• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen Amarok binnenkort uit productie

Auteur: willeme, gepost 10 februari 2020 om 22:58 – 37 Reacties

Volkswagen Amarok Double Cab V6 TDI 4Motion Canyon '20

Het hoge woord is eruit: de Volkswagen Amarok gaat uit productie.

De productie van de Volkswagen Amarok is bijna ten einde gekomen. De middelgrote pickup van Volkswagen is sinds 2010 leverbaar. Dat is niet heel erg lang voor een bedrijfswagen, maar het einde nadert nu al met rasse schreden.

Volkswagen Amarok Single Cab Basic '11

Einde Amarok

Pickups in dit segment hebben het niet makkelijk. Vorige week konden we bekend maken dat de Mercedes-Benz X-Klasse ook zijn langste tijd heeft gehad. Bij de X-Klasse is het overigens uit een serieus gebrek aan belangstelling. Voor de Amarok zijn er twee andere redenen.

Volkswagen Amarok Dark Label '14

ID Buzz

De eerste is vrij simpel: Volkswagen heeft de productiefaciliteit in Hannover nodig. De ID Buzz komt eraan en deze moet gebouwd gaan worden in de fabriek waar nu de Amaroks van de band rollen. Dit betekent overigens niet dat de ID Buzz er al in 2020 komt. De productielijn moet namelijk eerst helemaal omgebouwd worden voor de elektrische bestelwagen van Volkswagen. De ID Buzz staat gepland voor 2021.

Volkswagen ID Buzz Concept '17

231 gram per kilometer

De andere reden is eveneens vrij simpel: CO2. De Amerok is enkel en alleen leverbaar met dikke zescilinder diesels. De nieuwe emissie-eisen voor bedrijfswagens is met een maximum van 147 gram per kilometer iets soepeler dan die voor personenauto’s. Echter, de zuinigste Amarok doet 231 gram per kilometer. Dat zou het gemiddelde te veel omhoog tillen.

Volkswagen Amarok V6 TDI Double Cab Highline '20

Argentinië

Voor Volkswagen was de V6 modificeren of de Amarok elektrificeren véél duurder dan ‘m simpelweg van de Europese prijslijsten schrappen. Inderdaad, voor Europa. De Amarok wordt wereldwijd verkocht en ook in Argentinië gebouwd. Die fabriek zal nog gewoon Amaroks blijven produceren voor andere markten buiten de EU.

Volkswagen Amarok V6 Double Cab (Argentinië) '20

Opvolger

Het is niet alleen maar slecht nieuws. De Amarok krijgt namelijk wel degelijk een opvolger. Deze wordt in samenwerking met Ford ontwikkeld. De opvolgers van de huidige Ford Ranger en de nieuwe Amarok staan gepland voor 2020. Deze samenwerking is onderdeel van de strategische alliantie tussen Ford en Volkswagen. Zo zijn de twee grootmachten ook gezamenlijk in de weer met elektrische voertuigen.

Volkswagen Amarok V6 TDI 4Motion Double Cab Hardtop '20

Meer zien? Check hier de rijtest met de Volkswagen Amarok V6 TDI!

Ook interessant!

  • Volkswagen met V6
    Volkswagen met V6 verbeterd door Walkinshaw
  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • goedkoopste Amarok
    Dit is de goedkoopste Volkswagen Amarok van Nederland
  • VW Amarok R
    VW Amarok R gaat er écht komen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

4motion, amarok, Bedrijfswagen, canyon, pick-up, pickup, tdi, v6, Volkswagen

Vorig bericht: « Nieuwe Toyota GR Corolla krijgt 250 pk
Volgend bericht: Porsche Macan GTS rijtest »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekbak zegt

    10 februari 2020 om 23:28

    Toch een ontzettend nuttige auto voor een noemenswaardige groep ondernemers in nederland. En pickup, vooral van het type Amarok, is dus niet een penisverlenger maar gewoon een handig type bedrijfswagen wat nu door onzin regeltjes uit Europa verdwijnt. Alsof een sprinter met 3500kg op de haak zuiniger is dan een pick-up…

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      10 februari 2020 om 23:55

      @lekbak: je kunt met een open laadbak niet zo heel veel in een land waar het nogal vaak regent.
      Die Sprinter is dan ook een veel praktischer oplossing.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        11 februari 2020 om 06:44

        @janjansen: maar daar gaat het niet om. Die Sprinter is ook de helft van de tijd leeg.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 februari 2020 om 07:56

        @janjansen: hoveniers werken ook als het regent. Ik denk dat voor beroepen als hovenier, agrariër en stratenmaker een pickup handig kan zijn. Voor vele andere juist een busje. Of het compromis natuurlijk, in Duitsland zie je nog wel eens een Transporter pickup met huifje.

