Red Bull en Mercedes onthullen nieuwe F1 auto’s

Auteur: , 25 Reacties

Welke neus heeft jouw voorkeur?

Red Bull Racing RB10 vs Mercedes AMG W05

Inmiddels is wel duidelijk geworden dat 2014 het jaar van de vreemde neusjes wordt in de Formule 1. Ferrari ging voor een stofzuiger, terwijl McLaren koos voor een dildo. Zojuist hebben ook Mercedes en wereldkampioen Red Bull hun auto’s onthuld. Is het wat?

Mercedes heeft de W05 een neus gegeven die redelijk lijkt op die van Ferrari, maar dan voorzien van twee extra ‘oortjes. Red Bull Racing heeft de RB10 misschien nog wel de meest ‘normale’ neus gegeven, voor zover je daar van kan spreken.

Net als voorgaande jaren ligt achterin de Red Bull een motor die afkomstig is van Renault, Mercedes heeft uiteraard hun eigen motor achterin liggen. Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo zullen achter het stuur plaatsnemen van de RB10 terwijl Nice Rosberg en Lewis Hamilton zich mogen vermaken met de Mercedes W05.





25 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Tja, het zijn idd de normaalste neuzen tot nu toe. Toch vind ik het apart om te zien dat ze allemaal zo’n verschillende neus ontwerpen. Zouden ze juist niet eerder op elkaar moeten gaan lijken?
@berlinetta: Geef het hoogstens een half jaartje tijd, dan rijden ze allemaal met dezelfde neuzen rond (namelijk diegene die het beste blijkt te werken)
@motoragent: Denk dat dat wel mee gaat vallen, die neuzen zijn namelijk een integraal deel van de aerodynamica en met name voor de luchtstroom naar de bodemplaat. Een neus veranderen is het grootste deel van je auto veranderen.
Ik vind gek genoeg de Ferrari-neus het mooiste. De bochel is misschien een beetje raar, maar het doet mij op een of andere manier denken aan de formule 1 auto’s van de jaren 80. Die hebben ook een steiler stuk in de neus voor de bestuurder.

http://nd04.jxs.cz/682/709/604715a877_74190087_o2.jpg
Red Bull de meest normale neus? Goed gezien wat voor zwart gezwel eronder hangt? Van alle neuzen vind ik die van Mercedes er het beste uitzien, geen rare uitstekende dingen en niet zo’n bizare daling als de neus van de Ferrari.

Ik mis nog de Force India in het verslag, die hebben ook een vreselijke neus in de stijl van Torro Rosso.
@Rice09: Idd, dat dacht ik ook al. Red Bull heeft dat aanhangsel gewoon het beste weten te camoufleren.
gedwongenleaser
Gaaf om te zien dat ze qua design nu allemaal zo verschillend zijn, ben erg benieuwd welke het nieuwe seizoen het meest geslaagd blijkt te zijn.
@gedwongenleaser: denk dat je daar de strekking goed samenvat: eindelijk weer wat onderscheid!
@gedwongenleaser: Is toch belachelijk eigenlijk dat we blij zijn omdat de neuzen enigszins verschillen? Geeft toch weer aan hoe weinig speelruimte er is voor de teams.

Enige grote (zichtbare) verschillen tussen de auto’s zijn de neuzen en (in beperkte mate) de luchtinlaten in de sidepods en rollbar.
gedwongenleaser
@motoragent: dat is inderdaad ook belachelijk maar wat mij betreft dan des te knapper als je aan het einde van het seizoen de rest zoek gereden hebt, we zullen zien of dat het geval gaat zijn. Overigens doel ik niet specifiek op het neusje maar meer op de gehele overall aerodynamische vorm, die vind ik tussen de wagens onderling nog behoorlijk verschillen.
Die van Red Bull zal helaas wel de snelste zijn, daar heeft Adrian Newey nou eenmaal een neusje voor…
@stefstuntpiloot: Leuke woordspeling;) Maar ik zou er niet teveel op gokken als ik jou was. Het grote voordeel van Red Bull is namelijk weg, het verkrijgen van downforce via de uitlaatgassen is niet meer toegestaan. Beste voorbeeld van het enorme voordeel hiervan was te zien in Singapore met Vettel zijn dominantie. Newey was daarin een kei en Vettel had zijn rijstijl daarop volledig aangepast.

Sowieso begint iedereen dit jaar vanaf 0 vanwege alle wijzigingen in het reglement en de motor. Kan zo maar zijn dat een Force India of een Williams de eerste race wint en Vettel, Alonso en Hamilton niet verder dan een plek buiten de top 10. Maar het kan ook zo zijn dat Red Bull en Ferrari weer de dienst uitmaken in de top van het klassement, dat is het mooie, je weet het niet;)
@Rice09: Buiten dat, het schijnt dat Renault hun “powertrain” (nog) niet echt op orde heeft. ’t Is allemaal nog koffiedik kijken.
@Wessee: Ik hoor gelukkig wel zeer positieve verhalen over het nieuwe geluid, ben benieuwd!
@motoragent: Ja, dat klopt idd. De journalisten ter plekke zijn over het algemeen vrij onder de indruk van het geluid.
@Wessee: http://www.youtube.com/watch?v=qmnFrJt05F0

En dat is dan nog niet eens in de buurt van het maximale toerental. Klinkt lekker rauw!
Ben benieuwd hoe het zal gaan dit seizoen
Die dubbele punten aan het eind van het seizoen kunnen ze beter verstrekken aan de ‘best looking car’.

Tjonge wat een neuzen hier en daar zeg…
Ik vind het erg leuk dat er best wat verschillen zitten per team, maar tjongejonge wat een gedrochten zeg.
En ondertussen heeft Hamilton zijn nieuwe wagen reeds in de prak gereden. Het wordt een boeiend nieuw F1 seizoen?
Mercedes heeft de mooiste neus. Maar Hoe belangrijk is dat?
Wacht tot je de neus van de Caterham ziet. Ik ga even kotsen, ciao!

http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/305939/nieuwe-caterham-debuteert-op-circuit-van-jerez/
Misschien dat ik toch de F1 een kansje geef dit jaar, als het überhaupt uit wordt gezonden op de kabel that is..
Het lijkt erop dat RedBull als enige de neus gebruikt voor de stroming naar een koeler. Wat zou dit voor een ding zijn? Een intercooler voor de turbo?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).