• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford en VW maken Mercedes-Benz uniek

Auteur: willeme, gepost 11 februari 2020 om 22:57 – 21 Reacties

Ford Transit Custom Sport '20

Nu Ford en Volkswagen samenwerken, staat Mercedes-Benz helemaal alleen.

Mercedes zal binnenkort een zeer uniek merk zijn in bedrijfswagen-land. Dankzij de alliantie tussen Ford en Volkswagen blijft Mercedes als enige Europese grote bedrijfswagenbouwer over. We lichten het graag even voor je toe.

Alliantie

Eerst even over de alliantie. Gisteren konden wij jullie informeren dat Volkswagen de Amarok uit productie gaat halen. Althans, de productie in Hannover wordt gestaakt. De productie in Argentië zal nog even doorgang vinden. De Amarok krijgt in 2022 wél een opvolger. Deze auto zal identiek zijn aan de opvolger van de huidige Ford Ranger.

Ford Ranger Wildtrak '20

‘Eigen’ bedrijfswagens

Tot zover de samenvatting. Vandaag kunnen we melden dat de alliantie veel verder gaat dan dat Volkswagen een Ford gaat voorzien van een VW-logo. Beide merken zullen gaan samenwerken aan hun eigen range van bedrijfsauto’s. Dat is eigenlijk heel erg logisch. Veel merken doen dat. Denk aan Fiat plus PSA en Renault-Nissan. Ford en Volkswagen hebben lange tijd ‘eigen’ modellen gebouwd.

Volkswagen Transport T6.1 '20

Pick-ups

De eerste producten van deze alliantie zijn de pick-ups. Niet veel later is het de bedoeling dat de bussen van beide merken techniek met elkaar gaan delen. Verwacht overigens niet dat het direct met het gehele aanbod zal gebeuren. Vervanging zal uiteraard pas plaatsvinden als de modellen aan vervanging toe zijn. De Volkswagen Caddy die we binnenkort kunnen verwelkomen zal bijvoorbeeld nog gewoon een ‘echte’ Volkswagen zijn. Het zal dus gaan om de modellen die pas daarna op de markt verschijnen.

Volkswagen Caddy '20

Mercedes-Benz

Hiermee zal Mercedes-Benz overblijven als enige fabrikant die niet zijn gehele range deelt met een ander merk. Dit geldt dan overigens enkel voor de Vito en zijn grote broer, de Sprinter. De Mercedes Citan is technisch gezien gewoon een Renault Kangoo, maar dan met een andere neus.

Ford en Volkswagen zullen niet alleen met elkaar samenwerken met bedrijfswagens. De twee grootmachten zullen ook hun krachten bundelen met elektrische auto’s en autonome techniek.

Ook interessant!

  • elektrische Transit
    Elektrische Transit Custom wordt halve Volkswagen
  • Ford e-Transit doet het slimmer dan Mercedes
    Ford e-Transit doet het slimmer dan Mercedes
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • Ford
    Ford martelt de E-Transit met een goede reden

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

amarok, Bedrijfswagen, Busjes, caddy, Crafter, Ford, transit, Transit-Connect, Transit-Custom, transporter, Volkswagen

Vorig bericht: « Hierin gaan we Max Verstappen dit seizoen zien
Volgend bericht: Aston Martin Vantage Roadster: in recordtempo je dak open »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    11 februari 2020 om 23:00

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    11 februari 2020 om 23:21

    @rulefollower: Ik denk dat Willem daar bedoelt dat t de Amarok is die een opvolger krijgt, die veel gelijkenissen heeft met de opvolger van de Ranger

    Login om te reageren
  3. Teerdz zegt

    11 februari 2020 om 23:32

    De Sprinter was eerst ook gewoon een Volkswagen Crafter, dus ze hebben gewoon van stuivertje gewisseld. Verder is de X-klasse een Nissan Navara, dus ik zou niet vreemd opkijken als de volgende generatie Sprinter ook weer een gedeeld platform heeft. Houden ze alleen de Vito over dus.

    Login om te reageren
    • koningjamesversie zegt

      12 februari 2020 om 06:53

      @teerdz: Sprinter is natuurlijk ook al een gedeeld platform, alleen niet op de Europese markt. Zij het binnen eigen concern, Amerikanen betalen mee met de ontwikkeling van de Sprinter. Beetje vreemd bericht van autoblog dus.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        12 februari 2020 om 09:13

        @koningjamesversie: Amerikanen betalen mee? Je weet dat Freightliner ook gewoon van Daimler is? Daarbij staat er vrij duidelijk ‘Europese’ ;-).

