Flashback: Mercedes-Benz 190E Evo-II

Auteur: , 68 Reacties

Vierkant, laag, en met een enorme spoiler, dat is de ultieme Mercedes 190, de Evo II. Deze cultauto is inmiddels alweer een kwart eeuw oud.

De 190 E 2.5-16 Evolution II – zoals hij voluit heet – was in 1990 (toen Wouter alleen nog op de brommer naar de onthulling in Genève mocht) serieus spul. Natuurlijk, anno 2015 levert de C63 S met 510 pk ruim meer dan het dubbele van de 235 paarden in de 190E, maar dat zijn appels en peren. In 1992 pakte de Evo II – met Klaus Ludwig vooraan – de eerste 3 plekken in de DTM, en iedereen weet dat race-heritage het altijd goed doet voor het imago.

In totaal werden er 502 exemplaren van deze opper-W201 gebouwd en met dik 115.000 D-Mark (58 mille in euro’s) aanschafwaarde was het geen koopje. De 2.5 was echter wel goed voor een 0-100 tijd in 7,1 seconden en een top van 250 kilometer per uur. In de uitgeklopte wielkasten was plaats van 17 inch velgspul, en als je er eentje wilde bestellen dan kon je kiezen tussen de kleur Blauschwarz Metallic en Blauschwarz Metallic.

Wij reden ooit een exemplaar, de rijtest daarvan lees je hier. Daarnaast heeft Mercedes’ propaganda-afdeling onlangs een Evo 2 tegenover een C350e op video gezet. Gaap na 2 minuten. Dan liever onze oude review met Sacha: KLIK!

190E video



68 reacties

Jammer dat het foto galerij specimen zo mooi origineel is en dan zo’n klote stuurtje heeft…
@goodolddays: Echt ongelooflijk. Hoe haal je in je hoofd om je auto te verneuken met zo’n goedkoop uitziend stuurtje.
@e550: in de tijd van de 190 kregen alle Mercedessen dezelfde hoepel mee. Of het nu een bestelbus (108), taxi (w124), roadster (r129) of terreinwagen (461) betrof, ze hadden allemaal dezelfde hoepel. Dus een kleiner Momo item uit die tijd, ach, waarom niet.

OT: hoe kan een 350e leuker zijn op een circuit dan een 190E? Sowieso. Welke hybrid is nu daadwerkelijk beter dan het model waarop ie gebasseerd is?
@gtwillem:

De originele sturen van Benz waren stuk voor stuk flink van formaat maar zeker niet allemaal hetzelfde. De Sportline sturen hebben een iets kleinere diameter, 38cm als ik me niet vergis.
@gtwillem: En dan heb je het nog niet eens over het gewichtsverschil…
@e1000bmw523i: het originele stuur lag achterin. Dus echt lichter is het ook niet.
@gtwillem: misschien wel de 350e ? Maar (bijna) niemand heeft nog met dat ding gereden. De evo was overigens toch ook met 19 inch te krijgen? Kan ik met nog herinneren van de test uit AMS toen hij uitkwam.
Dit dus, en heel veel hiervan… Gouden tijden voor dit soort auto’s eind jaren ’80 en begin jaren ’90. Nooit meer overtroffen naar mijn idee.
@griffendahl: Clk dtm kwam nog anders heel dicht in de buurt
Hmm ja cult bak inderdaad. Voor mij toch liever de standaard 2.5-16, heeft de perfecte bodykit voor dit model. Kan ook makkelijk naar 200+ pk worden getild, schijnt. Absoluut monster, met achterwiel aandrijving.
Dit zie ik toch liever dan zo’n awd handtasje met automaat, V10 of niet….
@jrk68: beetje R8 moe, jrk68?
Er staat hier in de buurt (regio Drechtsteden) nog een fris, fabrieksnieuw exemplaar, de eigenaar verzamelt Mercedi en Maybachs… wel benieuwd wat zo’n ding nu waard is.
@406_v6: voor een knap exemplaar betaal je minimaal €100.000,-
@406_v6: In Alkmaar bij Auto Leitner staat een schitterend exemplaar met een vraagprijs van € 169.500,-
Ze zijn dus absoluut veel waard.
@viezefreddyw: Die heeft altijd prachtspul staan,vaak wel aan de prijs maar altijd in topconditie.Mooie winkel!
@sydney: Absoluut waar, ben er 1.5 jaar geleden geweest, Douwe de eigenaar is ook een zeer aardige bescheiden man, hij praat honderd uit over zijn wagenpark/hobby.
@406_v6: Meer dan dat er destijds voor betaald moest worden. Goede investering geweest dus.
Wat een droomwagen! Is dat project met de C63AMG in de 190 met 2,5 Evo eigenlijk al klaar>?
@dutchdriftking: iets met ‘maar’ een 2.5L atmo motor en homologatie enzo….
@dutchdriftking: 12 augustus 2014 laatste update, zover ik weet.
@dutchdriftking: Facebook paginaatje van zo’n ombouw:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10153349096740511.1073741826.486605745510&type=1
@406_v6: Ja die bedoelde ik, maar hij is dus nog niet verder…….
Snapte eigenlijk vroeger al niet waarom ze deze 190 evo niet minimaal 100pk meer hebben gegeven. Zou meer passen bij zijn verpakking.
@schellekens006: in die tijd was 235pk redelijk veel voor een middenklasser. De zeldzamere Brabus en AMG zescilinders haalden tot zo’n 270-280pk. En volgens mij zijn er ook nog ooit 10 Brabusses 190 E met V8 gebouwd (dik 320pk). Maar die kostten toen al meer dan 230.000 D-Mark.
Gaaf ding, alleen in het filmpje vind ik die grijze headliner zo cheap ogen…zou het laten vervangen door zwart alcantara.
@jaapiyo: Er ziet aan dat beestje wel meer cheap uit, desondanks vind ik het nostalgie en prachtig.
Plaats VAN 17 inch blablabla, doe maar VOOR.

