• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Puma Hybrid Rally1 heeft 500 pk en AWD

Auteur: willeme, gepost 16 januari 2022 om 09:57 – 8 Reacties

Ford Puma Hybrid Rally1

De Ford Puma Hybrid Rally1 doet zijn naam eer aan.

Ford heeft een lange geschiedenis in de autosport. Logisch, het is een merk dat al erg lang actief is. Echter, er zijn weinig merken die zo enorm hun stempel hebben gedrukt op bijna alle facetten van de motorsport. Denk aan de Formule 1 (Cosworth DFV), Le Mans (Ford GT40), DTM (Ford Sierra), BTCC (Mondeo), Nascar (Thunderbird), V8 Supercars (Falcon) en natuurlijk de Formule Ford, de springplank van de Formule-klasses.

Maar het is misschien wel de rallysport waar Ford het meest succesvol is geweest. Al sinds de Escort in de jaren ’70 zijn Fords steevast te vinden in de hogere regionen van de scorelijst. Nu is er een volgend hoofdstuk: de Ford Puma Hybrid Rally1. Ford heeft de nieuwe livery en rijders voor dit seizoen bekendgemaakt. Het is een compleet nieuwe auto die voldoet aan de compleet nieuwe ‘Rally1’-regels. Het ‘Hybrid’-gedeelte in de naam doelt op de aandrijflijn.

Ford Puma Hybrid Rally1

500 pk!

De Ford Puma Hybrid Rally1 heeft namelijk een 1.6 turbomotor plus een elektromotor. De eerste levert zo’n 380 pk, de tweede zo’n 135 pk. Het systeemvermogen is maar liefst 500 pk! Naast het flink gestegen vermogen, is juist de rest van de auto ouderwetser dan voorheen. Net als in de Formule 1 probeert men de sport wat spectaculairder te maken. De huige WRC-auto’s waren misschien wel té capabel.

  • Ford Puma Hybrid Rally1
  • Ford Puma Hybrid Rally1

Daarom heeft de Ford Puma Hybrid Rally1 een vrij eenvoudig vijfbak zónder flippers aan het stuurwiel. Qua onderstel is het ook eenvoudiger gemaakt dan voorheen, de nieuwe auto’s hebben minder ’travel’, dus ze zullen eerder uit balans raken (hopelijk) waardoor de coureur het verschil meer gaat maken. Ook de aerodynamica is veel eenvoudiger dan vorig jaar.

  • Ford Puma Hybrid Rally1
  • Ford Puma Hybrid Rally1
  • Ford Puma Hybrid Rally1
  • Ford Puma Hybrid Rally1

Ford Puma Hybrid Rally1 niet een Puma?

Er is echter één ‘maar’. Het is stiekem eigenlijk geen Ford Puma. De basis is namelijk een spaceframe. Daar is vervolgens gewoon een koetswerk overheen gedrapeerd die moet lijken op een Puma. Dat is op zich begrijpelijk, maar wel heel erg zonde. WRC was altijd zo cool vanwege de directe link met straatauto’s. Die bestaat sinds komend seizoen niet meer.

  • Ford Puma Hybrid Rally1
  • Ford Puma Hybrid Rally1
  • Ford Puma Hybrid Rally1

Over het komende seizoen gesproken, er zijn vier coureurs en navigatoren die aan de start zullen verschijnen in de nieuwe rally-machine, namelijk:

  • Craig Been & Paul Nagle
  • Adrian Fourmaux & Alexandre Coria
  • Gus Greensmith & Jonas Andersson
  • Sebastian Loeb & Isabelle Galmiche

De nieuwe Ford Puma Rally zal volgende week in actie komen tijdens de Rally van Monte Carlo die van 20 tot 23 januari duurt.

Ook interessant!

  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon
  • Ford Puma ST Gold Edition is geen toeval
  • Ford Puma ST Gold Edition
    Ford haalt meest exclusieve Puma ST naar Nederland
  • Pretpakket maakt de Fiesta en Puma ST nóg leuker

Nieuwste artikelen

  • AM Rina is moderne Italiaanse klassieker met V8 en klik klak schakelpook
  • Deze BMW X7 is speciaal bedoeld voor de Yakuza
  • Files irritant? Elektrische privé aircraft carrier van XPeng komt eraan!
  • BREEK: Brandstof kost volgend jaar 300 Dollar per liter (ja, echt waar)
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, Hybride, livery, m-sport, monte-carlo, puma, rally, Red Bull Racing, spoiler

Vorig bericht: « Hoezee, Bugatti gaat gewoon door met de ICE
Volgend bericht: Renault is ambitieus, vervroegt EV-transitie zélf »

Lees Interacties

Reacties

  1. a3aan zegt

    16 januari 2022 om 11:01

    500pk is mooi maar wat weegt het??

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      16 januari 2022 om 11:26

      Minimaal 1.430 kg met bestuurder en navigator.

      Login om te reageren
      • Fruitcake zegt

        17 januari 2022 om 11:25

        @Henkie: jammer, dat is 200kg meer dan vroeger

        Login om te reageren
  2. MarcoM zegt

    16 januari 2022 om 11:36

    Bij rally hoort geluid en niet een Carrera wagentje.

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      16 januari 2022 om 13:22

      Kijk eerst maar eens naar de test beelden. Het hybride gedeelte wordt in de stages gebruikt als ers in de Formule1. En op de verbindingen rijden ze volledig elektrische.

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    16 januari 2022 om 11:55

    Ik vind het jammer dat Ford het niet bij de Fiesta heeft gehouden. Die vind ik toch net even wat knapper dan de Puma, al gaat laatstgenoemde er flink op vooruit nu ‘ie geen SUV-achtige meer is.

    Ik weet ook niet zo goed wat ik van die livery moet denken. Red Bull op een racewagen is altijd goed, en dat paars erbij doet mij direct denken aan de periode dat Red Bull Racing door Infiniti gesponsord werd, maar die bliksemschichten zijn net even iets too much voor mij en die groene accenten vanwege Castrol aan de achterzijde vind ik ook niet echt bij de rest passen.

    Login om te reageren
  4. Michel-GR zegt

    16 januari 2022 om 17:43

    Ter vervanging van mijn 2017 Focus RS wilde ik eigenlijk gewoon weer een Ford omdat niets zo lekker stuurt als een Ford.
    Zat op een Fiësta RS of een Puma RS te wachten maar beide kwamen helaas niet.
    Dus maar liefst 4 jaar met de focus gedaan ipv 3 wat ik normaal gesproken met een auto doe.
    Gelukkig kwam Toyota met een ijzersterk alternatief in de vorm van de GR Yaris waar ik na een jaar nog steeds met veel plezier in rij.
    Hij stuurt wel net iets minder scherp als de RS.
    Mocht Ford tzt met een Puma RS komen dan is de keuze snel gemaakt.. weet alleen niet of ik afscheid kan nemen van de GR.. hou hem gewoon als 2e erbij denk ik …

    Login om te reageren
  5. geenidee zegt

    17 januari 2022 om 12:33

    The minimum weight is 1.260 kg under the checking conditions (against 1.190 for the 2017 WRC cars), with just one spare wheel. With the crew (driver and codriver) the minimum weight increases up to 1.430 kg (1.360 for 2017 WRC cars)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North