• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford patenteert oude Opel-namakerij

Auteur: Loek, gepost 30 december 2019 om 20:09 – 43 Reacties

Opel Astra Ford


Wat nou origineel?

Soms kunnen simpele dingen het verschil maken. Ook in de autowereld kun je innoveren met de kleinste details. Ook is er een categorie ‘rare innovatie is óók innovatie’. Bij Hyundai bijvoorbeeld, waar je de optie hebt om de achterruitenwisser in te schakelen als je de auto in de achteruit zet. Of bij Ford, waar ze nu denken te innoveren met een gloednieuwe ‘skyview’ optie voor de Mustang.

Ford Mustang patent

Die conclusie wordt gebaseerd op een nieuw patent wat Ford heeft aangevraagd. Het idee is dat de Mustang een verlengde voorruit krijgt. Daarmee is het deel bij de ruitenwissers tot en met halverwege het dak één glasplaat. Het resultaat is licht en ruimte in optima forma. Leuk idee Ford! Maar, mag Ford hiermee pronken?

Wat ons betreft namelijk niet. De Tesla Model X heeft een vergelijkbare setup. Ook de Citroën C3 had dit principe al in 2009. In beide gevallen een zeer goede uitvoering van een goed idee. Maar allebei deze auto’s zijn evenmin de grondleggers van de ‘panoramavoorruit’.

Citroën C3

Dat was namelijk Opel! De Astra (generatie H) was een nette auto met een herkenbare Opel-designtaal. De GTC was de leuke versie. Je mist twee deuren en de auto werd ietwat anders getekend, om de auto een coupé-achtige look te geven. De GTC was ook de enige Astra H die geleverd kon worden als OPC. Maar de GTC kon ook geleverd worden als GTC Panoramic. Dan kreeg je, jawel, een verlengde panorama-achtige voorruit. Dezelfde optie was ook beschikbaar voor de Astra J, ook weer enkel voor de GTC.

Een grappig idee dus, maar Ford mag er niet de eer voor opstrijken. Dat is geen verwijt, meer even een reden om te duiken in de geschiedenis van dit panoramadak-idee. Bijna elke auto heeft tegenwoordig een panoramadak, dit is een origineel idee.

Ook interessant!

  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig
  • Duurste Astra GSI
    Duurste Astra GSI van Marktplaats is gave tijdmachine
  • Compleet nieuwe Opel Astra
    [Update] Compleet nieuwe Opel Astra, elektrisch pas in 2022
  • Prijzen Opel Astra
    Prijzen Opel Astra bekend (nog scherp ook!)

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

astra, Ford, mustang, Opel, patent

Vorig bericht: « Bijzondere design-Italiaan kan van jou zijn
Volgend bericht: Dit zijn 11 bijzonder gave snelle Mitsubishi’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    30 december 2019 om 20:14

    Een achterruitenwisser die aangaat als de reguliere ruitenwissers aanstaan en de auto wordt in de achteruitversnelling gezet, is niet zo vernieuwend. Mijn verrabbezakte Mercedes S124 uit 1992 heeft dat ook en het werkt nog altijd feilloos.

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      30 december 2019 om 20:29

      @vaakbenjetebang: hier ook. Opel Corsa C.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      30 december 2019 om 20:35

      @vaakbenjetebang:

      Zoals er staat, bij Hyundai kun je dit aan maar vooral ook uit zetten. En dat is waar het verschil zit.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        30 december 2019 om 20:38

        @jack_abarth: Ah, zo had ik het niet gelezen. In veel moderne auto’s kun je deze functie wel aan- of uitzetten in een voertuig-menu, net zoals je de naar beneden draaiende spiegels uit kunt zetten. Wat dat betreft dus ook niet echt heel inovatief. Maar wellicht begrijp ik het gewoon niet.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          30 december 2019 om 20:44

          @vaakbenjetebang:

          Zo heel innovatief is het ook niet nee, ben ik volkomen met je eens. Zo vind ik het op een E36 slim dat wanneer de ruitenwisser op “continu” deze automatisch op interval gaat wanneer je stilstaat. Scheelt een hoop gepiep van de wisserbladen bij het stoplicht.

          Login om te reageren
          • rrk147 zegt

            30 december 2019 om 21:48

            @jack_abarth: dit vind ik wel slim! Nooit eerder gehoord. Ik kan er slecht tegen als ik passagier in de auto ben en iemand vergeet z’n ruitenwissers uit te zetten of lager te zetten.

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              30 december 2019 om 22:39

              @rrk147: haha. Weet je van voor een bestuurder het allerirritantste is in de auto? Nee, niet huilende baby’s op de achterbank, niet vogelpoep op de lak en zelfs geen lekke band. Het meest irritante is een bemoeizuchtige passagier!

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                30 december 2019 om 23:48

                @mashell: nee hoor, de altijd anders willende twee jarige is het meest irritant!

