• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Flashback: Mercedes-Benz 190E Evo-II

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 maart 2015 om 14:00 – 68 Reacties

Mercedes-Benz 190E Evo-II
Vierkant, laag, en met een enorme spoiler, dat is de ultieme Mercedes 190, de Evo II. Deze cultauto is inmiddels alweer een kwart eeuw oud.

De 190 E 2.5-16 Evolution II – zoals hij voluit heet – was in 1990 (toen Wouter alleen nog op de brommer naar de onthulling in Genève mocht) serieus spul. Natuurlijk, anno 2015 levert de C63 S met 510 pk ruim meer dan het dubbele van de 235 paarden in de 190E, maar dat zijn appels en peren. In 1992 pakte de Evo II – met Klaus Ludwig vooraan – de eerste 3 plekken in de DTM, en iedereen weet dat race-heritage het altijd goed doet voor het imago.

In totaal werden er 502 exemplaren van deze opper-W201 gebouwd en met dik 115.000 D-Mark (58 mille in euro’s) aanschafwaarde was het geen koopje. De 2.5 was echter wel goed voor een 0-100 tijd in 7,1 seconden en een top van 250 kilometer per uur. In de uitgeklopte wielkasten was plaats van 17 inch velgspul, en als je er eentje wilde bestellen dan kon je kiezen tussen de kleur Blauschwarz Metallic en Blauschwarz Metallic.

Wij reden ooit een exemplaar, de rijtest daarvan lees je hier. Daarnaast heeft Mercedes’ propaganda-afdeling onlangs een Evo 2 tegenover een C350e op video gezet. Gaap na 2 minuten. Dan liever onze oude review met Sacha: KLIK!

190E video

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • mercedes gaat EV-technologie
    Mercedes gaat EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen
  • Mercedes S680 Guard
    Mercedes-Benz S680 Guard is de ultieme Benz

Nieuwste artikelen

  • Video: Maserati geeft een hard kusje
  • Van alle streamingsdiensten is Viaplay de eerste die mensen opzeggen
  • Officieel: dit is de nieuwe Renault… eh… Nissan Micra
  • Britse koning koopt Chinese auto (en dat is logisch)
FacebookTweetPinLinkedIn

190e, dtm, evolution, flashback, Mercedes, Video

Vorig bericht: « GPS-faal: Belgische wintersportbus rijdt 1.200 km om
Volgend bericht: 8 niches die fabrikanten nog niet gevuld hebben »

Lees Interacties

Reacties

  1. goodolddays zegt

    10 maart 2015 om 14:13

    Jammer dat het foto galerij specimen zo mooi origineel is en dan zo’n klote stuurtje heeft…

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      10 maart 2015 om 14:36

      @goodolddays: Echt ongelooflijk. Hoe haal je in je hoofd om je auto te verneuken met zo’n goedkoop uitziend stuurtje.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        10 maart 2015 om 15:29

        @e550: in de tijd van de 190 kregen alle Mercedessen dezelfde hoepel mee. Of het nu een bestelbus (108), taxi (w124), roadster (r129) of terreinwagen (461) betrof, ze hadden allemaal dezelfde hoepel. Dus een kleiner Momo item uit die tijd, ach, waarom niet.

        OT: hoe kan een 350e leuker zijn op een circuit dan een 190E? Sowieso. Welke hybrid is nu daadwerkelijk beter dan het model waarop ie gebasseerd is?

        Login om te reageren
        • gash zegt

          10 maart 2015 om 15:54

          @gtwillem:

          De originele sturen van Benz waren stuk voor stuk flink van formaat maar zeker niet allemaal hetzelfde. De Sportline sturen hebben een iets kleinere diameter, 38cm als ik me niet vergis.

          Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          10 maart 2015 om 17:24

          @gtwillem: En dan heb je het nog niet eens over het gewichtsverschil…

          Login om te reageren
          • sacha zegt

            10 maart 2015 om 18:05

            @e1000bmw523i: het originele stuur lag achterin. Dus echt lichter is het ook niet.

            Login om te reageren
        • healey zegt

          10 maart 2015 om 23:21

          @gtwillem: misschien wel de 350e ? Maar (bijna) niemand heeft nog met dat ding gereden. De evo was overigens toch ook met 19 inch te krijgen? Kan ik met nog herinneren van de test uit AMS toen hij uitkwam.

