
Beter laat dan nooit: Ford komt met een nieuw EV-platform.
Begin deze maand deed de baas van Ford een grote aankondiging. Het merk komt met een baanbrekend nieuw platform. Volgens CEO Jim Farley wordt dit een ‘Model T’-moment voor Ford. Dat is nogal een claim.
We waren toch wel een beetje benieuwd wat Ford dan precies van plan is. Dat hebben ze vandaag uit de doeken gedaan. Ze komen met het ‘Ford Universal EV Platform’. De auto’s op dit platform moeten betaalbaar zijn én leuk om te rijden. Dat klinkt goed.
Dan nu de teleurstelling: het baanbrekende eerste model op dit platform wordt een… pick-up. Daar hebben we dus helemaal niks aan in Europa. Voor de VS moet dit echter een heel belangrijk model worden. Ford belooft dat de auto net zo snel wordt als een Mustang Ecoboost en meer passagiersruimte biedt dan de nieuwe Toyota RAV4. En dat alles voor 30.000 dollar.

Het Model T-aspect zit ‘m niet alleen in de schappelijke prijs, maar ook in het feit dat het productieproces wordt verbeterd. Zo zijn er in plaats van één lange assemblagelijn, drie assemblagelijnen die samenkomen. Ook zijn er 20% minder onderdelen nodig dankzij het nieuwe platform. Ford zegt dat ze auto’s tot wel 40% sneller in elkaar kunnen zetten. Om dit alles mogelijk te maken investeert Ford 5 miljard dollar in de fabriek in Louisiana en in een accufabriek in Michigan.
Allemaal leuk en aardig, maar denkt Ford ook nog aan Europa? In eerste instantie niet, want deze pick-up is duidelijk bedoeld voor de VS. Op het platform zal echter een breed spectrum aan auto’s gebouwd worden, en daar zitten ongetwijfeld ook modellen tussen die wél relevant zijn voor ons.
Dit kan nog wel even duren. De pick-up komt namelijk in 2027 op de markt. Een eventueel Europees model zal waarschijnlijk pas op z’n vroegst in 2028 verschijnen.





Geweldig! Baanbrekend! Vooruitstrevend.
In 2020.
We zullen binnen 3 jaar zien of het de moeite van het maken van bovenstaand artikel wel waard was.
Ik zou liever hebben dat autofabrikanten zwijgen tot ze iets concreets hebben, ipv grootspraak en (loze) beloftes.
Dit is natuurlijk voor de aandeelhouders
Die vinden dit een technisch plaatje…
Het is voor Ford te hopen dat het huidige overheidsbeleid om gas guzzlers te promoten en EV’s actief te ontmoedigen, tegen 2027 weer wat is genormaliseerd. Anders is dit volstrekt kansloos.
Dit is inderdaad wel erg tegen de stroom in roeien.
Wat is er nu echt aan de hand? Waarom iets nieuws verzinnen als je de F150 Lightning al hebt, en ook de Mustang Mach-E. Als de rest van je nieuwe EV platform eigenlijk Baukaste heet en bijna net zo Duits is als een hotdog met Sauerkraut……
https://www.nytimes.com/2025/08/11/business/ford-electric-vehicles.html
Juistem : Over the last two and a half years, Ford’s electric vehicle division has lost $12 billion, including $2.2 billion in the first half of this year. This year, sales of its electric models have stalled, falling 12 percent in the first six months.
Ze hebben dus even heel goed naar Tesla gekeken en hun filosofie van auto’s bouwen.
Kijk maar onder de motorkap van de Mach E en vergelijk met de Model Y. Bij de Ford zie wirwar van kabels, slangen, en ECUs, bij Tesla een compacte Octovalve en een handjevol computers. Ford doet nu eindelijk (net als BMW met de Neue klasse) wat Tesla jaren geleden al met de Model 3 deed. En eigenlijk zijn ze al te laat, anders hadden ze voor de Capri en de Explorer niet bij VAG hoeven shoppen.
Kun je deze ook in elke kleur krijgen zolang het maar zwart is?
Goeie! 😊
Dat ze maar gauw terug een volumemodel zoals de Fiësta en de Focus introduceren, dat is wat ze nodig hebben, niet nog meer van de electromodellen.
3 lijnen ipv 1? Maar 1 lijn had al moeite om het interieur ’n beetje in elkaar te klikken?!
Ik vermoed dat dit drie korte zijn ipv 1 lange
Ford? Nee dank je. Zeer slechte ervaringen met Ford garages, een merk dat pas nu serieus met EV’s aan de slag gaat, en Amerikaans. Dat zijn genoeg redenen hier ver bij weg te blijven
Kuga’s kennen veel ellende, kleinere motoren van Ford ook.. Ik blijf er ook ver van.