          • sabrerator zegt

            31 december 2019 om 13:20

            @jack_abarth:
            Dat had mijn Citroen C5 uit 2001 ook al.

            Login om te reageren
      • dedon zegt

        30 december 2019 om 21:30

        @jack_abarth: Sorry, maar dat kan in m’n Ateca ook

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          30 december 2019 om 21:34

          @dedon:

          Er wordt niet gesproken wanneer Hyundai dit patent geregistreerd heeft, wel weet ik dat de Ateca nog een vrij nieuwe auto is en dat er al heel veel wagens voor waren dit het al hadden.

          Login om te reageren
      • Erik zegt

        30 december 2019 om 22:35

        @jack_abarth: zelfs bij mijn Dacia Logan MCV kan het aan- en uitgezet worden.

        Login om te reageren
      • sportevo zegt

        31 december 2019 om 08:12

        @jack_abarth: Als je de functie aan en uit kan zetten, wat is dan de meerwaarde t.o.v. gewoon het knopje voor de wisser indrukken? Je zet hem aan als het regent, en je zet hem uit als het droog is.

        Mijn moeder had ooit een 1999 C klasse en daar werd de achterruitwisser ingeschakeld als de ruitenwissers voor ingeschakeld waren en dat deed je toch meestal als het regende.

        Login om te reageren
      • bobje zegt

        31 december 2019 om 09:50

        @jack_abarth: bij die van mij (Fiat) gaat de achterruitruitenwisser alleen aan als ik achteruit rijd en de voorruitruitenwissers ook aan staan. Anders doet ie het niet. Is dat ook een keuze?

        Login om te reageren
      • Loek zegt

        31 december 2019 om 10:54

        @jack_abarth: @vaakbenjetebang haha, het was slechts een voorbeeld. Ik heb toen hier een nieuwe Hyundai voor de deur kwam er middagwerk van gemaakt om even alle menu’s door te scrollen. Dan kom je zaken tegen die ik niet wist dat je kon instellen. Zoals hoe vaak je licht knippert als je de richtingaanwijzer ‘tapt’ (voor een baanwissel). Of ‘follow-me-home’-verlichting. Of een bandenspanningsmeter. Niet allemaal innovatief, maar wel grappig om in een keuzemenu te hebben. En grotendeels stel je het een keer in en je zit er nooit meer aan.

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      30 december 2019 om 20:38

      @vaakbenjetebang: klopt, al is voor het betere spiegelen het ook geen gek.

      Login om te reageren
    • frietje87 zegt

      30 december 2019 om 20:46

      @vaakbenjetebang: mijn polo uit 2004 heeft dat dus ook gewoon. Wel handig…

      Login om te reageren
    • dracae zegt

      30 december 2019 om 22:06

      @vaakbenjetebang: Het zit op de Focus C-max van mn moeder en ik vind het vreselijk irritant…

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        30 december 2019 om 22:10

        @dracae: ik ben er ook geen fan van hoor, ik rijd achteruit ‘op de spiegels’ dus het heeft nul toegevoegde waarde, behalve dan dat ik onwillekeurig even door de achterruit kijk omdat ik de wisser hoor. Wel vind ik het leuk dat het nog gewoon werkt. Dat dan weer wel.

        Login om te reageren
    • snuif zegt

      31 december 2019 om 12:14

      @vaakbenjetebang: Vergeet de Volvo 480 uit 1986 niet die dit ook had (als het werkte tenminste).

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    30 december 2019 om 20:39

    Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Het geeft een fijn ruimtelijk gevoel.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      30 december 2019 om 20:50

      @dutchdriftking: Wel ga je veel vaker je zonnebril/zonneklep gebruiken

      Login om te reageren
  3. Pallas zegt

    30 december 2019 om 20:54

    Fun fact: de eerste generatie c3 was al bedoelt een dergelijke voorruit. Echter kregen ze de waterdichtheid niet onder controle tijdens het produktieproces, zodoende is de optie vlak voor introductie geschrapt. Het leuke was dat de persfoto’s en folders al gedrukt waren en je daar vaak de full-option c3 mét panormadak ziet.

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      30 december 2019 om 21:51

      @pallas: En de c4 picasso heeft het toch wel ook? Bij Opel was er volgens mij ook flinke vertraging op de GTC, ook zij kregen het raam niet voldoende dicht.

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      30 december 2019 om 22:07

      @pallas: ach, de Fransen… Altijd met de Franse slag…. (wat overigens ook hun voordeel oplevert in andere aspecten zoals design bijv)

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      30 december 2019 om 23:52

      @pallas:

      Fun fact 2.
      Het te openen panoramadak was ook verre van uitontwikkeld. De eerste maanden konden er geen C3’s geleverd worden met deze optie.
      Heeft de toeleverancier klauwen met geld gekost.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        31 december 2019 om 01:16

        @Hubert: Mooie dingen dit

        Login om te reageren
    • Hubert zegt

      30 december 2019 om 23:54

      @pallas:

      En fun fact 3 is dat Saint Gobain (leverancier van de Opel voorruit) mega problemen had om de curve onder controle te krijgen. Destijds bij Saint Gobain Brazil hadden ze bijna de opdracht weer teruggegeven aan Opel.

