• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

8 niches die fabrikanten nog niet gevuld hebben

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 maart 2015 om 15:16 – 85 Reacties

Range Rover Vogue Cabrio


In de jacht naar meer verkopen zijn autofabrikanten altijd op zoek naar gaatjes om te vullen. Met name bij de Duitse merken steeg het aantal modellen de laatste jaren met een rotvaart. Maar hoe houden we dit vast? Enkele suggesties.

Na eerder al specifiek voor BMW een suggestielijstje gemaakt te hebben, trekken we het nu wat breder naar de westerse industrie:

– De (hete) hatch/estate zonder achterbank.
Omdat sommige mensen geen kinderen willen en nooit met meer dan 2 mensen in de auto zitten, maar een bestelbusje te lame vinden en een MX-5 te onpraktisch.

– De smalle driewieler-EV voor in de stad.
Van de aardige stadsconcepten van Opel en VW zagen we nooit meer iets. Toyota aan iets dergelijks, maar er kunnen meer fabrikanten het gat opvullen tussen een elektroscooter en een Twizy.

– Een superluxe Estate.
Zei iemand daar 7 Serie Touring of A9 Avant?

– De hete hatch in het A-segment.
Renault deed het al voor met de Twingo RS 133, nu de rest nog

– De full-size/vierdeurs SUV-cabrio.
De Murano was een beginnetje, maar we wachten nog steeds op een Ocean Drive met hoge zit.

– De kleine hete Crossover
Een Juke Nismo RS is aardig, maar dat kan heter.

– Een Europese kei-car.
Japenners zijn er dol op, en die zijn verder helemaal niet raar qua smaak. Misschien dat Smart met een Kei Car-achtige kan komen om onze harten te stelen?

– Track day specials van hete modellen.
Men neme een pittige auto en gooie alles aan overbodig spul er uit. Airco, stereo, elektrisch bedienbare ramen en stoelen, isolatie, de hele rataplan. Zet extra lichte velgen op de optielijst en maak alle vering instelbaar. Hardcore action.

Ook interessant!

  • Rivian R1S
    Rivian R1S doet alle Tesla's na
  • 'SUV e' wordt elektrische Honda nummertje twee
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • GMC Hummer EV SUV
    GMC Hummer EV SUV: dit is de productieversie

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Elektrisch, lijstjes, station, SUV

Vorig bericht: « Flashback: Mercedes-Benz 190E Evo-II
Volgend bericht: Video: deze Phantom wordt vaker geaaid dan mijn hond »

Lees Interacties

Reacties

  1. bierbuik zegt

    10 maart 2015 om 15:20

    Meh, dan liever een V65 AMG bussie of beter nog: een Sprinter AMG.
    Black series wordt dan helemaal genieten!

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      10 maart 2015 om 15:23

      @bierbuik: volgens maakt brabus die al?

      Login om te reageren
  2. power369 zegt

    10 maart 2015 om 15:21

    Er is al een hete hatch in het a-segment: abarth 500

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      10 maart 2015 om 17:21

      @power369: Abarth 500 is een warme hatch. De esseesse en andere uitvoeringen (tributo’s en dergelijke) zijn inderdaaf wel flink warm.

      Login om te reageren
      • Ilquadrifoglio zegt

        10 maart 2015 om 18:05

        @gtwillem: Flink warm!? Wanneer is het dan volgens jou heet? De Abarth 695 heeft 180 pk… Dat ding is levensgevaarlijk!

        Login om te reageren
      • power369 zegt

        10 maart 2015 om 21:39

        @gtwillem: oke, maar in verhouding is 140 pk in een abarth zat om (voor mij) het een hete hatch te noemen, maar het is niet tenenkrommend snel.

        Login om te reageren
    • bogey zegt

      10 maart 2015 om 17:40

      @power369: Als we de Twingo erbij rekenen kunnen we even goed de Swift Sport hier ook wel bij rekenen.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        10 maart 2015 om 20:00

        @bogey:
        Nee, want Swift is B-segment..

        Login om te reageren
        • bogey zegt

          10 maart 2015 om 21:19

          @jrk68: Als je het opzoekt misschien wel, maar is dit niet wat onlogisch?
          Qua afmetingen liggen ze erg dicht bij elkaar en in ons landje was de prijs nagenoeg gelijk. Zou jij een swift dan eerder vergelijken met een clio?