          Login om te reageren
  2. griffendahl zegt

    10 maart 2015 om 14:21

    Dit dus, en heel veel hiervan… Gouden tijden voor dit soort auto’s eind jaren ’80 en begin jaren ’90. Nooit meer overtroffen naar mijn idee.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      10 maart 2015 om 15:48

      @griffendahl: Clk dtm kwam nog anders heel dicht in de buurt

      Login om te reageren
  3. PeugeotGTI zegt

    10 maart 2015 om 14:21

    Hmm ja cult bak inderdaad. Voor mij toch liever de standaard 2.5-16, heeft de perfecte bodykit voor dit model. Kan ook makkelijk naar 200+ pk worden getild, schijnt. Absoluut monster, met achterwiel aandrijving.

    Login om te reageren
  4. jrk68 zegt

    10 maart 2015 om 14:21

    Dit zie ik toch liever dan zo’n awd handtasje met automaat, V10 of niet….

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      10 maart 2015 om 17:28

      @jrk68: beetje R8 moe, jrk68?

      Login om te reageren
  5. 406_v6 zegt

    10 maart 2015 om 14:22

    Er staat hier in de buurt (regio Drechtsteden) nog een fris, fabrieksnieuw exemplaar, de eigenaar verzamelt Mercedi en Maybachs… wel benieuwd wat zo’n ding nu waard is.

    Login om te reageren
    • 991gt3rs zegt

      10 maart 2015 om 14:34

      @406_v6: voor een knap exemplaar betaal je minimaal €100.000,-

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      10 maart 2015 om 14:44

      @406_v6: In Alkmaar bij Auto Leitner staat een schitterend exemplaar met een vraagprijs van € 169.500,-
      Ze zijn dus absoluut veel waard.

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        10 maart 2015 om 15:04

        @viezefreddyw: Die heeft altijd prachtspul staan,vaak wel aan de prijs maar altijd in topconditie.Mooie winkel!

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          10 maart 2015 om 15:40

          @sydney: Absoluut waar, ben er 1.5 jaar geleden geweest, Douwe de eigenaar is ook een zeer aardige bescheiden man, hij praat honderd uit over zijn wagenpark/hobby.

          Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      10 maart 2015 om 16:56

      @406_v6: Meer dan dat er destijds voor betaald moest worden. Goede investering geweest dus.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    10 maart 2015 om 14:23

    Wat een droomwagen! Is dat project met de C63AMG in de 190 met 2,5 Evo eigenlijk al klaar>?

    Login om te reageren
    • bozothenutter zegt

      10 maart 2015 om 14:43

      @dutchdriftking: iets met ‘maar’ een 2.5L atmo motor en homologatie enzo….

      Login om te reageren
    • MrShifra zegt

      10 maart 2015 om 14:45

      @dutchdriftking: 12 augustus 2014 laatste update, zover ik weet.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      10 maart 2015 om 14:54

      @dutchdriftking: Facebook paginaatje van zo’n ombouw:

      https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153349096740511.1073741826.486605745510&type=1

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        10 maart 2015 om 15:53

        @406_v6: Ja die bedoelde ik, maar hij is dus nog niet verder…….

        Login om te reageren
  7. schellekens006 zegt

    10 maart 2015 om 14:24

    Snapte eigenlijk vroeger al niet waarom ze deze 190 evo niet minimaal 100pk meer hebben gegeven. Zou meer passen bij zijn verpakking.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      10 maart 2015 om 17:31

      @schellekens006: in die tijd was 235pk redelijk veel voor een middenklasser. De zeldzamere Brabus en AMG zescilinders haalden tot zo’n 270-280pk. En volgens mij zijn er ook nog ooit 10 Brabusses 190 E met V8 gebouwd (dik 320pk). Maar die kostten toen al meer dan 230.000 D-Mark.

      Login om te reageren
  8. jaapiyo zegt

    10 maart 2015 om 14:27

    Gaaf ding, alleen in het filmpje vind ik die grijze headliner zo cheap ogen…zou het laten vervangen door zwart alcantara.

    Login om te reageren
    • paulaner zegt

      10 maart 2015 om 18:04

      @jaapiyo: Er ziet aan dat beestje wel meer cheap uit, desondanks vind ik het nostalgie en prachtig.

      Login om te reageren
  9. bmwe46csl zegt

    10 maart 2015 om 14:27

    Plaats VAN 17 inch blablabla, doe maar VOOR.

    Wat een dikke bak!!

    Login om te reageren
  10. dennisjuh95 zegt

    10 maart 2015 om 14:34

    Heb hem altijd al geweldig gevonden!

    Login om te reageren
  11. lekbak zegt

    10 maart 2015 om 14:36

    Geweldig spul dit. Een gewone 201 met sportline onderstel is al een ware bochtenridder, dit moet helemaal leuk zijn.

