
In de jacht naar meer verkopen zijn autofabrikanten altijd op zoek naar gaatjes om te vullen. Met name bij de Duitse merken steeg het aantal modellen de laatste jaren met een rotvaart. Maar hoe houden we dit vast? Enkele suggesties.
Na eerder al specifiek voor BMW een suggestielijstje gemaakt te hebben, trekken we het nu wat breder naar de westerse industrie:
– De (hete) hatch/estate zonder achterbank.
Omdat sommige mensen geen kinderen willen en nooit met meer dan 2 mensen in de auto zitten, maar een bestelbusje te lame vinden en een MX-5 te onpraktisch.
– De smalle driewieler-EV voor in de stad.
Van de aardige stadsconcepten van Opel en VW zagen we nooit meer iets. Toyota aan iets dergelijks, maar er kunnen meer fabrikanten het gat opvullen tussen een elektroscooter en een Twizy.
– Een superluxe Estate.
Zei iemand daar 7 Serie Touring of A9 Avant?
– De hete hatch in het A-segment.
Renault deed het al voor met de Twingo RS 133, nu de rest nog
– De full-size/vierdeurs SUV-cabrio.
De Murano was een beginnetje, maar we wachten nog steeds op een Ocean Drive met hoge zit.
– De kleine hete Crossover
Een Juke Nismo RS is aardig, maar dat kan heter.
– Een Europese kei-car.
Japenners zijn er dol op, en die zijn verder helemaal niet raar qua smaak. Misschien dat Smart met een Kei Car-achtige kan komen om onze harten te stelen?
– Track day specials van hete modellen.
Men neme een pittige auto en gooie alles aan overbodig spul er uit. Airco, stereo, elektrisch bedienbare ramen en stoelen, isolatie, de hele rataplan. Zet extra lichte velgen op de optielijst en maak alle vering instelbaar. Hardcore action.
Meh, dan liever een V65 AMG bussie of beter nog: een Sprinter AMG.
Black series wordt dan helemaal genieten!
@bierbuik: volgens maakt brabus die al?
Er is al een hete hatch in het a-segment: abarth 500
@power369: Abarth 500 is een warme hatch. De esseesse en andere uitvoeringen (tributo’s en dergelijke) zijn inderdaaf wel flink warm.
@gtwillem: Flink warm!? Wanneer is het dan volgens jou heet? De Abarth 695 heeft 180 pk… Dat ding is levensgevaarlijk!
@gtwillem: oke, maar in verhouding is 140 pk in een abarth zat om (voor mij) het een hete hatch te noemen, maar het is niet tenenkrommend snel.
@power369: Als we de Twingo erbij rekenen kunnen we even goed de Swift Sport hier ook wel bij rekenen.
@bogey:
Nee, want Swift is B-segment..
@jrk68: Als je het opzoekt misschien wel, maar is dit niet wat onlogisch?
Qua afmetingen liggen ze erg dicht bij elkaar en in ons landje was de prijs nagenoeg gelijk. Zou jij een swift dan eerder vergelijken met een clio?
@bogey: ja want het is een b-segmenter
@bogey: dat is dus B-segment
En net als je denkt dat het nooit gekker kan worden dan de laatste Mercedes brainfart in de vorm van een bloedstollend lelijke X6-kloon, komt mijn automobiele steun en toeverlaat met dit lijstje…
@volvo-s60-adept: * ‘Lijstje’ zoekt en vervangt door ‘plaatje’… *
@volvo-s60-adept:
als die mercedes x6 in china was gebouwd schreeuwde iedereen moord en brand over schaamteloze kopieerdrift en klonen enzo
@super: dat denk ik niet. Los van het segment is er maar weinig dat aan de X6 doet denken.
@super, @autoblaag: tja, als je het goed beschouwt, dan is de X6 eigenlijk een schaamteloze kopie van de SsangYoung Actyon. Minus de koplampen dan.
Hete Hatch zonder achterbank: Mini Cooper S works GP
Hete Hatch in het A segment: Fiat 500 Abarth Esse Esse
@E34M5Touring: en de G Klasse is toch als cabrio geleverd?
@E34M5Touring: Dacht ik ook meteen aan!
@E34M5Touring: volgens mij alleen als 3 deurs. Bovendien was de G-klasse geen SUV maar een terreinwagen (was want nu moet je eerst de onzin erag slopen voordat het wat is)
@lekbak: Die cabrio kon je tot vorig jaar nog gewoon bestellen. En weliswaar een korte variant maar wel van (inmiddels dan) een full size SUV. Die final edition had een 500 motor en ramvol met luxe. Dus dan zou ie er van mij wel tussen kunnen.
@E34M5Touring: maar de G-klasse is niet echt een SUV, want ladderchassis.