          Login om te reageren
          • power369 zegt

            10 maart 2015 om 22:03

            @bogey: ja want het is een b-segmenter

            Login om te reageren
      • autoblaag zegt

        10 maart 2015 om 20:10

        @bogey: dat is dus B-segment

        Login om te reageren
  3. volvo-s60-adept zegt

    10 maart 2015 om 15:22

    En net als je denkt dat het nooit gekker kan worden dan de laatste Mercedes brainfart in de vorm van een bloedstollend lelijke X6-kloon, komt mijn automobiele steun en toeverlaat met dit lijstje…

    Login om te reageren
    • volvo-s60-adept zegt

      10 maart 2015 om 15:24

      @volvo-s60-adept: * ‘Lijstje’ zoekt en vervangt door ‘plaatje’… *

      Login om te reageren
    • super zegt

      10 maart 2015 om 16:46

      @volvo-s60-adept:
      als die mercedes x6 in china was gebouwd schreeuwde iedereen moord en brand over schaamteloze kopieerdrift en klonen enzo

      Login om te reageren
      • autoblaag zegt

        10 maart 2015 om 20:12

        @super: dat denk ik niet. Los van het segment is er maar weinig dat aan de X6 doet denken.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          10 maart 2015 om 20:32

          @super, @autoblaag: tja, als je het goed beschouwt, dan is de X6 eigenlijk een schaamteloze kopie van de SsangYoung Actyon. Minus de koplampen dan.

          Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    10 maart 2015 om 15:24

    Hete Hatch zonder achterbank: Mini Cooper S works GP
    Hete Hatch in het A segment: Fiat 500 Abarth Esse Esse

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      10 maart 2015 om 15:26

      @E34M5Touring: en de G Klasse is toch als cabrio geleverd?

      Login om te reageren
      • Lohran zegt

        10 maart 2015 om 15:45

        @E34M5Touring: Dacht ik ook meteen aan!

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        10 maart 2015 om 17:00

        @E34M5Touring: volgens mij alleen als 3 deurs. Bovendien was de G-klasse geen SUV maar een terreinwagen (was want nu moet je eerst de onzin erag slopen voordat het wat is)

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          10 maart 2015 om 17:05

          @lekbak: Die cabrio kon je tot vorig jaar nog gewoon bestellen. En weliswaar een korte variant maar wel van (inmiddels dan) een full size SUV. Die final edition had een 500 motor en ramvol met luxe. Dus dan zou ie er van mij wel tussen kunnen.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            10 maart 2015 om 17:20

            @E34M5Touring: maar de G-klasse is niet echt een SUV, want ladderchassis.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              10 maart 2015 om 17:24

              @gtwillem: Maar is inmiddels wel meer richting SUV gepositioneerd dan richting terreinwagen. Snap het punt wel maar als je zo’n ding gaat aankleden als een S klasse kunnen we niet echt meer spreken van een terreinwagen. Zeker als G63 en G65. Een G terreinwagen, dan denk ik aan de landmacht voertuigen.

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                10 maart 2015 om 17:48

                @E34M5Touring: klopt, maar ondanks dat ze zo ontiegeliek vool gevonden worden door iedereen, rijdt ook een G63 AMG voor geen meter in vergelijking met de ML63 AMG. Ik snap dat ie te luxe is aangekleden, maar hey blijft een terreinauto. Met de nadelen van een terreinwagen, en door de AMG aanpassingen ook minder voordelen van een terreinwagen.

    • lamborgfan zegt

      10 maart 2015 om 15:30

      @E34M5Touring: Z3m coupe ziet er vrij hatcherig uit ook zonder bank

      Login om te reageren
    • Lohran zegt

      10 maart 2015 om 15:48

      @E34M5Touring: En sowieso: waarom zou je geen achterbank willen als je deze netjes kunt wegklappen? Heb je ze nog als je weleens mensen meeneemt. En de Clio V6? Had ook geen bankje :p

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        10 maart 2015 om 16:58

        @lohran: Renault 5 turbo ook niet.

        Login om te reageren
    • ettie zegt

      10 maart 2015 om 16:58

      @E34M5Touring: die works gp had toch zo’n stang waar de achterbank hoorde te zitten?

