Ford Focus ST facelift: bozer, zuiniger, en nu ook als diesel

Auteur: , 58 Reacties

Na de gewone Focus was nu ook de ST aan een facelift toe. Ford onthult zijn 250 pk sterke kanon, dat er bovendien voor het eerst ook dieselgestookt komt, in dat geval krijg je 185 pk/400 Nm.

Minder verbruik

Niet alleen de sterke zelfontbrander, die om begrijpelijke redenen niet STD maar ST TDCi wordt genoemd, bespaart brandstof, ook de benzine-ST boette dankzij start-stop 6% aan verbruik in. De auto komt met een vernieuwd chassis, opnieuw afgestelde wielophanging en stuurinrichting en moet hiermee de limieten nog verder verleggen. Voor de compleet nieuwe motorfamilie lijkt het model iets te vroeg te komen.

Focus ST detail

Uiterlijk onderscheidt de ST zich door een set nieuwe (optionele) 19 inch velgen, scherper getekende koplampunits voor de boze look, de ST-badges en dubbele centrale uitlaat. Voor de facelift werden de achterveren van de vorige ST 1-op-1 overgenomen, de voorveren zijn nieuw. Daarnaast zijn de schokdempers rondom sportiever afgesteld, wat de rijbeleving in combinatie met de modelspecifieke stabilisatorstangen ten goede moet komen.

Ford Focus ST interieur

Het dieselmodel neemt het op tegen auto’s als de Golf GTD, waarmee het zich qua vermogen kan meten. Toch hadden we het leuker gevonden als Ford de diesel tot 200 pk had geschopt, zeker omdat er bij de concurrentie een krachtiger diesel zit aan te komen.

De Focus ST facelift debuteert vandaag op het Goodwood Festival of Speed.

 
Ford Focus ST
Ford Focus ST TDCi
Maximumvermogen250 pk @ 5.500 tpm185 pk @ 3.500 tpm
Maximumkoppel360 Nm @ 2.000 - 4.500 tpm400 Nm @ 2.000 - 2.750 tpm
Topsnelheid248 km/u217 km/u
Transmissie6 MT6 MT
0-100 km/u6,5 s8,1 s
Verbruik gemiddeld6,8 l/100 km4,4 l/100 km
CO2-uitstoot gemiddeld158 gr/km114 gr/km
Beschikbaarheidbegin 2015begin 2015



58 reacties

Ik vind die diesel wel een beetje weinig vermogen hebben. Dat is meer een warme hatch maar niet echt hot.
@bollegek:
Met 185pk heeft ie precies evenveel vermogen als de Golf GTD, dat zou ook wel precies de bedoeling zijn geweest….
@bollegek: tegenhanger van de Golf GTD hè!
Die heeft 184pk dus die zijn goed aan elkaar gewaagd qua vermogen!
@bollegek: hot hatches moeten toeren draaien, daar zit je met een diesel gewoon verkeerd. Maar toch denk ik dat 400Nm voldoende lol op kan leveren voor de sportievere leaserijder ;)
@davelepeef:
Dat hothatches flink toeren draaiden is helaas voltooid verleden tijd, zelfs de benzine versie levert zijn max. bij 5500 tpm.
Oh, wat mogen wij liefhebbers Brussel toch dankbaar zijn.., NOT.
@tupperware: tegenwoordig tunen fabrikanten zo hun auto’s dat ze bij 5500 toeren al geen power meer hebben, zo ook bijvoorbeeld de BMW turbo 4 cilinders. Bij de Fiat 500 twinair 85 hebben we dat ook, liep eerst niet verder dan 5500 toeren, nu hij gechipt is door Savali loopt ie door tot 6500 en geeft ie ook pas op bij 6250 volgens de dynosheet. Zuinig he tegenwoordig
@bollegek: Ja, die diesel is wel een beetje jammer. Mijn 520d, wat toch wel een beetje de instapper van de 5serie is, doet het al beter…
@erce: Als ze hem gewoon net zo dik als een echte st zouden willen maken hadden ze er beter 220PK of meer in gedaan. Nu is het een lauwe hatch wat de normale st alweer een stuk minder spotwaardig maakt en de leaserijders chippen hem toch wel om.
@bollegek: bij een diesel heb je natuurlijk wel minder pk’s nodig vanwege het koppel. Met veel pk’s kun je je heel snel, met veel koppel heb je veel plezier.
@mashell: Inderdaad, vandaar de uitdrukking: Torque wins races, horsepower sells cars.
@motoragent:
ooit van een versnellingsbak gehoord? Benzinemotoren hebben nog steeds een superieure vermogens/gewichts verhouding
@mashell: Maar het koppel moet vooral goed te benutten zijn, niet over een beperkt toerenberijk. Maar ik zal er eerst zelf mee moeten rijden om te kunnen beslissen of die lading aan koppel het tot een leuke auto maakt.
@erce: bmw 5 serie is ook wel goed te vergelijken met een focus…
@mrrallycross: Zo’n hothatch is juist bedoeld om het de “big boys” lastig te maken. 8.5 sec naar 100 is echt te traag voor het ST badge waardig te kunnen dragen.
@mcshine: sterker nog… Je verliest het nog van een 320i efficient dynamics met 16″ kleuterwielen
@mrrallycross: Het is inderdaad niet vergelijkbaar. Maar wat hij bedoeld is dat de instapper van de 5 serie al meer vermogen heeft dan deze snelle focus. Dat had dus meer kunnen zijn.
@bollegek: Dankjewel bollegek. Dat was wat ik bedoelde.
Ik vindt hem in het grijs 10 keer mooier dan in het geel
@supersim200: Beetje jammer dat 90 procent van de leasewereld er ook zo over denkt..
@ardonjr: dat antraciet ziet er gewoon veel dikker uit
@supersim200:
Antraciet?
Dat is Komo grijs, alleen het logo nog op de deuren en jij durft hem echt niet in de buurt van een vuilbak neer te zetten..
@supersim200: Huh? Staat er ook een grijze op de foto dan? Laten we eerlijk zijn, dit soort auto’s is er niet voor de grijze muizen. Daarvoor heeft Ford heel leuke driecilinders.
Moet zeggen, die Antraciet kleur icm zwarte velgen doet hem wel goed!