        Login om te reageren
      • racerx zegt

        11 februari 2020 om 08:24

        @janjansen: je kunt een huif op de Amarok zetten, hebben de meeste defensievoertuigen ook. Erg praktisch!

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          11 februari 2020 om 11:03

          @racerx: defensie heeft nog nooit zo’n slechte pickup gehad als de amarok als ik de verhalen van mn militaire garagevrienden wat mag geloven… die sleutelen er meer aan om dan aan de rest van de ouwe meuk die er nog rondrijd…

          Login om te reageren
          • Kvgorp zegt

            11 februari 2020 om 13:50

            @peug206: knap. Volgens mij zit er gewoon een service contract aan deze aanbesteding. Die amaroks worden gewoon bij het dealer netwerk (wereldwijd indien nodig) onderhouden.

            Login om te reageren
          • johnhert zegt

            11 februari 2020 om 19:57

            @peug206: Dat is ook logisch als je een Amarok vergelijkt met een G-klasse die bestaat uit welgeteld 17 verschillende onderdelen…

            Login om te reageren
          • bbfix zegt

            11 februari 2020 om 20:14

            @peug206: een vriend van mij werkte ten tijde van het uitleveren van de Amaroks aan defensie bij VW, en ging een dag terreinrijden met ‘de mannen’. Na een halve dag tussenbak aan gort. Kan natuurlijk gebeuren, maar zegt denk ik wel iets over de kwaliteit.

            Login om te reageren
            • stuko zegt

              11 februari 2020 om 22:23

              @bbfix: ik heb een vriend en die heeft een auto die ook een keer kapot ging. En hij reed niet eens. Zegt denk ik wel wat over de kwaliteit.

              Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 februari 2020 om 08:34

        @janjansen: die sprinter is praktischer als je losse spullen te vervoeren hebt, niet als je een zware trekhaak nodig hebt of wel eens van de weg af moet. Ook is een sprinter echt niet zuiniger dan een pickup. Zowel met losse wagen als met aanhangwagen niet. De keus word op deze manier ontnomen en dat is gewoon belachelijk.

        Login om te reageren
      • hdh86 zegt

        11 februari 2020 om 19:18

        Wel iets duurder als je 3500 kg wil trekken en 4×4 nodig heb. Opties 3.5 ton en 4×4 beide leverbaar voor sprinter. Alleen heb je voor dat geld al een halve hilux

        Login om te reageren
    • ethylestra zegt

      11 februari 2020 om 07:11

      @lekbak: je hebt altijd nog de superieure Hilux. Ben er niet zo rouwig om als er nog een sjoemelvolkswagen van de weg verdwijnt

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        11 februari 2020 om 08:36

        @ethylestra: daar is alleen de betrouwbaarheid superieur van. Verder is dat in alle opzichten een minder goed voertuig. De amarok is meer dan betrouwbaar genoeg voor west Europa. Pas als je echt naar de rimboe gaat begint de hilux meerwaarde te krijgen.

        Login om te reageren
  2. johnhert zegt

    10 februari 2020 om 23:42

    Zo’n 3.0 diesel lijkt me een heerlijk werkpaard, als is hij wel érg groot…

    Login om te reageren
  3. shellplc zegt

    11 februari 2020 om 00:09

    Moeten de Koninklijke Marechaussee en de Koninklijke landmacht toch de grootste afnemers van deze auto toch wat anders zoeken.
    Vindt een G klasse of een Landcruiser van de KMAR toch net wat meer indruk maken op Schiphol.

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      11 februari 2020 om 00:33

      @shellplc: niet alleen op Schiphol, heb die G klasses ook wel eens met een noodgang aan zien komen op de A44 zonder enige reden en een behoorlijke indruk maakte op een Clio, letterlijk. Stel mafkezen dat het waren.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      11 februari 2020 om 08:22

      @shellplc: die zullen nog wel even blijven, voertuigen van Defensie die aangeschaft zijn (itt de lease dienstwagens) hebben de neiging om erg lang rond te blijven rijden. Kan ook, ik denk dat er nog wel een tijdje spares geleverd blijven worden aangezien productie gewoon voortgezet wordt.

      Login om te reageren
      • avdb55 zegt

        11 februari 2020 om 20:05

        @racerx: dienstauto’s van defensie zijn – in tegenstelling tot wat velen denken – eigendom van defensie. Wel wordt het onderhoud en beheer uitbesteed aan een extern wagenparkbeheerder. Dat is in principe een leasemaatschappij.
        Volledige leasing zou veel te duur worden.