    Login om te reageren
  12. E550 zegt

    10 maart 2015 om 14:40

    De laatste twee exemplaren waren uitgevoerd in het zilver.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      10 maart 2015 om 15:07

      @e550: Dat heb ik ook weleens gehoord, maar ik heb er nooit een fatsoenlijke foto van gezien.Wel ander overgespoten en bestickerde (al dan niet replica) exemplaren.

      Login om te reageren
  13. lambo4all zegt

    10 maart 2015 om 14:50

    Heel gaaf, staat er ook eentje bij auto Leitner in alkmaar. Beetje sjonnie, maarja ik vind een oude impreza ook mooi!

    Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      10 maart 2015 om 15:26

      @lambo4all: Ik dat dat je niet meer boeit als je achter het stuur van dit beest of een subie zit.

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        10 maart 2015 om 18:26

        @2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: het zal mij inderdaad aan me reet roesten, vind het passen bij de auto en best gaaf. Ik zal alleen niet raar opkijken als de gemiddelde niet autoliefhebber even met zn wenkbrouwen fronst als dit voorbij komt blaffen.

        Login om te reageren
  14. reistje zegt

    10 maart 2015 om 15:38

    Ik blijf die spoiler echt niks vinden, de Evo I had een stuk mooiere spoiler.

    Verder sowieso een onderschatte auto, veel mensen zien hem alleen als turkenbak terwijl het zoveel meer is.

    Login om te reageren
  15. bofkont zegt

    10 maart 2015 om 15:41

    Geweldig!! toppunt van auto’s voor mij de jaren 80/90/begin 00.
    Volgens mij stond deze ook in Maastricht dit jaar interclassic.

    Login om te reageren
  16. parker zegt

    10 maart 2015 om 15:42

    Bah, vieze stinkdiesel voor mrb ontduikers!

    Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    10 maart 2015 om 15:48

    wisten jullie trouwens dat de cilinder koppen en de nokkenassen voor deze snelle Benzen bij Cosworth werden gemaakt en dat de motoren samen met Cosworth ontwikkeld zijn?

    Cosworth was de enige die in staat waren dit soort gecompliceerde cilinderkoppen te gieten en er reed een anonieme vrachtwagen van Mercedes heen en weer tussen Engeland en Stuttgart met de onderdelen.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      10 maart 2015 om 17:31

      @desjonnies: Daarom heette de wagen in de UK dan ook Mercedes-benz 190E Cosworth. ;) Geldt trouwens ook voor de 2.3 liter versies.

      Zou daarom misschien ook die idioot grote picknick-tafel erop zitten…?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 maart 2015 om 05:22

        @e1000bmw523i: alleen de 2.3 is echt mede ontwikkeld door cosworth. De 2.5 is de cosworth motor die weer door Mercedes is “verbeterd”. De 2.3 is levendiger en ook sterker, absoluut de betere motor.

        Ondanks dat de 2.5 niet door cosworth is ontwikkeld zou het mij inderdaad niet verbazen dat ze gewoon onderdelen leverden. Wel zo makkelijk voor MB met zo’n kleine oplage.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 maart 2015 om 18:30

      @desjonnies: Ja.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      10 maart 2015 om 18:41

      @desjonnies: Algemeen bekend.

      Login om te reageren
    • gerjan zegt

      10 maart 2015 om 20:46

      Droom auto.

      Login om te reageren
  18. henkhupelschoten zegt

    10 maart 2015 om 15:53

    Geweldige wagen blijft het ook! Is deze niet van ASV Veghel?

    Login om te reageren
  19. s62b50 zegt

    10 maart 2015 om 16:00

    Dat blauwe evolution stickertje op de voorschermen heeft wel wat weg van het rode ‘S’ logo van Audi

    Login om te reageren
  20. mout zegt

    10 maart 2015 om 16:06

    Toen had een topversie nog meerwaarde. 235 pk, terwijl de veelgeprezen D 72 had, en de benzines op 100 pk begonnen. Met de diesel deed je 0-100 in 18 seconden…
    Bovendien is de rijbeleving bij auto’s uit die tijd veel directer. Zo’n ding trilt, stampt en loeit als je ‘m vloert.
    Geen enkele auto die nu te koop is voelt nog echt traag aan, en boven de 250 pk is natuurlijk leuk, maar maken lang niet zoveel meer uit.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 maart 2015 om 05:25

      @mout: correctie, bijna geen moderne auto voelt nog snel. Juist die geluiden en dat gevoel maakt dat het snel voelt. Tegenwoordig moet je het snelheidsgevoel krijgen van dat wat je door de ramen ziet ipv dat je het voelt.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        11 maart 2015 om 07:14

        @lekbak:
        Had een quote van.mij kunnen zijn, bedankt.
        Vroeger kon je alles voelen en ruiken, dat noem ik nog steeds beleving. Helaas is de groep van A naar B ridders voor de industrie veel belangrijker dan de groep liefhebbers.
        Komt de misvatting van de industrie nog bij dat liefhebbers perdefinitie de geldpest hebben..