Ben benieuwd hoe zoiets nou rijdt t.o.v. Bijvoorbeeld een Megane RS.
Lekker kleurtje voor een hothatch, het is geen grijze muizen uitvoering en dat mag best bekrachtigd worden met een flitsend kleurtje.
Zou hij ook leverbaar worden in dat Kermit groen van de vorige RS?
Ziet er zo op het eerste gezicht top uit, zeker een verbetering t.o.v. de huidige, zeker als je naar de voorkant kijkt. Ben echt heel benieuwd naar meer foto’s. Toch wel een potentiële opvolger voor m’n huidige Fiesta over een paar jaar.
Alleen een beetje jammer dat dit type Focus niet als 3-deurs beschikbaar is.
Oja en de uitlaat? Ik hoop toch stiekem dat dat niet weer zo’n Star Wars pijp is…
Verder vindt ik hem tof! Zeker zo in het grijs!
Ziet er errug goed uit, lijkt me een geweldige gooi-en-smijt wagen.
Ziet er goed uit! Maar toch, doe mij maar een Opel Astra opc, ziet er toch het beste uit .
Neemt toch wel een beetje de sjeu weg van een ST als er ook eentje komt die substantieel trager is, maar er wel hetzelfde uitziet…
Sexually transmitted diseases (STD)

Ik moest m ff googlen voor ik de grap doorhad ;-)
@escort77: Of van ‘standard’, terwijl het het topmodel van de range is.
Een Focus is een heerlijke rijdersauto. In Nederland echter altijd al zwaar ondergewaardeerd. Zal dan ook wederom geen verkoopkanon worden. Nederland rijdt véél liever in bijv. een 14%-Octavia.
Die scherpere neus ziet er veel beter uit, oogt meer als een geheel nu.
De diesel-ST heeft tegenover de benzine versie wel wat weinig pk, maar zal alsnog een lekkere smijtbak zijn. Ben benieuwd wat die gaat kosten in ons belastingparadijsje..
Veel beter die facelift. Dat kenteken in die grille was geen porem, krek als de Mazda3.
Wanneer komt zoiets nu is in een 4 wheel drive.
@lars7:
Hopelijk nooit, een hothatch is en blijft een FWD, en RWD mag natuurlijk ook.
AWD is in dit segment vloeken in de kerk en eigenlijk voor lieden die niet kunnen rijden.