@gtwillem: Maar is inmiddels wel meer richting SUV gepositioneerd dan richting terreinwagen. Snap het punt wel maar als je zo’n ding gaat aankleden als een S klasse kunnen we niet echt meer spreken van een terreinwagen. Zeker als G63 en G65. Een G terreinwagen, dan denk ik aan de landmacht voertuigen.
@E34M5Touring: klopt, maar ondanks dat ze zo ontiegeliek vool gevonden worden door iedereen, rijdt ook een G63 AMG voor geen meter in vergelijking met de ML63 AMG. Ik snap dat ie te luxe is aangekleden, maar hey blijft een terreinauto. Met de nadelen van een terreinwagen, en door de AMG aanpassingen ook minder voordelen van een terreinwagen.
@E34M5Touring: Z3m coupe ziet er vrij hatcherig uit ook zonder bank
@E34M5Touring: En sowieso: waarom zou je geen achterbank willen als je deze netjes kunt wegklappen? Heb je ze nog als je weleens mensen meeneemt. En de Clio V6? Had ook geen bankje :p
@lohran: Renault 5 turbo ook niet.
@E34M5Touring: die works gp had toch zo’n stang waar de achterbank hoorde te zitten?
@ettie: Ja een halve rolkooi haast. Maatje van me heeft nu net een maand een van die allerlaatste. Echte Works GP. Wel erg cool hoor vind ik. Moet em nog even ‘live’ bekijken. Maar op de foto’s ziet ie er prachtig uit.
@E34M5Touring: echt leuke wagentjes inderdaad, zal vast en zeker super rijden!
@ettie: klopt.
Hete hatch zonder achterbank?
http://www.topgear.com/uk/imageresize/image.jpg?OriginalImageUrl=%2Fuk%2Fassets%2Fcms%2Ff4516ddf-8d58-4193-8cf9-293ea2764fd2%2F670x377Image.jpg%3Fp%3D130522_10%3A42&Width=615&Height=347
@bart_m: Of iets recenter:
http://www.autoblog.nl/gallery/Renault/0_Divers/Renault_Megane_RS_275_Trophy-R/Renault_Megane_RS_Trophy_004.jpg
“De achterbank is eruit gesloopt ten faveure van de rolkooi en voorin is een tweetal ‘Pole Position’ racekuipjes van Recaro geplaatst.”
@paddoswam: http://www.autoblog.nl/nieuws/vkv-haalt-vier-megane-rs-275-trophy-rs-naar-nederland-68699
@paddoswam: super handig die edit functie!
volgens mij is een GLA AMG best wel een hete crossover
@meneer: en de Q3 RS ook wel
@cisn: de X1 28i M-Sport is ook wel redelijk (245pk in zo’n klein lelijk ding).
Hatch zonder achterbank zie je vaak in de UK rijden. Google corsavan en astravan etc maar eens
@Captain: Ja, maar erg heet kan je die niet noemen…
@motoragent: in 2004 was er een Astravan 888 VXR met 240pk. Scheen op Ehra Lessien zelfs sneller te zijn dan de Veyron, want bestelwagens.
Tijd voor een estate cabrio.
in Japan heb je toch reeds een track ready Subaru BRZ
Een MPV cabrio ontbreekt ook nog.
@ferrari94tr: Dacia Lodgy Cabrio? Klinkt als een succesformule!
@ferrari94tr: http://www.topgear.nl/video/s08-e01-c02-01-renault-espace-convertible/
Ik mis nog een A segmenter SUV met stalen cabrio klapdak, een zescilinder diesel boven de achteras met voorwielaandrijving,een centrale rijpositie met een vleugeldeur links en een schuifdeur rechts.
Superluxe estate, 7-serie touring!! Heel nice
De (hete) hatch/estate zonder achterbank:
http://www.autoblog.nl/nieuws/vkv-haalt-vier-megane-rs-275-trophy-rs-naar-nederland-68699
“Track day specials van hete modellen.”
Nieuwe Vantage GT3, Vantage N400, vorige generatie Renault Megane RS Trophy (die met die pelxiglas achterruit)
@Edge: dat is de Renault Megane Renault Sport 230 R26-R (van Radicale).
@Edge: en de Vantage N400 is weliswaar een speciale Vantage, maar net als de 425 Prodrive geen track ready auto. De V8 Vantage N24 was dat wel (sterker nog, dat was een race auto met nummer platen.)
Hoor ik daar iemand in de straat “Volvo V90” roepen?
Een A klasse Maybach lijkt mij ook wel wat. De luxe van een s die ook nog eens in de stad bruikbaar is.
Dat er nog nooit een respectabel automerk met een 4-deurs cabrio is gekomen snap ik nog altijd niet. Als zelfs een stel Nederlandse studenten het kan met hun Savage Rivale Roadyacht…
In de huidige cabriolets kun je alleen achterin plaats nemen als je toevallig Oscar Pistorius heet.