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        10 maart 2015 om 17:08

        @ettie: Ja een halve rolkooi haast. Maatje van me heeft nu net een maand een van die allerlaatste. Echte Works GP. Wel erg cool hoor vind ik. Moet em nog even ‘live’ bekijken. Maar op de foto’s ziet ie er prachtig uit.

        Login om te reageren
        • ettie zegt

          10 maart 2015 om 17:16

          @E34M5Touring: echt leuke wagentjes inderdaad, zal vast en zeker super rijden!

          Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        10 maart 2015 om 17:22

        @ettie: klopt.

        Login om te reageren
  5. bart_m zegt

    10 maart 2015 om 15:25

    Hete hatch zonder achterbank?

    http://www.topgear.com/uk/imageresize/image.jpg?OriginalImageUrl=%2Fuk%2Fassets%2Fcms%2Ff4516ddf-8d58-4193-8cf9-293ea2764fd2%2F670x377Image.jpg%3Fp%3D130522_10%3A42&Width=615&Height=347

    Login om te reageren
    • paddoswam zegt

      10 maart 2015 om 16:27

      @bart_m: Of iets recenter:

      http://www.autoblog.nl/gallery/Renault/0_Divers/Renault_Megane_RS_275_Trophy-R/Renault_Megane_RS_Trophy_004.jpg

      “De achterbank is eruit gesloopt ten faveure van de rolkooi en voorin is een tweetal ‘Pole Position’ racekuipjes van Recaro geplaatst.”

      Login om te reageren
      • paddoswam zegt

        10 maart 2015 om 16:27

        @paddoswam: http://www.autoblog.nl/nieuws/vkv-haalt-vier-megane-rs-275-trophy-rs-naar-nederland-68699

        Login om te reageren
        • paddoswam zegt

          10 maart 2015 om 16:28

          @paddoswam: super handig die edit functie!

          Login om te reageren
  6. meneer zegt

    10 maart 2015 om 15:26

    volgens mij is een GLA AMG best wel een hete crossover

    Login om te reageren
    • cisn zegt

      10 maart 2015 om 15:38

      @meneer: en de Q3 RS ook wel

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        10 maart 2015 om 15:44

        @cisn: de X1 28i M-Sport is ook wel redelijk (245pk in zo’n klein lelijk ding).

        Login om te reageren
  7. Captain zegt

    10 maart 2015 om 15:26

    Hatch zonder achterbank zie je vaak in de UK rijden. Google corsavan en astravan etc maar eens

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      10 maart 2015 om 16:03

      @Captain: Ja, maar erg heet kan je die niet noemen…

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        10 maart 2015 om 16:35

        @motoragent: in 2004 was er een Astravan 888 VXR met 240pk. Scheen op Ehra Lessien zelfs sneller te zijn dan de Veyron, want bestelwagens.

        Login om te reageren
  8. Corrado16v zegt

    10 maart 2015 om 15:31

    Tijd voor een estate cabrio.

    Login om te reageren
  9. Jantje_555 zegt

    10 maart 2015 om 15:32

    in Japan heb je toch reeds een track ready Subaru BRZ

    Login om te reageren
  10. ferrari94tr zegt

    10 maart 2015 om 15:33

    Een MPV cabrio ontbreekt ook nog.

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      10 maart 2015 om 15:37

      @ferrari94tr: Dacia Lodgy Cabrio? Klinkt als een succesformule!

      Login om te reageren
    • terminator zegt

      10 maart 2015 om 15:48

      @ferrari94tr: http://www.topgear.nl/video/s08-e01-c02-01-renault-espace-convertible/

      Login om te reageren
  11. sydney zegt

    10 maart 2015 om 15:36

    Ik mis nog een A segmenter SUV met stalen cabrio klapdak, een zescilinder diesel boven de achteras met voorwielaandrijving,een centrale rijpositie met een vleugeldeur links en een schuifdeur rechts.

    Login om te reageren
  12. TCdoubleM zegt

    10 maart 2015 om 15:42

    Superluxe estate, 7-serie touring!! Heel nice

    Login om te reageren
  13. jvthof zegt

    10 maart 2015 om 15:43

    De (hete) hatch/estate zonder achterbank:
    http://www.autoblog.nl/nieuws/vkv-haalt-vier-megane-rs-275-trophy-rs-naar-nederland-68699

    Login om te reageren
  14. Edge zegt

    10 maart 2015 om 15:44

    “Track day specials van hete modellen.”
    Nieuwe Vantage GT3, Vantage N400, vorige generatie Renault Megane RS Trophy (die met die pelxiglas achterruit)

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      10 maart 2015 om 16:32

      @Edge: dat is de Renault Megane Renault Sport 230 R26-R (van Radicale).

