
De Ford Kuga PHEV kan niet laden, dus moet je meer benzine betalen als je gaat rijden.
De plug-in hybride is in theorie ideaal. Zoveel mogelijk elektrisch rijden en pas weer op benzine als de accu leeg is. Helaas is het allemaal wat minder rooskleurig met de Ford Kuga PHEV.
Ford Kuga PHEV laden mag niet?
De plug-in hybride wordt sinds maart geplaagd door accuproblemen en eigenaren hebben te horen gekregen dat ze de auto niet moeten laden. Tot het probleem is opgelost is het advies van Ford om de Kuga PHEV niet aan de stekker te hangen. Dus puur rijden op benzine met een lege accu. Dit brengt extra kosten met zich mee voor eigenaren.
Om klanten niet in de kou te laten staan kwam Ford Nederland met een compensatie van 120 euro voor extra gemaakte brandstofkosten. De extra gemaakte kosten voor benzine is echter (veel) meer dan dat, in elk geval voor Kuga-rijders die de nodige kilometers met hun PHEV maken.
In het kort
- Het issue betreft uitsluitend de eerste generatie Kuga PHEV (2019 – 2023)
- Ford-dealers zijn sinds woensdag 20 mei bezig met het installeren van de software. Dit neemt een uurtje in beslag.
- Naast de compensatie worden klanten een verlengde garantie van 10 jaar of 240.000km (wat het eerste komt) aangeboden die dit mogelijke issue ook in de toekomst dekt.
Benzine compensatie niet genoeg
Volgens DAS wordt de compensatie van 120 euro door velen als onvoldoende beschouwd. Daarnaast omschrijft de juridisch dienstverlener dat de verantwoordelijkheid niet ligt bij Ford Nederland, maar bij de verkoper van de auto.
De verkoper is immers aansprakelijk voor de levering van een goed functionerende auto. Niet Ford Nederland, maar de verkoper zou moeten zorgen voor herstel en compensatie voor de extra brandstofkosten, totdat het probleem is opgelost. Het onderwerp kwam bij Radar van AvroTros voorbij.
DAS zegt dat inmiddels een tiental Ford-eigenaren contact hebben opgenomen met de juridisch dienstverlener in deze zaak. De organisatie gaat deze groep bijstaan in het krijgen van compensatie en het herstel waar ze volgens de dienstverlener recht op hebben.
Het is afwachten hoe dit gaat uitpakken voor de gedupeerden. Een officiële dealer kan in samenspraak met Ford Nederland wellicht tot oplossingen komen, maar aankoop via een universeel autobedrijf of een particulier is lastiger. Die zullen gauw met de vinger naar Ford verwijzen en voor je het weet krijg je een welles/nietes verhaal en moet een rechter zich erover buigen.
Zal allemaal wel. Tot die tijd hebben Kuga PHEV-rijders nog steeds een PHEV die geen PHEV mag zijn. De beloofde ‘fix’-update zorgt dat de Kuga weer aan de stekker mag hangen, maar dan moet deze wel eerst geïnstalleerd worden.





Laat Ford NL nu ook de verkopen zijn, ze werken namelijk al ruim 2 jaar volgens het agentuur model.
Dit was 3 a 4 jaar geleden ook al een probleem bij de Kuga, toen was de compensatie een stuk beter (hoger).. Bizar dat Ford dit nog niet onder controle heeft..
Het lijkt er op dat ze de compensaties deze keer wel onder controle hebben…
Ik vind het toch wel appart dat de politie deze auto als één van de twee nieuwe noodhulp voertuigen heeft geselecteerd. Batterijproblemen bij dit model zijn bepaald niet van de laatste tijd.
Politie heeft geen PHEV, maar een HEV. Die staat niet in de prijslijst, omdat die meer BPM zou hebben dan de PHEV en dus minder interessant is. De politie maakt zich niet druk om BPM en laadt toch niet