
De laatste tijd lijkt er bij de F1-teams plotseling een enorme maatschappelijke betrokkenheid en colectieve rouw op te spelen. Een goede zaak, of is terughoudendheid op zijn plaats?
Er is natuurlijk het een en ander gebeurd de laatste tijd: niet in de laatste plaats Schumachers coma, maar ook is het dit jaar 20 jaar geleden dat Ayrton Senna verongelukte. Beide gebeurtenissen worden op verschillende racebolides herdacht, via een hashtagtekst #keepfightingmichael op de Mercedes W05 en een nieuw Senna-logo op de neus van de Williams bijvoorbeeld (sinds Senna’s overlijden prijkt de ‘double S’ overigens al op de neus, dit is een nieuw design).
Het aankomende weekend wordt de Grand Prix van Maleisië verreden, en dus leek het Mercedes een goed idee om met de slachtoffers van vlucht MH370 mee te leven middels opnieuw een hashtagtekst: #PrayForMH370. Niet alleen is dit sinds de ontwikkelingen van gisteren wat wrang, aangezien er weinig meer te bidden valt voor de vlucht die nagenoeg zeker op de bodem van de oceaan ligt, je kunt je ook afvragen wat een dergelijke uitlating op een sportevenement te zoeken heeft.
Natuurlijk is maatschappelijke betrokkenheid goed, maar hoe vaker je tekstjes op auto’s plakt, hoe meer de boodschap verwatert. Of is het juist goed dat loze ruimte voor steunbetuigingen wordt aangewend?
Update: Mercedes laat weten met het oog op de recente ontwikkelingen de originele tekst te wijzigen in «TributetoMH370». Ook werd vandaag bekend dat rouwende nabestaanden uit hun Maleisische hotels zijn gebonjourd om plaats te maken voor F1-personeel, dat gereserveerd had.
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Precies wat je zegt, als je dit op 1 auto in 1 race per jaar doet komt de boodschap wel over, 3 van die tekstjes in één week en het verliest z’n waarde…
Mag ik jullie er even aan herinneren dat er sinds de dood van Senna altijd een Senna tekentje op de iedere Williams heeft gestaan…
Dat weten we, maar de ‘double S’ is nu iets anders uitgevoerd. Zal ’t echter nog wel even toevoegen.
Senna en Schumi op de auto’s is voor mij vanzelfsprekend, maar oproepen om te bidden lijkt me nogal onzin. Zullen ze dan volgende keer #prayforaflattyreforsomeone, #prayagainstaferrariwin of #prayforrain erop zetten?
@valetparker: #prayforV10’s
#KeepZandvoortAlive
tja bij Williams Grand Prix Engineering zullen ze ongetwijfeld in staat zijn om na 20 jaar die Senna logo’s van hun auto’s af te pulken maar wat zou precies de toegevoegde waarde daarvan zijn?
#Senna #Legend #NeverForget
@ridder te voet: senna dat is toch die vent die zelfmoord pleegde toen bleek dat hij niet de grootste rijder ooit zou worden omdat schummi hem zoek reed?
@thierryvth: ehh… Ach laat ook maar.
@ej20g: onder een steen; geboren en getogen. Hij is het.
#SENNA #rillingen
Ik heb altijd dooie insecten op mn auto, gewoon mooi als eerbetoon.
Dus dadelijk heeft Mercedes Twitter als sponsor?
“Er zijn meer dode dan levende mensen” moet een marketingexpert gedacht hebben… Gat in de markt…
Voor Schumi vind ik het wel toepasselijk en dat Williams het altijd al voor Ayrton doet vind ik ook wel wat hebben.
Overigens vind ik de manier met de hashtags erg onrespectvol klinken. Het klinkt eerder al een SBS6 actie ofzo…
Nounou, het is verschrikkelijk, oh oh wat een nieuws.
Waar maak je je druk om? Het is toch netjes dat ze dit doen?
#KeepAutoblogAddFree#
@jack_abarth: #addtobasket
@jack_abarth: Reclame ? Welke reclame?
“Formule 1-auto’s worden steeds meer rijdende rouwzuilen”
Schumacher is toch nog niet dood, of heb ik iets gemist?!
@geecee: Inderdaad haha. En het is ook helemaal niet zeker dat dat vliegtuig op de bodem van oceaan ligt en de inzittende dood zijn, want hard bewijs is er nog steeds niet!
Rouw zuilen? Ach vind het wel bij de sport passen.
Er wordt nogal de indruk gewekt dat het plaatsen van steunbetuigingen door de teams een of andere hype lijkt te zijn. Vervolgens worden ter ondersteuning daarvan niet tien of twintig concrete voorbeelden genoemd; nee, maar liefst drie stuks! Cool story, bro.. Hooguit zou de steunbetuiging aan MH370 enige vraagtekens kunnen opwerpen, maar gezien het feit dat de volgende GP in Maleisië wordt verreden én Petronas als Maleisisch bedrijf de prominente sponsor van Mercedes is, is een dergelijke steunbetuiging ook weer niet al te buitensporig.
TributetoF1#dieisimmersookoverleden…
persoonlijk vind ik het toch wel netjes! hij heeft het laatste seizoen bij Mercedes gereden en om dan zo een tekst op een mercedes F1 te zetten vind ik wel zeer respectvol. ik denk dat iedereen dat wel zou appreciëren.
Ouwe schuldgevoelens bij Mercedes..