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      10 maart 2015 om 16:37

      @Edge: en de Vantage N400 is weliswaar een speciale Vantage, maar net als de 425 Prodrive geen track ready auto. De V8 Vantage N24 was dat wel (sterker nog, dat was een race auto met nummer platen.)

      Login om te reageren
  15. carfreak96 zegt

    10 maart 2015 om 15:55

    Hoor ik daar iemand in de straat “Volvo V90” roepen?

    Login om te reageren
  16. ferrari94tr zegt

    10 maart 2015 om 16:09

    Een A klasse Maybach lijkt mij ook wel wat. De luxe van een s die ook nog eens in de stad bruikbaar is.

    Login om te reageren
  17. motoragent zegt

    10 maart 2015 om 16:10

    Dat er nog nooit een respectabel automerk met een 4-deurs cabrio is gekomen snap ik nog altijd niet. Als zelfs een stel Nederlandse studenten het kan met hun Savage Rivale Roadyacht…

    In de huidige cabriolets kun je alleen achterin plaats nemen als je toevallig Oscar Pistorius heet.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      10 maart 2015 om 16:16

      @motoragent: Mercedes zou die Ocean Drive ooit nog in productie nemen, maar gaat dat dus afzwakken naar een cabriolet variant van de S Coupe..

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      10 maart 2015 om 16:41

      @motoragent: je zit gewoon met een heel simpel probleem: carroseriestijfheid. Je kunt hem theoretisch maken, maar het ligt als een dweil op de weg en is in een crash zo mals als langzaam gegaarde sukade.

      Login om te reageren
  18. rammillius zegt

    10 maart 2015 om 16:11

    R26.R van Renault is een hete hatch zonder achterbank. Dat was direct een klassieker. Waarom durft VW of PGA zo iets niet? Golf R met een gewicht van 1000KG. Peugeot 308R met een zeer laag gewicht. Toch geweldig?!

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      10 maart 2015 om 17:25

      @rammillius: enorm duur om te ontwikkelen, en een bijzonder kleine vraag. Peugeot is met de nieuwe 208 GTI en RC-Z R wel erg op de goede weg. Een 308 R Rallye mag wat mij betreft komen!

      Login om te reageren
  19. jeroen13 zegt

    10 maart 2015 om 16:14

    Die trackdayspecial bestaat toch ook al in de vorm van de bmw m3 GTS?

    Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    10 maart 2015 om 16:16

    hete bestelbusjes? Caddy GTD e.d. altijd leuk.

    Login om te reageren
  21. dirkiii zegt

    10 maart 2015 om 16:17

    Rolls royce heeft in de 70s of 80s een super deluxe estate gemaakt

    Login om te reageren
    • paddoswam zegt

      10 maart 2015 om 16:31

      @dirkiii: 80s ;)

      http://static.autoblog.nl/images/wp2014/rolls-silver-spirit-estate-2014.jpg

      http://www.autoblog.nl/nieuws/gespot-unieke-rolls-royce-silver-spirit-estate-66899

      Login om te reageren
    • sydney zegt

      10 maart 2015 om 16:56

      @dirkiii: Die kwamen niet bij Rolls Royce vandaan maar waren coachbuild.

      Login om te reageren
  22. bouwvakkert zegt

    10 maart 2015 om 16:32

    Zo’n 7 of S estate zou ik wel wat vinden.

    Login om te reageren
  23. jordip zegt

    10 maart 2015 om 16:41

    Geldt de mercedes gla45 amg niet als hete crossover, of een audi RSQ3?

    Login om te reageren
  24. bimmerfanatic97 zegt

    10 maart 2015 om 17:05

    Was de bedoeling van de r-klasse niet dat hij een soort s-klasse touring was? Niettemin was het niet de mooiste.

    Login om te reageren
  25. Orichy zegt

    10 maart 2015 om 17:24

    Een grote luxe estate is zeker een gemis, een SUV is leuk, maar een Estate is handiger.

    Hier nog een mooie coachbuild, de Michel van de Brink Bentley Continental Flying Spur; http://i5.photobucket.com/albums/y154/MichielMobiel/BentleyContinentalFSWagon5.jpg.