        Login om te reageren
        • koningjamesversie zegt

          12 februari 2020 om 10:05

          @willeme: Ja, klopt! Heb je helemaal gelijk in ?

          Login om te reageren
    • laptom zegt

      12 februari 2020 om 07:55

      @teerdz: Sprinter is ook verkrijgbaar als MAN.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        12 februari 2020 om 09:14

        @laptom: nee, dat is de VE Crafter. En MAN is weer van… Volkswagen ;-).

        Login om te reageren
    • redbeams zegt

      12 februari 2020 om 10:10

      @teerdz: Ook de citan wat eigenlijk een kangoo is ?

      Login om te reageren
      • Teerdz zegt

        12 februari 2020 om 16:30

        @redbeams: Dat stond inderdaad ook al in het artikel ja. In ieder geval wordt de Mercedes Sprinter ook als Dodge Ram uitgebracht inderdaad (net zoals dat de Fiat Doblo ook een RAM-versie heeft). Het artikel klopt uiteindelijk dus enkel en alleen op basis van de Mercedes Vito, of weet iemand daar ook nog een andere versie van?

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      12 februari 2020 om 11:51

      @teerdz: het is omgekeerd; de Crafter was een Mercedes Sprinter, Mercedes deed alle ontwikkeling en productie, de joint-venture met vw was er meer een op commercieel vlak, als dat vw echt bijdroeg aan de ontwikkeling van de Sprinter/Crafter.
      Sinds het einde van de productie van NCV3 (W906) is het weer gescheiden. De NCV3 was ook de enige samen gebouwde versie.

      Login om te reageren
      • pretje zegt

        12 februari 2020 om 19:17

        @406_v6: belangrijkste reden voor het verbreken: De Crafter mocht niet als automaat verkocht worden door de afspraken in de oorspronkelijke overeenkomst …
        Gevolg eenieder die een automaat wenste zat aan MB vast .

        Login om te reageren
  4. nofxke zegt

    12 februari 2020 om 06:50

    Sprinter werd vroeger ook als Dodge en Freightliner verkocht in Amerika

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    12 februari 2020 om 07:10

    Volkswagen gaat de T5 dus niet voor de 12e maal een facelift geven maar maakt er gewoon een Transit van?

    Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      12 februari 2020 om 07:25

      @mashell: ik denk dat ze hem Transwagen gaan noemen zelfs

      Login om te reageren
  6. reactief zegt

    12 februari 2020 om 07:43

    Dus Volkswagen komt nu eerst nog met een eigen Caddy en een Transporter. Want die staan beide op korte termijn gepland.

    En gaan dan voor de modellen daarna samen met Ford? Daar betekent dat het nog een jaar of 15 duurt voor ze samen iets op de markt zetten! Of haakt Ford in met een Ford variant van de VW’s?

    Login om te reageren
  7. ericc zegt

    12 februari 2020 om 07:48

    De eerste producten van deze samenwerking worden dus pick-up’s. Zou het dan toch gebeuren? In de toekomst iedereen met een pick-up en tegen de achterruit een wapenrek met shot-gun?????

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    12 februari 2020 om 08:07

    Was natuurlijk zichtbaar nu de nieuwe Crafter en Sprinter niet meer de zelfde zijn.

    Login om te reageren
  9. Dickie zegt

    12 februari 2020 om 09:49

    Wat de Sprinter betreft daar worden er meer dan 200.000 van verkocht per jaar, dat is meer dan bijvoorbeeld de VW Transporter/Caravelle samen! Dat zijn genoeg aantallen om dat in eigen beheer te ontwikkelen.

    Login om te reageren
  10. nielssssss zegt

    12 februari 2020 om 18:28

    Alle Vito’s onder de 114CDI hebben een Renault motor en zijn FWD

    Login om te reageren
  11. ototaal zegt

    12 februari 2020 om 21:09

    @nielsssss, ik begrijp het verhaal van Willeme ook niet helemaal…… De samenwerking tussen Renault/Nissan/Mitsubishi en Mercedes-Benz is bij de bedrijfswagens juist best innig.

    Renault Kangoo Express > Mercedes-Benz Citan
    Renault Trafic > alle voorwielaangedreven Vito’s en V-klasses
    Renault Master > voorwielaangedreven Sprinters
    Renault Alaskan > X-klasse

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North