Ik zou het echter wel geinig vinden als ze met een Fiesta WRC voor de straat zouden komen, maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren..
@tupperware: ik neem aan dat dit je eigen mening is?
De R32 is van begin af aan al een echte hothatch. Ook 4×4.. Niemand heeft ooit beweert dat een hothatch fwd of rwd hoort te zijn.

IK VIND dat alle hothatches rwd moeten hebben. Dit zal ze een stuk leuker maken. Snel over de nurburgring wil niet zeggen dat het ook leuker is.
@jeffreym3:
Als je de geschiedenis van de hothatch er even op na slaat dan zie je louter lichte voorwielaangedreven auto’s waar het goed mee spelen was. Compromisloze ragbakkies dus.
Een 1600kg zware Golf past niet in dat plaatje.
RWD vind ik ook prima, maar echte rwd hothatches zijn er nooit geweest. Nu kan je aankomen met de 1 serie BMW maar ook die is eigenlijk al te groot te zwaar en niet gefocust genoeg om onder die noemer te plaatsen.
@tupperware: volgens jouw beredenering bestaan er helemaal geen hothatches meer.

R32 is trouwens 1450KG.
@lars7: Wanneer Audi Ford overneemt, nooit dus.

OT: na de facelift ziet hij er een stuk beter uit. De dieselversie vind ik dan wel weer wat tegenvallen.
@lars7:

De nieuwe RS wordt 4X4 ;)
@pvanderw:
Eerst zien dan geloven, dat gerucht ging bij elke Focus RS en toch waren ze tot nu toe FWD.
@tupperware:

Ik heb nochtans ook gehoord uit goede bron dat er een AWD focus RS project is.
@Hupke:
Dat kan, ik lees echter al 15 jaar in de bladen dat Ford nu toch echt met een Escort Cosworth opvolger komt en dat hebben ze dan allemaal uit zeer betrouwbare bron..
Ik blijf voorlopig bij mijn, eerst zien..
@tupperware:

Of die er komt durf ik niet te zeggen en mijn bron al helemaal niet.
Maar er zou op dit moment een AWD (bias naar achteren ondanks de transversale motor) project zijn op ford focus basis.

Dus ze zullen het alleszins aan het overwegen zijn.
@pvanderw: yeah, I drove one, speciaal systeempje, kan best nog wel leuk worden. En de D-ST was vooral leuk in 200 pk uitvoering en zonder interieur, lekker overstuurd.
Ze hadden m gewoon STD moeten noemen: krijg je leuke grappen en gratis aandacht. Ook zal die versie voor eeuwig worden herinnerd!
@gregorius: De vorige Mondeo heette ook ST TDCI, dus zo gek is het niet.
GESLAAGD nu de prijs en de kwaliteit beoordeling
Die grijze is erg geslaagd met die wielen! Top!
Ik heb er al eens mee mogen spelen, verdomd snel zo’n ding.
Wie die uitspraak deed ben ik al vergeten, maar diegene die zij dat moderne hothatches sneller zijn dan 30 jaar oude supercars is alleszins geen leugenaar.

Ik zou het onding wel nooit kopen, op een gesloten parcour is het ongelofelijk leuk maar op de weg denk ik dat het minder plezant zou zijn.
Hij is echt mooi, strakkere neus erg mooi en het interieur is een stuk beter dan de vorige niet meer zoon klein scherm.
Mooie auto alleen dat dashboard UGLY!!!!! Lijkt wel of ze mijn oude stereotoren from the 90’s! !!! In dat dashboard hebben gepropt.Ford kijk naar MAZDA!!! Zo maak je een dashboard. Voor de rest mooie auto.
@pikes83: Ehhhh, het interieur van de Mazda 3 is toch echt vrijwel een 1-op-1 rip van het Audi A3 interieur.
@nou nee niet echt vrienddawwg:
Die Aston Martin voorkant blijft er belachelijk uitzien.
Die diesel is echt ruk; de concurrentie is schoner, heeft 20% bijtelling en is minstens een seconde sneller naar de 100 (Golf GTD, Volvo V40 D4, Mazda3). Tel daar het inferieure interieur bij op en in NL gaat de diesel zeker een flop worden …
@dawwg:
Volgens mij heb jij een niet verwerkt jeugdtrauma aan Ford overgehouden..
Dan kan je voor in therapie hoor.
Erg nice! Niet in het geel maar als de sleutels door de brievenbus zouden komen zou ik er blij in rijden;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).