      Login om te reageren
    • reetschild zegt

      31 december 2019 om 04:53

      @pallas: ik ben hier heel benieuwd naar. Heb je een linkje?

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        31 december 2019 om 08:43

        @reetschild:

        Helaas geen linkje. Alles uit eerste hand.
        Ik was destijds werkzaam bij GM do Brazil voor ontwikkeling Meriva 1. En toen werd ook Astra H opgestart vanuit Russelsheim.
        En tijdens bezoek aan Saint Gobain voor supplier sourcing werden de problemen van de panoramaruit uit de doeken gedaan.

        Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    30 december 2019 om 21:09

    Handig zo’n in het dak doorlopende voorruit voor als je vooraan bij het stoplicht staat. Dan kan je het stoplicht heel goed zien zonder dat je hoeft te bukken…

    En als er een eland of ree oversteekt, of een beetje grote vogel te laag vliegt kan je die ook heel erg goed zien… Heel goed zelfs… Maar in dit geval kan je maar beter wel bukken…

    Geef mij dan toch maar een wat lagere en meer recht opstaande voorruit met een sterke omlijsting, zoals Saab die heeft.

    Login om te reageren
  5. mfacey zegt

    30 december 2019 om 22:33

    Grappig. Mijn moeder had een GTC 1.8 met zo’n verlengde voorruit. Gaf een zeer ruim gevoel terwijl ik met mijn 1m91 zo dicht met m’n hoofd tegen de voorruit zat dat die spontaan besloeg… lekkere ergonomie!
    Ook leuk: er zat aan het begin van de daklijn een draaiknop die een soort verlengde dak ontgrendelde. Je kon dan ongeveer 30 cm extra dak naar beneden schuiven. Voor de laag hangende zon.

    Zal toch eens kijken wat die optie destijds kostte. Kan me niet voorstellen dat het bijzonder duur was anders had ze het nooit aangevinkt…

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    30 december 2019 om 22:42

    Wij van de schuifdak fanclub willen even kwijt dat wij dit soort panoramische voorruiten de meest zinloze feature ooit op een auto ooit vinden.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      30 december 2019 om 23:57

      @mashell:

      Daarvoor hebben ze destijds een apart dak voor de achterpassagiers in de Meriva 1 gemaakt en nu ook in de X7.
      Dus er is nog hoop voor de schuifdakliefhebbers.

      Login om te reageren
  7. appeltaartislekker zegt

    31 december 2019 om 00:45

    Dat van die achterruit wissers is wel briljant.

    Login om te reageren
  8. hannibal zegt

    31 december 2019 om 07:25

    Leuke optie. Ik probeer me alleen te herinneren wanneer ik voor het laatst een gtc met zo’n panoramische ruit heb gezien. Volgens mij was dat op de autorai bij de introductie…

    Login om te reageren
    • rikus zegt

      31 december 2019 om 16:28

      @hannibal: Ik wist het zelfs niet eens dat deze optie bestond.

      Login om te reageren
    • room850 zegt

      1 januari 2020 om 00:49

      @hannibal: ik heb hem indd ook maar 1x mogen meemaken, terwijl ik in de ruitenwereld zit.

      Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    31 december 2019 om 07:41

    De laatste Astra OPC kon je ook nog laten uitrusten met zo’n voorruit. Lang gezocht naar eentje, maar toen niet te vinden binnen een redelijke prijs…

    https://www.google.be/search?q=astra+j+opc+panoramic&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjvq8jFo9_mAhWLLFAKHe4JD24Q_AUoAXoECA8QAw&biw=1440&bih=847#imgrc=T2urVxT7gQNwxM:&spf=1577774374569

    Login om te reageren
  10. sidewalkjoe zegt

    31 december 2019 om 08:20

    Deze octrooiaanvraag betreft een dakrail die beter geschikt is voor het verdelen van krachten bij zijwaartse botsing. Dus niet de verlengde voorruit. Verder ben ik wel gezellig op feestjes

    Login om te reageren
    • superhans zegt

      31 december 2019 om 08:35

      @sidewalkjoe: Idd. Daarbij betreft het, zoals je al zegt, een aanvraag en dus geen patentverlening, zoals de titel van het artikel suggereert.

      Login om te reageren
      • sidewalkjoe zegt

        31 december 2019 om 09:39

        @superhans: dat was mijn trigger inderdaad!

        Login om te reageren
  11. Dizono zegt

    31 december 2019 om 15:18

    Nog iets eerder dan de Astra, al is het geen productiemodel: de beeldschone Brera Concept:

    http://www.carstyling.ru/resources/studio/large/2002_ItalDesign_Alfa-Romeo_Brera_Concept_08.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North