• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford V8 diesel twinturbo

Auteur: Wouter, gepost 7 april 2006 om 16:33 – 31 Reacties

" align=

De Autotelegraaf meldt ons dat Ford een splinternieuwe V8 diesel heeft aangekondigd. Tot op heden was de sterkste diesel die door het Ford concern leverbaar was, de 2.7 diesel met 204 pk bekend onder meer bekend uit diverse Jaguars en Land Rovers.


Alhoewel 204 pk onder het rechtervoetje hebben niet bepaald straf is, was het toch wat weinig vergeleken met de concurrentie. Ford’s nieuwe 3.6 V8 twinturbo diesel moet dit recht gaan zetten.

Het blok levert 270 pk en 640 nm, waarmee de 75 pk per liter wordt gehaald. Helaas voor Ford zijn dat hele gewone waarden voor een diesel met slechts een turbo, dus van een twinturbo mogen we wat meer verwachten. Ter vergelijking de 535d heeft een 3.0 liter twinturbo blok en schopt daarmee al 272 pk eruit.

Ford heeft aangekondigd met de productie te gaan starten, maar het is nog niet bekend welke modellen het blok krijgen. Toch lijkt waarschijnlijk dat de Jaguar XJ (en wellicht de S-Type) en de Range Rovers er mee worden uitgerust.

Ook interessant!

  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Heet! Land Rover Defender V8 met 525 pk is hier
  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur
  • Ford luistert naar klanten met nieuwe Ranger
    Nieuwe Ford Ranger, inclusief lekkere dikke diesel

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, Ford, Jaguar, Land Rover, range-rover

Vorig bericht: « Range Rover Sport van Loder1899
Volgend bericht: Sprinttestjes met veeeeel pk’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. dekster(de echte) zegt

    7 april 2006 om 16:39

    yess kheb nog steeds de krachtigste dieseld

    Login om te reageren
  2. Wouter (autoblog) zegt

    7 april 2006 om 16:42

    Nee dekster, je komt een paar pk te kort:
    http://www.autoblog.nl/archive/2005/07/11/bmw_745d_is_de_sterkste_van_al

    Of heeft die van jou chips gegeten?

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    7 april 2006 om 16:42

    waarom Ford nu weer denkt zelf een diesel motor te kunnen onwikkelen die ook echt werkt? De 2.7 en de 1.6 komen allebei van PSA en die motoren zijn prima. De oude diesels uit de Focus (die 1.8 dingen) maakten een vreselijk geluid en waren ook nog eens (in de praktijk) minder zuinig dan in de klasse gebruikelijk. Ik hou me hart vast… straks krijgen we weer het kabaal van de oude Ford Transit terug(als je van je baas zo’n ding moet rijden zou je hem mogen aangeven wegens misdaden tegen de menselijkheid… ;-)

    Login om te reageren
  4. dekster zegt

    7 april 2006 om 16:44

    @Wouter
    mijn A8-tje heeft idd chips gegeten

    Login om te reageren
  5. mbvt zegt

    7 april 2006 om 17:09

    In dat artikel staat dat het om een biturbo gaat, dus één turbo per bank. Dat is wat anders dan een twinturbo, waarbij twee turbo’s serieel achter elkaar staan per bank, zoals b.v. de BMW 535d. Een V-motor met slechts één turbo is overigens niet zo heel erg handig te maken doordat de uitlaten van beide banken samen moeten komen vóór de turbo.

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    7 april 2006 om 17:12

    @mbvt: kan toch? turbo tussen de cilinderbanken en een uitgang naar beide kanten….

    @dekster: waar heb je dat laten doen en hoeveel Pk en Nm heeft ie nu?

    Login om te reageren
  7. Wouter (autoblog) zegt

    7 april 2006 om 17:17

    Hmm, in zo veel woorden kan ik het helaas niet terug vinden. Het lijkt inderdaad te gaan om een biturbo, maar dan nog is het aatal pk’s per liter niet wereldschokkend.