        Login om te reageren
  21. rammillius zegt

    10 maart 2015 om 16:08

    Deze had toch een aparte versnellingsbak? De 1 zat links onder in plaats van links boven. Dit was om sneller te kunnen schakelen of zoiets? Was in een Topgear aflevering.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      10 maart 2015 om 16:18

      @rammillius: Een dogleg versnellingsbak inderdaad, zo kan er makkelijker worden geschakeld tussen 2 en 3 (voor krappe bochten en circuits). De 1 gebruik je op het circuit toch vrijwel nooit.

      Voor straatauto’s is het wat minder gebruikelijk, omdat mensen zich nog wel eens wilde vergissen tussen de R en de 1…

      Login om te reageren
  22. Homer55 zegt

    10 maart 2015 om 16:37

    De laatste twee exemplaren waren rookzilver van kleur als ik het goed herinner.

    Login om te reageren
  23. toyotafortuner zegt

    10 maart 2015 om 17:45

    Erg toffe wagen zeg! Leuk om die oude review te kunnen zien.

    Login om te reageren
  24. rossi46audi zegt

    10 maart 2015 om 17:56

    Dikke crossford motor

    Login om te reageren
  25. mrs250 zegt

    10 maart 2015 om 18:03

    M’n oom had begin jaren 90 een 2.3-16v. Dat over Oostenrijkse landweggetjes met de bijpassende rijstijl… Erg indrukwekkend. Kan me alleen maar voorstellen hoe bruut dit is.

    Login om te reageren
  26. jensgib zegt

    10 maart 2015 om 18:09

    Blijft een coole auto

    Login om te reageren
  27. lucasvang zegt

    10 maart 2015 om 18:13

    Ik ben zo verliefd op deze auto godverdomme

    Login om te reageren
  28. jack_abarth zegt

    10 maart 2015 om 18:25

    Klein jaartje geleden nog in deze wagen gezeten tijdens mijn afstudeerstage bij ASV. Naast deze auto die ze beneden in de bunker hadden staan, stond nog vééél meer leuk spul.

    Login om te reageren
  29. Esprit_de_Flandre zegt

    10 maart 2015 om 18:29

    Blijft een leuk ding, en duur ook. Mijn garagist had een paar jaar geleden één staan van een klant, voor motorrevisie. Voor de carrosserie alleen al kreeg ie 25.000 aangeboden – wat eigenlijk niet veel is, maar er was wat werk aan…

    Login om te reageren
  30. mrrallycross zegt

    10 maart 2015 om 18:53

    Geluwelijke bak! Ik zou er wel een willen hebben.

    Login om te reageren
  31. deboes zegt

    10 maart 2015 om 22:17

    op de achterspoiler kun je ook mooi het taxibordje bevestigen.

    Login om te reageren
  32. regera918 zegt

    10 maart 2015 om 22:22

    Een heerlijk dikke vierkante Mercedes.

    Login om te reageren
  33. ghost zegt

    10 maart 2015 om 22:44

    Net als delta heeft zo’n MB lekker vierkante lijnen, die hem imo heel mooi maken.

    Login om te reageren
  34. philipf zegt

    10 maart 2015 om 23:30

    Heerlijke bak!

    Login om te reageren
  35. Hupke zegt

    11 maart 2015 om 12:00

    Geniale dingen, maar zonde dat het nu best wel traag is. Dzt mercedes projectje van een 250 diesel in een 190 is sneller dan deze quasi supercar.

    Login om te reageren
  36. epimetheus zegt

    11 maart 2015 om 13:36

    Zo’n vette bak he..

    Login om te reageren
  37. orangeautolease zegt

    11 maart 2015 om 20:22

    Wel een gaaf bakkie dit… Toen ik klein was…zei ik altijd later wil ik ook zo een auto… Zonder het te weten dat et nu velemalen snellere auto’s op de markt is… Jammer dat het een import is… Dat hakt zo hard in de waarde…Maar ze zijn moeilijk te krijgen denk ik als originele NL Geleverder auto.

    Login om te reageren
  38. janbre190 zegt

    12 maart 2015 om 20:00

    25 jaar geleden werd ie geintroduceerd op de automobielsalon van Genève, de EVO II als opvolger van de EVO . Nu vind er binnenkort een Internationale meeting plaats
    speciaal voor de EVO II met als thema 25 jaar EVO II. Lijkt me erg gaaf.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North