        Login om te reageren
  4. bernoulli zegt

    11 februari 2020 om 00:48

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. 3246cm252kw zegt

    11 februari 2020 om 01:27

    De Amarok is zeker niet enkel en alleen leverbaar met 6 cilinder diesel. De eerste die op de markt kwamen waren enkel de 2.0 diesels 4 cilinders en die waren niet echt goed. Nu nog steeds worden er meer 4 cilinders hier in Brazilië verkocht dan de V6 diesel.

    Login om te reageren
  6. 3246cm252kw zegt

    11 februari 2020 om 01:29

    Heel raar ook want een 4 cilinder diesel zou in Nederland beter zijn dan hier wat ze er ermee doen. Dan bedoel ik het off the road rijden en door het mulle zand. Dan moet de 2 liter en de 8 traps automaat echt te hard werken…

    Login om te reageren
  7. Jochen zegt

    11 februari 2020 om 05:34

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. loggy zegt

    11 februari 2020 om 07:56

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  9. Dizono zegt

    11 februari 2020 om 07:58

    @RiKe: als ik het goed zag was er vanochtend weer eentje betrokken bij een flinke kop-staart op de A44…

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    11 februari 2020 om 08:21

    Raar eigenlijk, een Cross-over vind ik niks, de meeste SUV’s doen mij ook niet zo veel, maar een Witte Amarok V6 blijft geniaal!

    Login om te reageren
  11. cappie zegt

    11 februari 2020 om 10:47

    Op Curaçao kom ik ze met regelmaat tegen.

    Login om te reageren
  12. kevertje zegt

    11 februari 2020 om 10:53

    Het is te hopen voor VW dat ze met hun elektrische droom en nogal frappante nieuwigheden de huidige lichting kopers aan boord kunnen houden. En eigenlijk is dat een beetje emblematisch voor alle automobielfabrikanten. Want de gap tussen auto’s met verbrandingsmotoren, hybrides en EV’s blijft op alle vlakken bijzonder groot, zowel in prijs, aanbod als verkoop. De hype in de media rond alle electrificatie verbaast me. Ik denk niet dat de gemiddelde consument zelfs in staat is om even snel 20-30k€ extra op te hoesten omwille van de Europese regelgeving en de druk op fossiele brandstoffen. Hij wordt in z’n leven al geconfronteerd met zeer zware financiële gevolgen in z’n energierekening, woonst, verwarming, enz. en de auto betaalbaar houden – dat wordt voor nogal wat mensen zelfs met een redelijk salaris met de dag moeilijker. Ik vraag me zelfs af tot waar de pijngrens ergens gaat.

    Login om te reageren
  13. cazzo046 zegt

    11 februari 2020 om 11:15

    @ Kevertje; Autos worden duurder maar TCO wordt lager. Niet alleen naar de aankoopprijs kijken.

    Login om te reageren
  14. cazzo046 zegt

    11 februari 2020 om 11:16

    Als ik een Pick-up nodig had werd het zonder twijfel een Hi-lux.
    Vraag maar aan de taliban.

    Login om te reageren
  15. ericd zegt

    11 februari 2020 om 11:22

    Grote motor inzetten, de letters A en R weglaten in de naam.

    Login om te reageren
    • volvo480gtt zegt

      11 februari 2020 om 12:22

      @ericd: Volkswgen Mok?

      Login om te reageren
  16. henkp1 zegt

    11 februari 2020 om 12:02

    Gewoon een Renault Alleskan bestellen.

    Login om te reageren
  17. Alex_79 zegt

    11 februari 2020 om 14:22

    Corrigeer me maar als ik het fout heb, maar werden die Amarokjes van Defensie niet specifiek als burgervoertuig op basissen ingezet, dus niet in oorlogsgebied (Irak Afghanistan, Mali), vanwege dat servicecontract dat er aan vast hing?

    Login om te reageren
    • avdb55 zegt

      11 februari 2020 om 20:07

      @Alex_79: klopt, maar afspraken zijn er om te breken

      Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    11 februari 2020 om 20:55

    @lekbak: Die strengere regels gelden toch voor alle bedrijfswagens, dus ook voor een Sprinter? Het is niet dat de regels een pickup onmogelijk maken, het is dat VW er niet in slaagt om een propere wagen te maken…

    Login om te reageren
  19. Dickie zegt

    12 februari 2020 om 10:44

    Er zijn vorig jaar 1250 nieuwe 4×4 voertuigen besteld bij Iveco wat de echte opvolger van de G klasse zou moeten worden wanr daar was de Amarok ook niet echt voor bedoeld.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North