    Login om te reageren
  8. dekster zegt

    7 april 2006 om 19:05

    @W0o0dy
    mijn dealer heeft het gedaan en hij zei dat er ogeveer 20pk’s bijgekomen zij(de exacte cijfers heb ik wel ergens thuis liggen)

    Login om te reageren
  9. Christoff zegt

    7 april 2006 om 22:27

    @dexter
    dan heb je ongeveer 346PK en ongeveer een 700NM

    Login om te reageren
  10. dekster zegt

    7 april 2006 om 22:28

    ja ongeveer

    Login om te reageren
  11. Ruben zegt

    8 april 2006 om 17:57

    Ford heeft wel degelijk een sterkere diesel dan de 2.7 op het moment. In de trucks en voorheen ook SUV’s (Excursion) in de VS ligt optioneel een 6.0 PowerStroke V8 turbodiesel met 325 pk en 570 lb/ft (772 Nm). Die zou vast niet in sportieve zakensedans passen, maar toch. :-P

    http://www.fordvehicles.com/trucks/superduty/features/specs/#per

    Login om te reageren
  12. amg zegt

    9 april 2006 om 22:05

    hey dekster wat is een chip en hoeveel kost dat ongeveer en geef het vele prestatie aan je wagen??? zeer geintreseerd aan die chips is het mogelijk om zo een chip in een ford mustang gt in te krijgen ?

    Login om te reageren
  13. dekster zegt

    10 april 2006 om 09:52

    @amg
    als je dit leest zal je al veel wijzer worden
    http://www.abt-sportsline.de/What-is-chip-tuning.221.0.html?&L=1

    Login om te reageren
  14. C30 CDI AMG zegt

    10 april 2006 om 10:14

    @ruben, en de rest.

    Nu jij dit zo zegt he, begrijp ik niet dat er geen 6.0l diesel zit in het topsegment zit van de ‘luxe’ merken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de S-klasse, A8, 7-serie.

    Ik moet wel zeggen dat die 10cilinder van VW wel een 5liter geloof ik is, dus dat komt toch wel al in de buurt. Ik kreeg namelijk altijd te horen dat zoveel inhoud van een diesel niet mogelijk is in een personen auto. Maar je ziet dus idd wel in die grote pick-up trucks gigantische diesels, waarom niet in een limousine?

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    10 april 2006 om 10:42

    het specifiek vermogen van een diesel ligt laag (t.o.v. benzine) en door de kachten die op het blok werken heb je sterkere materialen (of zoals vaak gewoon meer metaal) nodig. Daardoor is een dieselmotor vaak al erg zwaar. Als je een 6 liter diesel voor in je auto hangt dan wil het ding waarschijnlijk alleen nog maar rechtdoor. Het weggedrag wordt bagger met zovel gewicht voorin. Het wachten is dus op de ontwikkeling van nieuwe legeringen die lichter zijn. Pas als een dieselmotor ongeveer even licht is als een benzine, zul je dit soort dikke blokken voorin een persone auto vinden. Tot die tijd is een twin turbo diesel veel interessanter….

    Login om te reageren
  16. C30 CDI AMG zegt

    10 april 2006 om 10:45

    Over het gewicht had ik inderdaad nog niet over nagedacht. Ik weet wel dat het nieuwe blok van Mercedes, de 420CDI, helemaal van alluminium is geproduceerd, een stap in de goede richting zeg ik :-)

    Login om te reageren
  17. dekster zegt

    10 april 2006 om 10:45

    maar er bestaan toch al allu diesels of kunnen die dat vermogen niet aan?

    Login om te reageren
  18. C30 CDI AMG zegt

    10 april 2006 om 10:46

    nou, bij deze het antwoord dekster :-P

    Login om te reageren
  19. supergrover zegt

    10 april 2006 om 10:51

    Die V10 van Volkswagen zal snel uit productie gaan. Voldoet niet aan de nieuwe uitlaatgasnormen vanaf 01.2007 en aanpassen gaan ze hem ook niet wat ik via via gehoord heb..