@motoragent: Mercedes zou die Ocean Drive ooit nog in productie nemen, maar gaat dat dus afzwakken naar een cabriolet variant van de S Coupe..
@motoragent: je zit gewoon met een heel simpel probleem: carroseriestijfheid. Je kunt hem theoretisch maken, maar het ligt als een dweil op de weg en is in een crash zo mals als langzaam gegaarde sukade.
R26.R van Renault is een hete hatch zonder achterbank. Dat was direct een klassieker. Waarom durft VW of PGA zo iets niet? Golf R met een gewicht van 1000KG. Peugeot 308R met een zeer laag gewicht. Toch geweldig?!
@rammillius: enorm duur om te ontwikkelen, en een bijzonder kleine vraag. Peugeot is met de nieuwe 208 GTI en RC-Z R wel erg op de goede weg. Een 308 R Rallye mag wat mij betreft komen!
Die trackdayspecial bestaat toch ook al in de vorm van de bmw m3 GTS?
hete bestelbusjes? Caddy GTD e.d. altijd leuk.
Rolls royce heeft in de 70s of 80s een super deluxe estate gemaakt
@dirkiii: 80s ;)
http://static.autoblog.nl/images/wp2014/rolls-silver-spirit-estate-2014.jpg
http://www.autoblog.nl/nieuws/gespot-unieke-rolls-royce-silver-spirit-estate-66899
@dirkiii: Die kwamen niet bij Rolls Royce vandaan maar waren coachbuild.
Zo’n 7 of S estate zou ik wel wat vinden.
Geldt de mercedes gla45 amg niet als hete crossover, of een audi RSQ3?
Was de bedoeling van de r-klasse niet dat hij een soort s-klasse touring was? Niettemin was het niet de mooiste.
Een grote luxe estate is zeker een gemis, een SUV is leuk, maar een Estate is handiger.
Hier nog een mooie coachbuild, de Michel van de Brink Bentley Continental Flying Spur; http://i5.photobucket.com/albums/y154/MichielMobiel/BentleyContinentalFSWagon5.jpg.
Nog eentje, de Ocean Drive uit het verleden(1930-38), de Mercedes-Benz 770 Cabriolet D; http://en.autowp.ru/image/format/picture/picture-gallery/m/mercedes-benz/770/mercedes-benz_770_3.jpeg.
http://en.autowp.ru/image/format/picture/picture-gallery/m/mercedes-benz/770/mercedes-benz_770_1.jpeg.
@Orichy: heel erg mooi.
En de Jeep Wrangler Sport bestaat toch ook gewoon, als een soort van Cabriolet SUV, het is eigenlijk een terreinwagen met softtop, dat weet ik, maar je kunt hem ook als SUV gebruiken.
Full-size cabrio-SUVs deden de Amerikanen al in de 60s, 70s en 80s:
Ford Bronco
Chevrolet K5 Blazer/GMC K5 Jimmy
International-Harvester Scout
Dodge Ramcharger/Plymouth Trailduster
En als ik me niet vergis deed Jeep met de oude 2-deurs Wagoneers en SJ Cherokee’s dat ook.
Renault in het a segment….
Ik heb nog een 9de niche.
Begin deze maand dook hij in China onder, de Audi U7….
Avantime…
Een moderne versie van de ferrari 250 gto breadvan
@maferick74:
Achterste zijruiten van de FF afplakken en klaar is je broodtrommeltje….
Een superluxe estate? CLS63 AMG Shooting Break?
Audi Q3 RS kleine hete crossover?
SUV sedan
Valt de smart roadster niet in het key car gebeuren
Of heeft dat ding meer dan 659cc ?
@Bart_V:
Nope, om meerdere redenen.
Hij is te breed, te lang en 699cc.
In de tijd dat die te koop was mocht een KeiCar niet langer zijn dan 3,4m en niet breder dan 1,4m.
Dat is.dus de echte rede waarom het geen KeiCar is, hoewel hij best als een Europese equivalent gezien kan worden.
De Copen werd hier in een later stadium immersnmet een 1.3 4 cilinder verkocht en dus eigenlijk ook geen KeiCar meer.
Het zou leuk.zijn als Honda de S660 naar Europa zou brengen.
Naar huidige maatstaven en in de ogen van de internethelden misschien geen sportwagens maar zeker auto’s in de geest van de oude Engelse roadster als de Elan en de MG B. Qua prestaties en formaat zelfs redelijk vergelijkbaar.
Wat mij betreft is er weinig tegen funauto’s voor de prijs van de gemiddelde saaie leaseslet….
@jrk68: er is maar een zeer select groepje die beseft dat een funauto licht moet zijn ipv heel veel pk’s moet hebben. Geen markt voor dus geen leuke keicars voor jou ;)
Nissan juke R? Ook al is die niet officieel
Die trackday niche is de enige waarvan ik zou zeggen dat ze die moeten vullen. De rest, man man man