Wat een dikke bak!!
Heb hem altijd al geweldig gevonden!
Geweldig spul dit. Een gewone 201 met sportline onderstel is al een ware bochtenridder, dit moet helemaal leuk zijn.
De laatste twee exemplaren waren uitgevoerd in het zilver.
@e550: Dat heb ik ook weleens gehoord, maar ik heb er nooit een fatsoenlijke foto van gezien.Wel ander overgespoten en bestickerde (al dan niet replica) exemplaren.
Heel gaaf, staat er ook eentje bij auto Leitner in alkmaar. Beetje sjonnie, maarja ik vind een oude impreza ook mooi!
@lambo4all: Ik dat dat je niet meer boeit als je achter het stuur van dit beest of een subie zit.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: het zal mij inderdaad aan me reet roesten, vind het passen bij de auto en best gaaf. Ik zal alleen niet raar opkijken als de gemiddelde niet autoliefhebber even met zn wenkbrouwen fronst als dit voorbij komt blaffen.
Ik blijf die spoiler echt niks vinden, de Evo I had een stuk mooiere spoiler.

Verder sowieso een onderschatte auto, veel mensen zien hem alleen als turkenbak terwijl het zoveel meer is.
Geweldig!! toppunt van auto’s voor mij de jaren 80/90/begin 00.
Volgens mij stond deze ook in Maastricht dit jaar interclassic.
Bah, vieze stinkdiesel voor mrb ontduikers!
wisten jullie trouwens dat de cilinder koppen en de nokkenassen voor deze snelle Benzen bij Cosworth werden gemaakt en dat de motoren samen met Cosworth ontwikkeld zijn?

Cosworth was de enige die in staat waren dit soort gecompliceerde cilinderkoppen te gieten en er reed een anonieme vrachtwagen van Mercedes heen en weer tussen Engeland en Stuttgart met de onderdelen.
@desjonnies: Daarom heette de wagen in de UK dan ook Mercedes-benz 190E Cosworth. ;) Geldt trouwens ook voor de 2.3 liter versies.

Zou daarom misschien ook die idioot grote picknick-tafel erop zitten…?
@e1000bmw523i: alleen de 2.3 is echt mede ontwikkeld door cosworth. De 2.5 is de cosworth motor die weer door Mercedes is “verbeterd”. De 2.3 is levendiger en ook sterker, absoluut de betere motor.

