• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Focus ST facelift: bozer, zuiniger, en nu ook als diesel

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 juni 2014 om 07:29 – 58 Reacties

Afbeelding Ford Focus ST facelift: bozer, zuiniger, en nu ook als dieselAfbeelding Ford Focus ST facelift: bozer, zuiniger, en nu ook als dieselAfbeelding Ford Focus ST facelift: bozer, zuiniger, en nu ook als dieselAfbeelding Ford Focus ST facelift: bozer, zuiniger, en nu ook als dieselAfbeelding Ford Focus ST facelift: bozer, zuiniger, en nu ook als dieselAfbeelding Ford Focus ST facelift: bozer, zuiniger, en nu ook als dieselAfbeelding Ford Focus ST facelift: bozer, zuiniger, en nu ook als dieselAfbeelding Ford Focus ST facelift: bozer, zuiniger, en nu ook als diesel

Ford Focus ST facelift
Na de gewone Focus was nu ook de ST aan een facelift toe. Ford onthult zijn 250 pk sterke kanon, dat er bovendien voor het eerst ook dieselgestookt komt, in dat geval krijg je 185 pk/400 Nm.

Minder verbruik

Niet alleen de sterke zelfontbrander, die om begrijpelijke redenen niet STD maar ST TDCi wordt genoemd, bespaart brandstof, ook de benzine-ST boette dankzij start-stop 6% aan verbruik in. De auto komt met een vernieuwd chassis, opnieuw afgestelde wielophanging en stuurinrichting en moet hiermee de limieten nog verder verleggen. Voor de compleet nieuwe motorfamilie lijkt het model iets te vroeg te komen.

Focus ST detail

Uiterlijk onderscheidt de ST zich door een set nieuwe (optionele) 19 inch velgen, scherper getekende koplampunits voor de boze look, de ST-badges en dubbele centrale uitlaat. Voor de facelift werden de achterveren van de vorige ST 1-op-1 overgenomen, de voorveren zijn nieuw. Daarnaast zijn de schokdempers rondom sportiever afgesteld, wat de rijbeleving in combinatie met de modelspecifieke stabilisatorstangen ten goede moet komen.

Ford Focus ST interieur

Het dieselmodel neemt het op tegen auto’s als de Golf GTD, waarmee het zich qua vermogen kan meten. Toch hadden we het leuker gevonden als Ford de diesel tot 200 pk had geschopt, zeker omdat er bij de concurrentie een krachtiger diesel zit aan te komen.

De Focus ST facelift debuteert vandaag op het Goodwood Festival of Speed.

Ford Focus STFord Focus ST TDCi
Maximumvermogen250 pk @ 5.500 tpm185 pk @ 3.500 tpm
Maximumkoppel360 Nm @ 2.000 - 4.500 tpm400 Nm @ 2.000 - 2.750 tpm
Topsnelheid248 km/u217 km/u
Transmissie6 MT6 MT
0-100 km/u6,5 s8,1 s
Verbruik gemiddeld6,8 l/100 km4,4 l/100 km
CO2-uitstoot gemiddeld158 gr/km114 gr/km
Beschikbaarheidbegin 2015begin 2015

Ook interessant!

  • Ford Focus facelift
    Ford Focus facelift, nieuwe neus en 48V
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

facelift, focus, focus-st, Ford, geel, goodwood-2014, grijs

Vorig bericht: « Bejaard echtpaar maakt meest epische crash-foto allertijden
Volgend bericht: Mitsuoka Ryugi is een plaatje »

Lees Interacties

Reacties

  1. bollegek zegt

    27 juni 2014 om 07:33

    Ik vind die diesel wel een beetje weinig vermogen hebben. Dat is meer een warme hatch maar niet echt hot.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      27 juni 2014 om 07:52

      @bollegek:
      Met 185pk heeft ie precies evenveel vermogen als de Golf GTD, dat zou ook wel precies de bedoeling zijn geweest….

      Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      27 juni 2014 om 07:54

      @bollegek: tegenhanger van de Golf GTD hè!
      Die heeft 184pk dus die zijn goed aan elkaar gewaagd qua vermogen!

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      27 juni 2014 om 08:16

      @bollegek: hot hatches moeten toeren draaien, daar zit je met een diesel gewoon verkeerd. Maar toch denk ik dat 400Nm voldoende lol op kan leveren voor de sportievere leaserijder ;)

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        27 juni 2014 om 10:40

        @davelepeef:
        Dat hothatches flink toeren draaiden is helaas voltooid verleden tijd, zelfs de benzine versie levert zijn max. bij 5500 tpm.
        Oh, wat mogen wij liefhebbers Brussel toch dankbaar zijn.., NOT.

