De Ford Puma Hybrid Rally1 doet zijn naam eer aan.
Ford heeft een lange geschiedenis in de autosport. Logisch, het is een merk dat al erg lang actief is. Echter, er zijn weinig merken die zo enorm hun stempel hebben gedrukt op bijna alle facetten van de motorsport. Denk aan de Formule 1 (Cosworth DFV), Le Mans (Ford GT40), DTM (Ford Sierra), BTCC (Mondeo), Nascar (Thunderbird), V8 Supercars (Falcon) en natuurlijk de Formule Ford, de springplank van de Formule-klasses.
Maar het is misschien wel de rallysport waar Ford het meest succesvol is geweest. Al sinds de Escort in de jaren ’70 zijn Fords steevast te vinden in de hogere regionen van de scorelijst. Nu is er een volgend hoofdstuk: de Ford Puma Hybrid Rally1. Ford heeft de nieuwe livery en rijders voor dit seizoen bekendgemaakt. Het is een compleet nieuwe auto die voldoet aan de compleet nieuwe ‘Rally1’-regels. Het ‘Hybrid’-gedeelte in de naam doelt op de aandrijflijn.
500 pk!
De Ford Puma Hybrid Rally1 heeft namelijk een 1.6 turbomotor plus een elektromotor. De eerste levert zo’n 380 pk, de tweede zo’n 135 pk. Het systeemvermogen is maar liefst 500 pk! Naast het flink gestegen vermogen, is juist de rest van de auto ouderwetser dan voorheen. Net als in de Formule 1 probeert men de sport wat spectaculairder te maken. De huige WRC-auto’s waren misschien wel té capabel.
Daarom heeft de Ford Puma Hybrid Rally1 een vrij eenvoudig vijfbak zónder flippers aan het stuurwiel. Qua onderstel is het ook eenvoudiger gemaakt dan voorheen, de nieuwe auto’s hebben minder ’travel’, dus ze zullen eerder uit balans raken (hopelijk) waardoor de coureur het verschil meer gaat maken. Ook de aerodynamica is veel eenvoudiger dan vorig jaar.
Ford Puma Hybrid Rally1 niet een Puma?
Er is echter één ‘maar’. Het is stiekem eigenlijk geen Ford Puma. De basis is namelijk een spaceframe. Daar is vervolgens gewoon een koetswerk overheen gedrapeerd die moet lijken op een Puma. Dat is op zich begrijpelijk, maar wel heel erg zonde. WRC was altijd zo cool vanwege de directe link met straatauto’s. Die bestaat sinds komend seizoen niet meer.
Over het komende seizoen gesproken, er zijn vier coureurs en navigatoren die aan de start zullen verschijnen in de nieuwe rally-machine, namelijk:
- Craig Been & Paul Nagle
- Adrian Fourmaux & Alexandre Coria
- Gus Greensmith & Jonas Andersson
- Sebastian Loeb & Isabelle Galmiche
De nieuwe Ford Puma Rally zal volgende week in actie komen tijdens de Rally van Monte Carlo die van 20 tot 23 januari duurt.
a3aan zegt
500pk is mooi maar wat weegt het??
Henkie zegt
Minimaal 1.430 kg met bestuurder en navigator.
Fruitcake zegt
@Henkie: jammer, dat is 200kg meer dan vroeger
marcomanta zegt
Bij rally hoort geluid en niet een Carrera wagentje.
Henkie zegt
Kijk eerst maar eens naar de test beelden. Het hybride gedeelte wordt in de stages gebruikt als ers in de Formule1. En op de verbindingen rijden ze volledig elektrische.
Edge zegt
Ik vind het jammer dat Ford het niet bij de Fiesta heeft gehouden. Die vind ik toch net even wat knapper dan de Puma, al gaat laatstgenoemde er flink op vooruit nu ‘ie geen SUV-achtige meer is.
Ik weet ook niet zo goed wat ik van die livery moet denken. Red Bull op een racewagen is altijd goed, en dat paars erbij doet mij direct denken aan de periode dat Red Bull Racing door Infiniti gesponsord werd, maar die bliksemschichten zijn net even iets too much voor mij en die groene accenten vanwege Castrol aan de achterzijde vind ik ook niet echt bij de rest passen.
Michel-GR zegt
Ter vervanging van mijn 2017 Focus RS wilde ik eigenlijk gewoon weer een Ford omdat niets zo lekker stuurt als een Ford.
Zat op een Fiësta RS of een Puma RS te wachten maar beide kwamen helaas niet.
Dus maar liefst 4 jaar met de focus gedaan ipv 3 wat ik normaal gesproken met een auto doe.
Gelukkig kwam Toyota met een ijzersterk alternatief in de vorm van de GR Yaris waar ik na een jaar nog steeds met veel plezier in rij.
Hij stuurt wel net iets minder scherp als de RS.
Mocht Ford tzt met een Puma RS komen dan is de keuze snel gemaakt.. weet alleen niet of ik afscheid kan nemen van de GR.. hou hem gewoon als 2e erbij denk ik …
geenidee zegt
The minimum weight is 1.260 kg under the checking conditions (against 1.190 for the 2017 WRC cars), with just one spare wheel. With the crew (driver and codriver) the minimum weight increases up to 1.430 kg (1.360 for 2017 WRC cars)