    Login om te reageren
  26. Orichy zegt

    10 maart 2015 om 17:37

    Nog eentje, de Ocean Drive uit het verleden(1930-38), de Mercedes-Benz 770 Cabriolet D; http://en.autowp.ru/image/format/picture/picture-gallery/m/mercedes-benz/770/mercedes-benz_770_3.jpeg.
    http://en.autowp.ru/image/format/picture/picture-gallery/m/mercedes-benz/770/mercedes-benz_770_1.jpeg.

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      10 maart 2015 om 18:52

      @Orichy: heel erg mooi.

      Login om te reageren
  27. Orichy zegt

    10 maart 2015 om 17:46

    En de Jeep Wrangler Sport bestaat toch ook gewoon, als een soort van Cabriolet SUV, het is eigenlijk een terreinwagen met softtop, dat weet ik, maar je kunt hem ook als SUV gebruiken.

    Login om te reageren
  28. toyotafortuner zegt

    10 maart 2015 om 17:48

    Full-size cabrio-SUVs deden de Amerikanen al in de 60s, 70s en 80s:

    Ford Bronco
    Chevrolet K5 Blazer/GMC K5 Jimmy
    International-Harvester Scout
    Dodge Ramcharger/Plymouth Trailduster
    En als ik me niet vergis deed Jeep met de oude 2-deurs Wagoneers en SJ Cherokee’s dat ook.

    Login om te reageren
  29. reggie-boy_rood zegt

    10 maart 2015 om 18:06

    Renault in het a segment….

    Login om te reageren
  30. jrk68 zegt

    10 maart 2015 om 20:02

    Ik heb nog een 9de niche.
    Begin deze maand dook hij in China onder, de Audi U7….

    Login om te reageren
  31. norge zegt

    10 maart 2015 om 20:06

    Avantime…

    Login om te reageren
  32. maferick74 zegt

    10 maart 2015 om 20:09

    Een moderne versie van de ferrari 250 gto breadvan

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 maart 2015 om 20:29

      @maferick74:
      Achterste zijruiten van de FF afplakken en klaar is je broodtrommeltje….

      Login om te reageren
  33. 991gt3rs zegt

    10 maart 2015 om 20:14

    Een superluxe estate? CLS63 AMG Shooting Break?

    Login om te reageren
  34. bmwe46csl zegt

    10 maart 2015 om 20:48

    Audi Q3 RS kleine hete crossover?

    Login om te reageren
  35. jmeverts zegt

    10 maart 2015 om 21:00

    SUV sedan

    Login om te reageren
  36. Bart_V zegt

    10 maart 2015 om 21:37

    Valt de smart roadster niet in het key car gebeuren
    Of heeft dat ding meer dan 659cc ?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 maart 2015 om 21:48

      @Bart_V:
      Nope, om meerdere redenen.
      Hij is te breed, te lang en 699cc.
      In de tijd dat die te koop was mocht een KeiCar niet langer zijn dan 3,4m en niet breder dan 1,4m.
      Dat is.dus de echte rede waarom het geen KeiCar is, hoewel hij best als een Europese equivalent gezien kan worden.
      De Copen werd hier in een later stadium immersnmet een 1.3 4 cilinder verkocht en dus eigenlijk ook geen KeiCar meer.

      Het zou leuk.zijn als Honda de S660 naar Europa zou brengen.
      Naar huidige maatstaven en in de ogen van de internethelden misschien geen sportwagens maar zeker auto’s in de geest van de oude Engelse roadster als de Elan en de MG B. Qua prestaties en formaat zelfs redelijk vergelijkbaar.
      Wat mij betreft is er weinig tegen funauto’s voor de prijs van de gemiddelde saaie leaseslet….

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 maart 2015 om 05:16

        @jrk68: er is maar een zeer select groepje die beseft dat een funauto licht moet zijn ipv heel veel pk’s moet hebben. Geen markt voor dus geen leuke keicars voor jou ;)

        Login om te reageren
  37. philipf zegt

    10 maart 2015 om 23:33

    Nissan juke R? Ook al is die niet officieel

    Login om te reageren
  38. mrrallycross zegt

    11 maart 2015 om 00:13

    Die trackday niche is de enige waarvan ik zou zeggen dat ze die moeten vullen. De rest, man man man

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North