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          27 juni 2014 om 15:16

          @tupperware: tegenwoordig tunen fabrikanten zo hun auto’s dat ze bij 5500 toeren al geen power meer hebben, zo ook bijvoorbeeld de BMW turbo 4 cilinders. Bij de Fiat 500 twinair 85 hebben we dat ook, liep eerst niet verder dan 5500 toeren, nu hij gechipt is door Savali loopt ie door tot 6500 en geeft ie ook pas op bij 6250 volgens de dynosheet. Zuinig he tegenwoordig

          Login om te reageren
    • erce zegt

      27 juni 2014 om 08:17

      @bollegek: Ja, die diesel is wel een beetje jammer. Mijn 520d, wat toch wel een beetje de instapper van de 5serie is, doet het al beter…

      Login om te reageren
      • bollegek zegt

        27 juni 2014 om 08:29

        @erce: Als ze hem gewoon net zo dik als een echte st zouden willen maken hadden ze er beter 220PK of meer in gedaan. Nu is het een lauwe hatch wat de normale st alweer een stuk minder spotwaardig maakt en de leaserijders chippen hem toch wel om.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 juni 2014 om 08:39

          @bollegek: bij een diesel heb je natuurlijk wel minder pk’s nodig vanwege het koppel. Met veel pk’s kun je je heel snel, met veel koppel heb je veel plezier.

          Login om te reageren
          • motoragent zegt

            27 juni 2014 om 09:13

            @mashell: Inderdaad, vandaar de uitdrukking: Torque wins races, horsepower sells cars.

            Login om te reageren
            • super zegt

              27 juni 2014 om 17:17

              @motoragent:
              ooit van een versnellingsbak gehoord? Benzinemotoren hebben nog steeds een superieure vermogens/gewichts verhouding

              Login om te reageren
          • bollegek zegt

            27 juni 2014 om 09:56

            @mashell: Maar het koppel moet vooral goed te benutten zijn, niet over een beperkt toerenberijk. Maar ik zal er eerst zelf mee moeten rijden om te kunnen beslissen of die lading aan koppel het tot een leuke auto maakt.

            Login om te reageren
      • mrrallycross zegt

        27 juni 2014 om 08:29

        @erce: bmw 5 serie is ook wel goed te vergelijken met een focus…

        Login om te reageren
        • mcshine zegt

          27 juni 2014 om 09:58

          @mrrallycross: Zo’n hothatch is juist bedoeld om het de “big boys” lastig te maken. 8.5 sec naar 100 is echt te traag voor het ST badge waardig te kunnen dragen.

          Login om te reageren
          • bisazza zegt

            28 juni 2014 om 09:09

            @mcshine: sterker nog… Je verliest het nog van een 320i efficient dynamics met 16″ kleuterwielen

            Login om te reageren
        • bollegek zegt

          27 juni 2014 om 09:58

          @mrrallycross: Het is inderdaad niet vergelijkbaar. Maar wat hij bedoeld is dat de instapper van de 5 serie al meer vermogen heeft dan deze snelle focus. Dat had dus meer kunnen zijn.

          Login om te reageren
          • erce zegt

            27 juni 2014 om 10:06

            @bollegek: Dankjewel bollegek. Dat was wat ik bedoelde.

            Login om te reageren
  2. supersim200 zegt

    27 juni 2014 om 07:43

    Ik vindt hem in het grijs 10 keer mooier dan in het geel

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      27 juni 2014 om 07:55

      @supersim200: Beetje jammer dat 90 procent van de leasewereld er ook zo over denkt..

      Login om te reageren
      • supersim200 zegt

        27 juni 2014 om 08:13

        @ardonjr: dat antraciet ziet er gewoon veel dikker uit

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          27 juni 2014 om 08:27

          @supersim200:
          Antraciet?
          Dat is Komo grijs, alleen het logo nog op de deuren en jij durft hem echt niet in de buurt van een vuilbak neer te zetten..

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 juni 2014 om 08:36

      @supersim200: Huh? Staat er ook een grijze op de foto dan? Laten we eerlijk zijn, dit soort auto’s is er niet voor de grijze muizen. Daarvoor heeft Ford heel leuke driecilinders.

      Login om te reageren
  3. ds3thp zegt

    27 juni 2014 om 07:50

    Moet zeggen, die Antraciet kleur icm zwarte velgen doet hem wel goed!

    Ben benieuwd hoe zoiets nou rijdt t.o.v. Bijvoorbeeld een Megane RS.