Ondanks dat de 2.5 niet door cosworth is ontwikkeld zou het mij inderdaad niet verbazen dat ze gewoon onderdelen leverden. Wel zo makkelijk voor MB met zo’n kleine oplage.
@desjonnies: Algemeen bekend.
Droom auto.
Geweldige wagen blijft het ook! Is deze niet van ASV Veghel?
Dat blauwe evolution stickertje op de voorschermen heeft wel wat weg van het rode ‘S’ logo van Audi
Toen had een topversie nog meerwaarde. 235 pk, terwijl de veelgeprezen D 72 had, en de benzines op 100 pk begonnen. Met de diesel deed je 0-100 in 18 seconden…
Bovendien is de rijbeleving bij auto’s uit die tijd veel directer. Zo’n ding trilt, stampt en loeit als je ‘m vloert.
Geen enkele auto die nu te koop is voelt nog echt traag aan, en boven de 250 pk is natuurlijk leuk, maar maken lang niet zoveel meer uit.
@mout: correctie, bijna geen moderne auto voelt nog snel. Juist die geluiden en dat gevoel maakt dat het snel voelt. Tegenwoordig moet je het snelheidsgevoel krijgen van dat wat je door de ramen ziet ipv dat je het voelt.
@lekbak:
Had een quote van.mij kunnen zijn, bedankt.
Vroeger kon je alles voelen en ruiken, dat noem ik nog steeds beleving. Helaas is de groep van A naar B ridders voor de industrie veel belangrijker dan de groep liefhebbers.
Komt de misvatting van de industrie nog bij dat liefhebbers perdefinitie de geldpest hebben..
Deze had toch een aparte versnellingsbak? De 1 zat links onder in plaats van links boven. Dit was om sneller te kunnen schakelen of zoiets? Was in een Topgear aflevering.
@rammillius: Een dogleg versnellingsbak inderdaad, zo kan er makkelijker worden geschakeld tussen 2 en 3 (voor krappe bochten en circuits). De 1 gebruik je op het circuit toch vrijwel nooit.

Voor straatauto’s is het wat minder gebruikelijk, omdat mensen zich nog wel eens wilde vergissen tussen de R en de 1…
De laatste twee exemplaren waren rookzilver van kleur als ik het goed herinner.

Erg toffe wagen zeg! Leuk om die oude review te kunnen zien.
Dikke crossford motor
M’n oom had begin jaren 90 een 2.3-16v. Dat over Oostenrijkse landweggetjes met de bijpassende rijstijl… Erg indrukwekkend. Kan me alleen maar voorstellen hoe bruut dit is.
Blijft een coole auto
Ik ben zo verliefd op deze auto godverdomme
Klein jaartje geleden nog in deze wagen gezeten tijdens mijn afstudeerstage bij ASV. Naast deze auto die ze beneden in de bunker hadden staan, stond nog vééél meer leuk spul.
Blijft een leuk ding, en duur ook. Mijn garagist had een paar jaar geleden één staan van een klant, voor motorrevisie. Voor de carrosserie alleen al kreeg ie 25.000 aangeboden – wat eigenlijk niet veel is, maar er was wat werk aan…
Geluwelijke bak! Ik zou er wel een willen hebben.
op de achterspoiler kun je ook mooi het taxibordje bevestigen.
Een heerlijk dikke vierkante Mercedes.
Net als delta heeft zo’n MB lekker vierkante lijnen, die hem imo heel mooi maken.
Heerlijke bak!
Geniale dingen, maar zonde dat het nu best wel traag is. Dzt mercedes projectje van een 250 diesel in een 190 is sneller dan deze quasi supercar.
Zo’n vette bak he..
Wel een gaaf bakkie dit… Toen ik klein was…zei ik altijd later wil ik ook zo een auto… Zonder het te weten dat et nu velemalen snellere auto’s op de markt is… Jammer dat het een import is… Dat hakt zo hard in de waarde…Maar ze zijn moeilijk te krijgen denk ik als originele NL Geleverder auto.
25 jaar geleden werd ie geintroduceerd op de automobielsalon van Genève, de EVO II als opvolger van de EVO . Nu vind er binnenkort een Internationale meeting plaats
speciaal voor de EVO II met als thema 25 jaar EVO II. Lijkt me erg gaaf.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).