    Ik lees trouwens nergens dat deze V8 een motor is uit de samenwerking met Peugeot.. Volgens mij is het een peugeot motor, ontwikkeld in Frankrijk en productie in Engeland. Ford UK (Deggenham) ontwikkeld alleen nog dieselmotoren voor de busjes, wat maar goed is ook, ford dieselmotoren zijn bedroevend slecht.

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    10 april 2006 om 10:51

    dit is nou precies waarom de R10 Le Mans auto van Audi zo’n goede en nuttige ontwikkeling is…. daar is speciaal een nieuwe legering voor ontwikkeld. Licht en sterk en voorlopig veel te duur voor massa productie, maar neem van mij aan dat binnen 5 jaar alle merken naar lichtmetaal diesels gaan (voor de top van het dieselaanbod).

    Login om te reageren
  21. Ejay zegt

    11 april 2006 om 08:14

    Deze mag ook wel in de XC90 en in de V70RD en de S80.

    Login om te reageren
  22. Neutraal zegt

    19 april 2006 om 14:57

    @ Woody: Volgens mij heb jij niet echt kaas gegeten van wat er in autoland allemaal gebeurt. De 1.6, 2.0, 2.7 zijn samen door Ford en PSA ontwikkeld. De 1.8 TDCi was bij z’n introductie volgens de pers ‘De benzine voorbij’ De 2.0 TDCi uit de Mondeo was één van de eerste Common-rail diesels in de middenklasse (na Mercedes, BMW, Alfa) en leverde het hoogste koppel in z’n klasse. Na 6 jaar niet vreemd dat er inmiddels concurrenten zijn die het weer beter doen. De meeste geloven het niet, maar Ford is een van de beste motorconstructeurs ter wereld. Er zijn misschien merken die meer PK’s leveren, bij Ford blijft’t meestal ook heel.

    Overigens is het Ford die het meeste geld en tijd in de ontwikkeling van de 2.7 V6 gestoken en niet PSA. Je praat over minimaal een miljard dollar. Het resultaat mag er zijn. Het is een fluisterstille supersoepele motor. Echt, diegene die met een auto met die motor hebben gereden kunnen het beamen. Daar kan bvb de 2.7 V6 Audi niet aan tippen. En ik spreek uit ervaring.

    En @ supergrover: Alle Ford diesels worden in Dagenham ontwikkeld. PSA heeft niets met de ontwikkeling van de 3.6 V8 diesel te maken. Bovendien is er geen moderner diesel researchcentrum op aarde te vinden dan in Dagenham.

    Wat betreft motorenbouw spant er echter 1 de kroon en dat is BMW. Die jongens weten echt prestaties uit een motorblok te halen. Maar het is ook een kwestie van de juiste versnellingsbak monteren, enz. De aandrijflijnen van BMW zijn gewoon zeer solide.

    Login om te reageren
  23. Youri zegt

    10 mei 2006 om 11:50

    Zouden ze bij Ford overwegen om Aston Martin’s op diesel te laten rijden ? Bij Jaguar was die formule ook garant voor meer orders in Europa. ??

    Login om te reageren
  24. w0o0dy zegt

    10 mei 2006 om 12:07

    goh ben ik even blij dat iemand mij erop wijst dat ik er geen bal van snap, lol.
    Pas sinds Ford ook zijn eigen common rail diesels heeft ingevoerd (een aantal jaren na de concurrentie (Peugeot, Renault, Fiat/Alfa/lancia)) kunnen de Fordjes een beetje meekomen (qua geluid en verbruik). Daarvoor waren het erg luidruchtige roetblazers…. PSA is al tientalle jaren één van de leidende bedrijven op diesel gebied (en verkoop ook al tientalle jaren diesels in grote aantallen). Daar komt de kennis vandaan en niet van onderzoek/ontwikkeling van Ford. Dat er veel geld in de 2.7 diesel is gestoken dat geloof ik wel, en in die zin is het een echte joint venture (samenwerkingsverband). Qua innovatie komt er weinig bij Ford vandaan, dat ze het idee van iemand anders gebruiken om er vervolgens een prima motor van te maken dat is een goede (en slimme) zet. Ik denk dat de V8 vooral voor Jaguar en de grote Amerikaanse Fords gebruikt gaat worden (de SUV’s met name) en misschien durven ze het zelfs aan in de nieuwe Mondeo (een Ford STD, hahaha)