    Login om te reageren
  4. tupperware zegt

    27 juni 2014 om 07:52

    Lekker kleurtje voor een hothatch, het is geen grijze muizen uitvoering en dat mag best bekrachtigd worden met een flitsend kleurtje.
    Zou hij ook leverbaar worden in dat Kermit groen van de vorige RS?

    Login om te reageren
  5. Rene95 zegt

    27 juni 2014 om 07:56

    Ziet er zo op het eerste gezicht top uit, zeker een verbetering t.o.v. de huidige, zeker als je naar de voorkant kijkt. Ben echt heel benieuwd naar meer foto’s. Toch wel een potentiële opvolger voor m’n huidige Fiesta over een paar jaar.
    Alleen een beetje jammer dat dit type Focus niet als 3-deurs beschikbaar is.
    Oja en de uitlaat? Ik hoop toch stiekem dat dat niet weer zo’n Star Wars pijp is…
    Verder vindt ik hem tof! Zeker zo in het grijs!

    Login om te reageren
  6. mclarenf1lm zegt

    27 juni 2014 om 08:20

    Ziet er errug goed uit, lijkt me een geweldige gooi-en-smijt wagen.

    Login om te reageren
  7. henkhupelschoten zegt

    27 juni 2014 om 08:51

    Ziet er goed uit! Maar toch, doe mij maar een Opel Astra opc, ziet er toch het beste uit .

    Login om te reageren
  8. C6_R zegt

    27 juni 2014 om 08:57

    Neemt toch wel een beetje de sjeu weg van een ST als er ook eentje komt die substantieel trager is, maar er wel hetzelfde uitziet…

    Login om te reageren
  9. escort77 zegt

    27 juni 2014 om 09:01

    Sexually transmitted diseases (STD)

    Ik moest m ff googlen voor ik de grap doorhad ;-)

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      27 juni 2014 om 15:03

      @escort77: Of van ‘standard’, terwijl het het topmodel van de range is.

      Login om te reageren
  10. gash zegt

    27 juni 2014 om 09:01

    Een Focus is een heerlijke rijdersauto. In Nederland echter altijd al zwaar ondergewaardeerd. Zal dan ook wederom geen verkoopkanon worden. Nederland rijdt véél liever in bijv. een 14%-Octavia.

    Login om te reageren
  11. bosje zegt

    27 juni 2014 om 09:24

    Die scherpere neus ziet er veel beter uit, oogt meer als een geheel nu.
    De diesel-ST heeft tegenover de benzine versie wel wat weinig pk, maar zal alsnog een lekkere smijtbak zijn. Ben benieuwd wat die gaat kosten in ons belastingparadijsje..

    Login om te reageren
  12. rd1991 zegt

    27 juni 2014 om 09:31

    Veel beter die facelift. Dat kenteken in die grille was geen porem, krek als de Mazda3.

    Login om te reageren
  13. lars7 zegt

    27 juni 2014 om 09:36

    Wanneer komt zoiets nu is in een 4 wheel drive.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      27 juni 2014 om 10:46

      @lars7:
      Hopelijk nooit, een hothatch is en blijft een FWD, en RWD mag natuurlijk ook.
      AWD is in dit segment vloeken in de kerk en eigenlijk voor lieden die niet kunnen rijden.

      Ik zou het echter wel geinig vinden als ze met een Fiesta WRC voor de straat zouden komen, maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren..

      Login om te reageren
      • jeffreym3 zegt

        27 juni 2014 om 13:50

        @tupperware: ik neem aan dat dit je eigen mening is?
        De R32 is van begin af aan al een echte hothatch. Ook 4×4.. Niemand heeft ooit beweert dat een hothatch fwd of rwd hoort te zijn.

        IK VIND dat alle hothatches rwd moeten hebben. Dit zal ze een stuk leuker maken. Snel over de nurburgring wil niet zeggen dat het ook leuker is.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          27 juni 2014 om 17:22

          @jeffreym3:
          Als je de geschiedenis van de hothatch er even op na slaat dan zie je louter lichte voorwielaangedreven auto’s waar het goed mee spelen was. Compromisloze ragbakkies dus.
          Een 1600kg zware Golf past niet in dat plaatje.
          RWD vind ik ook prima, maar echte rwd hothatches zijn er nooit geweest. Nu kan je aankomen met de 1 serie BMW maar ook die is eigenlijk al te groot te zwaar en niet gefocust genoeg om onder die noemer te plaatsen.

          Login om te reageren
          • jeffreym3 zegt

            28 juni 2014 om 12:11

            @tupperware: volgens jouw beredenering bestaan er helemaal geen hothatches meer.

            R32 is trouwens 1450KG.

            Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      27 juni 2014 om 10:47

      @lars7: Wanneer Audi Ford overneemt, nooit dus.

      OT: na de facelift ziet hij er een stuk beter uit. De dieselversie vind ik dan wel weer wat tegenvallen.

      Login om te reageren
    • pvanderw zegt

      27 juni 2014 om 10:53

      @lars7:

      De nieuwe RS wordt 4X4 ;)

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        27 juni 2014 om 12:10

        @pvanderw:
        Eerst zien dan geloven, dat gerucht ging bij elke Focus RS en toch waren ze tot nu toe FWD.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          27 juni 2014 om 13:39

          @tupperware:

          Ik heb nochtans ook gehoord uit goede bron dat er een AWD focus RS project is.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            27 juni 2014 om 17:25

            @Hupke:
            Dat kan, ik lees echter al 15 jaar in de bladen dat Ford nu toch echt met een Escort Cosworth opvolger komt en dat hebben ze dan allemaal uit zeer betrouwbare bron..
            Ik blijf voorlopig bij mijn, eerst zien..

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              27 juni 2014 om 18:46

              @tupperware:

              Of die er komt durf ik niet te zeggen en mijn bron al helemaal niet.
              Maar er zou op dit moment een AWD (bias naar achteren ondanks de transversale motor) project zijn op ford focus basis.

              Dus ze zullen het alleszins aan het overwegen zijn.

              Login om te reageren
      • fortuna zegt

        27 juni 2014 om 21:25

        @pvanderw: yeah, I drove one, speciaal systeempje, kan best nog wel leuk worden. En de D-ST was vooral leuk in 200 pk uitvoering en zonder interieur, lekker overstuurd.

        Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    27 juni 2014 om 09:39

    Ze hadden m gewoon STD moeten noemen: krijg je leuke grappen en gratis aandacht. Ook zal die versie voor eeuwig worden herinnerd!

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      27 juni 2014 om 15:02

      @gregorius: De vorige Mondeo heette ook ST TDCI, dus zo gek is het niet.

      Login om te reageren
  15. sandniggah zegt

    27 juni 2014 om 10:12

    GESLAAGD nu de prijs en de kwaliteit beoordeling

    Login om te reageren
  16. TheVeenmeister zegt

    27 juni 2014 om 13:25

    Die grijze is erg geslaagd met die wielen! Top!

    Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    27 juni 2014 om 13:41

    Ik heb er al eens mee mogen spelen, verdomd snel zo’n ding.
    Wie die uitspraak deed ben ik al vergeten, maar diegene die zij dat moderne hothatches sneller zijn dan 30 jaar oude supercars is alleszins geen leugenaar.

    Ik zou het onding wel nooit kopen, op een gesloten parcour is het ongelofelijk leuk maar op de weg denk ik dat het minder plezant zou zijn.

    Login om te reageren
  18. nickjdeg zegt

    27 juni 2014 om 13:53

    Hij is echt mooi, strakkere neus erg mooi en het interieur is een stuk beter dan de vorige niet meer zoon klein scherm.

    Login om te reageren
  19. pikes83 zegt

    27 juni 2014 om 14:23

    Mooie auto alleen dat dashboard UGLY!!!!! Lijkt wel of ze mijn oude stereotoren from the 90’s! !!! In dat dashboard hebben gepropt.Ford kijk naar MAZDA!!! Zo maak je een dashboard. Voor de rest mooie auto.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      27 juni 2014 om 15:03

      @pikes83: Ehhhh, het interieur van de Mazda 3 is toch echt vrijwel een 1-op-1 rip van het Audi A3 interieur.

      Login om te reageren
      • pikes83 zegt

        29 juni 2014 om 21:20

        @nou nee niet echt vrienddawwg:

        Login om te reageren
  20. imba zegt

    27 juni 2014 om 14:50

    Die Aston Martin voorkant blijft er belachelijk uitzien.

    Login om te reageren
  21. dawwg zegt

    27 juni 2014 om 15:02

    Die diesel is echt ruk; de concurrentie is schoner, heeft 20% bijtelling en is minstens een seconde sneller naar de 100 (Golf GTD, Volvo V40 D4, Mazda3). Tel daar het inferieure interieur bij op en in NL gaat de diesel zeker een flop worden …

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      27 juni 2014 om 17:27

      @dawwg:
      Volgens mij heb jij een niet verwerkt jeugdtrauma aan Ford overgehouden..
      Dan kan je voor in therapie hoor.

      Login om te reageren
  22. rolov zegt

    27 juni 2014 om 17:33

    Erg nice! Niet in het geel maar als de sleutels door de brievenbus zouden komen zou ik er blij in rijden;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North