
Deze PHEV heeft een grotere accu dan veel EV’s.
Er zijn de laatste jaren flinke stappen gezet op het gebied van plug-in hybrides. Er zijn steeds meer PHEV’s met meer dan 100 kilometer WLTP-range. Dat betekent dat je hele ritten volledig elektrisch kunt rijden. Dat hebben we ook in de praktijk getest met onze Volkswagen Golf GTE-duurtester.
De Chinezen zijn echter bezig de bakens te verzetten. Zeekr komt met een nieuwe plug-in hybride die een grotere accu heeft dan menig EV. De eerste beelden van deze auto kregen we enkele maanden geleden al te zien, maar nu weten we ook de technische details. En die zijn minstens zo bijzonder als het wannabe-Rolls-Royce uiterlijk.

De 9X is de eerste auto met verbrandingsmotor van Zeekr, maar dat zou je niet denken op basis van de accu. Er is namelijk de keuze uit een 55 kWh en een 70 kWh (!) accupakket. Dat is bizar groot voor een plug-in hybride. Op dit moment is 25 kWh al heel wat voor een PHEV.
Met 70 kWh heb je helemaal geen verbrandingsmotor nodig. De actieradius bedraagt ruim 300 kilometer, volgens de CLTC-cyclus. Toch is er ook nog een 2,0 liter viercilinder met turbo aan boord. Samen met drie elektromotoren zorgt deze voor een bizar vermogen van 1.381 pk.
De Zeekr 9X onderscheidt zich niet alleen met zijn grote accu, maar ook met zijn snellaadcapaciteiten. Dankzij 900V-technologie kan de Zeekr 9X sneller laden dan welke PHEV ook. In een luttele 9 minuten is de accu opgeladen van 20 tot 80 procent.


De Chinezen zetten hiermee een nieuwe standaard voor plug-in hybrides, maar je kunt je afvragen of zo’n grote accu en zoveel vermogen nu echt nodig is. Het is allemaal een beetje overkill, wat ook resulteert in een loodzware auto: de Zeekr 9X gaat over de 3 ton.
De prijs gaat waarschijnlijk niet over de 3 ton, maar een auto voor Jan Modaal zal de Zeekr 9X ook niet worden. Waarschijnlijk komt de auto überhaupt niet naar Europa, want dit is allemaal heel erg afgestemd op de Chinese consument. Overigens is er ook een volledig elektrische variant, die wellicht een stukje relevanter is voor Europa.





Ah dit is dus op twee manieren heel slecht voor het milieu, namelijk als eerste het produceren van een grote batterij en als tweede ook de productie van benzine. Lekker bezig China.
@Donstil Is gewoon een reactie op de Europese importheffingen op Chinese EV’s. Daar vallen PHEVs buiten.
@Donstil: De EU belast nu volledig EV import uit China maar niet de PHEVs dus wij juichen het ook aan.
Maar goed, een grotere accu zou nog steeds moeten zorgen voor minder benzine verbruik
Als je dat ordinaire chromen tuinhek voorop in hoogglans zwart spuit, kan je nog wel eens een heel aardige auto hebben. Dit lijkt me wel wat voor het gezin. We wachten de prijs nog even af…
Dit ding is voor geen enkele markt relevant, EV of niet. We kunnen prima zonder.
Voor de Chinese markt , de grootste auto markt van de wereld
Mooi daar laten dus.
@potver7 nou, dus wel voor de Europese markt. Want Chinese EV’s krijgen een import heffing. Gooi er een range extender bij, en dan omzeil je die.
Kunnen die Chinezen in het hogere segment nog niet iets zelf bedenken ipv alles te kopiëren?
Ik zou em best overwegen…..
Meer karakter dan een Range Rover.
De Chinezen zijn de Europese autobouwers al voorbij gestreeft in wat betrouwbaarheid, luxe, comfort en prijs betreft, dan kan dit er ook nog wel bij. Begin jaren ’70 lachte men ook de Japanners uit toen die naar Europa kwamen, de rest is historie
https://prod-img.telegraaf.nl/public/incoming/6kcf1y-online-2025-08-12-kn-dft-v2-autofabrikanten-winstverwachting-hersteld.jpg/alternates/WIDTH_1440/online%202025-08-12_KN%20dft%20v2%20Autofabrikanten%20winstverwachting%20Hersteld.jpg
Toyota -37%
Honda verwacht halvering
Best vet. En mits onder de 75K ook wel echt een hitpotentieel. En voor dr azijnpissers over China: die haalt de klimaatdoelen die Europa en de USA stellen over 25 jaar vandaag al. Lees een krant.
“In China zijn er naar schatting duizenden kolencentrales actief, verspreid over honderden locaties. Veel grotere energiecentrales bestaan uit meerdere eenheden, waardoor het totale aantal individuele centrales in de orde van enkele duizenden ligt.”
Vraag ChatGPT in plaats van de fabeltjeskrant.
@rogerzz het ligt een beetje in het midden. Dit jaar is voor het eerst de CO2 uitstoot gedaald, na jaren van stijging. De verwanting is dat het de komende jaren nog verder zal dalen, om in 2060 volledig vrij te zijn van fossiele brandstoffen. Aangezien ze daar niet elke 4 jaar verkiezingen hebben die weer de spelregels veranderen, acht ik de kans behoorlijk groot dat ze dat wel gaan halen. In tegenstelling tot de VS die in flinke u-turn hebben gemaakt.
ik zou hem wel als tweede waggi nemen ik vind m wel gangsta
Ideaal dit bereik voor een phev, zou ik direct overwegen om de huidige phev te vervangen
Accu groot zat voor woon-werk én je kunt ermee op vakantie, toch perfect? Ik wil ‘m wel, ziet er nog wel dik uit ook