    Login om te reageren
  25. homer zegt

    5 december 2006 om 21:19

    als je vraagt in verschillende Ford garages welke voorkeur ze geven aan een 1.6L of 2.0L tdci motor (in aluminium) of aan hun oude gietijzer 1.8L tdci motor, zijn ze het er allemaal overeens en kiezen ze voor hun 1.8L tdci in het gietijzer. Omwille van de bedrijfzekerheid op lange termijn (zoals,uitzetting, belasbaarheid lagerzittingen, schroefdraad enz) ’tja het maakt hem een stuk zwaarder en moet zijn eigen kilotjes meesleuren. waarmee ze niet willen zeggen dat de aluminium motoren (PSA – Ford) slecht zijn, ver van.

    Login om te reageren
  26. jacob zegt

    28 december 2006 om 22:41

    ik werk zelf al jaren bij ford en die diesels zij inderdaad niet de stilste maar kapot gaan ze zelden ook die ouwe transits waren goed die 3,6 v8 is een vergrote 2,7

    ik werk zelf al jaren bij ford en die diesels zijn niet de stilste maar gaan zelden stuk ook die oude transits waren goed en als ik tegenwoordig een vw t5 hoor draaien dan vind ik dat zeker geen stille motor die 3,6v8 is een vergrote 2,7v6

    Login om te reageren
  27. homer zegt

    6 januari 2007 om 10:41

    @ jacob
    ik denk dat jouw reactie gericht is naar mij, waarvoor dank
    ik heb ondertussen een Ford C-max besteld met een 1,8 tdci motor (zuiver ford product) hopelijk heb ik een goede keuze gemaakt. Mijn vorige wagen was een Toyota corolla 1.8 diesel (met amper 43Kw) van 20 jaar oud met en slordige 300 000 Km op de teller, de motor draaide nog perfect juist de koppeling en de kas had zijn beste tijd gehad Nog iemand nieuws over de C-max diesel motoren, geef uw reactie. groetjes

    Login om te reageren
  28. crew zegt

    7 november 2007 om 16:55

    @jacob.. die 3.6 is geen vergrootte 2.7. Het is een heel nieuwe motor.. en dat mensen de 3.6 vergelijken met de diesels van bmw, tja, bmw maakt gewoon betere motoren. dat is nou eenmaal een feit.

    ik heb erg veel met de 3.6 gereden en hij rijd echt gewoon perfect.. veel trekkracht en erg stil.. zeer goed rijdbare auto.

    Login om te reageren
  29. jacob zegt

    7 november 2007 om 20:39

    2700 cc delen door 6 en de uitkomst vermenigvuldigen met 8 dan kom je op 3600cc dus er zijn wel degelijk 2 zuigers bijgekomen die 2,7 v6 is vergroot naar 3,6 v8 tuurlijk zit er verschil in de motoren een andere krukas maar de basismotor is de 2,7v6

    Login om te reageren
  30. crew zegt

    12 november 2007 om 11:18

    ok ok.. dus als jouw rekensommetje uitkomt op 3.6 liter.. nou, dan kan het natuurlijk niet anders als dat het eigenlijk een vergrootte V6 is..
    Bullshit. kijk naar bentley.. hoeveel 6.75liter motoren hebben die?? of ga je nu zeggen dat het allemaal de zelfde motoren zijn..

    Login om te reageren
  31. jacob zegt

    17 januari 2008 om 22:31

    de 2.7v6 heeft een boring van 81mm en een slag van88mm x6 de 3.6v8 heeft ook een boring van81mm en een slag van88mm x8 als je geen verstand van autotechniek hebt kun je beter niet reageren dat lijkt zo dom gr

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North