle techniek moet weggewerkt worden maar toch moet alles bereikbaar zijn. Als alles lukt wil mijn vriendin het ook gaan doen, de technische installaties van jachten bedenken. Ik heb nu al zin in de verhalen die er gaan komen!
@lekbak:
Niks zo conservatief (op het gebied van scheepsbouw) als de jachtbouw, interior design en dat soort dingen is een ander verhaal, al kan ik afgaande op wat ik vrijwel elke dag in mc zie niet echt zeggen dat ik die apparaten vooruitstrevend/smaakvol vind ingericht.
@super: niks zo conservatief als de binnenvaart bedoel je. Daar is de straalbuis de enige innovatie van de afgelopen 100 jaar die is aangeslagen.

Jachten zijn wel degelijk hyper modern maar tegelijkertijd ook conservatief. Alles moet er op zitten, alles moet tegelijkertijd kunnen functioneren maar het mag niet ten koste gaan van de ruimte. Het ding moet tot in de oneindigheid kunnen varen, maar elke kuub diesel die ze meenemen gaat weer ten koste van interieur ruimte. Je bent dus genoodzaakt creatief en modern te doen binnen het conservatieve concept.
@lekbak:
ik bedoel conservatief in de zin dat er nauwlijks geld wordt gestoken in R&D op scheepsbouw gebied (e.g. optimalisatie van de rompvorm, constructie technisch etc.), maar dat geld inderdaad zoals je al zegt voor meer sectoren binnen de “scheepsvaart” en de binnenvaart in het bijzonder. Wat dat betreft kon je beter in de olieindustrie werken, hoewel het niet echt het juiste moment is om in te stappen nu.
@super: ik werk als schipper in de binnenvaart, een olieplatform is zo lastig te besturen dus ik blijf wel waar ik zit. Gelukkig zijn vrienden en familie wat slimmer en werken die in de scheepsbouw (op hoog niveau) dus ik krijg er soms wel eens wat van mee. Reuze interessant wereldje!
@lekbak:
ah grappig, mijn grootvader had ooit een binnenvaart werf, die schepen varen volgens mij nu nog steeds rond, ms. ben je ze wel een tegengekomen:-). Heb zelf scheepsbouw gestudeerd, dus ken het wereldje wel redelijk goed. Qua olie-industrie zijn er overigens behalve platforms nog een hoop drijvende installaties en allerhande support schepen.
@super: er zullen vast nog schepen varen die je opa gebouwd heeft. Een paar jaar geleden voer er nog een schip uit de 19e eeuw professioneel, en wij hebben zelf een sleepboot van bijna 130 jaar oud. Bouw je het goed dan gaat het lang mee.

En wat de olie betreft: laat mij maar lekker op riviertjes en kanaaltjes varen. Verdient wat minder maar is leuker om te doen dan het zoute water op vind ik.
@desjonnies: lengte van een jacht zegt weinig over de prijs. Kijken naar het gross tonnage of GT getal is vaak een nauwkeuriger kosten indicatie
Die Fisker Benetti staat blijkbaar te koop voor 37 miljoen usd, en zal net onder 500 gt zitten

OT: erg lelijk ding, maar aangezien veel klanten in dat segment sowieso geen smaak hebben zal het wellicht wel verkopen
Leuk bootje
Ik heb ze weleens mooier gezien..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).