• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford specialist concentreert zich nu ook op Volkswagens

Auteur: willeme, gepost 13 mei 2019 om 14:04 – 20 Reacties

Afbeelding Ford specialist concentreert zich nu ook op VolkswagensAfbeelding Ford specialist concentreert zich nu ook op VolkswagensAfbeelding Ford specialist concentreert zich nu ook op VolkswagensAfbeelding Ford specialist concentreert zich nu ook op VolkswagensAfbeelding Ford specialist concentreert zich nu ook op VolkswagensAfbeelding Ford specialist concentreert zich nu ook op Volkswagens

M52 Volkswagen Golf R '19
Het moet niet gekker worden.

Sommige tuningbedrijven zijn zo goed, dat de fabrikant in kwestie toenadering zoekt om meer samen te gaan werken. Zowel voor de straatauto’s als in competitieverband is dat zichtbaar.

Denk bijvoorbeeld aan AC Schnitzer voor BMW, ABT Sportsline voor Audi en Irmscher voor Opel. In sommige gevallen gaat de samenwerking nog verder, zoals Polestar en AMG, dat door Volvo en Mercedes zijn overgenomen.

Een andere tuner die het buitengewoon goed doet is Mountune. Dit relatief jonge bedrijf (het is opgericht in 1992) heeft zijn sporen aanvankelijk in de motorsport verdiend met het bouwen van rallywagens en raceauto’s. Daarbij werd er vaak gebruik gemaakt van producten op Ford basis. Uiteindelijk kwamen er ook straatauto’s van Mountune, de eerste was de Fiesta ST ‘185’, een Fiesta met een atmosferische 2-liter motor die naast 185 pk en een hele hoop herrie voortbracht.

Mountune Ford Fiesta ST '185' '08

De producten van Mountune waren dermate goed, dat je ze bij de (Britse) Ford dealer kon bestellen met behoud van garantie, iets wat je niet veel tegenkomt. De samenwerking beviel zo goed, dat Ford ook zelf een model had met Mountune-modificaties. De Focus RS500 dankt zijn extra 45 paarden aan Mountune. In feite was de Focus RS500 niets anders dan een Mountune MP350. Kortom, Mountune en Ford is en lekkere combinatie.

Ford Focus RS500 (DA3) '10

Maar Mountune gaat uitbreiden naar de concurrent van Ford. Onder de noemer ‘M52’ gaat Mountune producten aanbieden voor Volkswagen. Het is een joint venture tussen Mountune en velgenspecialist ‘fifteen52’. Het is de bedoeling dat M52 zelfde upgrades gaat leveren voor Volkswagen als Mountune voor Ford doet. Dus gaan ze net even wat verder dan gemiddelde chipboer.

M52 Golf GTI / Golf R '19

De eerste producten zijn specifiek voor de Volkswagen Golf GTI en de Golf R. Logisch, want dat is de grootste markt. Er komen niet alleen modificaties voor de ECU, lucht inlaat en uitlaat, maar ook voor onderstel, DSG transmissie en natuurlijk de velgen. Het is overigens niet het eerste Volkswagen-product waar Mountune zich mee bezighoudt, zo heeft het bedrijf enkele jaren 1.8T motoren van Audi geleverd voor het F2-kampioenschap. Of de M52-producten ook dergelijke interessante garantievoorwaarden hebben, is vooralsnog onduidelijk, maar lijkt aannemelijk.

Ook interessant!

  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Video: Golf GTI bestuurder scheurt als een gek
  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

golf, golf-7, golf-gti, golf-r, mountune, tuning, Volkswagen

Vorig bericht: « Dit is het meest misplaatste interieur van 2019
Volgend bericht: Dit is de stand na de GP van Spanje 2019 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    13 mei 2019 om 14:16

    Fifteen52 hebben echt wat getalenteerde ontwerpers in dienst. Ze maken fraaie retro-look wielen!

    Login om te reageren
    • eMbe zegt

      13 mei 2019 om 14:24

      @jochempie: “Ontwerpers”. He dat design is mooi, kom we maken het 3 inch groter en noemen het “retro look”.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      13 mei 2019 om 15:52

      @jochempie: Ze hebben zeker mooie wielen, maar zoals gezegd wordt is het wel een beetje ‘hommage’ werk ipv eigen design.

      Login om te reageren
  2. ghost zegt

    13 mei 2019 om 14:27

    Fifteen52, was die vd week niet in het artikel met dat plaatje van die Countach?!

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      13 mei 2019 om 15:54

      @ghost: Ja zij hebben samen met Larry Chen en Matt Farah die poster gedrukt voor het goede doel. Zij doen oa ook de wielen voor alle Ghymkana en Rally projecten van Kenny from the Block.

      Login om te reageren
  3. Guggenheimer zegt

    13 mei 2019 om 14:28

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. fordnut zegt

    13 mei 2019 om 14:36

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. jesse137 zegt

    13 mei 2019 om 14:48

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. ghost zegt

    13 mei 2019 om 15:08

    Nergens een linkje naar de Mountune spulletjes?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 mei 2019 om 18:12

      @ghost: Je wilt je S3 er mee uitdossen? Ik zou zeggen, ga voor je inlaat naar CDL, voor je intercooler naar Wagner, uitlaat met downpipe en racekat naar JM en je software naar JD.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        13 mei 2019 om 18:37

        @dutchdriftking: zit te denken aan
        – Inlaat van Eventuri
        – Akra Downpipe
        – Wagner Intercooler (idd)
        – afstellen op de bank (kan overal)

        Overigens pas als winterprojectje, nu nog niet.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          13 mei 2019 om 20:01

          @ghost: klinkt goed. 420pk als doel?

          Login om te reageren
  7. tanzanitef30n zegt

    13 mei 2019 om 15:53

    Op foto 3 kun je goed zien dat de golf 7,5 nog steeds een golf 5 is in kwestie. Toch bizar dat we er eigenlijk allemaal intrappen…

    Login om te reageren
    • cpp1 zegt

      13 mei 2019 om 17:08

      @tanzanitef30n: klopt, lachwekkend gewoon. Echter gaat de nieuwe nog lelijker worden.

      Login om te reageren
  8. jeroenwz zegt

    13 mei 2019 om 17:17

    Mountune is wel een heel goede. In EVO komt er regelmatig een door hen getunede Ford voorbij. Daar zijn ze vaak enthousiast over. Benieuwd hoe ze het gaan doen met de producten van VAG.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    13 mei 2019 om 18:13

    Gaan de Golfjes nu net zo fijn sturen als Ford producten?

    Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      13 mei 2019 om 18:51

      @dutchdriftking: denk het niet. Mountune doet alleen de motor…

      Login om te reageren
      • langejohn zegt

        13 mei 2019 om 22:50

        @jeroenwz: In het artikel staat dat ze ook het onderstel aanpassen. Voor Ford doen ze ook oa sperdifferentieel, remmen, koppeling.

        Login om te reageren
  10. hummer95 zegt

    13 mei 2019 om 20:56

    Als je dadelijk alleen nog maar cross-overs van Ford kan tunen, zou ik als bedrijf ook op zoek gaan naar iets anders.

    Login om te reageren
    • langejohn zegt

      13 mei 2019 om 22:51

      @hummer95: Lijkt me sterk dat Ford gaat stoppen met de Fiësta en de Focus.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North